Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Paardenmarkt ontploft, wat zijn realitische prijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:25

Tis gewoon ook een 'rot' maat qua hoogte
Zelfde als ponymaat 1.37 moeilijk te verkopen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:41

Ik vind 2000-2500 geen reële prijs voor een echt gezonde grote maat E-pony met potentie. jonge D pony's wordt gerust al 3500 euro voor gevraagd. Wel met papier, goede bewegingen en netjes zadelmak.

Als jouw pony al wel netjes doorgereden is maar nog niet gestart zou ik dat toch echt nog even (laten) doen. Een 4 jarige loopt vaak makkelijk een Leuk L proefje, zeker bij de pony's. En dan kun je als hij mooi gebouwd is met een mooie uitstraling, en daarnaast braaf en lief toch echt wel tussen de 4000 en 5000 euro vragen en vast ook wel tussen de 3500 en 4500 euro uitkomen.

Minder mooie uitstraling, minder braaf en ongeklasseerd bij wat oudere leeftijd is een stukje minder aantrekkelijk. Maar gezond blijft erg belangrijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:00

JE zegt het zelf al 'wel met papier'.... en en en... 'kan extra bewegen maar moet nog bevestigd'(??)

Zo op wat je vertelt vind ik 5500 een idiote prijs, daar raak je hem ook niet voor kwijt. Vragen kan...
Denk zelf dat rond de 3000 voor een leuk paard in die maat met goed karakter, goed bereden een mooie prijs is.
En meer zou ik er zelf beslist niet voor geven.

D pony's is iets totaal anders, die liggen veel beter in de markt want een D kun je eventueel internationaal mee starten bij de pony's, met een E niet.

Maar goed je kunt het altijd vragen... besef je wel dat hoe meer je vraagt hoe meer er ook keuringstechnisch gezien gedaan wordt met het paard en ook hoe groter dus de kans dat je straks met een afgekeurd paard zit. Voor deze prijs (rond de 5000) wil je toch wel rondom incl nek/hals gekeurd hebben.

Maar zonder papier, zonder klassering en gewoon een leuke brave E, nee, nooit 5500 Braaf is trouwens geen voorwaarde voor een goede sportpony/paard, ze moeten alert, attent, snel en goed op de hulpen zijn. Natuurlijk moeten ze luisteren, maar dat lijkt me logisch. Los op de poetsplaats staan leuk maar ik heb liever dat ze alleen vast kunnen staan en in de ring het willen laten zien. Dan zou ik het eerder vertalen in betrouwbaar. Je komt op vreemd terrein en hij blijft zichzelf.
Dus daar verkoop je geen paard mee, met braaf, in die prijsklasse.

Vind de paardenmarkt trouwens totaal niet ontploft, want ook in de prijsklasse 2500 kun je hele leuke dieren kopen, zeker als je niet perse de sport in wilt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:15

Ik heb onlangs mijn E-pony verkocht, 16 jaar merrie, leuk papier (negro) merrie was een projectje door ziekte heb ik niet veel met haar kunnen doen.. Merrie is verkocht voor, vind ik, belachelijk veel geld.. (€ 2500,00) 8)7
Ik zeg altijd met familie moet je niet handelen.. Pony (toch) verkocht aan mijn schoonzus zo van ik vraag gewoon belachelijk geld dan zegt ze wel nee.. :o Fout.. vanaf de eerste dag is was ze al gek met de pony dus wat ik ook vroeg ze wou haar gewoon perse hebben..
Aan de andere kant vind ik de prijzen tegenwoordig van de paarden/ pony's echt belachelijk hoog worden.. Maar ja zo lang er vraag en aanbod is...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:26

Wat geven mensen een lage prijs aan zeg. Ten eerste is het moeilijk te zeggen zonder filmpjes of foto's. Ik heb een tijd geleden zelf naar een grote pony gezocht toen de prijzen zelfs nog iets lager lagen. Een brave netjes lopende pony kon ik voor 2500 echt niet krijgen! Zonder een foto of filmpje gezien te hebben zou ik nu 3500 vragen en dan kan je evt nog een paar honderd zakken. Maar dat is natuurlijk op de gok. Als je merkt dat het toch niet lukt kan je altijd nog zakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:29

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Wij hebben een pony bekeken (liep anders dan normaal, is in principe niet te koop, manegepony).
De prijs weten we nog niet maar zou niet weten waar ik aan moet denken. Ben ook bang dat ze veel te veel vragen dan de 'marktwaarde' omdat ik hem zo graag wil.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:49

Myrthe3 schreef:
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Wij hebben een pony bekeken (liep anders dan normaal, is in principe niet te koop, manegepony).
De prijs weten we nog niet maar zou niet weten waar ik aan moet denken. Ben ook bang dat ze veel te veel vragen dan de 'marktwaarde' omdat ik hem zo graag wil.

Anders dan normaal? Kreupel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:50

Gillbo schreef:
Myrthe3 schreef:

Anders dan normaal? Kreupel?

Beetje verkeerd verwoord, liep anders dan normaal als je een paard gaat kopen zeg maar. Dan weet je de prijs van tevoren, nu niet :)
Pony was verder goed

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:36

Eigenlijk zegt dat zo weinig. Heeft hij/ zijn een extra ruime beweging, gooit hoog op of veel show?
Verder goed? Is de pony gekeurd? Een goede gezonde manege pony overkopen is vaak erg prijzig, die zijn goud waard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:48

De vraagprijs op Sporthorses zegt soms weinig over de echte verkoopprijs.
Verder ligt het er ook een beetje aan hoeveel geduld je hebt.
Wacht je op die ene koper die verliefd wordt op jouw pony en er bij wijze van spreken alles voor wil betalen? Of wil je liever niet te lang wachten en neem je met iets minder genoegen?

Verder eens met een aantal mensen: E-pony heeft alleen waarde in NL, 6 jaar en nog niet gestart is niet echt 'high potential'. En blijkbaar heb je nog niet laten keuren, voor een hogere prijs moet je ook zeker weten dat dat goed is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:00

joyce B schreef:
Ik vind 2000-2500 geen reële prijs voor een echt gezonde grote maat E-pony met potentie. jonge D pony's wordt gerust al 3500 euro voor gevraagd. Wel met papier, goede bewegingen en netjes zadelmak.

Waarom vind je 2500 geen reële prijs en vergelijk je dan met een pony die (puur rationeel gezien) meer pluspunten heeft? Een D-maat is aantrekkelijker dan een E-maat, zeker in ieder ander land dan Nederland, want in ieder ander land is dit een heel klein paardje. Een paard met papieren is, als je in de sportwereld wilt verkopen, altijd aantrekkelijker dan zonder papieren. Een paard met bewezen goede bewegingen klinkt altijd beter dan 'goede bewegingen moeten er nog uitgereden worden'.
Toch logisch dat die D-pony met papieren en goede bewegingen dan duurder weggaat dan de papierloze e-maat? Ervan uitgaande dat je in het sportsegment wilt verkopen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:04

De prijzen waren afgelopen tijd echt hoog.
Ik snap ts dus wel degelijk.
Pony’s van die maat zijn momenteel juist enorm gewild, gaan als zoete broodjes over de toonbank en gaan met of zonder papier voor hoge prijzen weg.
Juist omdat ze in Nederland er nog mee tussen de pony’s kunnen starten met deze maat en zelfs nog er mee kunnen starten bij de paarden.
Vaak genoeg gehoord de laatste tijd dat zulke dieren na 1 dag adverteren al verkocht waren.

E-pony’s van 2000-2500 mankeren momenteel vaak iets. Zijn niet braaf, schoonheidsfoutje, hebben issues zoals trailerproblemen, niet verkeersmak en noem maar op.
Een gezonde pony (ruin) van die maat, goede basis en braaf die gaan al snel naar 3500-4000 (en zelfs meer) papier of geen papier.
Merries met papier voor nog meer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:22

Dat het gevraagd wordt wil absoluut niet zeggen dat ze daarvoor weggaan.
Of ze gaan weg voor 3500 / 4000 incl bijv verzekering, laten brengen, nog maand op stalling, incl harnachement, dekens etc.
Vwb keuren zou ik daar niet te lichtzinnig over denken. Ik vind persoonlijk dat je als verkoper heel goed moet weten dat je paard 100% gezond is voordat je die prijs (5500) er voor vraagt. Dat betekent dat je zelf al hebt laten keuren, dat je paard goed verzekerd is etc.
Kost ook allemaal geld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:22

Lizz dat is zeker niet mijn ervaring en draai toch al wat jaren mee in de handel

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:27

De verkoopprijzen voor brave pony’s en paarden zijn op dit moment echt bizar hoog. Dus die 2500 euro die hier regelmatig genoemd word, is denk ik echt niet marktconform.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:23

Ik heb een half jaar geleden en 2 jaar geleden gekeken voor een e-pony en de gemiddelde prijs daarvoor was 3500-4000,-. Let wel, dat waren brave dieren die op L/M-niveau liepen en tussen de 5-12 jaar oud waren.

Als die van jou nog niets kan zou ik VP 3000,- en kijken of zich een koper meldt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:26

Is het niet zo dat de prijzen voor/in de winter net zakken, dus nu zo gezien een slechtere tijd om te verkopen als in het voorjaar?

TS, om nu iets over prijs te roepen vind ik moeilijk, heb je geen foto's en filmpjes van je paard?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:40

Ik denk dat je jezelf beetje rijkrekend hoor.. Incourante maat, geen papier, 6 jaar maar nog behoorlijk groen, weinig ervaring. Hoezo vindt je hem potentie hebben voor de sport eigenlijk, terwijl je ergens schrijft dat hij een aanleuningsprobleem heeft? Klinkt mij meer als Recreatiepony, maar valt weinig over te zeggen zonder foto's en film.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:56

StalNollie schreef:
Lizz dat is zeker niet mijn ervaring en draai toch al wat jaren mee in de handel

Nu zal het in de handel misschien anders zijn, maar ik ervaar het als particulier dus wel zo het afgelopen jaar.
Zoekend naar een warmbloed e-pony, tot 6 jaar, hoefde geen ervaring te hebben, onbeleerd was ook geen probleem, wel een beetje pit en hoefde ook niet heel braaf te zijn. Papier of geen papier maakte ook niet uit. Maar alles was zo weg of hadden bemerkingen.
En de prijzen waren makkelijk rond de 3000-4000 voor zoiets.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:08

Over de waarde is geen zinnig woord te zeggen zonder het paard te zien. Bovendien ligt het er ook sterk aan wie het dier verkoopt.

E maat is populair op dit moment.

En een vraagprijs van 2.000 voor een gezond dier?! Ik geloof dat die mensen geen enkel benul hebben van de waarde van een euro. Dit is niet eens kostendekkend voor een veulen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:21

''Heel braaf, maar niet saai (dus wel voorwaarts etc)''
--> Dit is in mijn optiek heel veel waard.

''In de omgang perfect, niet lomp, kan los op de poetsplaats etc''

--> Ook weer veel waard, zeker als het een jong dier is

''Geschikt voor de sport''
--> Lees ik als klinisch + roentgen foto goedgekeurd

''6 Jaar, beheerst de basis''
--> Wat is basis? Als het dier correct nagefelijk een B proef kan rijden vind ik dit een mooi niveau voor de amateuren sport op 6 jarige leeftijd.

''Knap om te zien''
--> In combi met braaf + Jong + gezond ook weer wat waard

Dus ik vind 5500 echt niet gek.... Met gezond + Braaf + jong + beetje talent heb je in feite de perfecte pony waar je lang plezier aan kan hebben.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:47

T is maar nét wat de gek ervoor geeft.
Ik kijk naar de handelsprijzen, niet wat een 'domme' particulier ervoor over heeft; imo krijg je daardoor nl bij voorbaat al een vertekend beeld door.
Een 6 jarige, brave maar niet bevestigde e-pony, ruin, geen papier en geen hele bijzondere kleur naar wat ik mag aannemen is zo'n 2000 euro wáárd.
Bewust met de accentjes, omdat de waarde niet te verwarren is met wat men ervoor wil betalen.
Dat er mensen zo dom zijn om voor zo'n pony 3 a 4000 euro neer te leggen is iets wat ik in mijn voordeel mee zou nemen TS!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:55

FatCat schreef:

[b]''Geschikt voor de sport''
[/b]

--> Wat is basis? Als het dier correct nagefelijk een B proef kan rijden vind ik dit een mooi niveau voor de amateuren sport op 6 jarige leeftijd.

''Knap om te zien''

Dus ik vind 5500 echt niet gek.... Met gezond + Braaf + jong + beetje talent heb je in feite de perfecte pony waar je lang plezier aan kan hebben.

Dat geschikt voor de sport lees ik toch anders hoor....TS ziet er potentie in, denk ik. Maar mét aanleuningsprobleem? Ik ben nu wel echt benieuwd naar foto's of film TS???

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:13

FatCat schreef:

''Geschikt voor de sport''

''Knap om te zien''

Dat zijn dus ook de punten waarbij ik dacht hmm tsja eigenlijk fijn toch.
Sowieso is een goede basis de uitgangspunt van het latere rijden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:46

De afstamming is bekend? Wat is die afstamming dan?
En waarom is die niet geregistreerd.

Ik ga met de rest mee. 5500,- voor wat hier beschreven staat vind ik erg hoog.

Daar zie je ook merries met een mooi lijntje in de afstaming voor. In de paarden en ponymaat(D) voor.

2500 is weer wat laag wellicht. Maar daar moet je hem voor zien.