Hoe kom je de winter door?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Risvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:28

Duhelo schreef:
ts is 24, ik denk niet dat ze nog aan haar ouders om winterkleding moet vragen :)

zelf kopen is natuurlijk ook een mogelijkheid :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:30

Ik weet precies hoe je je voelt. Heb ook een hekel aan de kou. Ik ga daarom eerst vanuit werk naar mijn paard en pas daarna naar huis. dan ben ik toch al onderweg en vind ik het minder erg, dan vanaf de bank nog te moeten :D Want net als jij heb ik dat als ik er eenmaal ben het niet zo erg vind, maar als vanaf de bank nog moet, dan ben ik heel erg aan het uitstellen.

En zoals gezegd, KNHS lidmaadschap en startkaart zijn nu geen kalenderjaren meer, maar stel je vraagt per 1 november een startkaart aan, dan geldt die tot 1 november het jaar erop. Dus dat is ook geen excuus :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:35

Ik heb eigenlijk geen stok achter de deur nodig, nooit nodig gehad. Ze zijn mijn passie. :)
Op koude kan je je kleden. Regen vind ik daarin wat moeilijker, met een goede wax-jas kom je al een heel eind maar ook die wordt op een gegeven moment klam als het hard genoeg regent. Ik ben dan zo'n trut die het voor de knol erger vind dan voor mezelf als hij moet lopen in de regen. :')

Reserve paar kleding met regen is echt een enorm verschil. En een handdoek! :) Je voelt je echt ineens een stuk meer mens als je even je haar een beetje hebt gedroogd (en je handen.) en droge kleren aan kan doen. :j
Indien mogelijk ook een 2e jas en vergeet niet een extra paar sokken mee te nemen. Natte sokken zijn de ideale manier om zelfs de meest positieve persoon ellendig te maken in mijn mening. :D

Britta31

Re: Hoe kom je de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:38

En een hoofdlamp voor in het donker.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:44

Ik zweer bij een paar goede warme laarzen! Met echte vrieskou trek ik dan nog een legging onder mijn rijbroek aan. Verder inderdaad veel laagjes :j De hoofdlamp die Britta adviseert moet ik ook nog ergens op de kop tikken, anders wordt de track mesten straks nog een uitdaging :')

De Kingsland jassen zijn trouwens ideaal voor de winter! Waterdicht, winddicht en een fijne pasvorm.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:47

Ik werk op een manege en inderdaad de winter is soms echt pittig. Donker als je aankomt, donker als je naar huis gaat. Die kou, regen, wind enz. wordt er echt depri van. Gelukkig werk ik nu middag/avond dus ik kan lekker uitslapen en wat klusjes thuis doen in het licht en dan naar mijn werk.

Heb goede termokleding en ook van verschillende diktes. Ik loop nu al (nouja, deze dagen niet maar toen het iets kouder was) met een dun thermo shirtje en een dun termo panty. Als het nog kouder wordt heb ik dikkere thermo spullen. En ik neem altijd droge kleding mee. Heerlijk als ik toch nat ben geworden door de regenkleding heen, dan heb ik wat droogs en warms om aan te trekken.

Ook een elektrische onderdeken met timer. Deze gaat op de koudste dagen onder mijn dekbed, onder mijn hoeslaken op het matras, en gaat aan op het moment dat ik klaar ben met werken en gaat na een 1,5 uur weer uit. Dus ik kom thuis, warm bedje hup erin en voordat ik oververhit raak gaat hij weer uit. Exact dat moment van in slaap vallen (het moment dat ik wakker wordt heb ik het nooit koud)

Verder werk ik zelden tot nooit met jas aan. Ik heb altijd een wollen trui aan of een gevoerde fleece vest. Ik vind dat ik slechter kan bewegen in de jas. Alleen met regen of veel wind heb ik een regenjas aan.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:06

Ik vind de winter ook echt verschrikkelijk. Vaak ga ik gelijk uit m’n werk. Dan ben ik al onderweg en is het meestal nog redelijk licht. Tegenwoordig heb ik zo’n lange winterjas en thermo laarzen. Ik moet zeggen dat je het dan bijna niet koud hebt als je eenmaal bezig bent. Maar bij mij is de drempel ook vaak het aan de gang gaan. Als ik maar eenmaal bezig ben vind ik het leuk en ben ik vaak vrolijker als ik thuis kom.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 13:39

Haha ja het is echt puur het gaan! Als ik er ben, ben ik blij en gemotiveerd. Het vertrek is lastig...

Worden wel goede tips gegeven mbt extra kleding etc. Thanks!

KNHS lidmaatschap loopt wel van 1 januari tot 31 december (€21.75) maar heb contact opgenomen en als ik vanaf oktober lid word betaal ik voor oktober t/m december €10.00 en gaat het nieuwe lidnaatschap vanaf 1 januari in :) prima geregeld!
Startpas is idd wel een jaar vanaf aankoop.

Ik heb mn ouders gevraagd of ze mijn winterkleding willen betalen, maar het antwoord is nee :+
Ik ben 24, werk fulltime en woon thuis. Dat gaan ze dus écht niet meer doen hahaha :')

Ik denk dat ik in de winter als het regent ook maar gewoon met de auto naar stal ga. Normaal ga ik 5 min met de fiets, maar verschrikkelijk om in het donker door de regen te fietsen :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:06

Oh dat vind ik wel flauw van je ouders hoor. Dat ze dat niet willen doen...:')

Ik moet sowieso met de auto, want fietsen is te ver weg, het kan wel (40 min fietsen) maar vind ik zo zonde van mijn toch al weinig tijd.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:13

Flauw hoor van je ouders :P

Maar zonder gekkigheid, hier is het vaak net wat kouder als in NL :)) en laagjes werkt echt het beste vooral onderlaagje met merino wol.

Een echt goede winter en water dichte jas is van bv didriksons. Voor thermoleggings/sokken etc voldoet de Decathlon prima ook :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 09:16

Wat ik niet snap. Je laat het rijden afhangen van een lidmaatschap KNHS en kunnen starten vanaf januari.
Als je in januari wil starten...

Maar, dan moet je toch nú al rijdend aan de slag??

Dit begrijp ik echt niet zo goed van je. Wel willen starten, maar niet de motivatie kunnen vinden (ivm het weer) om een degelijke basis te leggen. Ik weet niet of je wil gaan springen of dressuur start, maar in het geval van het laatste gaat het in ieder geval om het gymnasticeren van je paard, je paard ontwikkelen. En dat doe je imo niet net voor de wedstrijd, maar de maanden ervoor. En weer/ seizoen staat daar voor mij persoonlijk los van. Ja, zomers is het soms wat makkelijker ( langer licht), maar goed. Kiezen voor wedstrijden, is kiezen voor voorbereiding en dat wil dus óók zeggen: swinters in de kou aan de slag.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 12:07

@Punz, ik denk dat je me wellicht niet helemaal goed begrepen hebt, of dat ik het wellicht anders opgeschreven heb dan ik bedoel.

Ik rijd altijd het hele jaar door :) Met of zonder wedstrijden. Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik het rijden/trainen laat afhangen van een lidmaatschap. Maar het is voor mij misschien wel een fijne stok achter de deur.
Met aangenaam weer vind ik het lekker om naar de paarden te gaan, maar als we in een hele koude periode zitten en ik in het donker ga werken en ook in het donker thuiskom, merk ik dan mijn motivatie om "me op te pakken" inkakt. Dan regent het, dan is het koud, etc. Als ik dan heeeeeeeerlijk onder een dekentje zit of me voor de kachel verwarm, vind ik het best wel moeilijk om de warmte te verlaten en de kou in te gaan :+

Het topic was bedoelt om te kijken wie hier ook moeite mee heeft en wat voor iedereen helpend is :) Daar kan ik wellicht ook wat uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:22

Ik weet niet of deze tips al vermeld zijn.

- extra goede warme winter kleding. Hier zou ik goed in investeren. Thermo en een goede winterjas. Handschoenen, sjaal.

- thermo laarzen (koude tenen, is zere tenen)

- thermos kan thee/chocomelk mee

- een dagje minder fanatiek omdat het nat en vies is, is vast ook minder erg.

- geniet van het winter weer! Lekkere buitenrit door de bladeren in de herfst of door de sneeuw in de winter.

- misschien pas onder een kleedjevoor de kachel gaan zitten als je helemaal klaar bent ipv tussen werk en paard door.

Hopelijk heb je er wat aan! :D

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:20

Ik ga gewoon naar Australië in de koudste maanden :Y)

Nee maar even zonder grappen, in de winter ga ik meestal naar stal met een thermobroek en daarover mijn rijbroek. 1 paar sokken, dan boterhammenzakje en dan weer een paar sokken aan mijn voeten. Qua bovenkleding hemd, t-shirt lange mouwen, trui, jas, winddicht jack. En handschoenen natuurlijk. En zo kom ik de winter meestal net door :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 13:47

Levitate schreef:
Ik ga gewoon naar Australië in de koudste maanden :Y)

Nee maar even zonder grappen, in de winter ga ik meestal naar stal met een thermobroek en daarover mijn rijbroek. 1 paar sokken, dan boterhammenzakje en dan weer een paar sokken aan mijn voeten. Qua bovenkleding hemd, t-shirt lange mouwen, trui, jas, winddicht jack. En handschoenen natuurlijk. En zo kom ik de winter meestal net door :brr:

Ik ga mee! :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 14:22

Lekker, ik ga ook terug naar Australië in januari! :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:40

Kennelijk heb ik de link met het aanvragen van een startkaart niet goed begrepen dan.

Mbt het rijden heb ik het geluk dat ik naast de weekenden ook woensdag overdag kan. Dit dan gecombineerd met een les op donderdag ( die dan wel in de avond is), maakt dat ik in de winter drie keer overdag kan, en 1 keer savonds moet, maar dat is dan les en daar ben ik altijd wel gemotiveerd voor

Dat helpt gewoon: dat het overdag kan. Ik vind de kou niet zo erg, en met echt rotweer zoek ik een binnenbak op, maar kou+ donker vind ik toch een puntje. D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:48

De winter-kou-regen-etc. vond ik nooit erg, maar het vroeg donker worden... bah bah bah… Helaas kun je er niets aan doen, dus inderdaad gewoon `n schop onder hoe (je) hol en goaaan...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:49

AmoorM schreef:
- misschien pas onder een kleedjevoor de kachel gaan zitten als je helemaal klaar bent ipv tussen werk en paard door.

Dat is een hele goeie :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:54

Vind de winter, kou en donker ook vreselijk.
Mijn stok achter de deur is dat ik zelf verzorging moet doen :')
Bij mijn paard althans.
Ik heb Me ook expres aangemeld bij de rijvereniging > knhs om toch motivatie te vinden om te gaan rijden.
Nu had ik hele drukke weken dus kon echt niet gaan maar ik hoop dat wel op te pakken zodat ik toch in een binnenbak kan straks.
Ben niet zon actieve ruiter dus mij deert het weinig en mijn paard al helemaal niet _O-

Wat mij erg helpt is direct uit werk gaan en niet eerst op je gemak thuis gaan zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:59

Mja, je kunt je er druk om maken dat 't winter wordt maar daar houd je 'm toch niet mee tegen :P

Dit jaar zie ik er voor het eerst niet tegenop. Vorige maand zijn de paardjes verhuisd naar een plek met maar liefst twee inloopstalletjes en met voor mij ongekende luxe (netstroom! Overdekte plek voor m'n hooi!) En er is een bestraat stukje, er is stromend water en alles wat je maar kan wensen. Hoewel ik regen HAAT, echt HÁÁT, kijk ik toch wel een beetje uit naar de dagen waarop ik binnen met de kauwende paardjes naar de regen op het dak zal zitten luisteren :P

Rijden doe ik al jaren niet meer. Tot ongeveer -5 heb ik genoeg aan mijn ongevoerde trainingsbroek. Muckboots aan, goede jas aan, handschoenen en sjaal enzo en hup naar stal maar. Voeren en uitmesten zal toch gewoon moeten. Dat wist ik van tevoren, en natuurlijk is het leuker bij daglicht en lekker warm weer maar dat waardeer je dan weer extra wanneer de dagen weer lengen en het weer zonnig wordt.

Misschien moest iedereen die tegen de winter opziet eens een winter rommelen met in de storm flapperende stukken zeil, zonder licht en zonder water en met veel modder. Daarna klaag je voorlopig niet meer :P

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:30

Investeren in goede winterkleding doet echt heel veel! Ik heb een waterdichte rijbroek, beste aankoop ooit! Geen natte broeken.
Sinds ik een heel uitgebreid assortiment heb aan winterkleding is mijn winterdip enorm verminderd waardoor ik heel het jaar door men met mijn pony en geen stuiterpony meer heb. Op regendagen werk ik aan de hand, longeer ik, doe ik grondwerk of gewoon enkel de verzorging.
In juni ben ik veranderd van stal, nu heb ik licht ter beschikking (wow wat een luxe) en dat gaat een groot verschil geven. Ik woon nu ook maar 500m van stal dus nooit meer lang natte kleren (tov een uur met de trein).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 00:08

Coentjuh schreef:
AmoorM schreef:

Dat is een hele goeie :D

Inderdaad, zodra je eenmaal bij de warme kachel zit kom je er amper nog bij weg :P Zelfs bij huis :D

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 06:44

Nog een andere tip die je wellicht helpt.
Koop een daglicht lamp. Als je die in de donkere dagen s ochtends (en s middags) even gebruikt, dan wordt je sneller wakker en doet ook goed voor je humeur en tegen een winterdipje. Ook vitamine D druppels zijn in de winter wel een aanrader als je weinig overdag buiten kan zijn.

Ik deed afgelopen jaar beiden en had het gevoel dat de winter sneller voorbij was dan eerdere jaren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:17

TS, ik voel met je mee. De wintermaanden vind ik ook een ramp.

Wat ik vaak doe is mijn rijkleding in een tas in de auto zetten en gelijk uit mijn werk naar het paard.
Omkleden op stal is ook niet heel lekker maar even doorhappen.

Voordeel is dat je dan daarna lekker onder een dekentje op de bank kan gaan zitten en nog wat aan je avond hebt.

En zeker nu heb je nog wat daglicht aan als ik direct uit mijn werk ga.

Ook maak ik een trainingsschema. Bijvoorbeeld maandag longeerwerk, dinsdag een kortetraining, woensdag gelijk uit mijn werk intensieve training etc. Geeft voor mij al iets extra aan motivatie.

Ook plan ik de “rustdagen” ook altijd door de week in de winter.