Paard verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:12

damian23 schreef:
Lastig als de vorige eigenaar haar niet terug wil. Wat ik niet netjes vind nu een 15 jarige met een gevaarlijk paard zit. Ga zelf hier niet mee aan de slag. Je zou kunnen kijken of je haar bij een handelaar kan inruilen. Niet ideaal misschien, maar een paard hebben moet wel leuk blijven (en veilig!!).
Of iemand met ervaring zoeken die haar kan rijden en dan te koop zetten.

Ik vind ook dat het wel leuk moet zijn. Je hebt een paard toch voor je plezier.En als het gevaarlijk wordt dan is er geen plezier meer aan.Ik zou hem inruilen,wel met een eerlijk verhaal erbij want er moet aan gecorrigeerd worden door een professional.En zoek voor jezelf dan een betrouwbaar paard uit ,zodat je het plezier weer terug gaat krijgen.Een mismatch overkomt iedereen wel eens.

RijMee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:13

Een paard is niet zomaar agressief en met een hoop engeltjes geduld en heeeeel veeeel grondwerk kan zo'n paard na jaren bijdraaien. Dit is echt een paard dat veel heftige dingen heeft mee gemaakt en absoluut geen vertrouwen in de mens heeft. Je bent nog maar 15 denk dat het beste is dat je het dier naar iemand doet die weet hoe hij/zij er mee om moet gaan en niet zomaar naar een handelaar doen die het dier misschien wel verkoopt aan een ander kind die vervolgens gewond raakt. Dat is iets wat jij niet op je geweten wilt hebben en die handelaar ook niet.
Dit zeg ik uit eigen ervaring met mijn paard dat ook agressief was en zelf op momenten stond om op te geven. Momenten gehad om hem te verkopen maar uiteindelijk nieuwe kansen gegeven met als resultaat een super lief paard waar ik een hechte band mee heb.
https://youtu.be/ZtAnHcsh-Fw Dit is hoe ik mijn paard zo heb gekregen zo als hij nu is.
P.s ik weet dat hij aan de magere kant is en ben met hem naar de dierenarts gegaan waardoor dit komt.

silvericathy

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:21

Het verhaal van het paard klinkt bekend. Het gaat hier niet toevallig om een 6/7 jarige appaloosa merrie?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:25

AmenteC schreef:
Gun haar wat tijd!

Mijn paard (die ik al 10 jaar heb) heeft drie maanden moeten wennen aan haar nieuwe stal, dit terwijl er niet gewisseld is van eigenaar...

Succes!

Precies, de mijne wel een half jaar.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:56

IrisHorse14 schreef:
Het is een paard met al aardig wat ervaring. Ze heeft in het verleden ook wedstrijden gelopen. Het zadel etc. heb ik allemaal overgenomen van de vorige eigenaar.

Ik zelf heb niet veel ervaring met zulk gedrag dus ik heb iemand anders die dat wel heeft er bij gevraagd. Hier kwam ik niet verder mee. Voor mij is de lol er helemaal af. Daarom wil ik zo snel mogelijk van haar af zijn.

Dan een stal bedrijf zoeken die haar voor jou willen verkopen.

en nog sneller een handelaar die haar koopt Maar dan is de prijs eraf.

Dat zijn de snelle opties als je echt ervan af wil.

Dat gaat veel reacties op leveren ik noem alleen de snelle oplossing niet dat ik dat zou doen of handig vind maar soms moet je wat

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:10

Wat vinden je ouders ervan en hoe begeleiden zij je hierin? Neem aan dat ze bv bij aankoop en keuring wel betrokken zijn geweest?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:27

Lees dat het paard klinisch is gekeurd. Dan zal er ook bloed afgenomen zijn (is hier zo standaard dat de dierenarts er niet eens om vraagt). Lijkt me de moeite waard om dit te laten onderzoeken.

Als enige tip heb ik, zoek professionele hulp.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:43

Neem eens contact op met 2Moons, die hebben veel ervaring met agressieve paarden.
Ik heb ze aan het werk gezien en het is enorm knap wat ze doen!
En misscien weten ze een goede oplossing voor het paard.

https://www.2moons.nl/

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:52

LadyUrsy schreef:
Lees dat het paard klinisch is gekeurd. Dan zal er ook bloed afgenomen zijn (is hier zo standaard dat de dierenarts er niet eens om vraagt). Lijkt me de moeite waard om dit te laten onderzoeken.

Als enige tip heb ik, zoek professionele hulp.

Als er bloed is afgenomen,laat dan eerst testen of het paard gedrogeerd is geweest toen jij kwam kijken. Als dat zo is dan moet de vorige eigenaresse haar terugnemen en jij je geld terug.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:56

ik geloof er in dat ieder paard 'te redden' is.. Maar als jij denkt dat je je merrie hier niet mee kunt helpen dan zou ik de verstandige keus maken om haar te verkopen. Er is niks mis mee als je je paard hier niet mee kunt helpen hoor! Sommige mensen hebben daar geen tijd voor, niet het geld of ervaring voor deze gevallen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:12

Om wat voor paard gaat het? En is dit paard vaker verhuisd of heeft ze heel lang bij de huidige eigenaar gestaan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:27

In BE is bloed helemaal niet standaard ...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:31

Ketaki schreef:
IrisHorse14 schreef:
Die wil haar niet terug :=

Als die haar niet terug wil, zou ik daar al mn twijfels bij hebben.

is die wel eerlijk geweest met de verkoop?

en je kan de koop nog altijd ongedaan maken.

Nouja, als ik mijn paard zou verkopen, dan heeft dat een reden.. Dan koop ik m dus niet zomaar even terug..
En gezien t feit dat ik mijn paard pas zou verkopen bij financiële- of gezondheidsproblemen van mezelf, zou ik het geld of de middelen niet eens meer hebben om m terug te kopen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:48

Maar als het paard verkocht is met een verborgen gebrek,een gedragsprobleem waardoor hij niet geschikt is voor het gebruik waarvoor ts hem heeft gekocht,dan zou de verkoper misschien juridisch verplicht zijn de koop ongedaan te maken? Alleen dan moet ts mogelijk een rechtszaak beginnen die wel een jaar kan gaan duren en al die tijd moet ze het paard op stal houden.Terwijl ze er juist zo snel mogelijk vanaf wil.Wel een rotsituatie,voor haar en voor het paard ook want ieder dier heeft een plekje nodig waar men blij met hem is,anders is het voor het paard ook niet goed.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:50

Wat veel nare reacties
Ja een paard moet wennen..
Maar zo agressief dat men op stal bang is...
Ik snap wel da een onervaren meisje hier van schrikt en verstandig genoeg is dat ze weet dat zij hier niet mee om kan gaan.
Ze had kennelijk een heel ander beeld van t paard.
Het is een meisje ...geen volwassene.
Wel ben ik ook benieuwd naar alle bovenstaande vragen
Wellicht zou ze daar wat aan kunnen aanpassen.

Ik zeg niet dat iedereen zomaar een paard moet wegdoen
Maar in deze situatie lijkt het toch juist verantwoord.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:39

nou idd.....moeten wennen is wat anders dan zo agressief dat binnen 2 weken de halve stal er bang voor is.........dan is er toch wat meer aan de hand.

Iemand die ik ken heeft zo'n 25 tot 30 jaar geleden ook zo'n dergelijk paard gekocht; agressief op stal, agressief op de weide, met rijden kon de ruiter iedere keer zandhappen. Werd diegene ook wijs gemaakt; gewoon doorzetten, paard moet wennen....3 jaar later; niks noppes nada veranderd, dus paard werd verkocht; 3 weken later werd ze opgebeld door de koper; meneer had zn jachtgeweer gepakt en het paard afgeknalt...en waarom; zn 15 jarige dochter zou rijden, wordt er afgergooid en de merrie ging de aanval in toen ze zag dat het meisje op de grond lag. Kind is voor de rest van dr leven verlamd.
Necropsie laten doen en wat bleek; merrie had een flinke tumor in het hoofd....al ruim 3 jaar lang. Ja uiteindelijk kon het dier er niks aan doen; ze was gewoon helemaal gek van de pijn, maar dat veranderd er niks aan af dat iemand vanaf die dag in een rolstoel zit, omdat niemand de moeite nam de merrie goed te onderzoeken; gewoon lekker verkopen dat levensgevaarlijke dier.

Nu hoeft dit uiteraard bij het paard van ts het geval te zijn, maar alleen een kwestie van wennen? Hmmm lijkt me sterk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:47

xxCYNNxx schreef:
nou idd.....moeten wennen is wat anders dan zo agressief dat binnen 2 weken de halve stal er bang voor is.........dan is er toch wat meer aan de hand.

Iemand die ik ken heeft zo'n 25 tot 30 jaar geleden ook zo'n dergelijk paard gekocht; agressief op stal, agressief op de weide, met rijden kon de ruiter iedere keer zandhappen. Werd diegene ook wijs gemaakt; gewoon doorzetten, paard moet wennen....3 jaar later; niks noppes nada veranderd, dus paard werd verkocht; 3 weken later werd ze opgebeld door de koper; meneer had zn jachtgeweer gepakt en het paard afgeknalt...en waarom; zn 15 jarige dochter zou rijden, wordt er afgergooid en de merrie ging de aanval in toen ze zag dat het meisje op de grond lag. Kind is voor de rest van dr leven verlamd.
Necropsie laten doen en wat bleek; merrie had een flinke tumor in het hoofd....al ruim 3 jaar lang. Ja uiteindelijk kon het dier er niks aan doen; ze was gewoon helemaal gek van de pijn, maar dat veranderd er niks aan af dat iemand vanaf die dag in een rolstoel zit, omdat niemand de moeite nam de merrie goed te onderzoeken; gewoon lekker verkopen dat levensgevaarlijke dier.

Nu hoeft dit uiteraard bij het paard van ts het geval te zijn, maar alleen een kwestie van wennen? Hmmm lijkt me sterk.

Dat is erg zeg.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:48

TS hoe vaak ben je gaan proefrijden/kijken? Was ze toen wel braaf? Er zal toch een gegronde reden zijn geweest waarom je voor haar hebt gekozen?

Ik wil je niet bang maken maar een soort gelijk verhaal is bij een kennis van mij ooit gebeurd. Ik denk tot op de dag van vandaag dat ze het beestje met proefrijden en ophalen lichtelijk verdoofd hebben want toen was het echt een hele brave pony. Eenmaal op stal was er weinig mee aan te vangen en met rijden een ramp. Deze staat nu ergens in een kudde, of is bij de slacht beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:52

Het kán ook gewoon karakter zijn.. Ik heb jaren een merrie gereden die ook aanviel in het land en op stal hoefde mensen ook niet in de buurt te komen. Zij heeft geluk gehad dat ze bij de eigenaar aan huis stond en alleen hij en ik er bij hoefden in principe. Tegen mij had ze af en toe een bui maar meestal bleef het bij dreigen, bij hem deed ze het alleen de ochtend nadat ze bevallen was.
Zodra je haar het land uit had was het wel een geweldig stoer paard dus wat dat betreft hebben wij nooit problemen gehad. Dit gedrag is bij haar ontstaan nadat ze haar eerste veulen gehad heeft en tegen mij deed ze het de eerste keer toen een springles mis ging.
Op een pensionstal of bij een eigenaar die er niet mee om kon gaan had ze ook al lang een kogeltje gehad denk ik maar gelukkig is zij 20 geworden en heeft ze nooit hoeven verhuizen.

Ik ben ook wel benieuwd naar meer info over haar.. Als je haar echt zsm kwijt moet hebben we hier misschien wel een plekje om te kijken of we er wat mee kunnen.