Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 22:03

Herkenbaar verhaal TS. Klinkt alsof de eerste eigenaresse supervoorzichtig was met haar paard. Daar zou ik ook zenuwachtig van worden ...

Ik had ook een domme actie op onze nieuwe stal met ons nieuwe paard: ik stuiterde eraf en brak mijn pols. Tja, dat ziet en zag er ook niet uit alsof ik een zeer ervaren ruiter ben ... En daar heb ik last van, hoewel ik veel ouder ben dan jij.
Voeg daarbij dat ik met die gebroken pols dus niet veel kon en kan doen, dus als je mij ziet "freestylen" denk je ook: "jeetje, dat mens kan wel een paar lesjes gebruiken". En dat valt reuze mee ... Ook in de omgang met mijn paard ben ik daardoor dus minder handig, en paard doet zelf ook nog minder handige dingen ...

Wat mij helpt is zelf gaan lachen, mijn hoofd schudden en ook gewoon hardop zeggen: "Ja hoor, ik ben weer lekker handig bezig". Dat haalt eventuele spanning bij mij en mijn paard weg. Paard begint inmiddels aardig te wennen aan mijn onhandigheid. :D Stalgenoten zijn meelevend en geven adviezen en zijn benieuwd waar het schip strandt, op een goede manier. Kortom, we staan goed.

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 00:07

Bedankt allemaal voor de reacties! Het zijn er heel wat dus geef even een algemene reactie :)

Ik kan enerzijds mij goed verplaatsen in de eigenaar. Ik was ook gewoon onzeker en dat straalde ik uit! En als zij dan juist een zeker iemand zoekt op dat moment, past dat inderdaad niet.
En wat betreft de klik, is het fijn als die er (ook zonder paard) is. Ik had eerlijk gezegd ook de klik nog niet zo met de eigenaresse, en ook met het paard (nog) niet. Niet dat ik dat uitstraalde want doe dan gewoon vriendelijk, maar wellicht vormt dat toch een onderstroom voor het onderling gedrag naar elkaar (extra directheid van haar /extra onzekerheid van mij etc).

Bij mijn eigen gevoel blijven en open blijven naar de persoon zonder dichtklappen is een belangrijke les. Alsook eerlijk blijven naar jezelf en de ander, ook als je geen klik voelt met het paard daarover eerlijk naar jezelf zijn en bewustzijn als je hierin een masker draagt om dat te verbergen. Ook van te voren aangeven dat ik soms wat onzeker ben bij de paarden helpt me, dat heb ik meteen gemerkt gisteren bij het nieuwe paard.

Qua zelfvertrouwen in het algemeen gaat het met mensen alleen erg goed, maar combi paard en mens is soms wat lastig, vooral omdat je dan je aandacht moet verdelen en je toch wel ergens moet bewijzen dat je iets kunt en ook in stresssituaties de baas moet blijven.

En het is inderdaad een prachthobby. Na 2 jaar zonder paarden even de geur van paarden opsnuiven en je hoor, een traantje kwam op door het missen van deze geweldige hobby en ervaringen die ik tot nu toe al heb mogen ervaren ! Ze zijn een deel van mij en van mijn leven :)

alice0cullen

Re: Onzeker op stal door eerdere gebeurtenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:36

Oh zo herkenbaar, het heeft mij 6 jaar gekost voor ik compleet comfortabel was met de mensen bij mij op stal. Iedere keer als ik weet wat onhandigs deed schoot ik in de stress. Kon er nachten van wakker liggen. Vooral als mensen staan te kijken langs de bak en paardlief dan ineens als een giraffe door de bak moet stuiven.
Tot ik zag dat dit soort dingen ook wel eens gebeurde bij de eigenaar van stal, een paard die door het draad vloog, of uitbrak. Een staldeur niet goed afsluiten dat soort dingen.

Heb het soms nogsteeds, vooral bij de kinderen die op stal rondlopen. Ik moet dan toch een beetje kennis uitstralen en hier faal ik soms behoorlijk in :+.

Iemand zei ooit tegen mij worrying only makes you suffer twice.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 04:47

Wil even aanvullen met een andere mooie uitspraak: "als je een fout maakt, maak hem dan vol overtuiging"

Ooit gehoord en er zit iets in dat jij goed kan gebruiken.

Het mooie is dat paarden en mensen beiden gevoelig zijn voor de houding van anderen. En nog mooier is dat je die houding kan aanpassen waardoor de situatie verandert.

Ik zou zeggen ga eens oefenen met het aannemen van een andere houding en kijk eens wat er gebeurt met de mensen en dieren om je heen.

Als je het interessant vind, Google eens op 'roos van leary', ook op YouTube. Je kan dan meer inzicht krijgen in gedrag en het effect daarvan op anderen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:22

Wat een heerlijk relativerend topic dit zeg! En wat knap TS, dat je zo analytisch naar jezelf kan kijken.

Ik herken het wel. Als verzorgster was ik ook erg bezig met ontdekken hoe de eigenaar in kwestie met haar paard om ging, of ze methodes gebruikte en hoe je daarmee het paard kan leiden. Soms erg verwarrend, en soms sloot ik me dan inderdaad ook af!

Ik heb nu een eigen paard, en er zijn genoeg acties waarbij ik denk.. goh dit had een stuk handiger gekund. Bv. Paard zn halster alvast afdoen voordat hij in stal staat, omdraaien om naar de staleigenaar te kijken en paard weer richting de wei (zonder halster) zien huppelen :+

Maar zo zijn we allemaal wel eens niet zo scherp. Het van te voren bespreken met de eigenaar lijkt me een top plan! Oh en Parelli heeft mjj als mens ook heel veel zekerder gemaakt :-).

Dus vooral; veel plezier Ts!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:21

Joh, we gaan allemaal weleens de mist in. Zolang er geen gewonden vallen is het allemaal niet het eind van de wereld.
De eerste keer dat ik een pony opzadelde, legde ik het zadel door alle zenuwen achterstevoren.
En paardlief heeft ook weleens de benen genomen, die was ik rustig aan het optuigen toen meneer ineens een sprint inzette. Dwars door de stalgang die langs de bak liep waar les werd gegeven. :=
En uit reflex dacht ik hem nog wel te kunnen stoppen door aan zijn staart te gaan hangen. :') Ik heb me op dat moment vreselijk gegeneerd.
Of paard uit het land proberen te halen terwijl er allemaal andere drammende paarden naast staan, dat is ook niet tof. Om vervolgens op 1 schoen terug te komen omdat je in alle hectiek in de diepe blubber bent gaan staan.

Ik begrijp wel het gevoel van de eerste eigenaresse, je legt je rijkste bezit in andermans handen.
Toch zou ik proberen om daar niet mijn hele omgang met paarden door te laten beïnvloeden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:40

klinkt een beetje als wat faalangst. Als je de juiste paardeneigenaar treft prikt die daar wel doorheen.
En bedenk je mensen die geen fouten maken, maken meestal helemaal niks.

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 10:52

Wat fijn al de reacties en er zo even over te sparren!

@alice0cullen, dat is een mooie uitspraak die je daar doet. Het past in het plaatje dat ik eigenlijk degene ben die mijn 'lijden' veroorzaakt en dat niet de eigenaresse per definitie dat was. Ik blijf er ten slotte zelf over malen terwijl zij mij misschien allang vergeten is. Ik probeer dit al te overstijgen en blijkbaar vraagt het ergens om verwerking/diepere reden zoeken als het blijft opkomen.

@kelly_ann, daar doe je een mooie aanvulling! Ik ben inderdaad geneigd om als ik een fout maak, de fout vervolgens te verbergen. Als we dat alsmaar doen zal dit terugkomen. We hebben onszelf vaak gedragspatronen aangeleerd om iets van onszelf wat we niet fijn vinden te verbergen (bijv onzekerheid). Maar hoe mooi is het om dit inderdaad volledig onder ogen te zien, te benoemen als het paard of persoon hard op die 'knop' drukt, ook al haalt het even veel (pijn) naar boven. Dan kan het hopelijk juist mooi gaan oplossen.. De roos van leary ken ik inderdaad. Ik ben zelf psycholoog/coach en bekend met heel veel schema's. Desondanks ik goed ben in relativeren & denken maar Doen is een ander aspect ^^
@mystery1980 ik heb het niet eerder zo benoemd maar ik denk inderdaad dat dit zo kan zijn, ook al heb ik daar in andere alledaagse situaties weinig last van.

Thanks @Freetorun! voor je berichtje en geeft me extra kracht bij :)

Ik moet ook wel een beetje lachen om de bunders die hier genoemd worden... @Jolien87
'Om vervolgens op 1 schoen terug te komen omdat je in alle hectiek in de diepe blubber bent gaan staan' . Dat klinkt als een kers op de taart op de rest van je verhaal haha ! Zit hier hardop te lachen erom.

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen en blunders :P Voor iedereen wens ik ook het beste toe die het soortgelijks hebben! En chapeau voor degenen die er (al een stuk) overheen zijn gekomen :D

dudette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:01

Horses1991 schreef:
Hoi lieve bokkers,
Nu is dit alles 3 jaar geleden gebeurd, maar heeft nog steeds een behoorlijke uitwerking in de omgang met paarden.

Het is drie jaar geleden gebeurd, laat het los. Wat er feitelijk is gebeurd, is dat je geen klik had met de eigenaresse en dat zij anders omgaat met het paard dan jou. Soit. Next.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:06

Afbeelding

Deze hangt bij ons aan de muur en ik vind het een goede helpende gedachte

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:11

Ik zou eens een van je coachingsstudiegenoten opzoeken en vragen of ze je ermee kan helpen.
Zoveel onzekerheid is niet praktisch.

( ik heb alleen openingstopic gelezen )

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:11

Ik herken je verhaal ts! Ik heb ik mijn tussenjaar kort gewerkt op een handelsstal, waar ik bij elke fout helemaal de grond in werd getrapt. Resultaat: ik werd alleen maar onzekerder, maakte steeds meer fouten en ging elke dag met flinke tegenzin die kant op.

Gelukkig heb ik mijn eigen paard, maar het heeft wel even geduurd voor ik weer een beetje zelfverzekerd op paarden van anderen kon rijden. Wat mij vooral geholpen heeft is veel relativeren en positieve ervaringen opdoen. En als belangrijkste praten over je ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:18

Wil je een lijstje van mijn domme fouten met mijn paard? :') Iedereen maakt fouten en soms is het gewoon ontzettend lastig inschatten wat ze doen en hoe het loopt. Kan de beste overkomen, niets om onzeker over te zijn :n

Belangrijkste voor jou is denk ik dat je een klik hebt met de eigenaar en dat is gewoon meteen het nadeel van verzorger zijn.. Zowel paard als eigenaar moet klikken..

Ok, mijn lijstje :+
- Mijn teennagel verloren omdat ik een deken nogal hard opgooide, riem sloeg tegen het dak en paard sprong op mijn teen
- Denken dat ie wel blijft staan en vervolgens je paard zien weglopen en hem niet meer kunnen pakken (80 km weg..) Gewoon dom én gevaarlijk en dan niet 1x.. :roll:
- Bijgezet longeren, longeerlijn schiet los en paard loopt de bak uit tegen het stroomdraad omdat hij die niet kon zien, want bijgezet :+
- Tijdens een buitenrit knapt linker beugelriem, met de domme kop afstappen om hem op te pakken en en er vervolgens naast staan en er dus niet meer opkomen, want ja, stap maar eens rechts op :')

Dat is nog maar het begin :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:35

Oh en die keer dat je eerst de stang van de trailer losmaakt en dan pas je paard.. Gebeurt ook iedereen minstens 1x (en vaak dan ook de enige keer :') )
En de deken afhalen en ontdekken dat de bilriemen nog vast zitten..

Och, als je er zo over nadenkt kun je er een leuk topic mee vullen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:44

Horses1991 schreef:
Qua zelfvertrouwen in het algemeen gaat het met mensen alleen erg goed, maar combi paard en mens is soms wat lastig, vooral omdat je dan je aandacht moet verdelen en je toch wel ergens moet bewijzen dat je iets kunt en ook in stresssituaties de baas moet blijven.

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien heeft iemand al iets soortgelijks gezegd. Voor mijn gevoel ga je bij dat dikgedrukte stukje "de fout" in. Gewoon je aandacht volledig op het paard richten. Die persoon roept wel als het echt nodig is of benoemd achteraf wel hoe of wat. Op dat moment echt proberen je focus te leggen op het paard. Hoe lastig dat ook is, als je dat lukt gaat het denk allemaal wat soepeler voor jezelf.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:46

Ts, ik adviseer je om nog meer te genieten i.p.v. zorgen te maken of je iets fout doet, en vervolgens als je een fout maakt je daar rot over te voelen. Ik snap het wel, het is niet jouw paard, daarnaast kijken mensen mee en dat is niet zo'n prettig gevoel, helemaal herkenbaar hoor. :)

Ik heb een tijdje een leasepaard gehad en als de eigenaresse dan mee keek was ik totaal niet comfortabel waardoor ik het paard dan niet onder controle kon krijgen (was nogal een pittig beestje) en dan ging er van alles mis waardoor ik me nog rotter voelde. Wilde mij graag bewijzen aan haar. Uiteindelijk heb ik dit los gelaten, ben ook maar een mens en niemand is perfect. Dat hielp echt. Realiseer je dat niemand foutloos is en er altijd bij te leren valt over het paard. :o

Nu heb ik inmiddels 2 paarden en een verzorger, die niet altijd even handig is (en ik ook niet trouwens). Zolang ze mijn paarden geen pijn doet en lief is voor ze en wilt leren ben ik tevreden. Niet iedereen denkt zo zwartwit als de eigenaresse in jouw verhaal. Ik kan meestal wel lachen om de fouten die ze maakt. Zelf liet ik pas mn paard ontsnappen doordat ik struikelde over iets en viel :') zij schrok natuurlijk. Uhmm oepss :+

Tevens vind ik jouw fout met dat je het paard voor je liet gaan helemaal geen fout. Als dat ene moment er al voor zorgt dat hij/zij jou niet ziet als leider dan klopt er in mijn ogen sowieso niets van het leiderschap. Ik laat mijn merrie altijd eerst uit de stal stappen zodat ik makkelijk mijn stal kan dichtdoen :j Laat je niet zo van de wijs brengen door zoiets, het is maar iets heel kleins wat je ook weer makkelijk kunt corrigeren

Ik hoop dat je meer kunt genieten van dit paardje en niet onzeker bent! Dat hoeft volgens mij totaal niet :D

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 02:13

Relaxed schreef:
- Tijdens een buitenrit knapt linker beugelriem, met de domme kop afstappen om hem op te pakken en en er vervolgens naast staan en er dus niet meer opkomen, want ja, stap maar eens rechts op :')

Dan wissel je toch gewoon de rechterbeugel en maak je due vast links ook of denk ik nou te makkelijk :+

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 02:39

Vervelend dat er zo op jou is gereageerd. Je hebt net in een zure appel gebeten met die eigenaresse die zo bot reageerde op jou. Zegt uiteraard meer over de eigenaresse dan over jou. Een foutje kan gebeuren. Gelukkig weet je zelf wat je in je hebt en dat komt er heus wel uit als je je angst en onzekerheid loslaat. Ik snap wel hoe moeilijk het is. Ik heb het ook.

Recentelijk zou ik een paardje gaan bijrijden. Maar ik bleek nog te onzeker te zijn om dat paardje aan te kunnen dus ben ik begonnen met lessen op een manege :) Even onderaan beginnen weer en vertrouwen in mezelf en paarden opbouwen.

Ik ben blij dat je zoveel positieve reacties krijgt TS. Lijkt me echt naar als iemand zo onaardig is tegen je terwijl je daar net nieuw bent en het al spannend vind allemaal.

Heel veel succes met alles! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:22

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:40

alice0cullen schreef:
Relaxed schreef:

Dan wissel je toch gewoon de rechterbeugel en maak je due vast links ook of denk ik nou te makkelijk :+

Uiteindelijk ben ik er gewoon rechts opgekomen :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:56

Horses1991 schreef:
Wat fijn al de reacties en er zo even over te sparren!

@alice0cullen, dat is een mooie uitspraak die je daar doet. Het past in het plaatje dat ik eigenlijk degene ben die mijn 'lijden' veroorzaakt en dat niet de eigenaresse per definitie dat was. Ik blijf er ten slotte zelf over malen terwijl zij mij misschien allang vergeten is. Ik probeer dit al te overstijgen en blijkbaar vraagt het ergens om verwerking/diepere reden zoeken als het blijft opkomen.

@kelly_ann, daar doe je een mooie aanvulling! Ik ben inderdaad geneigd om als ik een fout maak, de fout vervolgens te verbergen. Als we dat alsmaar doen zal dit terugkomen. We hebben onszelf vaak gedragspatronen aangeleerd om iets van onszelf wat we niet fijn vinden te verbergen (bijv onzekerheid). Maar hoe mooi is het om dit inderdaad volledig onder ogen te zien, te benoemen als het paard of persoon hard op die 'knop' drukt, ook al haalt het even veel (pijn) naar boven. Dan kan het hopelijk juist mooi gaan oplossen.. De roos van leary ken ik inderdaad. Ik ben zelf psycholoog/coach en bekend met heel veel schema's. Desondanks ik goed ben in relativeren & denken maar Doen is een ander aspect ^^
@mystery1980 ik heb het niet eerder zo benoemd maar ik denk inderdaad dat dit zo kan zijn, ook al heb ik daar in andere alledaagse situaties weinig last van.

Thanks @Freetorun! voor je berichtje en geeft me extra kracht bij :)

Ik moet ook wel een beetje lachen om de bunders die hier genoemd worden... @Jolien87
'Om vervolgens op 1 schoen terug te komen omdat je in alle hectiek in de diepe blubber bent gaan staan' . Dat klinkt als een kers op de taart op de rest van je verhaal haha ! Zit hier hardop te lachen erom.

Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen en blunders :P Voor iedereen wens ik ook het beste toe die het soortgelijks hebben! En chapeau voor degenen die er (al een stuk) overheen zijn gekomen :D

Achja en zo is het best goed om alles even met elkaar te relativeren. Natuurlijk moet je niet onverschillig worden. Het kan ook flink mis gaan maar het gaat vaak genoeg ook gewoon goed en dan kun je er maar beter om lachen.
Ja, het was wel een beetje stom van mezelf met die schoen. Dat was in de periode dat ik mijn stalschoenen lekker nonchalant droeg met de rits open. Niks mis mee, maar dan moet je er wel aan denken dat je ze dichtdoet voordat je in de blubber stapt.
De stalknecht rolde bijna van zijn tractor toen hij ons aan zag lopen: een paard met het zwart tot aan zijn buik met daarnaast iemand op één schoen en een zwarte sok, met blubber spetters tot in d'r haar.

Ik kan er nog wel een paar noemen:
Paard dat flipte op de weg dus waar ik geen seconde langer op wilde blijven zitten, waarna ze vervolgens vol op mijn voet ging staan.

Tijdens een buitenrit als begeleiding mee gaan waarbij mijn paard een sprint richting stal inzette waardoor paard onbestuurbaar werd. We eindigden samen in de bosjes.

Tijdens een andere buitenrit als begeleiding mee en paard dat gek was op springen vond het nodig om een enorme sprong te maken over een kleine regenplas in het bos. Vervolg was dat de pony's achter ons -met niet allemaal even ervaren ruitertjes- ook allemaal over de plas sprongen. Ik heb mijn hart vastgehouden. :=

Ik moest het onbeleerde paard van een vriendin vasthouden maar dat vond ik best spannend en het paard dus ook. Paardlief begon een beetje te dribbelen en te drentelen en voor ik het wist had ik het paard met zijn kont in de auto van vriendin d'r moeder geparkeerd. :x

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:00

Mmm ik denk dat er een ander groot probleem speelt als je zo lang last van dingen blijft houden. Dus misschien een bezoekje aan een psycholoog brengen is geen verkeerd idee!

En! Het aller belangrijkste, benoemen. Ik werd vroeger ook zenuwachtig als er wat mist dreigt te gaan en nu denk ik kan gebeuren (Mits het onveilig is) maar wees zelf de eerste die het tegen de eigenaar zegt.
Want dat is echt het aller ergste als je als eigenaar van een ander moet horen dat je paard is losgebroken ed. Ik heb dan gelijk minder vertrouwen (want als je dit niet zegt wat dan nog meer niet)
En vooral benoemen ; ik ben bestwel heel zenuwachtig omdat ik het graag goed doe En geen fouten maak. Volgende keer zal het beter gaan omdat ik me dan al op m’n gemakje voel.
Iedereen snapt als eigenaar dat je dood nerveus wordt als er op je vingers wordt gekeken.
Maar miss kan je met behulp van een coach oid oefeningen hiervoor krijgen! Zodat je leert er mee omgaan.

Persoonlijk vind ik namelijk dat als je compleet blokkeerd een slechte eigenschap bij paarden en mensen. Je kan het dan beter direct benoemen. Van ohh niet handig dat ik hem zelf de stal in laat lopen.
Omdat de communicatie stopt. Heb dat 1x mee gemaakt. Zij liep met mijn paardje, paard gaat trippen. Maar er gebeurt verder niks dus k vraag gaat het goed. Complete radio stilte en als een verschrikt hert compleet afgesloten van de buiten wereld. Pas toen ik tegen haar schreeuwde hoe het ging en ik wilde dat ze antwoord gaf kwam ze weer beetje tot leven. Dood eng, weet namelijk dan niet wat er aan de hand is. Of ik het paard over moet pakken/ iemand bellen omdat ze pijn heb/ niks.
Dus benoem het: moet even bijkomen ben erg geschrokken ofso, verder gaat alles goed!
Paarden voelen ook dat je niet 100% jezelf ben en daardoor gaat er nog meer fout. Probeer je dus ook goed op je paard te focussen en op je doel ( bv welke stal moet je in, vrAagt dit van te voren dan kan je je goed focussen en heb je minder stress)

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 10:51

@dudette, he ook even fijn zo'n uitspraak, lekker nuchter en rationeel,thanks.

Thanks de rest ook voor de tips om erover te praten met anderen.
Dat is ook waarom ik hier een topic heb geopend en merk dat dat al scheelt. Wat een boel verschillende perspectieven en ervaringen.

@judithGigi wat vervelend om te horen dat je zo'n vervelende ervaring hebt gehad, maar fijn dat je hierdoor je niet uit het veld hebt laten slaan!

@idinn dat is een mooie aanvulling al is het even aandacht verdelen als eigenaresse vanalles over het paard verteld en je dan ook tegelijk het paard aan het poetsen bent bijvoorbeeld. Dan heb ik gek genoeg het idee dat ik mijn aandacht moet splitten om alles te kunnen horen en anderzijds het paard te leren kennen. wellicht ook iets om aan te geven.

@Linde99 bedankt voor het delen van jouw ervaring!
@individu Thanks :) dat helpt mij al een stuk in het begrepen voelen.
@Jolien haha dat zijn nogal wat blunders inderdaad, Ach, het blijven dieren ! en wij mensen ^^

@miesnaom, dat is voor nu denk ik het belangrijkste wat je noemt. voelen dat je blokkeert, dit durven zien en benoemen, zodat paard als eigenaar en uiteindelijk jezelf daar het beste gebaat bij zijn

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:59

Een echte psycholoog zo te lezen, denkt te veel, ervaart te weinig. :D

Uitspreken dat je het lastig vindt, 33 keer onderuit gaan omdat het toch een soort leerproces is en daarna is er een keer een moment dat je denkt: verrek, ik deed het zonder erbij na te denken.

Horses1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 11:16

@sunnda, haha jup. wellicht begon het al in mijn studie, die 5 jaar bestond uit denken en weinig doen xD