Paard kopen verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zal ik m’n ouders vragen om een paard voor me te kopen?

Poll eindigt op

A. Ja
13 (11%)
B. Vragen of het mag en er zelf voor sparen
26 (23%)
C. Nee nog even wachten en er beter over nadenken
74 (65%)

Totaal aantal stemmen: 113

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:09

Als ik terugkijk, had ik veel meer tijd voor de paarden in mijn school- en studietijd. Ik heb op mijn 17e mijn eerste paard gekregen en had echt way meer vrije tijd dan nu ik fulltime werk.

Nu heb ik wel een studie gevolgd met maar circa 15 a 20 uur verplichte uren per week. Maar dan nog... al die vakanties heb ik nu helaas niet meer :)

Matheno

Re: Paard kopen verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:19

Als je ouders het er mee eens zijn gewoon doen!
Hartstikke leuk!! :-D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:24

Is een paard kopen ooit verstandig? _O-

Ze vreten je geld en je tijd, willen niet doen wat je zegt en gaan op je teen staan :7 :+.

Maar als je het echt wilt, gewoon doen. Als dit is waar jij blij van wordt, altijd doen.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 28-08-18 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:31

Ik heb expres lang gewacht. Tot ik mezelf kon onderhouden en een beetje extra overhield in de maand. En daarbij bedoel ik dus een eigen huis, auto enz. Geen vaste baan, dat was wel even tricky.

Alles ging goed, tot ik Joy een jaar had en ze ziek werd. Koliek. Utrecht en operatie. Daar ga je. Gelukkig verzekerd en 3/4 van de rekening werd betaald. Maar dat zijn dus ook dingen waar je rekening mee moet houden.

Spijt? Not one bit. Ik vind het fantastisch! Volgend jaar het hele jaar niet op vakantie omdat ze beleerd gaat worden. Erg? Nee! Echt 100 vakanties voor Joy *\o/*

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:09

Toen ik 15 was opende ik dit topic (hoop dat het linkje werkt). [YRT] 15 jaar, eerste eigen paard?
Misschien kun je daar nog tips in vinden?

Ik had uiteindelijk besloten om een eigen paard te gaan kopen, maar toen ik eenmaal begon met alles regelen (Op welke stal ga ik m'n paard stallen? Welke hoefsmid? Welke dierenarts? Zadelmaker? Tandarts? Al datsoort regel dingetjes) merkte ik dat dit niet was wat ik wilde. ik weet niet precies waarom, maar iets in me zei dat ik het niet moest doen.
Ik denk dat het makkelijk had gekund als ik het echt graag had gewild, maar ik wilde het niet graag genoeg. Ja, tuurlijk wil(de) ik een eigen paard! Met de manege ben ik gestopt en ik ga nu 1x per week naar m'n verzorgpaard, ik zou liever vaker gaan maar ik heb het er onwijs mee naar m'n zin en ben blij dat ik bepaalde verantwoordelijkheden niet heb.

Mijn advies is om vooral heel goed na te denken en naar je gevoel te luisteren, en om alles heel goed met je ouders te overleggen.

Cambo_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:26

Als je het er echt voor over hebt is het te doen. Ik heb nu sinds een tijdje mij eigen pony. Zelf gekocht, ik onderhoud hem van mijn bijbaan en doe nog een voltijd studie diergeneeskunde. Waar een wil is is een weg, maar deze is niet altijd alleen maar leuk. Het is zwaar, het kost bijna altijd meer geld dan je voor die maand als budget hebt. Er zijn altijd kleine dingen, ooginfectie door de hoeveelheid vliegen op het moment, maskers die sneuvelen etc. Toch zou ik hem niet meer kwijt willen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:56

Ik zou eerst gaan voor een verzorgpony/bijriijdpaard
Manege rijden lijkt leuk maar echt betrokken wordt je niet bij de verzorging
Iets wat al meer gebeurt bij een verzorgpaard/bijrijdpaard
Daarnaast zit je nu net in een leeftijd waarin er best veel kan gebeuren. Denk bv aan het krijgen van een vriendje. Naast je studie kan de gehele combinatie dan net te veel zijn voor je
Succes met het maken van je beslissing

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:33

Op jouw leeftijd verzorgde ik pony’s en paarden van anderen. En ook al waren ze niet van mij, ik was er elke dag. Ik heb er super veel van geleerd. Gelukkig hoefde ik toen niets te betalen. Jaren later ging ik ergens anders een paard verzorgen ook hier weer elke dag naartoe en na een paar jaar mocht ik haar overnemen. Toen was ik inmiddels volwassen en had een vaste baan. Dat maakt het allemaal veel makkelijker. Ik zou eerst op zoek gaan naar een leuk verzorg paard. Leer daar lekker veel van, en geniet ervan. Dan kan je later als je wat ouder bent altijd nog kijken of je echt een eigen paard wil. Er komt echt heel veel bij kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:39

Ik verplaats dit topic naar Young rider talk.

Andriella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:27

Ik zal je een heel eerlijk antwoord geven en dat is dat je het beter niet kunt doen. Ik zou lekker flink gaan sparen voor als je straks klaar bent met school en je studie en een baan hebt. Een eigen paard is echt super tof daar kruip ik zeker niet van weg, maar het kost heel veel geld en tijd en er komt echt veel meer bij kijken en dan natuurlijk nog vele andere kosten die erbij komen kijken en er bij kunnen komen. Ik raad gewoon echt aan om nog even lekker te wachten. Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn aanschaf van mijn paard en het is omdat er bepaalde omstandigheden achter zat waardoor hem dan ook heb (Gekocht), maar anders had ik echt zeker waar gewacht tot helemaal klaar was met mijn studie. Als je nu ook begint met sparen heb je straks vast ook zat om een super leuk paardje aan te schaffen, die je goed en genoeg tijd kan bieden en financieel goed bij kan staan. Voor nu zou ik gewoon kijken voor een leuke verzorgpony waar je op ma rijden of een lease paard. Ik heb dit zelf ook voorheen tijden gedaan. Het is soms even zoeken en afwachten, maar soms krijg je plots echt leuke beestjes op je pad waar je veel mee kan en dan heb je ook nu nog geen last van alle lasten en kosten enz. Dit is mijn advies. :)

LJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:57

Eigenlijk zou ik zeggen: gewoon doen.
Ik heb op mijn 7e mijn eerste pony gekregen. Tot en met de middelbare school is het prima te doen, daarna met een opleiding merkte ik dat het wel echt veel werk was en veel tijd kost.
Ik heb het geluk gehad dat mijn moeder zelf ook een paard had en dus mijn paard ook beweging wou en kon geven in drukke tijden zoals tentamens, examens etc. Zonder mijn moeder haar hulp en de financiële steun van mijn ouders was het me niet gelukt, of met moeite.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een zorgenpaard had, waar vaak een dierenarts bij kwam. De kosten kunnen zo oplopen dat je dan wel echt financiële steun van ouders nodig hebt!

Verder, bedenk goed of je dit echt wilt, denk je dat jij over 5 jaar nog rijdt? Dat je soms niet een dagje weg kan met vriendinnen? Etc etc. 'vroeger' reed ik elke dag met 3 vriendinnen, we hadden alle 3 een eigen pony maar ik ben de enige die na 15 jaar nog met paarden bezig is. Interesses kunnen veranderen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:03

Hmm ik denk dat TS dat best kan. Heb vanaf m'n 12e eigen pony/paard gehad. Kreeg op m'n 16e een jonge kwpn merrie. Was prima te doen naast school. Natuurlijk heb ik wel eens periodes gehad dat ik minder tijd had. Maar ik denk dat ik het nu drukker dan ooit heb, en ga nog alle dagen naar m'n paard en rijd zeker 4/5 keer in de week. (Met soms een week dat ik minder rijd).
Eerder had ik paarden altijd aan huis. M'n vader deed ze dan wel eens naar buiten en voeren. Heb nu weer 1 paard die op pension staat. Dat is ook wel fijn vind ik :) Maar jij hebt dan wel financiele steun van je ouders nodig, die heb ik toen ook gehad.
Als je later studie in de buurt gaat doen is het prima te doen.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:13

Ik denk dat het verstandig is om je te bedenken of het ook nog haalbaar en leuk is als er dingen tegen zitten. Stel je hebt een flinke griep of een drukke tentamenperiode o.i.d, wie doet je paard? Stel er is iets met je paard waardoor het ineens meer zorg nodig heeft (bv paar keer per dag medicijnen), lukt het dan? Heb je dan voldoende hulp?
Natuurlijk is het superleuk, maar ook echt wel een stuk intensiever dan je misschien denkt.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:19

Heb je zelf wel al eens een verzorg/bijrijd/lease paard gehad? :) Ik zou daar eerst voor gaan! Hiermee leer je al stukken meer hoe het is om een eigen paard te hebben en al een stukje van de verantwoording die erbij komt kijken. :j En dan kan je ook zien of je het goed kan combineren met werk en school.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:22

Ik was 14 toen ik mijn pony kocht, geen seconde spijt van gehad!

Wel moet je bedenken dat het niet altijd leuk is en veel tijd en geld kost, je moet het dus niet erg vinden om in te leveren op andere vlakken.

Mijn ouders betaalde het stalgeld, de andere kosten betaalde ik zelf, deze kosten kunnen toch wel behoorlijk oplopen en ik moest er dus ook best wel wat uren voor werken, maar dit was het dubbel en dwars waard!
Ik werkte toen ik op de middelbare school zat 12 tot 15 uur in de week en in de vakanties extra, hierdoor had ik niet veel tijd over om andere dingen te doen dan school, werken en paard.

Ik zou het wel alleen doen als je ouders willen bijdragen in de kosten, als mijn ouders het stalgeld toen der tijd niet betaald zouden hebben had ik het niet kunnen betalen.

Je zou evt ook opzoek kunnen gaan naar een verzorg of lease paard, wellicht kun je die dan in de toekomst overnemen, zo is het bij mij gegaan anders had ik op dat moment nog geen pony gekocht.
Ik vond het wel ideaal want ik verzorgde hem dus al 7 dagen in de week dus op dat vlak veranderde er niks en wisten mijn ouders, die geen verstand hebben van paarden, dat het goed zou gaan omdat ik dat al lange tijd gedaan heb voordat ik hem overkocht.