Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toen ik 18 werd heeft ze even te koop gestaan, maar dit was te moeilijk. Ze mocht bij mij blijven als fokmerrie. Helaas is ze bij haar eerste dracht al overleden. Ben er nog kapot van, denk vaak genoeg "had ik haar maar wel verkocht dan leefde ze nog"
Abrikoosje schreef:nessinator schreef:Kan het niet ook zijn dat het budget van de "succesruiters" het niet toelaat een paard te kopen waarmee ze kunnen blijven groeien én hun leerpony te houden? Wat ik daarmee bedoel is dat ze het geld dat zo'n pony oplevert nodig hebben om een groeipaard te kunnen kopen.
Kan ook zeker! Maar waar ik het over heb zijn wel echt de 'rijke tata's' om het zo maar even te noemen
En bovendien doe ik er volgens mij ook helemaal niemand een plezier mee als ik een 7/8-jarige met potentie voor het internationale werk met vroegpensioen in de wei doe. Maar ben ik daarom minder gek met mijn paarden, absoluut niet! Er wordt goed voor gezorgd en ze gaan ook niet zomaar naar de eerste de beste handelaar bij verkoop. gomir schreef:Maar dat vind ik echt een heel ander verhaal dan een sportpaard verkopen, omdat je of de top van zijn kunnen hebt bereikt met het paard of besluit om het paard voor de sport aan een betere ruiter te verkopen Ragdollcat. En dat tweede is de situatie die TS in haar openingspost schetst.
gomir schreef:Dan begrepen we elkaar verkeerd en bedoelen we hetzelfde ragdollcat. Ik denk bij een sportpaard echt aan een paard dat in de sport loopt en daar ook geschikt voor is. Dan denk ik niet direct aan een dier op pensioengerechtigde leeftijd of een die door een blessure ongeschikt is voor gebruik. Die laatste categorie daar zorg je voor tot het tijd is om ze te laten gaan.
paard zijn of zoiets alsof ze dat eerder niet waren...Abrikoosje schreef:nessinator schreef:Kan het niet ook zijn dat het budget van de "succesruiters" het niet toelaat een paard te kopen waarmee ze kunnen blijven groeien én hun leerpony te houden? Wat ik daarmee bedoel is dat ze het geld dat zo'n pony oplevert nodig hebben om een groeipaard te kunnen kopen.
Kan ook zeker! Maar waar ik het over heb zijn wel echt de 'rijke tata's' om het zo maar even te noemen
Ik denk dat je niet echt recht in je schoenen staat om in vraag te stellen of het al dan niet respectloos is wanneer iemand zijn paard/pony verkoopt, als je zelf dat soort uitdrukkingen gebruikt. Jij gaat er vanuit dat mensen die het geld hebben om een paard/pony te houden dat dan ook maar moeten doen en steeds maar paarden moeten bijkopen om hogerop te raken? Zo zit het niet in mekaar, je verkoopt zo'n paard als je denkt dat die een andere ruiter kan helpen om hetzelfde niveau als jou te bereiken. Dat heeft met 'rijk zijn' helemaal niks te maken. Of je nou een 'rijke tata' bent of niet, de beslissing om je paard te houden of te verkopen ligt volledig bij jezelf. En als je wil verder groeien in de sport is het niet handig om thuis nog 3 andere paarden te hebben waarmee je eigenlijk al uitgeleerd bent. Want die verdienen het ook gewoon om 100% in de spotlight te staan, lekker gereden te worden en vertroeteld te worden. En als je dan echt de sport in wil is dat bijna niet haalbaar. Dan ben je meer bezig met het onderhouden (en betalen, stalgeld komt niet uit de lucht vallen) van je uitgeleerde paarden dan met het opleiden en uitbrengen van je nieuwe paarden. En dat is waarom heel veel sportieve ruiters overgaan tot de verkoop van hun paard. Want jij spreekt in je OP duidelijk over gewoon gezonde paarden die verkocht worden. En dat vind ik heel normaal bij wedstrijdruiters.
Wij hoeven zeker het geld niet te tellen, maar dat wil niet zeggen dat je er niet verstandig mee om moet gaan. En een paard wat een ander gelukkig kan maken verkopen en vervolgens dus een deel van je nieuwe paard kan sponsoren is gewoon verstandig investeren in je toekomst als wedstrijdruiter. Dus als ik jou was zou ik vooral in het achterhoofd houden dat het één niets met het ander te maken hoeft te hebben. En jij kan dan wel van mening zijn dat mensen die rijk genoeg zijn om al hun paarden bij te houden dat ook moeten doen. Maar dat is echt onzin, veel van de 'rijke tata's' hebben hard gewerkt voor hun geld. Dus is het heel normaal om daar verstandig mee te investeren.