Het "wat kost mijn droompaard" topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:33

Tango1979 schreef:
Dorine92 schreef:
Mijn droompaard hoeft niet veel te kosten. Als ie maar een goed karakter heeft en een functionele (desnoods verder totaal ongewenste) bouw. De knopjes zet ik er zelf wel op.
Net een leuk paard gekocht. 5 jaar geworden dit jaar, zadelmak, zeer braaf, groooooot, leuke uitstraling, 3 goede gangen, altijd vrolijk, nergens bang voor. Maar no way dat ik van die bedragen die jullie noemen ga uitgeven. Daar kan ik al mijn stallen mee vol zetten en dan hou ik nog een heul best bedrag over. Al had ik zulke bedragen op mijn bankrekening staan, dan zouden die overigens zeker niet besteed worden aan zulke dure paarden

[ [url=m/Z1ZlLt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar gezien jouw onderschrift heb jij de ervaring (en wrs ook het talent) om een paard heel goed op te leiden ;)

Wil je een leermeester dan betaal je ook meer.

Dat hoeft ook niet per se. Je kunt ook een ouder paard kopen als eerste paard. Dan hoeft ie echt niet zo duur meer te zijn.
Daarnaast heb ik altijd mijn geld besteed aan lessen ipv een kant en klaar paard te kopen. Eerst met paarden van anderen veel gelest (soms wel 2 a 3x per week als ik dat nodig vond) en uiteraard met mijn eigen ook. Dat kostte ook klauwen met geld maar dan investeer je het geld op een naar mijn idee veel slimmere manier. Nu kan ik veel zelf dus minder intensief lessen nodig dan toen. En kan inderdaad de waarde er zelf aan rijden.
Ik zie veel mensen met dure paarden die maar aanklooien en veel frustratie ervaren. Met een goede instructie, een lief vuilnisbakkie en een lekker budget om te lessen kom je eigenlijk veel verder. Eventueel idd eerst een leerpaard, maar ook dan goeie instructie en veel les.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 16:41

Dorine92 schreef:
Dat hoeft ook niet per se. Je kunt ook een ouder paard kopen als eerste paard. Dan hoeft ie echt niet zo duur meer te zijn.
Daarnaast heb ik altijd mijn geld besteed aan lessen ipv een kant en klaar paard te kopen. Eerst met paarden van anderen veel gelest (soms wel 2 a 3x per week als ik dat nodig vond) en uiteraard met mijn eigen ook. Dat kostte ook klauwen met geld maar dan investeer je het geld op een naar mijn idee veel slimmere manier. Nu kan ik veel zelf dus minder intensief lessen nodig dan toen. En kan inderdaad de waarde er zelf aan rijden.
Ik zie veel mensen met dure paarden die maar aanklooien en veel frustratie ervaren. Met een goede instructie, een lief vuilnisbakkie en een lekker budget om te lessen kom je eigenlijk veel verder. Eventueel idd eerst een leerpaard, maar ook dan goeie instructie en veel les.

Ben het met je eens dat goed les belangrijker is maar... Ik heb 2 minder "gunstig gebouwde" paarden gehad en veel gelest. Heb nu een "beter" gebouwd paard en les nog steeds veel. Het gaat allemaal wel veel makkelijker als bouw (en vooral karakter!) meewerkt. En je je eigen kunde niet overschat, wat vaak de reden is voor frustatie van de ruiter denk ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:04

Tango1979 schreef:
Ben het met je eens dat goed les belangrijker is maar... Ik heb 2 minder "gunstig gebouwde" paarden gehad en veel gelest. Heb nu een "beter" gebouwd paard en les nog steeds veel. Het gaat allemaal wel veel makkelijker als bouw (en vooral karakter!) meewerkt. En je je eigen kunde niet overschat, wat vaak de reden is voor frustatie van de ruiter denk ik.

Ja dat zeker. Maar de meeste mensen denken andersom: Als ik maar een vet goed (duur) paard koop dan ga ik leren rijden. Beter eerst leren rijden en dan blijkt vaak dat je dat dure paard niet meer nodig hebt. Want laten we wel wezen... een paard van minstens 1,60 met drie functionele correcte gangen en een braaf karakter, gezond, leeftijd 5-8 hoeft écht geen 50.000 euro te kosten. Al die bedragen die iedereen hier noemt zijn waanzin. Alles boven de 6000 is show. Papiertjes, zweefdrafjes, mooi kleurtje, evt geklasseerd (betekent niet dat jij het dan ook ermee kan)

Nynkefleur

Re: Het "wat kost mijn droompaard" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:08

Ben benieuwd :+

Ras: fjord
Leeftijd: rond de 8
Stokmaat: dit ligt aan de bouw, wel echt minimaal 1.45 en dan wat steviger. Al heb ik eens een sportief gebouwde fjord gereden van 1.55 en dat stond echt perfect.
Geslacht: ruin
Kleur: gewoon dun maar het allerliefste grey of white dun.
Niveau: basis moet er op zitten, dus zeker doorgereden. Verder geen wedstrijdniveau vereist.
Verder geen gebreken, braaf op buitenrit en niet schrikachtig.
Is bedoeld voor rondhobbelen in het bos, af en toe een proef of een klein huppeltje.

Helaas toen niet tegengekomen, nu al bijna 2 jaar heel gelukkig met mijn sensibele schimmel merrie ( alles wat ik niet wil hebben haha )

Rijtje van de trekpaarden vind ik lastig, ik weet niet echt goed wat zulke paarden waard zijn. Denk rond de €5000/€6000?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:35

Toevallig zelf net een fjord gekocht, prijzen liggen daarbij tussen 2500 - 3500 voor een onbeleerde of net zadelmakke. Echt al verder in africhting moet je rekenhouden houden met een bedrag tussen 3500 - 4500. Maar zeker waard natuurlijk ;)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:39

m1992 schreef:
Toevallig zelf net een fjord gekocht, prijzen liggen daarbij tussen 2500 - 3500 voor een onbeleerde of net zadelmakke. Echt al verder in africhting moet je rekenhouden houden met een bedrag tussen 3500 - 4500. Maar zeker waard natuurlijk ;)

Best duur he! 2500-3500 voor onbeleerd pakkie vla _O-
Maar weet nog wel van toen ik zelf pakkie vla reed dat ze idd best wel wat ervoor vragen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:42

Tja wat is duur... Vaak hebben ze een top karakter en dat is mij veel waard! :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:44

m1992 schreef:

Dat is helemaal waar

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:45

m1992 schreef:

Absoluut! M’n volgende peerdie gaat ook zeker een fjord worden ( riep ik ook voor ik mn merrie kocht maar het aanbod was toen gewoon bagger )
Vroeg me gewoon af hoeveel ik kwijt zou zijn voor een goede bosrit fjord, maakt me eigenlijk niet zo veel uit hoeveel ik dan neer moet leggen. Ben verliefd op het ras en het karakter.