IJsland, trektocht te paard over de Kjolur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke32xx

Re: IJland, trektocht te paard over de Kjolur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:45

Wat gaaf! IJsland staat ook nog op mijn bucketlist. Deze foto's geven mij nog meer motivatie om gauw eens te gaan

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:46

Super gaaf! Dit is Eldhestar, toch? Daar ben ik ook mee geweest!

[ITP] Everybody ready? JAJA!

Super gave ervaring en ik wil zeker nog eens terug. Hebben jullie toevallig ook op Glodis, Virgill of Alda gereden? Die waren echt mijn favorieten!

Imre

Re: IJland, trektocht te paard over de Kjolur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:50

Prachtig! Ziet er echt uit als een top vakantie! Ik hoop ook een keer de Kjölur tour te kunnen rijden. Landmannalaugur staat ook hoog op het lijstje. Eerst sparen. :=

Prrrr

Re: IJsland, trektocht te paard over de Kjolur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:52

Ik zie je trouwens op één foto met een muggennet rijden, of niet? Veel last van gehad?

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 17:00

@ xMercury: wij hebben het via google gevonden. Via wat rond zoeken kwamen we al snel uit op Ishestar, dat is de organisatie die de ritten aanbied. Ishestar heeft weer samenwerkingen met verscheidene boeren over IJsland waar je dus je tocht rijd.
We hebben dezelfde ritten ook gevonden via trailfinders (nederlandse site) maar bij Ishestar kan je prima zelf je vakantie boeken. Ze reageren vlot, altijd in correct engels en zijn heel behulpzaam. Ikzelf heb daarnaast ook wat negatieve ervaringen met trailfinders…

@Seltje: wat zoek je precies? Een dagtocht of echt een trektocht? Ik denk dat het al heel veel scheelt als je man niet te bang is aangelegd. De paarden zitten erg comfortabel wat natuurlijk ook veel scheelt :) Ik denk als je duidelijk aangeeft dat hij een beginner is het prima te doen is, zo een dagtocht helemaal! Je ziet ook dat er veel wordt aangeboden aan de hand van ervaring, zoals veel toeristen die nog nooit hebben gereden doen daar ook vaak even een tocht.
Aangezien de paarden heel comfortabel zitten heb ik nog nooit zo weinig spierpijn gehad. Juist van spierpijn verkramp je en kan mij voorstellen dat een beginner dan einde van de week het niet meer uithoud en evt sneller valt? Verder is het landschap erg goed te doen, de tocht die wij in elk geval hebben gereden, geen zware technische afdalingen of klimmen oid.

@poes: wauwwww <3 even gegoogled maar die is ook onwijs prachtig zeg!

@troi: ik heb inderdaad aardig grote volwassen kerels er gewoon op gaan zien zitten en rijden. Wij hadden ook enkele dames uit Finland die, niet te zwaar waren, maar doordat ze ook ongeveer die lengte hadden gewoon mee konden rijden. De paarden worden om de paar uur gewisseld en ik moet zeggen dat ze erg sterk zijn. Ik snap waarom het paarden worden genoemd en geen 'pony's'.

@Nikass: we zijn van 29 juni tot 10 juli gegaan ongeveer, toen begon het net hier tegen de 30 graden te worden. we hebben het echt zooo koud gehad de eerste drie dagen, direct de hooglanden op en een wind! We moesten echt even acclimatiseren. Wat betreft het missen van de bomen: ik snap wat je bedoeld, dat vind ik ook vaak mooie natuur al miste ik die niet zozeer, komt misschien ook omdat het zo'n divers landschap is. Het was her en der wel groen, met name toen we net op de hooglanden waren en toen we weer afzakten richting het zuiden, daardoor had je elke dag een ander landschap.
wat betreft de bomen: ik heb begrepen dat ijsland zo kaal is geworden doordat de vikingen toendertijd alles hebben gekapt... geeft wel een heel ander landschap omdat de wind altijd vrij spel heeft.

@galathil: dit was inderdaad met Ishestar. dikke aanrader, alles prima geregeld.

@maddoxx: zo te zien heb jij met eldestar gereden, dat is de andere grote paarden-organisatie! ik denk dat we wel veel raakvlakken hebben, ook de lupine velden hebben wij doorheen gereden maar ik kwam al aan de 15 foto's dus kon die foto niet meer plaatsen :P.

@imre: ja het is echt een rib uit mijn lijf...deze tocht wilden we al jaren maarja telkens weer andere tochten gedaan en andere keuzes gemaakt. afgelopen jaar zeiden we: als we het nu niet doen gaat het wel op aan wat anders, mijn vriend en ik zijn bv nu huizen aan het kijken enzo.

@prrr: ja de eerste twee dagen waren we echt zo'n net nodig voor van die hele kleine vliegjes die bovenop de hooglanden vliegen. echt van die vieze kleintjes die in je wimpers blijven zitten enzo, bah. met zo'n net op gaat het prima, en eenmaal meer richting de gletsjers hadden we er geen last meer van.

we hebben dan ook bewust voor deze tocht gekozen omdat alles van ijsland in een notendop voorbij komt. bronnen, watervallen, hooglanden, lava rots velden, gletsjers, groene van de valleien, daarnaast zijn we, toen we weer met het busje werden opgehaald, nog naar het nationale park geweest voor de geologische breuk in het land en naar een geiserpark. echt ongelofelijk, telkens als ik de foto's zie denk ik 'huh, ben ik daar echt geweest'.

@de rest: bedankt voor alle reacties! <3 *\o/* we zijn nog steeds aan het nagenieten. we doen dit al jaren, (trek)tochten te paard in het buitenland maar deze tocht zal niet snel van de 1e plaats gestoten worden als ultieme paardentocht!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:01

Wow, wat prachtig ... :))

Dit vraagt om een vervolg topic ...
(kun je de andere - niet geplaatste - foto's laten zien ;) )

Groet Karin.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:32

Wat herkenbare foto,s dit moEt idd Ishestar zijn. Ik meen zelfs sommige paarden te herkennen. Weet je nog hoe de paarden heten waarop jullie reden? Ik moest ook wennen aan zoveel paarden rijden in 1 week, ben ook gewend aan 1 paard per week.

Aan degene die het vroeg: wat noem jij een beginner? Bij mij waren er twee absolute beginners die eraf gevallen zijn. Die mochten na dag twee het paard niet meer op. Je moet wel stap, draf en galop kunnen en flink wat zitvlees hebben aangezien je soms lange dagen maakt te paard. Het is ook jammer voor de groep als men zich moet aanpassen aan degene die zichzelf zwaar overschat hebben. Meestal staat er als je boekt aangegeven hoeveel ervaring je moet hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:51

Wow echt zoo geweldig om te zien 8-)

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 18:59

Ik geloof dat het 15 foto's per pagina is, dus ik denk dat ik zo nog wel wat foto's mag plaatsen :D

@fohadie: euhhh namen van de paarden? echt geen idee, we hebben wel een lijst gekregen met welke paarden we wanneer reden maar die klopte sowieso niet 100%. de gidsen, en tevens eigenaren, zijn Gusti en Jonina. Gusti is de zoon van de eigenaren, zijn ouders regelen dan het hele gest-house op de boerderij zelf (in myrkholt) en hijzelf en zijn vriendin jonina, rijden dan deze tocht. voor zover ik heb begrepen zijn hun nog een van de weinigen die met de hele kudde rijden en tevens over de lava velden rijden. dus als je die tocht hebt gedaan, kan het haast niet missen... :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:12

Er zijn idd niet zoveel aanbieders. Skalakot is ook heel goed. Ik was toen met een groep die al meerdere tochten op IJsland gedaan hadden en die vonden allemaal landmannalaugar de mooiste. Wij hadden 1 absolute beginner mee, dan ik, dan een groepje gemiddeld en dan gevorderd. Paarden werden goed gekozen maar je aanpassen aan het niveau van de minste ruiter ging echt niet want de kudde kun je niet tegenhouden. Maar ik vond het niet moeilijk rijden. De goede ruiters kregen soms wel erg pittige paarden. En 1 oud paardje hervond haar tweede jeugd en ging me nu toch een eind rennen met die beginner :D

Het is wel ontzettend duur. In 2005 was het al duur (en was IJsland nog niet zo toeristisch) maar nu pfff. Zou graag eens opnieuw gaan maar het houdt me echt tegen.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 19:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

okokok, weer genoeg gespammt voor vandaag :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:42

Heerlijk :)

Paigeroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:47

Wauw wat super gaaf! Dit lijkt me ook heel leuk om te doen als ik oud genoeg ben :) Wil heel graag een keertje naar IJsland toe, en op IJslanders is dat helemaal perfect XD
Hoe waren die paarden daar precies, druk of juist rustig, en luisterden ze goed? En het verhaal over de zwavellucht die ik zo vaak hoor, klopt dat ook? :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:51

Dat van die zwavel klopt :D

Paigeroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:07

poes schreef:
Dat van die zwavel klopt :D

Oh haha is dat niet verschrikkelijk irritant? Of wen je eraan? :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:19

Het is heerlijk. Vooral na wat bedorven haai en wat biertjes dag ervoor lekker je tanden mee poetsen. Gelijk fris!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:36

De paarden die ik er gereden heb waren óntzettend eerlijk. Dus écht geen trapzakken en heel fel aan de hulpen. Soort van "ze zijn al weg voordat je de gedachte denken kon".

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:55

Gaaf zeg!!! Wat een mooie ervaring!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:10

Zalig. We hebben het eiland rondgetrokken en ook van Noord naar Zuid, maar alles met de auto en dat was al geweldig

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:29

Wow gaaf! Wat eten de paarden daar onderweg? Is er genoeg gras?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:56

Wauw wat lijkt me dat een ontzettend gave ervaring! Misschien toch maar eens voor gaan sparen :=

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:11

Berdien schreef:
Wauw wat lijkt me dat een ontzettend gave ervaring! Misschien toch maar eens voor gaan sparen :=

Ik ook ik ook! Maar dan Landmannalaugar!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:14

Al ga ik een rondje om de geiser :D :D Daar rijden lijkt me zo'n waanzinnige ervaring!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 11:17

De paarden kregen ‘s avonds twee rollen hooi en verder niets, voor wat wij konden zien maar ze stonden er erg goed bij. Gras eten ze maar het ia er erg kaal.
De paarden zijn inderdaad lekker fris, ze wisten ons goed in te delen op niveau, kan niet zeggen dat ik ‘geen leuk paard’ heb gehad, hoogstens geen klik met de een, maar uiteindelijk allemaal fijne voorwaartse paarden gehad.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:58

Was je mee met Gústaf en Jónína?