Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:00

Met dit weer komt mijn pony ook niet buiten hoor Haha! die mag lekker spelen in de binnenbak Lachen
Maar als ik te moe ben (ziekte v. pfeiffer) dan staat ie ook wel eens een dagje op stal

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:01

Die van ons staan zo vaak en lang mogelijk buiten, maar bij de eerste druppels staat Apollon alweer voor d'r staldeur...nietdat ze er dan ook maar meteen weer in mag maar ze is een koukleum.
ze staan in de winter van 8.00 tot 17.00 buiten als het echt kloteweer is laat ik ze binnen staan. s'zomers staan ze 24/7 buiten.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:02

Ik ben het helemaal met de topic starter eens.
Ik wil mijn paarden er minstens 3 uur uit hebben per dag.
En natuurlijk haal ik ze wel eens eerder binnen als het de hele dag door blijft regenen.
En natuurlijk gaan ze daar niet dood van.
Maar het is gewoon veel beter voor ze om buiten te staan.
Uit hun stal te mogen en hun benen te mogen / kunnen strekken.
Even iets anders zien dan die stal en die 2 buur paarden.
Even iets anders om aan te denken en andere lucht op te snuiven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:10

Uhm, ik heb trouwens al meteen aangegeven dat ze hier heel veel buiten staan. In de winter zeker 98 procent van alle dagen minstens een uur of vijf.

En in de zomer inderdaad dag en nacht. Maar een uitzondering met heel slecht weer, vind ik normaal. En om dan de vergelijking te maken dat ik de hele dag op de wc zou moeten gaan zitten, vind ik erg krom. We proberen juist die "binnen-dagen" voor de paarden extra leuk te maken met een grote plak speelstro in de box, er een tijdje uit om te poetsen, een extra appeltje, zelf veel in de schuur zijn ...

Is dus ff wat anders dan de hele dag op de wc zitten ....
Ik krijg het gevoel dat de topic-starter erg zwart-wit denkt ...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:13

mijn pony staat met dit weer wel vaker een dagje binnen omdat hij dat zelf wil, hij komt gaat voor de wei pontificaal stilstaan, en je moet hem er zowat inmeppen, en hij vliegt zowat terug naar stal, ik probeer elke dag ff met hem te stappen en hij gaat om de dag ff de wei in, totdat hij weer voor het hek staat te springen (meestal heel snel)
ben zelf eigelijk van mening dat hij dagelijks naar buiten moet, maar als hij het zelf niet wil, dan ga ik hem niet dwingen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:14

Nou, ik kan je vertellen, als het heel slecht weer is staat de mijne binnen. Die breekt de boel af als ie in de regen buiten staat. Die denkt 'zij die mij met dit weer buiten zet moet zelf ook erbij blijven staan' Knipoog

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:16

Haha!
Citaat:
Die denkt 'zij die mij met dit weer buiten zet moet zelf ook erbij blijven staan'
Tong uitsteken

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:19

MoniqueT schreef:
:D
Citaat:
Die denkt 'zij die mij met dit weer buiten zet moet zelf ook erbij blijven staan'
Tong uitsteken

ha ha ha goeie het zou mijn pony kunnen zijn Tong uitsteken

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:21

ben het met je eens he ben ik ff blij dat ikke alleen een verzorg paard heb dus geen verplichtingen :p

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:21

haha nou mooi dat ie gister binnen heeft gestaan. wat een kl*teweer. als het zulk rotweer is dat ik geen zin heb om te rijden ga ik altijd aan de hand stappen. ik heb deze winter in de regen, hagel, sneeuw en storm gestapt maar gister was het gewoon niet te doen!
op de heenweg met wind mee was het nog wel lachen, ik kon bijna niet blijven staan, maar op de terugweg raakte ju helemaal in paniek. regen en storm, ik was blij dat ju en ik heel thuiskwamen. uiteindelijk hebben we maar 10 minuutjes gestapt maar hij was blij dat ie weer naar binnen mocht..en ik ook Haha!
vandaag heb ik t weer goed gemaakt en zijn we lekker naar het park geweest en zn energie, geloof me na vandaag, die is ie wel kwijt nu Bloos

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:27

Ik snap niet hoe jullie paarden dan zo rustig blijven binnen...Mijn paard breekt gegarandeerd de hele tent af,als ze niet even op de wei kan...Die gaat er dus ook standaard,elke morgen van 8/9 Tot 12/13 uur uit...Tenzij het onweert...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:30

Waarom zouden ze de tent afbreken als ze te eten hebben?
Als ze staan te vreten, denken die van mij nergens meer aan.
En ruwvoer ligt hier de hele dag door in de stal...

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:30

MoniqueT schreef:
Ik heb gisteren paarden buiten gezien, nat, vies, treurig. Met een hoge rug met de kont in de wind. Sommigen met een dik pak dekens op. Zag eruit of ze de last van de hele wereld droegen.

Moet je hier eens lekker komen kijken. Drie keer per dag de mest eruit, fris schoon water, frisse boxen met een dikke laag vers koolzaadstro. Je zou d'r als mens jaloers op worden. En ja, de paarden kijken bij ons buiten en je ziet de tevredenheid van ze afstralen.

En rijden met dit weer zoals gisteren??? Is misschien goed voor je paard, hoewel de mijne de pest eraan heeft met z'n kop in de wind te moeten lopen. Maar sorry hoor, ben d'r zelf ook nog. Als ik met dat weer een uur naar buiten ga in de regen, ben ik gegarandeerd ziek de rest van de week. Niet iedereen is namelijk van ijzer.

Ik vind de stelling erg ondoordacht.

helemaal mee eens,
onze merrie is dan ook nog eens heel gevoelig aan mok, dus die kan je echt niet hele tijd in de bagger laten pletsen hoor Scheve mond
En ik hou persoonlijk van regen dus zit er niet mee in om nat te worden, maar als ik hier ga rijden, sorry het is echt superglad, en met zo'n wind doen ze wel een een sprongetje en met het gewicht van een ruiter erbij is alles net toch even anders...dan is het risico dat ze zich bezeren mij te groot, ik ga dan ook niet lopen op zo'n glad gras of in zo'n bagger...en buiten rijden gaat dan ook niet, mag op de boeren hun wegen rijden maar met zo'n weer trappen paarden gemakkelijk de heleboel kapot, zeker als ze vaak uitschuiven...
Ik zou ze ook liever hele tijd buiten zien genieten, maar soms kàn dat gewoon niet Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Karamell op 01-02-04 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:31

Tja, ik heb een arabier. Een pittige ook maar echt hoor, als hij met nat weer buiten moet dan hoor je hem inwendig grommen. Zo'n diepe grom waarbij hij heel duidelijk maakt dat hij hier niet van gediend is. Hij is gewoonweg niet blij met dat weer. En het is echt een paard dat normaal graag buiten is maar niet met nattigheid Haha!.

En dan is hij op stal inderdaad gewoon heel rustig.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:33

Haha, normaal staan mijn pony's IEDERE dag buiten, weer of geen weer. Enkel gisteren zijn ze per uitzondering een keertje op stal blijven staan, om te beginnen al vanwege het hooi (anders was het weg gewaaid met die storm die we gisteren hadden Tong uitsteken , ze hebben dit dus al uitzonderlijk op stal gekregen) en ten tweede was mijn Welsh absoluut NIET van plan om ook maar 1 voet buiten de deur te zetten. M'n merrie had ook een uiters chagerijnige blik in haar ogen toen ik der naar buiten sleurde en was sneller terug in de stal dan dat je deur eigenlijk kon opendoen *LOL*
Overigens joeg ze Xen meteen onder z'n afdak vandaan en moest die weer in de wind en de regen gaan staan (en hij staat liever droog Knipoog ) dus dan had ik ook zoiets van, "ach laat maar, ik ga ze niet dwingen als ze ni willen" Haha!
Overigens wil het toeval nou ook dat ik gisteren gedurende heel de dag niets heb gegeten op 's avonds na *LOL* (ik heb wel gedronken Bloos )

Moet ik nou maar 40 dagen vasten om m'n schuld af te lossen? Huilen Tong uitsteken

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:35

Mijn Tinker komt er zo veel mogelijk uit en soms gebeurt het weleens dat ze een dag op stal blijft staan, heeft ze geen problemen mee, lekker borstelen, wat extra hooi, een middagdutje...

Sterker nog, als ik haar met dit weer in de losgooibak zet, de hele dag, breekt ze uit en zoekt zelf haar stal op Clown

Ik vind deze stelling erg zwart/wit, maar dat zal de bedoeling ook wel zijn geweest Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:43

Splash gaat er ook elke dag uit , ff buitenspelen , ondertussen worden dan de stallen gemest. Vandaag kon ik met geen mogelijkheid de bak in , het was een zwembad , natuurlijk is hij uit stal geweest , heb hem een hele tijd staan poetsen en ben daarna met hem gaan wandelen.

Gister is hij een half uurtje uit zn stal geweest door het mesten , Splash vind regen niks en heeft een hekel aan storm , hup meneer kon niet wachten tot ie weer naar binnen mocht ...

Een hele dag op stal vind ie helemaal NIET erg , lekker poetsen op stal , erg veel aandacht en eten , ik verblijf meestal ook nog ergens op het stro in zn stal , meneer vermaakt zich prima en komt altijd lekker knuffelen of komt bij je liggen en heeft totaal geen behoefte om naar buiten te gaan...

Ik denk dat je paarden dus prima aankunnen geven wat ze nodig hebben , en met gezond verstand van jou erbij moet dat toch een prima oplossing en samenleving zijn...........

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:48

Ewalda staat binnen met slecht weer. Simpel omdat ze niet naar buiten wil.
En ja, als ik dan medelevend wilde zijn, ging ik er wel bij staan in de regen, als ze toch naar buiten moest.

In de zomer staat ze s'nachts ook binnen. Ze is bang in het donker. Klinkt stom, maar als ik haar niet binnen heb gezet, voordat het begint te schemeren bijft ze als een mongool langs het draad ijsberen, en keihard roepen, tot ik kom. Desnoods de hele nacht.

Bayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:50

je hebt toch niet helemaal gelijk hoor
het vorige paard van mijn nicht stond 24 op 24 buiten, 's zomers en 's winters en vorig jaar heeft ze het beestje moeten laten inslapen omdat de grond bevroren was en het dier gevallen was.
het paard zijn voet hing slap aan de rest van de poot met enkel wat vel dus vind ik dat je je paard best wel op stal mag zetten in de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:10

Misschien denk ik inderdaad aardig zwart-wit daarin, maar voor mij is het echt een principe: een paard hoort geen 24 uur per dag in een ruimte van 3x 3 te staan, en ik meen het echt als ik zeg dat ik vind dat mensen die ze om het minste of geringste binnen laten staan in mijn ogen geen paard verdienen.

Een storm of andere onveilige situatie (bv ijzel) vind ik een goede reden om niet naar buiten te gaan (maar dan kun je 'm in ieder geval uit z'n stal halen en zeer uitgebreid poetsen/toiletteren etc zodat hij z'n aandacht krijgt), maar als het hard regent, dan gooi ik er desnoods een regendeken op, hijs ik mezelf in regenpak en ga ik wel aan de hand stappen als het dan echt niet anders kan.

Daar hoef je geen ijzeren gestel voor te hebben, maar gewoon een beetje hart voor je paard.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:22

Tja, ik vind het "paardje pesten" om ze in de stromende regen verplicht naar buiten te gooien terwijl ze zelf duidelijk laten merken dat ze naar binnen willen.

En hart voor mijn paarden heb ik wel hoor. Ik ga ook in de stromende regen de andere voeren die 2 km verder in het weiland staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:23

Ik zeg niet dat je ze uren in de kletterende regen moet laten staan, maar beweging geven is wel het minste wat bij de basisverzorging van een paard hoort.

Ik vind het echt heel raar dat we hier nooit een discussie hebben of je je paard moet voeren ja of nee, maar wel over beweging geven ja of nee. Terwijl dat toch allebei gewoon basisbehoeften zijn van een paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-04 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 19:26

Soraya blijft nooit de hele dag op stal staan, ze komt er altijd minstens een uur uit (meestal langer), maar ze wíl niet eens lang buiten staan. Na een kwartier heeft ze genoeg van de paddock, 's zomers heeft ze na twintig minuten genoeg van de wei ('s winters kunnen ze hier niet op de wei)..

Als het slecht weer is dan rolt ze trouwens alleen maar in de paddock en daarna staat ze meteen weer bij de deur te wachten tot ik haar weer kom halen.
Laatst bijgewerkt door Spirit op 01-02-04 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Ieder moet het voor zichzelf weten, maar ik heb ze zowel gister als vandaag beide gereden.
En hoewel ik er gister nogal tegenop zag, zeker met dat spookweer en een jong groen paard, heb ik toch genoten Party!!
Vandaag was het helemaal fantastisch!

Op slecht weer kan je trouwens toch kleden?
Ik had gewoon een waterdichte jas aan, helm op en fleecetrui met hoge kraag aan, alleen mijn bovenbenen waren wat nattig.

MarijeR

Ik ga geen hoogdrachtige merries longeren die nooit werken en totaal geen conditie hebben...
Stappen aan de hand terwijl ze vanalles proberen om hun kont naar de wind te draaien? Blijkbaar hebben ze er dan heel veel plezier in...
Nee hoor, dan hebben ze het op stal veel meer naar hun zin. Lekker hooi eten heel de dag, radio aan, tutten met de merrie naast zich, zelf loop ik op dat soort dagen wat meer in de schuur en misschien krijgen ze wel hun jaarlijkse borstelbeurt