Schaap/geit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeniej

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 08:04

Ik vind die minikoetjes wel heel gaaf ja, maar was al bang voor wat suffie zegt ze eten wel heel veel, en opzich geeft dat niet alleen hebben we dan misschien gras te kort omdat ik er dan ook daar 2 van zou willen zodat ze elkaar hebben. We gaan nog eens goed nadenken wat we nu willen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:18

Hou er ook rekening mee dat geiten een stal nodig hebben in de winter. Ik heb ook zowel geiten als schapen gehad en mijn ervaring is dat ze sowieso beide niet je hele land kaal eten en je ook zelf nog moet maaien.Ook hebben beide extra verzorging nodig, denk o.a aan hoefjes bekappen, ontwormen en een schaap jaarlijks laten scheren natuurlijk.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:33

Dat stukje met koper is net omgekeert een schaap gebruikt erg weinig koper.
VRaag janouk hier op bokt die heeft ook schapen bij haar Haflingers lopen

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:46

WIj hebben een mini kudde van 6 schapen. Die net zo’n groot stuk gras krijgen als 1 paard. Het paard heeft stuk gras altijd kaal en bij de schapen staat het tot je knieën omdat ze vrijwel niets eten en heel kieskeurig zijn met wat ze eten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:01

Absoluut schapen als je tussen geiten of schapen moet kiezen. Schapen zijn echte grazers die hun taak heel serieus nemen.

Let op dat er echt verschil is tussen rassen in wat wel en niet gegeten wordt. Heel hoog gras kunnen ze niet zoveel mee, maar ze eten wel weer onkruid dat je paard laat staan. Hier hebben we drie hobbyschapen en het Sint Janskruid dat er stond, is al heel lang weg.

Oriënteer je dus eens op begrazingsrassen. Die zijn ook vaak wat harder en makkelijker in onderhoud. Ik heb Herdwicks en dat zijn enorm leuke, vriendelijke schapen die in Engeland in de bergen grazen en zichzelf moeten redden. Zij hebben keiharde klauwtjes en zijn door hun harde wol niet (zo) gevoelig voor myasis. Ik laat ze 1x per jaar scheren en ontwormen en dat was het. De klauwtjes zijn nu na 2 jaar een beetje bijgeknipt.

Je zou je vraag ook eens kunnen stellen in de Facebookgroep Schapenforum als je meer wilt weten over geschikte rassen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:17

Bij ons lopen de geitjes, paarden en quessant schaapjes door elkaar. ...Ik vind het wel meevallen met het uitbreken hoor.... Als je voor geitjes kiest dan zou ik zonder hoorntjes nemen, als er wat is met de geit jes bij ons dan zitten ze vast in het schapengaas. Wij hebben met beide weinig werk, al merk ik dat de schaapjes Veel meer gras eten. Qua ziekte valt het ook erg mee. Onlangs voor het eerst in jaren de dierenarts erbij gehad, dat is voor het eerst in jaren. Alleen het krachtvoer voeren is even een dingetje. Ik voer ze wel allemaal apart zodat de paarden niet alles van de geiten / schapen opeten, ook de geiten en schapen voer ik apart...