Verder na een flinke val

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 21:05

@Roulette: jouw verhaal lijkt inderdaad wel op de mijne. Ook het bemoeien van andere mensen, zowel met paardrijden als ook met alle andere dingen die ik weer aan het oppakken ben. De ene doet alsof je een weekje griep hebt gehad en je aanstelt en de ander doet alsof je nooit weer iets kan en mag doen. Ik word er echt moe van. Wat fijn dat jij met je instructrice het zo goed en rustig hebt op kunnen bouwen. Ik ga ook maar naar zoiets opzoek binnenkort denk ik. Wat je zegt over het goed voelen klopt wel, het los stappen van de afgelopen woensdag was wel heel erg spannend en misschien wat teveel. Dat met een positief gevoel afstappen is ook een goede tip.
Zo te horen heb je nu een fantastisch dier op stal staan. Klinkt echt als een droom paard waar je heel gelukkig mee mag zijn. Hoop dat ik ook ooit zo'n paard tegen mag komen.

@alice0cullen: Ja, zo herkenbaar dat oordelen van iedereen. Vind dat echt vreselijk. Maar het doet me wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben hierin, wat betreft de angst en wat betreft het gevoel daarbij. En dat het met hele kleine langzame stapjes toch goed kan komen. Vind het echt stoer hoor, een jong paard kopen en zelf opleiden na zo'n verhaal. Grappig, wat jouw moeder zei is precies hetzelfde als mijn moeder deze week zei.

@jodi93: Wauw, wat een doorzetter ben jij zeg! Echt heel erg knap dat je hier zo goed doorheen gekomen bent. Je paard heeft het jou ook niet makkelijk gemaakt. Hoe lang heb jij haar nu? Ik moet wel zeggen dat dit al de derde keer was dat ik er hard af viel. Elke keer ben ik er weer op gegaan, maar nu was het best erg en vond ik het wel genoeg geweest. Dankjewel, ik hoop ook dat ik straks weer vol vertrouwen rond kan hobbelen.

Ik ga binnenkort maar eens achter een nieuwe bodyprotector aan, zonder ga ik er niet meer op en de oude is nu wel aan vervanging toe.

Mocht iemand nog een tip hebben voor een fijn paard en/ of een fijne instructeur in Groningen hiervoor, dan hoor ik het heel graag!

Janneke2

Re: Verder na een flinke val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:14

...in de Randstad had ik een goed adres voor je geweten.
Een kleine stal met barokke paarden, goed ingereden en een 'juf' die vrijwel alleen priveles geeft. Tijdens de les gaat het voor driekwart over jouw houding, zit, ontspanning en wat al niet.
Barokke paarden zijn geen kwpn'se heethoofden.
En hoewel dit dus manegepaarden waren werden ze niet in hun mond getrokken; van gebonk op de rug kwam het ook niet, "arbeidsdraf" was daar een onbekend gegeven: als jij niet goed zat liep je dier niet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 21:57

Janneke2 schreef:
...in de Randstad had ik een goed adres voor je geweten.
Een kleine stal met barokke paarden, goed ingereden en een 'juf' die vrijwel alleen priveles geeft. Tijdens de les gaat het voor driekwart over jouw houding, zit, ontspanning en wat al niet.
Barokke paarden zijn geen kwpn'se heethoofden.
En hoewel dit dus manegepaarden waren werden ze niet in hun mond getrokken; van gebonk op de rug kwam het ook niet, "arbeidsdraf" was daar een onbekend gegeven: als jij niet goed zat liep je dier niet.

Dat klinkt inderdaad echt super inderdaad. Zou ideaal zijn, als ik niet in zo'n uithoek woonde. Zoiets zoek ik, maar dan in het noorden.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:10

san4nie schreef:
@Roulette: jouw verhaal lijkt inderdaad wel op de mijne. Ook het bemoeien van andere mensen, zowel met paardrijden als ook met alle andere dingen die ik weer aan het oppakken ben. De ene doet alsof je een weekje griep hebt gehad en je aanstelt en de ander doet alsof je nooit weer iets kan en mag doen. Ik word er echt moe van. Wat fijn dat jij met je instructrice het zo goed en rustig hebt op kunnen bouwen. Ik ga ook maar naar zoiets opzoek binnenkort denk ik. Wat je zegt over het goed voelen klopt wel, het los stappen van de afgelopen woensdag was wel heel erg spannend en misschien wat teveel. Dat met een positief gevoel afstappen is ook een goede tip.
Zo te horen heb je nu een fantastisch dier op stal staan. Klinkt echt als een droom paard waar je heel gelukkig mee mag zijn. Hoop dat ik ook ooit zo'n paard tegen mag komen.

@alice0cullen: Ja, zo herkenbaar dat oordelen van iedereen. Vind dat echt vreselijk. Maar het doet me wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben hierin, wat betreft de angst en wat betreft het gevoel daarbij. En dat het met hele kleine langzame stapjes toch goed kan komen. Vind het echt stoer hoor, een jong paard kopen en zelf opleiden na zo'n verhaal. Grappig, wat jouw moeder zei is precies hetzelfde als mijn moeder deze week zei.

@jodi93: Wauw, wat een doorzetter ben jij zeg! Echt heel erg knap dat je hier zo goed doorheen gekomen bent. Je paard heeft het jou ook niet makkelijk gemaakt. Hoe lang heb jij haar nu? Ik moet wel zeggen dat dit al de derde keer was dat ik er hard af viel. Elke keer ben ik er weer op gegaan, maar nu was het best erg en vond ik het wel genoeg geweest. Dankjewel, ik hoop ook dat ik straks weer vol vertrouwen rond kan hobbelen.

Ik ga binnenkort maar eens achter een nieuwe bodyprotector aan, zonder ga ik er niet meer op en de oude is nu wel aan vervanging toe.

Mocht iemand nog een tip hebben voor een fijn paard en/ of een fijne instructeur in Groningen hiervoor, dan hoor ik het heel graag!

Ze heeft het me zeker niet makkelijk gemaakt. Ik heb haar inmiddels bijna 2 jaar :)

Ik kan je Tom Werkman aanraden als instructeur (Zuidlaren maar komt ook op locatie) geeft privé les en heeft zooooo veel geduld. Hij maakt zelf paarden zadelmak geeft les en brengt paarden uit in de springsport. Heb altijd super fijn les van hen gehad :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:11

Jammer he, dat zo veel mensen zich zo snel ergens mee bemoeien. Meestal allemaal heel goed bedoeld, maar niet altijd nuttig. Eigenaresse van mijn bijrijdpaard (kon zelf door omstandigheden niet rijden) had ik ook bij voorkeur niet bij mijn les aanwezig, onbedoeld had ze altijd wel een mening.

Afgelopen maanden kwam ik er ook achter hoe veel mensen eigenlijk op enig moment bang zijn of zijn geweest. Met bijrijdpaard ging ik na een tijdje naar de groepsles aan de overkant, het was kerst en er werd versiering opgehangen. Paard over de zeik en ik heb die les meer ernaast gelopen dan erop gezeten. Was best teleurgesteld in mezelf en appte de eigenaresse en andere bijrijder dat de les niet zo goed was gegaan en waarom. Reactie van allebei 'ohja, de kerstversiering, dan was ik echt niet opgestapt'. Echt stomverbaasd naar mijn telefoon zitten kijken, maar ik voelde me wel gelijk een stuk beter!

Hoop dat je een fijne instructeur kunt vinden, dat gaat je echt helpen! Vind het sowieso al super goed van je hoe je er nu over na denkt en mee bezig bent wat voor jou gaat werken!!

En mijn paard is inderdaad geweldig, ben iedere dag zo blij met haar en zij heeft mij al zo veel geholpen.
Heb er meerdere met deze omschrijving proef gereden, dus als je er aan toe bent zijn ze best te vinden met wat geduld.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 12:57

@jodi: die naam heb ik inderdaad al vaker gehoord, ook toen ik hulp zocht met mijn paard. Wie weet heb ik in de toekomst wat aan hem, want ik heb nu natuurlijk geen paard om mee te gaan lessen bij hem.

@roulette: Ja klopt. Niemand zou het bedoelen om je slechter te laten voelen. Maar onbedoeld doen ze het wel echt.
Als je zelf eerlijk bent dat je bang bent, zijn er inderdaad best veel mensen die dat ook hebben of hebben gehad. Alleen ieder mens is anders natuurlijk.
Van mezelf wil ik heel snel gaan, want "ik kan toch gewoon rijden". Dan is het inderdaad wel fijn om iemand te hebben die je hierin begeleidt en zorgt dat het echt goed gaat en niet alleen maar snel. Dus iemand vinden die echt weet waar die mee bezig is. Hoop dat ik die kan gaan vinden. Het geeft me wel hoop dat er zulke paarden bestaan, voor m'n gevoel zijn alle paarden die nu te koop staan eng en gevaarlijk.

Het doet me echt goed om te lezen dat ik niet de enige ben en dat het voor jullie allemaal ook herkenbaar is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 02:29

Als je voor een eigen paard gaat is de klik op de grond gewoon heel belangrijk heb ik zelf ervaren. Mijn huidge merrie is echt per toeval zing kijken voor een echt op en top klaar paard omdat ik dus dat inrijden echt eng vond.

Maar de klik was zo goed dat zelfs de eigenaar er wat van zei, paard stond niet eens te koop :') heb ik weer, de klik met een jong onbeleerd paard die ook nog eens een Friese merrie was. Totaal niet mijn idee van eigen paard geweest. Maar geen dag spijt gehad.
Door die klik op de grond voelde ik me al heel snel zeker in het rijden, ze is eerst met iemand aan de longe gegaan en na drie keer erop gezeten te hebben, ben ik er zelf op gaan zitten. Met een week of twee gooide ik haar niet eens meer los voor het rijden en nog een week later hoefde er voor mij ook niemand meer bij te zijn naast de bak.

Je moet dus echt heel goed naar je hart luisteren, als je het paard op de grond al intimiderend vind gaat dit in het zadel niet minder zijn en dan voelen paarden echt aan.

Mij is toendertijd tinker aangeraden, want dat zouden van die brave familie paarden zijn. Nou heb nog niet vaak zoveel instabiele paarden gezien als bij alle tinker fokkers waar ik geweest ben :=

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 07:21

Een beetje herkenbaar is jouw verhaal..

Vorig jaar zijn we met een op hol geslagen ponytje uit een koetsje gelanceerd waarbij onze dochter gelijk out was.
2 weken in coma en alles opnieuw moet leren kwamen we 6 weken later weer thuis.
Daarna kwam bij mij de angst... angst om er vandoor te gaan, angst om controle te verliezen.
Mijn lieve arabier durfde ik niet meer te rijden, terwijl een 12 jarige er zo mee weg reed.

Rijden wou ik toch niet opgeven en omdat mijn "later-als-ik-groot-ben" droom een ijslander was, heb ik mijn verhaal opgeschreven in een ijslands forum.
Daar reageerde een dame die een super makkelijk had en deze wel naar mij verkocht mocht worden.

Afbeelding

Ik durf weer!! Rijd buiten, soms zelfs alleen.
Zij geeft mij de vrijheid en het vertrouwen die ik miste in het andere paard.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 12:37

@alice0cullen: wat je zegt klopt wel inderdaad. Het moet op de grond echt helemaal goed voelen, voordat ik er überhaupt op wil momenteel.
Mooi dat jouw paard jou eigenlijk heeft uitgezocht, in plaats van andersom en dat het ook nog zo goed gaat. Ja, dat van die tinkers hoor ik ook wel veel. Volgens sommige mensen worden die massaal doodbraaf geboren ofzo. Maar als er een brave tinker voorbij komt waar ik ook nog een proefje en een sprongetje mee kan doen is het ras zelf voor mij niet belangrijk.

@annebe: ik heb jouw verhaal destijds gevolgd, kan me heel goed voorstellen dat je daar echt bang van bent geworden. Hoe gaat het ondertussen met jouw dochter?
Angst om de controle te verliezen is inderdaad ook de angst die ik heb. Als ok zeker zou weten dat dat niet zou gebeuren, was het een stuk minder spannend.
Mooi hoe jij ook op die manier aan zo'n leuke pony bent gekomen en wat goed dat je er nu zo veel mee kunt en er zo van geniet.

Ik heb gisteren even weer gereden. Aan de longeerlijn gestapt en nu 3 rondjes in een wat hoger tempo gedraafd. Los vond ik vorige keer echt nog wel heel spannend. Misschien is het ook nog wel extra spannend omdat ik in dezelfde bak rijd als waar het gebeurd is.
Ik ga toch echt opzoek naar een plek om te lessen, ben er alleen nog niet helemaal uit hoe en waar.