Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 01:18

Jazeker. Potentiële kopers. Wat een verschrikking!

Had een top braaf paard te koop staan en daar komt apart volk op af :=
Deze mensen dachten volgens mij dat ze met een draaimolenmodel hadden te maken. Verschrikkelijk hoe ze er op zaten te stuiteren en trekken. Ik was echt zo verbaasd dat ik niks kon zeggen.
Gelukkig had paardlief na een tijdje zelf echt genoeg er van en met een klein hupsje zo dat mens er af!
Paard was top braaf altijd, nog nooit eerder iemand eraf gewerkt, maar dit was echt volkomen terecht.
Ik heb er spijt van dat ik zelf niet ingreep.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 02:37

Een groep asielzoekers kwamen rijden bij ons. Gewoon als uitje, dus kennis maken met paarden en wie wilde, mocht (aan de hand) een rondje stappen.

Iemand die er redelijk op zat, wilde alleen. Ok. Ik loop mee, maar hou hem niet vast.

Kerel zet Brutus in z'n twee, en meent er tussenuit te naaien.

Dat dacht ik dus niet. Paard gepakt en gewaarschuwd- stappen of eraf.
Hij wilde weer 'hop hop hop', dus mocht hij direct afstappen. En snel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 02:41

Ja, herkenbaar.. Een paar weken geleden ging er iemand mee, haar dochtertje zou erop (maar die was doodsbang), maar ze wilde er zelf ook wel even op, want ze kon wel rijden. Dus ik er mooi naast lopen, maar ze wou alleen.. Paard is braaf, dus haar alleen laten rijden, eerst in stap en toen in draf, kon aan paardlief zien dat hij niet blij was, erg zacht uitgedrukt.. Rijden kan ze dus niet, tegen de beweging in en in de mond te trekken.. En ineens zag ik vanuit mijn ooghoek mijn paard versnellen en zat ze (zonder toestemming) ook in de galop, om er vervolgens bijna af te liggen en vreselijk aan de teugels te hangen.. Paard was zo braaf om direct staan te blijven, dus niks gebeurd.. Heb direct maar gezegd dat ik niet wil dat ze in galop gaat.. Maar die komt er niet weer op.. Ik vind het op zich niet erg als er een keer iemand anders op rijdt, als diegene maar wel kan rijden.. Of een klein kind, vind ik ook niet erg, hij is braaf genoeg, maar dan loop ik ernaast en één van de ouders bij het kind, hij is wel 1.70..

wemkelover

Re: Heb jij ooit spijt gehad dat je iemand op jouw paard liet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 06:40

Ooit eens met een bijrijdpaard gehad.
Ik reed wedstrijden met de merrie en was net even aan het rijden. Toen de eigenaar eraan kwam met een paar mexicanen die bij hem logeerde. Hij zei dat die man ook even wou rijden, hij had ervaring. Nou ja dacht ach de merrie is braaf en het is zijn paard. Dus die man erop. Begon dus indd te schoppen, teugels in een hand er aan te hangen en weet ik veel wat hij nou eigenlijk aan het doen was. Paard snapte er helemaal niks van, en werd er gigantisch zenuwachtig van. Bleef wel braaf gelukkig. Heb toen paar keer proberen uit te leggen in het engels dat het paard hem niet snapte. Maar hij bleef maar doorgaan. Dus ik zo nou is het genoeg ik wil zelf weer. Dus die man er af. Ik kon er de rest van het uur niet zoveel meer mee, kwa ontspanning dan.

Ik heb met de de eigenaar afgesproken met de merrie die ik nu rijd dat daar niet zomaar iemand opgezet wordt. Deze merrie gaat dat niet verdragen en bokt ze er wel af. Iemand met ervaring en dan ook echt ervaring die kan er prima op. Maar beginners met onstabiele zit, en mannen zoals hierboven besproken dat gaat niet goed komen. Gelukkig stemt de eigenaar hier mee toe, hij heeft zelf ook kunnen zien dat dit paard niet altijd een brave een is.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:09

Nou van mij mag iedereen helpen met poetsen dat vind ze alleen maar lekker en een snoepje geven ook . Rijden mag alleen beste vriendin en als die niet kan heeft ze langer vrij of vakantie daar word ze niet anders van . Nou is ze heel lief en daar ligt het niet aan maar ze is blind links en heeft in verleden ook haar kaak al gebroken gehad dus ik durf het echt niet aan. Voor mijn eigen paard had ik verzorgpaard die was jong en daar mocht iedereen op van de eigenaar daar zijn er wel een boel af komen zetten en dat deed ik zelf ook regelmatig omdat hij het dan op zijn heupen kreeg en er niks mee te beginnen was ging ook nooit zonder te melden met hem rijden en nu achteraf altijd blij als ik weer thuis was maar ja dat weet je pas als je een super paard die wel betrouwbaar is .ben met verzorgpaard gestopt na een ongeluk met paard en wagen want dat deden we heel veel en toen kreeg hij het op zijn heupen en ik niet meer met de pony wou mennen en de eigenaar die niet goed ter been was wel verder ging maar voor mij de beste stap ooit. Mijn shet loopt mee op de manege maar ja die past prima op zich zelf

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:59

Ik heb een ontzettende spijt dat ik een instructrice bij mijn paard heb gelaten. Niet eens er op, instructie was al ernstig genoeg. Mijn paard wou ergens niet langs (op de openbare weg) en zij loste dat op door hem herhaaldelijk hard in zijn mond te rukken. Ze stond er dus naast en griste mij de teugels uit handen en rukken en rukken en RUKKEN maar. Ik heb d'r geslagen. Met een zweep. Tot ze losliet.

En verder heb ik spijt van alle keren dat er de afgelopen 9 jaar iemand op dat paard heeft gezeten inclusief ikzelf. Hij heeft veel pijn als je er op zit. Dat vermoeden had ik wel, dus naar laten kijken maar niemand kon echt wat vinden. Dus zal het wel in z'n hoofd zitten, denk je dan. Maar het bleek toch ergens anders te zitten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:13

Er zit niemand anders behalve mijn moeder en ik op mijn paard. Tenzij ik diegene vertrouw, en dan moet paardlief het nog willen want ze gaat stilstaan als er een ander op zit en gaat dan ook echt níet lopen :+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:28

Ik geloof niet dat ik er spijt van heb dat er iemand op mijn paard heeft gereden. Ik vind het tof om te zien dat anderen die erop stappen net zo met haar kunnen wegrijden als ikzelf. :)

Wel spijt dat iemand haar een keer wilde opzadelen. Door een niet passend zadel kan ze heftig reageren en ze werd in een ruk aangesingeld...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:32

upendo schreef:
Ik geloof niet dat ik er spijt van heb dat er iemand op mijn paard heeft gereden. Ik vind het tof om te zien dat anderen die erop stappen net zo met haar kunnen wegrijden als ikzelf. :)

Wel spijt dat iemand haar een keer wilde opzadelen. Door een niet passend zadel kan ze heftig reageren en ze werd in een ruk aangesingeld...

Waarom heb je er dan een niet passend zadel op?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:38

Ohw ja ook wel eens spijt gehad . :j

ik had een merrie welke ik altijd uitsluitend aan lange teugel had gereden.
Ik stond met haar op een pensionstalling waar op een gegeven moment iemand was die langs de bakrand stond en keek.
Merrie liep graag wat met het hoofd hoog en zij vroeg of ze er even op mocht.
Ik twijfelde,was er niet zo happig op..
maar pensionhoudster zei van joh toe maar,ze kan heel goed rijden.

Dus ik er af, en heel duidelijk tegen haar gezegd dat de merrie erg gevoelig in de mond was en ze absoluut niet aan de teugels mocht trekken.
Is goed zei ze en ze stapte een rondje door de bak.
Toen wende ze af en zei van nou ik ga er af. Nam de teugels aan en wilde stoppen.
Maar de teugels nam ze veel te strak dus de merrie liep achteruit richting het hek van de bak.
Om de merrie te laten luisteren nam ze de teugels nog strakker aan.
Ik roepen "teugels los!! Maak je lang dan stopt ze wel!."
Maar de merrie kwam uiteindelijk met de kont tegen het hek, schrok en steigerde.
Meisje viel er af, gelukkig niks aan de hand en de merrie viel ook
Helaas had die toen daarna wel een knieblessure in een achterbeen dus ben daar wel even zoet mee geweeest kwa herstel

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:50

Ik laat alleen mensen op mijn paard rijden die echt goed kunnen rijden én waarbij ik een goed gevoel heb. Voor mij zijn mijn paarden mijn chouchous (schatjes) en ik moet eerlijk toegeven dat ik er erg bezitterig én beschermend over ben.
Wat wel eens kan, is iemand, terwijl ik ze al dan niet aan de hand leid, enkele toertjes laten rondstappen op mijn paard.
Heb ooit wel eens, wegens omstandigheden, een bijrijder gehad gedurende 6 maanden, maar dat wil ik dus nooit meer. Niet dat ze mijn paard slecht behandelde of slecht reed, maar ze eiste mijn paard wat te veel op naar mijn zin en ik kreeg nog wel eens commentaar van haar over bepaalde dingen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:54

Ja absoluut.

Iemand zou onze KWPNer bij gaan rijden als mijn vriend in het buitenland zit. De eerste keer dat ze haar zelf 3 dagen heeft gedaan, is er kennelijk iets gebeurd. Paard was vanaf dat moment compleet gestressed en paniekerig. Zij zegt dat er niks is gebeurd. Het heeft 2 maanden geduurt voor ze weer normaal in de binnenbak durfde te lopen :(:) dus nu rijden alleen ik en mijn vriend haar nog.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:14

Mijn toenmalige instructeur wilde mijn paard ook wel eens rijden nadat we ,per ongeluk,in een piaffe beland waren.Je instructeur niet op je paard laten leek me raar,dus hij erop.
Wat volgde was een paard dat enorm in verzet ging,hij was al een staker,en na een half uur besloot de instructeur maar op te geven.

Ik er weer op en paardlief liep weer als een zonnetje.
Commentaar van de instructeur,paard is slecht afgericht,maar je ziet dat ik hem nu goed gekregen heb,

Uhm tja,deze gast was,is niet meer welkom,uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:21

Ik ben altijd van mening geweest dat anderen op mijn paard mogen, maar nu komt er niemand meer op.

Mijn oudste ruin is door anderen gereden. 1 meisje was echt top met hem, maar gaf nadien toe dat ze hem te sterk vond. Zij was brave manegepaarden gewoon en dat is de mijne niet. Een springruiter wilde hem mee op jumping nemen en vroeg hem te rijden. Zonder hem warm te rijden, moest hij voltes galopperen. Toen ze hier genoeg van had, stapte ze af zonder hem uit te stappen. En toen ik mijn paard aan het verzorgen was, kreeg hij van haar een mep voor iets wat volgens haar wangedrag was, maar gewoon bij onze routine hoorde (mijn paard stond rustig naast mij met zijn neus in de zadelkast te wachten op zijn snoepje).

Heb toen lang niemand meer op mijn paard gelaten, tot het nichtje van mijn vriend op paardenkamp was geweest. Bij mij was mijn paard doodbraaf, dus liet ik haar erop (zij was toen 14). Heb haar er bijna moeten afplukken omdat mijn paard op ontploffen stond, blijkbaar houdt hij niet van beginnende ruiters.

Laatste ervaring was met een bijrijdster. Alles leek goed te gaan, ze vond mijn paard top en heel voorzichtig, maar merkte wel op dat hij aangenamer was als ik met haar mee ging als ze ging rijden. Uiteindelijk reed ze hem alleen. Ik reed bitloos en zij reed hem eerst ook zo, tot ik zag dat ze zijn neus had open gereden. Dus terug het bit erin en blijkbaar is mijn paard toen ergens in verzet gekomen. Ze heeft me nooit willen zeggen wat er mis gegaan is, maar is van de ene op de andere dag gestopt met rijden.

Ik heb nu terug een jong paard en gewoon even zitten zal ik zeker wel eens toe laten, maar een ander erop rijden? Nooit van mijn leven, ik heb genoeg gepruts aan mijn oude paard gehad en wil dat gewoon niet meer.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 10:49

Polly schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo spastisch doen over een ander op je beest, net alsof niemand het ooit beter kan dan jij of dat je paard meteen verpest is.

Wat een verhalen hier ook allemaal! Ik ben dus zeker niet alleen die zo’n vreemd e mensen heeft mogen tegen komen!

@Polly: ik heb er zeker geen probleem mee hoor als iemand op mijn paard wilt. Maar na dat voorval denk ik er wel 2x over na want dat wil ik nooit meer meemaken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:12

Mijn vriendin met iets overgewicht heeft een paar keer op mijn ruin gereden.Ze kan wel rijden en dat ging goed.Maar achteraf had ik het door haar gewicht niet moeten doen.Ze vraagt het ook niet meer.Maar ik zou toch nee zeggen als ze het vroeg.

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:16

In principe mag iedereen op mijn paard, paard straft per direct als het haar niet aan staat }>

Echter heb ik weleens mensen geweigerd waarvan ik weet dat ze grof zijn tegen het paard. Een iemand had zijn eigen paard tot bloedens toe open geslagen en wou graag een keer op mijn paard, dat gebeurd dus echt niet.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:22

Als ik erbij ben dan mag iedereen op mijn oude paard. 100% betrouwbaar.
Op mijn jonge quarter die ik net aan het inrijden ben, daar mag alleen Jolijn op. Zij helpt me en kent hem heel goed.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:32

Ik heb echt een superlief paard en daar mag echt wel iemand anders mee rijden als ik erbij ben en aanwijzingen kan geven :) Mijn paard is western beleerd en dat scheelt al een heleboel want dat werkt toch net even anders en dan hebben mensen niet zo snel het idee dat ze wel even kunnen laten zien dat ze kunnen rijden.
Ze gaat stil staan als ze het niet meer snapt of ze loopt gewoon naar mij toe van; Dit wordt hem niet hoor :n

Ik had haar een paar jaar geleden een poosje te koop staan als heel braaf paard en een goede leermeester maar dat had ik toch wat verkeerd ingeschat :o
Er kwamen echt mensen op af die nog niet konden rijden (of zelf dachten dat ze het wel konden) en al helemaal geen western.
Ze deed het gewoon niet, niet in draf, niet te sturen en galop konden ze al helemaal vergeten. Wat voor aanwijzingen ik ze ook gaf.
Maar er zijn ook mensen die niet zo heel goed kunnen rijden waarbij ze er zo mee wegrijdt (kinderen die op visite komen) dus zij heeft zelf gezorgd dat ze niet verkocht werd :Y) en ze is nog steeds bij mij en daar ben ik achteraf echt heel erg blij mee. <3

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:03

Koper schreef:
upendo schreef:

Waarom heb je er dan een niet passend zadel op?

Waarom stel je dat soort vragen zonder de achtergrond te weten? Ik had het over het zadel bij de vorige eigenaar.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:39

Opzich geen probleem mee als iemand op mijn paard wil, hij is alleen gewoon zo snel beledigd :+

En sws laat ik mensen niet meer zo snel met bit op hem omdat hij heel gevoelig is zijn mond is en je dus met beleid er mee om moet gaan voor hij weer met een dik gehemelte staat..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:42

De enige keer dat ik spijt had van een eenmalige keer was toen dat meisje, toen mijn vriendin, er keihard af viel terwijl we iets deden wat niet mocht :+

Voor de rest, tja een keertje kan niet veel kwaad.. tenzij bij een zwaar getraumatiseerd paard dan. Ik vind het altijd wel fijn om te zien hoe mijn paarden na te rijden zijn! Mooiste is als ze er gewoon zo op weg rijden. En zo niet dan weet je dat er vaak toch nog wel wat werk in zit.

Mijn vorige was een meermaals 'geprobeerd' probleempaard. Toen ik hem na een jaar verkocht, reed het meisje (14) er zo op weg. Dat geeft toch wel een super goed gevoel!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:50

Faline schreef:
Jazeker. Potentiële kopers. Wat een verschrikking!

Had een top braaf paard te koop staan en daar komt apart volk op af :=
Deze mensen dachten volgens mij dat ze met een draaimolenmodel hadden te maken. Verschrikkelijk hoe ze er op zaten te stuiteren en trekken. Ik was echt zo verbaasd dat ik niks kon zeggen.
Gelukkig had paardlief na een tijdje zelf echt genoeg er van en met een klein hupsje zo dat mens er af!
Paard was top braaf altijd, nog nooit eerder iemand eraf gewerkt, maar dit was echt volkomen terecht.
Ik heb er spijt van dat ik zelf niet ingreep.

Deze .... en dat je dan een schietgebedje doet: lief paard, doe alsjeblieft even een bokje }> :o :D ...

Verder vind ik het wel meevallen hoor. Als je zelf duidelijk bent in wat acceptabel is en wat niet, helpt dat enorm. Kan me wel voorstellen dat dat lastig is als je zelf jong bent.
En natuurlijk heeft er ook wel eens iemand op een paard van ons gereden waar ik toch niet zo blij van werd. Gelukkig houden de meeste paarden er niks van over en snappen ze dat dit een incident was :) .

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:52

sanso schreef:
Ik laat gewoon niemand op mijn paarden :Y)

Op mijn moeder na, die mij in het rijden heeft opgeleid dus dezelfde normen en waarden heeft, mogen ze heel blij zijn als ze m'n paarden mogen uitstappen aan een hele lange teugel haha.. :Y)

En daar blijf ik dan zelf continue bij en mocht er iets gebeuren wat me niet aan staat mag diegene er per direct vanaf komen xD Ik ben daar flink streng in denk ik :D

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 14:29

Volg, leuk om te lezen! :)