ryukapple schreef:Sinnej ik bedoel het ronder maken van de hals dus niet hoofd heel hoog houden helemaal omlaag is ook zeker niet de bedoeling. als het paard zijn hals rond maakt voordat hij de rug bol maakt kan hij dat ook niet meer doen. Dat kan hij zijn rug alleen maar hol maken en kan het paard dus nooit echt ontspannen en kan de achterhand er nooit onder komen. Dit heeft te maken met de vormen die de ruggengraat kan aannemen (weet niet hoe je dat goed moet uitleggen). Daarom dat ik ook zeg dat het paard beter te lang kan zijn in de hals dan te vroeg rond want dan maak je het je paard enorm lastig
Goed zo ts oefening baart kunst. Jullie komen er vast
Akkoord, en nu begrijp ik je volledig, dat is niet moeilijk in te zien als je nadenkt over de ruggengraat. Bedankt voor de verduidelijking!
Maar ben je het ermee eens dat het paard daarvoor eerst strikt nageeflijkheid en andere hulpen moet begrijpen? Tot dat zover is, kan je als ruiter niet bepalen waar de neus en hals zich bevinden, want dan is het op goed geluk. Pas als je paard de grenzen van je hand begrijpt (dus hand geven wil ook zeggen dat de neus naar voor mag) zal je kunnen zorgen voor die grotere boog die jij beschrijft waardoor je de ruggengraat zo hebt dat er minimale bekkenkanteling mogelijk is en dus ondertreden. Daarvoor moet het paard ook de beenhulp begrijpen, en deze loskoppelen van de aanleuning zodat je die grote boog kan vragen en dan met het been kan vragen om verder onder te zetten. Maar dit is voor mij echt een hele stap verder dan wat er nu moet gebeuren.
Die nageeflijkheid en hulpen kunnen vrij snel bevestigd worden door een ervaren persoon, maar dat is TS niet zoals ze zelf aangeeft, dus heeft ze wat meer tijd nodig (prima, ze is op weg).
Ik had het eerder over aanleuning en achterhand om Cinnepin aan te spreken, niet omdat het hier van toepassing is.

positivisme