paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:12

luxje schreef:
_Reneee schreef:
Ik ben met mijn tweejarige begonnen met longeren en ik had achteraf gewild dat ik het eerder had gedaan, want nu is hij vrij sterk en gaat hij met me aan de haal als hij er klaar mee is. Toen hij jong was kon ik hem nog makkelijker houden en had ik de basis er beter in kunnen krijgen. Een dier jong wat leren is echt niet verkeerd, maar je moet hem niet teveel belasten natuurlijk.

Maar als hij met je aan de haal gaat, dat betekent dan toch gewoon dat jullie onderlinge verhouding niet helemaal bevestigd is?
Dat los je volgens mij beter op door grondwerk dan door nog jonger te gaan beleren :o

Ik grondwerk me een slag in de rondte hoor. Maar dat weet jij natuurlijk niet.

Verder: leven en laten leven. Maak je zelf niet zo druk om een ander, dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Coca2018

Re: paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:21

2 jaar is mij te jong, maar ik vind het dan ook echt onzin dat je het paard op latere leeftijd niet meer kunt houden, dan zou ik zeggen: Ga je paard zadelmak maken onder professionele begeleiding.

Hier worden ze allemaal met 3 zadelmak gemaakt. Dan de zomer weer op het land en daarna gemiddeld 3 keer per week een kwartiertje gereden. Waarvan 1 keer naar het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:24

Wat betreft kracht.
Heb ooit eens een grote vent achter een Shet aan zien rennen die geen zin had om geschoren te worden }>

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:33

Als ze jong zijn zijn ze wel 'buigzamer'. Mijn jonge paard staat heel erg open voor nieuwe dingen en is enthousiast. Kinderen leren toch ook sneller dan volwassenen? Jong geleerd is oud gedaan. Maar nee, dan moet je hem niet drie keer per week een half uur rondjes laten lopen. Dat is voor geen enkel paard goed trouwens, longeren is altijd belastend.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:49

Ik zie het probleem niet- een paar rondjes aan de longe gaat 'ie echt niet dood van. Het wordt anders wanneer hij met regelmaat een tijd rond moet rennen.

Qua kracht is het onzin, maar sommigen zijn wat makkelijker met dingen aanleren rond die leeftijd.
Dat het later niet meer zou kunnen is natuurlijk onzin

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:56

Leer het dier netjes aan het touwtje lopen, wijken voor druk (pasje om of achterwaarts), netjes volgen, pootjes geven, desensibiliseer het dier. Leer het dier jouw ruimte respecteren. Links en rechts van je te lopen.

Allemaal prima.

Maar longeren met net 2, mijns inziens onnodig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:46

Desensibiliseren is sowieso goed. Dat gebeurt hier ook gewoon vanaf dag 1. Lekker rammelen met de spullen, niet te truttig zijn met dingen pakken en neerzetten. Als wij in de wei bezig zijn en het is warm trekken we jas of trui gewoon uit en indien er een paard in de buurt staat word het daar overheen gehangen. En gezien ons trekpaard veulen nogal nieuwsgierig is aangelegd is de kans zeer groot dat dat bij hem is. Deden we ook bij de merrie toen we haar net hadden. Klaar met de voerbak? Parkeer het maar even op haar billen. Worden ze heerlijk mak van.

Longeren op zo'n jonge leeftijd zie ik gewoon geen voordelen in. De basisregels er op zetten wel. Dus vanaf dag 1 leren ze ook wijken voor druk en respect voor onze ruimte.

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:34

tjee wat een onzin topic.
alleen al het woord beleren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 07:39

witenbruin schreef:
tjee wat een onzin topic.
alleen al het woord beleren....

Welk woord zou jij ervoor gebruiken dan?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 07:41

Ben ook wel benieuwd welk woord jij wil gebruiken voor het longeren van een jaarling met zadel :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:41

Jaarling? We hadden het toch over een 2 jarige? Met een jaarling moet je nog niets beginnen, naar mijn bescheiden mening

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:54

Ik snap nooit het nut van zo'n topics.

Elk doet met zijn paard wat hij/zij,wat een ander daarover vindt,trekken de meeste mensen zich niet aan.

Daarnaast weet je toch gewoon dat sommigen dat ok vinden,anderen niet,dus wat wil je dan met zo'n topic bereiken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:08

Voorbeeld stellen wellicht? Zodat anderen niet klakkeloos denken, wat piet en Truus doen is normaal?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:12

Ochjee het zoveelste groeischijventopic.....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:15

Net dat,bokt staat er al vol van,dus wat extra's brengt het?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:24

Klinkklare onzin.

Kijk naar de Mustang make over Germany.

Compleet wilde paarden waarbij met 100 dagen ontzettend veel bereikt word. (Feather light horsemanship is er momenteel ook bezig met 1, te volgen via facebook)

Hiervoor hoef je echt niet op 2 jarige leeftijd al te beginnen.
Maakt niet uit of het een shire of shetlander is, als ze gaan, hou je ze toch niet.

Het lijkt mij altijd meer een gevalletje HAAST

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:44

Ik zou het niet doen. Een paard dat als veulen lang genoeg bij zijn moeder heeft gestaan in kudde verband, het veulen abc-tje heeft geleerd, moet imo lekker lang in de opfok.

Onze veulens liepen met moeder in een kudde. We deden wel hele korte sessies om het abc-tje aan te leren.
Het afspenen ging heel natuurlijk en zonder problemen. Veulens daarna met oudere opvoeders laten staan. Stuk voor stuk kon je ze eruit halen en ze laten meelopen, voetjes optillen, vastzetten etc.

Als ze dat hebben meegekregen kennen ze paardentaal en wijken voor druk snel als je de juiste handelingen kent.

Een paard dat alleen door mensen is opgevoed en ook tijdens de pubertijd is gecorrigeerd door de mens, is veel lastiger om mee te communiceren. Er zijn nl veel te weinig mensen die het goed doen, dus 9 van de 10 keer krijg je problemen.

Hoe groot een paard is maakt niks uit. Paarden die een goede basis mee krijgen, weten helemaal niet hoe groot of sterk ze zijn en gebruiken dat niet. Mijn shet van 160kg staat met eentje van 440kg en 2 van 500kg. Dan zou hij het altijd afleggen als de wet van de sterkste/zwaarste telt en dat is zeker niet zo. Ze gebruiken subtiele signalen tot grote duidelijke signalen.

Ik heb een aantal keren jonge paardjes gehad waarbij het al vroeg was mis gegaan en dan maakt het echt niks uit wat ze wegen. Ook een 2jarige van 200kg kan je het terrein over slepen en blaren bezorgen. Op de juiste manier ermee werken is dan het enige dat werkt. Het moet nooit een krachtmeting worden. Dat redt je bij geen enkel paard of je moet het paard angstig gaan maken voor straf en pijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:02

mooney schreef:
Even helemaal los van leeftijd en deze situatie, maar puur op de stelling: een jong paard moet je trainen voordat deze groot en sterk is.

Dat vind ik dus onzin. Je hoort het vaker, maar ik vind het getuigen van verkeerde trainingsmethode. Zolang het veulen ABC erin zit, kan je de rest prima aanleren zonder dat het een vechtpartij hoeft te worden waarbij kracht een factor speelt. En speelt kracht geen rol, dan maakt het ook geen drol meer uit hoe groot of sterk het paard is. Leervermogen hebben ze ook gewoon nog als ze ouder zijn en speelt dus ook geen rol.

Ook mee eens.
Een paard weet simpelweg niet dat hij sterker is dan een mens.
Niet als jong paard en niet als volwassen paard.
Anders zou hij daar vast gebruik van maken.
Wij zijn niet sterker dan een paard maar slimmer ( als het goed is )
Het gaat om ( goede) ervaringen, een omgangsrelatie beginnen, dat kan al van jongs af aan en daar hoort heel veel basis bij en niet per definitie een zadel en longeren.
Zou juist bij een groot paard nog langer wachten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:14

tengeltje11 schreef:

En hoeveel topics staan er met mensen die een paard niet laten keuren en opgelicht worden. Bijna elke week wel eentje. En bij elk topic wordt herhaald: keuren keuren keuren. Niet enkel afgaan op dat lieve hoofdje van de pony of die kusjes die hij geeft. En toch blijkt het telkens nodig te zijn om het te herhalen.

En aangezien er nog steeds zielen zijn die het nodig vinden om met veel te jonge paarden aan het werk te gaan, blijkt die informatie ook niet goed verspreid.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:18

_Dracarys schreef:
Klinkklare onzin.

Kijk naar de Mustang make over Germany.

Compleet wilde paarden waarbij met 100 dagen ontzettend veel bereikt word. (Feather light horsemanship is er momenteel ook bezig met 1, te volgen via facebook)

[ Video ]

Hiervoor hoef je echt niet op 2 jarige leeftijd al te beginnen.
Maakt niet uit of het een shire of shetlander is, als ze gaan, hou je ze toch niet.

Het lijkt mij altijd meer een gevalletje HAAST

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. De situatie (de mustangs) staat echt behoorlijk buiten de werkelijkheid van de meeste bokkers hier.

Ik wil juist wel al wat doen met mijn twee jarige. Om onze band ye verstevigen en lekker op een rustig tempo dingen te leren. Ik maak hierin keuzes wat ik doe. Dus nog geen zadel erop of longeren oid

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:19

Rocamor schreef:
tengeltje11 schreef:

En hoeveel topics staan er met mensen die een paard niet laten keuren en opgelicht worden. Bijna elke week wel eentje. En bij elk topic wordt herhaald: keuren keuren keuren. Niet enkel afgaan op dat lieve hoofdje van de pony of die kusjes die hij geeft. En toch blijkt het telkens nodig te zijn om het te herhalen.

En aangezien er nog steeds zielen zijn die het nodig vinden om met veel te jonge paarden aan het werk te gaan, blijkt die informatie ook niet goed verspreid.

Eens Rocamor!

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:21

Rocamor schreef:

Wat vind jij veel te jong? 3 jaar?

Want dat is een leeftijd waarop de meningen verdeeld zijn, en niet de informatie niet goed verspreidt. En het gros zit niet op bokt en maakt gewoon met 3 zadelmak. Net als ik overigens.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:25

Gezien de redelijk recente nieuwe inzichten ( O.a. die van de welbekende groeischijven) zou je zeggen, uitgaande van het belang vh paard voorop gesteld en geen andere menselijke belangen, wanneer deze gesloten zijn.
En we weten uit onderzoek inmiddels dat dat niet is bij 3 jaar
Laatst bijgewerkt door Clasical op 28-05-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:26

Coca2018 schreef:
Rocamor schreef:

Wat vind jij veel te jong? 3 jaar?

Want dat is een leeftijd waarop de meningen verdeeld zijn, en niet de informatie niet goed verspreidt. En het gros zit niet op bokt en maakt gewoon met 3 zadelmak. Net als ik overigens.

En wat is aan het werk volgens jou Rocamor?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:26

De meeste mensen die met jonge paarden rommelen zijn vooral zichzelf dingen aan het leren.

Een beetje handige ruiter/trainer rijdt zo weg op een gemiddeld paard.
Of ze nu 1,5 of 6 jaar zijn.
En aan de hand zijn ze alleen maar fijner als er minder mensen aan gezeten hebben.

Ik heb er overigens geen probleem mee als mensen hun jonkie liever bij zich houden en een beetje mee rommelen. Mits inderdaad geen longeersessies/rijden en ze de rest van de dag lekker met soortgenoten mogen klieren en paard mogen zijn.