Middagje parcourshulp zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keizerinnnn

Re: Middagje parcourshulp zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:30

Ik ben regelmatig ook vrijwilliger op eigen vereniging om zo de kosten laag te houden en heb dit nog nooit meegemaakt!!

Ik ken enkele ruiters met bepaalde paarden waarvan ze willen dat je de balk laat liggen tot het einde omdat anders het paard schrikt. En als ze weten dat ik het niet weet geven ze aan of je wilt blijven zitten/staan omdat anders het paard schrikt. Prima.

Ben een keer zonder op te letten tijdens een van de eerste keren gaan lopen en toen schreeuwde de ruiter heel hard pas op. Eind van parcours excuses aan geboden en ze zei geen probleem kan gebeuren.

Verder probeer ik altijd heel erg goed op te letten maar heb nooit zo'n reactie gehad dat is jammer want je doet juist je best. Aankaarten bij de organisatie zal niet veel helpen want weet je nog precies om welke ruiters het ging en misschien hadden ze slechte dag of juist zo hard getraind voor deze dag dat ze ervan baalde.

Ik zou je er verder niet teveel druk om maken. Volgende keer is het misschien weer heel erg gezellig. En probeer goed te kijken waar ze in het parcours zijn en de balk er op te leggen als ze niet te dichtbij zijn. Elk paard reageert ook anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:43

Ik vind het bizar om te lezen hoeveel mensen hier reageren met:
- maar stond je zelf dan ook niet in de weg van de ruiter (want dan mag je ook een 'k*twijf' verwachten?)
- maar misschien maakte die ruiter toevallig net zelf een foutje terwijl jij in de buurt was en moest die dat even afreageren, niet netjes maar kan gebeuren (en dus mag je als parcourshulp ook een 'k*twijf' jouw richting op verwachten?)

Bizar. Vooral de achterliggende filosofie 'het is natuurlijk niet goed te praten, maar in het heetst van de strijd doen we allemaal wel eens wat onaardigs, dat heb je nou eenmaal met sport...' 8)7
Als dat soort mensen op deze manier met vrijwilligers omgaan, hoe gaan ze dan in het heetst van de strijd wel niet met hun paarden om?

En zelfs al maakt de parcourshulp een foutje - stel dat hij/zij ook maar gewoon een mens is met een leercurve - die mag dan dus gewoon uitgescholden worden? Wanneer zijn we gestopt met gewoon normaal tegen elkaar doen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:48

xyzutu2 schreef:
Ik vind het bizar om te lezen hoeveel mensen hier reageren met:
- maar stond je zelf dan ook niet in de weg van de ruiter (want dan mag je ook een 'k*twijf' verwachten?)
- maar misschien maakte die ruiter toevallig net zelf een foutje terwijl jij in de buurt was en moest die dat even afreageren, niet netjes maar kan gebeuren (en dus mag je als parcourshulp ook een 'k*twijf' jouw richting op verwachten?)

Bizar. Vooral de achterliggende filosofie 'het is natuurlijk niet goed te praten, maar in het heetst van de strijd doen we allemaal wel eens wat onaardigs, dat heb je nou eenmaal met sport...' 8)7
Als dat soort mensen op deze manier met vrijwilligers omgaan, hoe gaan ze dan in het heetst van de strijd wel niet met hun paarden om?

En zelfs al maakt de parcourshulp een foutje - stel dat hij/zij ook maar gewoon een mens is met een leercurve - die mag dan dus gewoon uitgescholden worden? Wanneer zijn we gestopt met gewoon normaal tegen elkaar doen?

Denk dat niemand dat zo bedoeld.. Ik in ieder geval niet, schelden hoort gewoon niet en is ook niet nodig. Maar ik kan de frustratie van die ruiters wel begrijpen (het schelden dus niet) aangezien, op de meeste wedstrijden die hier gereden worden, je ongeveer 15 tot 20 euro aan inschrijfgeld betaald, je traint hard voor een wedstrijd, en veel ruiters rijden meerdere paarden in verschillende klasse. En als er dan iemand de hele tijd in de weg loopt in je parcour is dat niet zo fijn. Daarom snap ik ook niet dat ze niet even konden wachten met balken terug leggen tot de ruiter bij de laatste hindernis is.. Zo moeilijk is dat toch niet?

Nogmaals wil niet zeggen dat het schelden acceptabel is aangezien mensen naar mijn mening wat meer respect voor elkaar mogen hebben..

Vraag me ook af of dit de eerste keer als parcour hulp was voor jou ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:57

CharmingS schreef:
Denk dat niemand dat zo bedoeld.. Ik in ieder geval niet, schelden hoort gewoon niet en is ook niet nodig. Maar ik kan de frustratie van die ruiters wel begrijpen (het schelden dus niet) aangezien, op de meeste wedstrijden die hier gereden worden, je ongeveer 15 tot 20 euro aan inschrijfgeld betaald, je traint hard voor een wedstrijd, en veel ruiters rijden meerdere paarden in verschillende klasse. En als er dan iemand de hele tijd in de weg loopt in je parcour is dat niet zo fijn.

En dus hou je dan als ruiter gewoon even netjes je mond tot aan het eind van het parcours, of je zegt even 'pas op' als een parcourshulp volgens jou op een onhandige plek staat.

Maar volgens mij was de openingspost van de TS niet 'ik was concourshulp en ruiters riepen regelmatig 'pas op' tegen mij als ik balken teruglegde en dat vind ik heel erg gemeen', maar 'Tijdens deze wedstrijd werden ik en twee ervaren parcourshulpen stelselmatig verrot gescholden door ruiters die hun frustraties moesten ventileren en blijkbaar vond iedereen op dat concours dat ook gewoon heel normaal gedrag'.

Bijzonder dat de belangrijkste reactie in dit topic dan lijkt te zijn dat de TS waarschijnlijk gewoon slecht in haar werk was (anders hadden de ruiters niet uit hoeven te schelden??) of dat ruiters tijdens een dure wedstrijd nou eenmaal sneller gefrustreerd zijn en dat dat bij de sport hoort...
Ik zou me dood schamen als ik hier als wedstrijdruiter dit soort relativerende reacties zou typen.

Lauriannnn schreef:
Aankaarten bij de organisatie zal niet veel helpen want weet je nog precies om welke ruiters het ging en misschien hadden ze slechte dag of juist zo hard getraind voor deze dag dat ze ervan baalde.

Goede reden.
Ik heb een slechte dag op parcours, scheld een parcourshulp en en kan daar vervolgens niet op aangesproken worden want ik had een slechte dag dus dat telt niet?
Natuurlijk wel! Juist als je zo'n pipo bent die alleen op slechte dagen/na hard trainen mensen uitscheldt dan ben je bij uitstek het soort persoon dat eens flink op je plek gezet mag worden door anderen die jou eens fijntjes uitleggen dat dat gedrag van jou als je gefrustreerd bent absoluut niet door de beugel kan. Toch te belachelijk voor woorden dat jouw stemming een reden/excuus is om anderen verrot te schelden?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:08

Nogmaals niemand keurt het goed dat die ruiters de TS en de andere uit schelden.. Ik vind dat ook niet kunnen, en vind inderdaad een 'pas op!' voldoende.

Maar ik kan de frustratie wel heel erg goed begrijpen, ook omdat het meer dan een keer blijkbaar is voorgekomen dat de ts een van de ruiters voor de voeten heeft gelopen.. Kan me niet voorstellen dat als iemand serieus zijn/haar proef aan het rijden is het gewoon leuk vind om de parcour hulp even uit te schelden.. Heb het in mijn omgeving nog nooit zien of horen gebeuren, laat staan dat ik het zelf heb gedaan.

.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:12

Staan die ruiters zelf wel al eens een middagje als parcourshulp? Doe mij maar een systeem van beurtrol, dan kan iedereen zelf ondervinden wat een bepaalde klus inhoudt. Komt er meteen ook meer respect voor mekaar. Parcourshulp zijn is leuk, maar het betekent wel gedurende een paar uur alert blijven, een plek zoeken waar je tegelijk niet in de weg staat, maar wel snel bij elke hindernis kan zijn om balken terug te leggen, zodat de volgende ruiter onmiddellijk aan zijn parcours kan beginnen. Als iedereen nu foutloos zou rijden of 1 balkje meepakken dan zou het een rustige job zijn Maar als er regelmatig een sloper tussen zit :(

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:13

Wat vervelend zeg... Ik heb 1 keer als 'balkenmeisje' gehad dat paard en ruiter nog eens het parcours moesten beginnen. Ik ging een balk weer omhoog leggen van de laatste hindernissen toen het belletje ging. Ruiter galoppeert aan en rijdt recht op me af (ik sta dus vlak naast de laatste sprong waar ze helemaal nog niet moest zijn). Ik blijf natuurlijk gewoon staan, als je beide als een debiel links-rechts-links gaat lopen bots je alsnog tegen mekaar aan en word ik lekker omver gereden. Maar ruiter lette totaal niet op en reed knal tegen me aan. Duizendmaal heeft ze haar excuses aangeboden omdat het toch echt duidelijk niet mijn fout was :+ Maar daar voor uitgescholden worden? Dat zou ik absoluut niet pikken hoor. Je staat daar al je vrije zondag op te offeren zonder betaald te worden.

Wat wel zo is, is dat wanneer meerdere ruiters je even tot aandacht hebben moeten roepen om je te behoeden voor een botsing je misschien inderdaad soms wat onhandig stond. Maar dan nog hoeven ze niet onaardig te zijn hoor, daar heb je helemaal gelijk in.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:15

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een ruiter een parcourshulp horen uitschelden terwijl ik redelijk vaak mee help. Wel eens een "pas op" of "aan de kant" maar uitschelden niet. Vind ik overigens erg laag van die ruiters, maar ik ben wel benieuwd hoe het kan dat je meerdere keren bent uitgescholden als je niet in de weg stond. Niet dat de reden het uitschelden goed kan praten hoor maar ben toch benieuwd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:27

Als TS in de weg zou lopen neem ik aan dat andere mensen die ook helpen en meer ervaringen hebben haar daar toch even op aanspreken en zeggen hoe ze het beste kan doen. Als je nog niet vaak geholpen heb moet er toch iemand zijn die je even wegwijs maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:29

Voor iedereen die zich af blijft vragen of ruiters haar niet gewoon (?) uitscholden omdat ze als onervaren parcourshulp steeds op de verkeerde plek stond:

Amy schreef:
Ik ben overigens niet de enige die uitgescholden werd, maar twee oudere mannen (60+) die dit al jaren doen ook...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:32

Hoe vaak wil je je punt nu nog duidelijk maken xyzutu2? Volgens mij is iedereen het er over eens dat het gewoon ronduit asociaal is om vrijwilligers op een wedstrijd uit te schelden,ongeacht hoeveel ervaring ze hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:43

Snap ik niet helemaal? Mijn post hierboven gaat helemaal niet over of uitschelden wel/niet normaal gevonden wordt, maar een herhaling van de opmerking waarin de TS al uitlegde dat ervaren parcourshulpen op dat concours dezelfde behandeling kregen, dus dat het niet aan (haar) onervarenheid alleen lag?

Wat ik ook niet snap is dat jij in jouw ogen mag blijven herhalen dat je de frustratie van ruiters kunt begrijpen, maar ik mag niet blijven herhalen dat ik me de frustratie van de uitgescholden parcourshulp kan begrijpen? Dat vind ik helemaal een vreemde wending van dit topic.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:47

Omdat ik beide kanten goed zou kunnen begrijpen.. Niet alleen die van de ruiters, zeker ook die van de ts.. Maar je weet toch niet wat zich daar precies heeft af gespeeld. Dus je kunt wel aannames blijven maken, maar hoe het in werkelijkheid is geweest kun je niet over oordelen, aangezien dit een eenzijdig verhaal is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:47

Sclimpre schreef:
Staan die ruiters zelf wel al eens een middagje als parcourshulp? Doe mij maar een systeem van beurtrol, dan kan iedereen zelf ondervinden wat een bepaalde klus inhoudt. Komt er meteen ook meer respect voor mekaar. Parcourshulp zijn is leuk, maar het betekent wel gedurende een paar uur alert blijven, een plek zoeken waar je tegelijk niet in de weg staat, maar wel snel bij elke hindernis kan zijn om balken terug te leggen, zodat de volgende ruiter onmiddellijk aan zijn parcours kan beginnen. Als iedereen nu foutloos zou rijden of 1 balkje meepakken dan zou het een rustige job zijn Maar als er regelmatig een sloper tussen zit :(

Zou helemaal niet verkeerd zijn. Maar ik gok dat de "vervelendste" dan wel een uitmaak hebben om niet te hoeven helpen.
Ze hebben in ieder geval een vrijwilliger weg gejaagd met hun gedrag.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:50

xyzutu2 schreef:
Voor iedereen die zich af blijft vragen of ruiters haar niet gewoon (?) uitscholden omdat ze als onervaren parcourshulp steeds op de verkeerde plek stond:

Amy schreef:
Ik ben overigens niet de enige die uitgescholden werd, maar twee oudere mannen (60+) die dit al jaren doen ook...

Ga jij altijd uit van een eenzijdig verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:10

Tazzey schreef:
xyzutu2 schreef:

Quote van Amy's post: "Ik ben overigens niet de enige die uitgescholden werd, maar twee oudere mannen (60+) die dit al jaren doen ook..."

Ga jij altijd uit van een eenzijdig verhaal?

Wow, ga jij nu serieus uit van de mogelijkheid dat de TS over dit alles zit te liegen? :wow:
Blame the victim! +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:18

CharmingS schreef:
Omdat ik beide kanten goed zou kunnen begrijpen.. Niet alleen die van de ruiters, zeker ook die van de ts.. Maar je weet toch niet wat zich daar precies heeft af gespeeld. Dus je kunt wel aannames blijven maken, maar hoe het in werkelijkheid is geweest kun je niet over oordelen, aangezien dit een eenzijdig verhaal is.

Ik kan de frustraties van opgefokte ruiters voelen ook heel goed begrijpen, zeker als ze € 20 euro hebben neergelegd voor een proefje en het gaat niet zoals ze willen, of het nou is door eigen fouten of doordat een parcourshulp op de verkeerde plek staat/er een hond blaft/er een bakdeur dichtvalt op een onhandig moment. Sh*t happens, iedereen voelt de frustratie die erbij hoort en iedereen weet ook hoe je wel en vooral ook niet met die frustratie om hoort te gaan, waaronder dat je jouw eigen frustraties nooit af hoort te reageren op de omgeving.
Je hoort mij dus nergens zeggen dat ik de frustraties van de ruiters niet kan begrijpen. Ik begrijp ze zelfs net zo goed als die van de TS, en net als jij heb ik geen idee wat zich daar af heeft gespeeld. Ik kies er echter voor om het verhaal van de TS in haar waarde te laten en niet alleen te kijken naar de rol van de TS zelf (het mogelijk écht in de weg lopen wat gewoon onhandig en vervelend is) maar ook op het feit dat zelfs bij een écht in de weg lopende hulp je frustraties afreageren met iets anders dan 'Aan de kant!' nooit een optie is.
Aangezien we allebei beide kanten goed kunnen begrijpen lijkt me dat geen reden om mij de mond te snoeren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:32

xyzutu2 schreef:
Wow, ga jij nu serieus uit van de mogelijkheid dat de TS over dit alles zit te liegen? :wow:
Blame the victim! +:)+

Ik rep nergens over liegen, ik zeg wel dat je niet van een eenzijdig verhaal kunt uitgaan. Beter lezen voordat je begint te roeptoeteren graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:47

De Ts schrijft dat zij net als twee ervaren concourshulpen is uitgescholden tijdens hun vrijwilligerswerk. Reactie: dat is een eenzijdig verhaal.
Vervolgens schrijven hier verschillende mensen dat zij nog nooit tijdens een concours meegemaakt hebben dat concourshulpen zijn uitgescholden. Reageer jij daar ook op met 'Dat is een eenzijdig verhaal'?

Ben je je ervan bewust dat jouw enige andere post in dit topic is:
Tazzey schreef:
Ik ben benieuwd naar de andere kant van dit verhaal want meerdere ruiters die zonder reden beginnen te schelden vind ik een bijzonder verhaal.

Iemand schrijft dat ze is uitgescholden en dit is jouw enige reactie. Dat vind ik dan weer een bijzonder verhaal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:11

Dit is een onnodige discussie. Feit is en blijft dat je niet van een eenzijdig verhaal uit kunt gaan. Doe ermee wat je wilt.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:36

TS wil puur haar verhaal kwijt, insinueren dat het verhaal niet waar is lijkt me dan totaal overbodig..

Rot dat dit gebeurd is TS. Ik heb toen ik wat jonger was ooit ook wel eens mezelf lopen verbazen over het fanatisme van springruiters. Zo was ik ooit eens parcourshulp voor het eerst (toen ik nog manegemeisje was) en kwam er een ruiter volledig over de zeik aan om te vertellen dat er een balk bol lag.. Tsja..

Uitschelden daarentegen heb ik nooit meegemaakt, maar ik kan me voorstellen dat dat je plezier een heel stuk minder maakt. Erg jammer, want helpen in het parcours kan onwijs leuk zijn! Hopelijk geef je het ooit weer eens een kans ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:36

Dit is een organisatorisch probleem... als je omwille van tijd niet kunt wachten tot de laatste hindernis, gaat het van 2 kanten fout.

Ruiters zijn gefrustreerd, de combinatie raakt uit de concentratie. (schelden is echter NOOIT ok)

Voor de ruiters dus niet leuk. Daar wil je de volgende keer wellicht niet meer rijden.

Voor de parcourshulp die zijn /haar best doet zo goed mogelijk te staan, en het werk te doen ook absoluut niet leuk. Daar wil je niet meer staan.

Dus- minder parcourshulpen, nog minder tijd, nog meer frustraties.

Heel erg banketstaaf TS, dat je het zo hebt meegemaakt. Zelfs als het tussentijds opleggen van balken storend is- dat je als combinatie daar niet mee om kunt gaan geeft je geen recht degenen die die wedstrijd mogelijk maken verrot te schelden.