Wat heb jij van je paard geleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kydaula

Re: Wat heb jij van je paard geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:58

Heel cliché maar échte liefde en een speciale band die je precies laat merken hoe je zelf in je vel zit en in je schoenen staat. En natuurlijk geduld met de hoofdletter G :')

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:09

Mooi topic inderdaad.

Ik heb zoveel van paarden geleerd en mogen ontvangen...
En ik heb er zelfs mijn werk van gemaakt omdat ik denk dat iedereen van paarden kan leren :)

Geduld, respect, vertrouwen, verbinding, "zijn", en nog zoveel meer ...

Een half jaar geleden ben ik uitgekozen door mijn nieuwe paard (kan het echt niet anders verwoorden) en ik dacht dat ik na 30 jaar eigen paarden gehad te hebben toch best wel ervaren was.

Mijn nieuwe paard (nu bijna 7 en nog niet ingereden vanwege extreme gevoeligheid) leert mij dat je nooit uitgeleerd raakt, en ik mag weer terug naar school. We zijn al heel ver gekomen in 6 maanden maar de weg is nog lang en hobbelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:11

Geduld hebben, en dat dat en soms een stapje terug of wat langzamer aan doen ook echt beloond wordt :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:17

Geduld hebben, blij zijn met de kleine dingen en vooral dat ik me open moet stellen om een echte klik te krijgen voor een fijne samenwerking.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:19

Te veel om op te noemen.

Maar een paar dingen:
Als paardlief niet doet wat ik vraag, moet ik duidelijker zijn of de vraag anders stellen.

Lichaamshouding, kijken, kijken en kijken. Ondanks dat die van mij alleen veulen ABC kende, heb ik hem enorm veel geleerd door naar mijn paard te kijken. Hij leert en doet graag, dus daar ligt het niet aan! :D

Dat hij enorm veel op mij lijkt.

Dat puber paarden net kleuters kunnen zijn. Man man man. Voer uit een emmer? Nah. Voer van een lepel? Jammie. En dan het liefst nog met een 'hier komt het vliegtuigje aan!' Maar het is ook een raar paard. :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:21

ik heb veel van mijn paard geleerd afgelopen 16 jaar, maar het belangrijkste is wel vertrouwen en consequent zijn.
Niet meer op hem kunnen rijden, alleen nog wat wandelen (vanwege ouderdom en allerlei kwalen heeft hij zelf aangegeven niet meer bereden te willen worden) vind ik het nog steeds moeilijk te accepteren, want ik vind de wereld nog steeds het mooist vanaf een paardenrug, maar dat zal ook wel wennen.
Een nieuw paard komt er helaas niet meer, vanwege mijn eigen ouderdom en diverse kwalen.

o ja, ik heb ook van hem geleerd dingen direct op te ruimen en de omgeving veilig te houden, dus geen harken, bezems enz. te laten slingeren....... :') O:)

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:22

Wat een leuk topic. Ik heb ook een hele hoop geleerd van de paarden.

Consequent zijn om duidelijkheid te creëren, maar wel eerlijk blijven. De fout altijd eerst bij jezelf zoeken (dus niet direct schuld afschuiven), rustig blijven in stressvolle situaties en rationeel blijven nadelen.

En volgensmij vergeet ik nu nog heel veel :)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:23

Vooral veel geduld en doorzettingsvermogen hebben. Ook heb ik geleerd dat alles werkt op basis van vertrouwen en dat sommige dingen tijd vergen, maar dat het daarna wel beloond wordt.

madelonvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:24

Er zijn al zoveel dingen die mn bijrijdpaard mij heeft geleerd maar de belangrijksten zijn elkaar vertrouwen en zelfvertrouwen en nog veel meer zoals geduld, een spiegel voorhouden, leren rijden op gevoel en niet volgens de regeltjes, zelfkennis, doorzettingsvermogen, dat t niet altijd goed hoeft te gaan, dingen los kunnen laten maar vooral heeft zij mij geleerd om te ontspannen en te genieten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:28

Rustig blijven, bij boosheid snel vergeven en verder gaan, verder kijken dan een eerste gedachte. Geduld en vertrouwen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:32

Rustig zijn. En geduld hebben. :D
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 30-04-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:36

Van mijn eerste pony heb ik vooral geleerd dat het herkennen/voelen van gemoedstoestanden van je paard goed is, maar dat je je niet mee moet laten slepen in die gemoedstoestand. En dus leren te reageren vanuit een rustige mindset ipv uit angst of boosheid. Als laatste heb ik ook geleerd doelen bij te stellen en dat je ook tevreden en gelukkig kan zijn zonder het perfecte plaatje te hebben.

Pony twee bevestigde dat de standaard weg niet altijd de beste weg is.

Pony drie leert me dat er altijd wel iets is waar je vrolijk om kan zijn.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:45

Ik heb geleerd met mijn paard te praten. Gewoon vertellen wat ik wil gaan doen met haar... Of met zachte stem uitleggen dat er niks aan de hand is, er geen gevaar is, dat ze gewoon doorlopen kan... Zij heeft mij dat aangeleerd omdat zij zelf iedere keer heel expressief aangeeft wat er in haar omgaat! Zij communiceert dus op haar manier en ik heb begrepen ook te communiceren, maar dan op mijn manier; praten. Ieder in zijn waarde. Wij begrijpen elkaar... :o