MarritdeG schreef:CharmingS schreef:Ik vind dat jij verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd, jij moet er voor zorgen dat jij jouw paard onder controle houd, ongeacht wat er dan ook gebeurd.. Leer eerst je paard dat bepaalde dingen niet eng zijn, bijvoorbeeld op stal dat kan met, plastic zeil, paraplu of zet op stal eens de hogedrukspuit aan.
Vind het juist netjes van deze meneer dat hij even een kleine pauze inlast zodat jij kan passeren, maar hij staat daar in zijn eigen tuin, dus wat hij doet is zijn zaak. Jij loopt langs dus jij moet je paard onder controle houden..
Nou vind ik wel dat auto's wel langzaam moeten passeren maargoed, dat gebeurd helaas vaak ook niet. Maar je moet je paard wel eerst in een rustige veilige omgeving laten wennen aan de buitenwereld, en als er iemand een plastic tas uitklapt en jouw paard schrikt daarvan kun je hun daar niet op aan kijken
Het is ook niet zo dat hij van alles schrikt hoor, in tegendeel. Maar ik kan ook niet alles van te voren voorspellen en dat eerst op stal gaan oefenen. Maar het was meer dat die spuit plots weer aanging dat hij daar even van schrok. Maar tuurlijk het is goed bedoeld
Zolang jij je paard onder controle kan houden is dat geen probleem natuurlijk.. Maar ik heb voor mijn eerste buitenrit met mijn jonge paard eerst laten wennen aan tractors (met lopende motor) toeterende auto's en plastic zeil in de bak gelegd en een keer over de bakrand in de wind.. Zo weet je in ieder geval wat voor reactie je ongeveer zou kunnen verwachten.. Heb toen ook een 3 mensen langs de bak gevraagd of ze met plastic tasjes wilde wapperen ( ging toen opeens heel hard de bak door
) .Zijn wel hele handige dingen die je kan doen als je tijd te veel hebt haha

Is langs het ruiterpad aan het trainen en springt daarbij steeds op de rugleuning van een bankje. Dus even gevraagd. Kun je daar even mee stoppen tot we weg zijn. Dus heel even stopt ie. Tot het moment dat we naast hem zitten. Toen vlogen er dus 2 paarden in volle galop weg, half over een fietspad.