Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:52

MarritdeG schreef:
CharmingS schreef:
Ik vind dat jij verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd, jij moet er voor zorgen dat jij jouw paard onder controle houd, ongeacht wat er dan ook gebeurd.. Leer eerst je paard dat bepaalde dingen niet eng zijn, bijvoorbeeld op stal dat kan met, plastic zeil, paraplu of zet op stal eens de hogedrukspuit aan.

Vind het juist netjes van deze meneer dat hij even een kleine pauze inlast zodat jij kan passeren, maar hij staat daar in zijn eigen tuin, dus wat hij doet is zijn zaak. Jij loopt langs dus jij moet je paard onder controle houden..

Nou vind ik wel dat auto's wel langzaam moeten passeren maargoed, dat gebeurd helaas vaak ook niet. Maar je moet je paard wel eerst in een rustige veilige omgeving laten wennen aan de buitenwereld, en als er iemand een plastic tas uitklapt en jouw paard schrikt daarvan kun je hun daar niet op aan kijken ;)

Het is ook niet zo dat hij van alles schrikt hoor, in tegendeel. Maar ik kan ook niet alles van te voren voorspellen en dat eerst op stal gaan oefenen. Maar het was meer dat die spuit plots weer aanging dat hij daar even van schrok. Maar tuurlijk het is goed bedoeld :)

Zolang jij je paard onder controle kan houden is dat geen probleem natuurlijk.. Maar ik heb voor mijn eerste buitenrit met mijn jonge paard eerst laten wennen aan tractors (met lopende motor) toeterende auto's en plastic zeil in de bak gelegd en een keer over de bakrand in de wind.. Zo weet je in ieder geval wat voor reactie je ongeveer zou kunnen verwachten.. Heb toen ook een 3 mensen langs de bak gevraagd of ze met plastic tasjes wilde wapperen ( ging toen opeens heel hard de bak door }> ) .

Zijn wel hele handige dingen die je kan doen als je tijd te veel hebt haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:53

MarritdeG schreef:
Hahahah, wat waren die nou aan het doen dan _/-\o_

Al zou je me kelen. Zag eruit als een soort warming up voor het één of ander.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:53

Ik heb altijd liever dat mensen gewoon door gaan met dat soort dingen. Het eentonig geluid van hoge drukspuiten enzo wennen meestal wel heel snel. Dus dan stappen ze na een paar seconden gewoon wel door.

Gisteren hadden we wel iemand 8)7 Is langs het ruiterpad aan het trainen en springt daarbij steeds op de rugleuning van een bankje. Dus even gevraagd. Kun je daar even mee stoppen tot we weg zijn. Dus heel even stopt ie. Tot het moment dat we naast hem zitten. Toen vlogen er dus 2 paarden in volle galop weg, half over een fietspad.
Dat vind ik niet grappig. Dus omgetrokken en terug gereden. Ja, nu zul je door springen tot de paarden het niet meer eng vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:54

Wat ook zo'n hoogst onhandige actie is, is een groep wandelaars op een ruiterpad die dan links én rechts van het pad gaan staan, zodat je door een soort erewacht rijdt. Liefst met aan de ene kant een hond, en dan half achter een boom, en aan de overkant een kind in een wandelwagen.
Ik ben er wel eens midden tussen stil gaan staan om uit te leggen dat als het paard nú zou schrikken, hij of in de wandelwagen of op de hond zou springen. Hadden ze niet bij stil gestaan :))

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:54

Veulen84 schreef:
Ik heb altijd liever dat mensen gewoon door gaan met dat soort dingen. Het eentonig geluid van hoge drukspuiten enzo wennen meestal wel heel snel. Dus dan stappen ze na een paar seconden gewoon wel door.

Gisteren hadden we wel iemand 8)7 Is langs het ruiterpad aan het trainen en springt daarbij steeds op de rugleuning van een bankje. Dus even gevraagd. Kun je daar even mee stoppen tot we weg zijn. Dus heel even stopt ie. Tot het moment dat we naast hem zitten. Toen vlogen er dus 2 paarden in volle galop weg, half over een fietspad.
Dat vind ik niet grappig. Dus omgetrokken en terug gereden. Ja, nu zul je door springen tot de paarden het niet meer eng vinden.

Hahaha, wat zei die?

MarritdeG

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 10:55

Of mensen die zich verstoppen met hun hond achter een boom. En ik maar uitleggen dat een hond die er eerst wel was en toen opeens niet meer toch veel enger is dan de hond zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:56

Ibbel schreef:
Wat ook zo'n hoogst onhandige actie is, is een groep wandelaars op een ruiterpad die dan links én rechts van het pad gaan staan, zodat je door een soort erewacht rijdt. Liefst met aan de ene kant een hond, en dan half achter een boom, en aan de overkant een kind in een wandelwagen.
Ik ben er wel eens midden tussen stil gaan staan om uit te leggen dat als het paard nú zou schrikken, hij of in de wandelwagen of op de hond zou springen. Hadden ze niet bij stil gestaan :))

Hulde voor deze formulering _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:57

Ja, dat ook, honden achter bomen, ik weet niet waarom mensen dat niet in de gaten hebben. Als zij mij niet meer kunnen zien, kan ik hun ook niet meer zien. Simpel toch?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:58

Mensen snappen niet dat een paard juist daarvan schrikt. Ik leg het altijd even rustig en vriendelijk uit. Vaak krijg ik dan de reactie "maar ik ben zelf heel bang voor paarden". Dan kan ik ook wel begrijpen dat je graag snel van het pad af wil.

Veulen84: ik vind dat wel heel ver gaan hoor...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:59

Koper schreef:
Mijn paard is overigens voor andere paarden soms ook een bron van stress, zo blijkt. Niet elk paard is töltproof. Wist ik veel :')

Dat kan ik uit eigen ervaring beamen :')
Eerste buitenritje met een stalgenootje met een IJslander. Volgens mij viel mijn tinker bijna flauw. Kostte heel wat pogingen voor het lukte hem ernaast te laten draven.

Ook tof, honden die in het bos ineens met warp speed uit de struiken komen vliegen. Gingen niet achter de paarden aan overigens, maar 2 gevlekte Deense doggen van formaat kalf die als een dolle voor de paarden langs door de struiken denderden resulteerde in paarden die we zo ongeveer uit een boom naar beneden moesten halen :=
Wel fijn dat de eigenaren nog even riepen, ‘ze doen niks hoor, ze zijn paarden gewend!’. Geweldig, thanks :')

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:00

Tja, daarom maak ik die van mij elke zomer weer idioot proof. Maar ja het blijven paarden, je kan ook moeilijk tegen een eend zeggen, he blijf ff in de sloot zitten i.p.v. weg te vliegen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:02

SusanH schreef:
Vaak krijg ik dan de reactie "maar ik ben zelf heel bang voor paarden".

En dus gaan ze op het ruiterpad lopen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:03

Wat jij beschrijft maak ik ook heel vaak mee!
Mensen die met de beste bedoelingen stoppen met wat ze deden, maar als je een halve meter voorbij bent weer vrolijk doorgaan :')
Merrie is inmiddels wel wat gewend, maar ik heb me er ook wel is over verbaast ;)
Inmiddels ga ik maar uit van de goede bedoeling en onwetenheid dus dan stuiteren we wel een paar meter :')

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:03

Koper schreef:
SusanH schreef:
Vaak krijg ik dan de reactie "maar ik ben zelf heel bang voor paarden".

En dus gaan ze op het ruiterpad lopen :')

Precies! Ga gewoon op het pad ernaast lopen of op alle 10000 andere routes in het bos. Wij hebben 1 pad :P

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:04

Tsja, zo vroeg ik laatst aan het buurjongetje of hij heel even wou stoppen met de bal schoppen tot we voorbij waren. (wij liepen achter een hele hoge heg, jongetje schopte de bal in het doel dat tegen de heg stond, paardlief kon de bal wel horen, maar niet zien. Doodeng!) "ja hoor" riep het kereltje, en wij liepen verder, waarna hij meteen weer een trap tegen de bal gaf. Paard schoot een meter de lucht in.
Weer op stal meteen mn paard wezen bekogelen met plastic ballen, daar is ze nu iig niet meer bang voor :=

De weg waar we aan staan is een 50 weg, maar nodigt uit harder te rijden. Het is niet meer op twee handen te tellen hoe vaak ik wel niet iemand aan zie komen scheuren met een snelheid van heb ik jou daar, dat ik ruim vooraf een duidelijk handsignaal "langzamer" maak, en dat ze gewoon nog even een dot gas bijgeven, of zelfs uitwijken zodat ze extra dicht langs ons gaan _-:(

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:07

Met 'onhandige mensen' heb ik geen probleem tuurlijk is het wel vervelend.
wat ik soms niet snap is bijv. waneer je een paard ziet staken en rondjes ziet tollen enz. het beste wat je kan bedenken om te doen met je fietsclubje van 20 is om met ZN ALLE te gaan bellen!
frustratie is nog steeds groot :')
Of wielrenners met een auto erachter die gaat claxoneren omdat ze er niet langs kunnen aahg kan het niet hebben :')

StalNollie

Oryani schreef:
Mensen die, heel goedbedoeld, met de auto vertragen en achter het paard blijven hangen.
Of, als ik dan signaal geef dat ze veilig kunnen passeren, met een ferme dot gas voorbijrijden.
Gelukkig is mijn paard ondertussen wel wat gewend en wandel ik in een omgeving met vriendelijke mensen :)

geen signaal geven van passeren. dan zit jij altijd fout :o

helaas het is gewoon onwetendheid van de mensen. je kunt het ze niet kwalijk nemen maar lastig is het soms wel.

Apple

Zo herkenbaar inderdaad :j

Familie staat met zn allen nog naast de auto te kijken naar de paardjes. Op moment dat je ernaast bent hebben ze de paardjes wel gezien, stappen in de auto en slaan de deuren dicht :roll:

Een mijnheer is tuinafval aan het verbranden, paarden gaan er redelijk braaf langs. Precies als je net 50cm er langs bent gooit hij een grote hoop oude bladeren op het vuurtje.

Vanochtend nog: vuilnisauto zocht een bepaalde straat. Blijft naast het paard rijden en ondertussen op de navigatie aan het zoeken. Paard stuiteren uiteraard.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:10

MarritdeG schreef:
Veulen84 schreef:

Hahaha, wat zei die?

Eerst niks. Maar mijn 19 jarig bleef maar schrikken en met d'r voetjes los komen. Dus op een gegeven moment begon ie te klagen dat ie moe was. Toen zijn we toch maar doorgereden.

SusanH> Wat vind je ver gaan? Dat ie door moest springen tot ze het niet eng vinden? Mijn paarden vinden zelden tot nooit iets eng. Zeker niet zo eng dat ze er vandoor gaan. Ze reageren echt niet op honden, fietsers, auto's, opvliegende eenden, hoge drukspruiten, tractors, boten en andere dingen.
Zelfs al zijn ze bang, dan rennen ze nog niet weg. Dus als ze het nu doen, dan betekend dat dat er werk aan de winkel is.

Enige echt normale wat ze eng vinden is bij de jongste skeelers en de oudste banaanfietsen. Maar dan nog rennen ze niet weg. Want dat mag gewoon niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:10

Apple schreef:
Zo herkenbaar inderdaad :j

Familie staat met zn allen nog naast de auto te kijken naar de paardjes. Op moment dat je ernaast bent hebben ze de paardjes wel gezien, stappen in de auto en slaan de deuren dicht :roll:

Een mijnheer is tuinafval aan het verbranden, paarden gaan er redelijk braaf langs. Precies als je net 50cm er langs bent gooit hij een grote hoop oude bladeren op het vuurtje.

Vanochtend nog: vuilnisauto zocht een bepaalde straat. Blijft naast het paard rijden en ondertussen op de navigatie aan het zoeken. Paard stuiteren uiteraard.

Laten we dit soort dingen gaan verzamelen en uitgeven in een folder met wat uitleg er bij. En dan afleveren bij alle rijscholen in Nederland.

A propos banaanfietsen. Dat is geluisloossnelbewegendplotselingopduikend en bovendien, o horror, bewegend geels. Dramatischer kan bijna niet. Maar daar reageert 'ie dan weer niet op. Op iemand in een electrische rolstoel die 1 geel bloemetje geplukt heeft wat nu door de beweging van de rolstoel wuift in de wind uiteraard wel...
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:12

Denk dat het vooral is dat mensen het niet weten. Hier zijn de meeste mensen wel voorzichtig(er) met paarden, maar kom ook wel eens mensen tegen die niet zo goed weten wat te doen. Die van mij vind een heleboel wel best en zolang ik rustig blijf en zeg wat hij moet doen, is er vrij weinig aan de hand. Maar als er een auto of iets anders 'in' zijn kont gaat 'plakken' dan wordt hij boos. Vind hij niet zo leuk. Maar ik geef hem gelijk hoor, wordt zelf ook zo zenuwachtig als er iemand achter mij gaat plakken. 'Ga weg' denk ik dan. En hij 'zegt' het door heel idioot te doen. :')

Hier had ik ook laatst iemand met hoge drukspuit. Elano laten kijken en luisteren en weinig aan de hand. Meneer zette de spuit gewoon aan, uit, aan en deed gewoon zijn ding. Ik laat die van mij dan maar even kijken. De keer erop kijkt hij dan even op en daarna denkt ie 'ach, ik ga niet dood. Vorige keer ook overleefd'. Zo hebben we ook boormachines en weet ik veel wat allemaal overleefd. We zijn ook een keer een fanfare tegen gekomen. In de tussentijd staat hij bij/op defensie terrrein. Dus ehm, hij is straks nog bomproef.. :)) :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:13

Heel herkenbaar. Maar ik kan het mensen niet kwalijk nemen. Mensen zonder paarden weten nu eenmaal niet hoe paarden reageren op het hele “enge” waar ze mee bezig zijn.

Ik ben al heel blij als mensen gehoor geven aan je verzoek en bedank dan ook altijd vriendelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:16

Ja story of our lifes.
Inderdaad de vervelende scootertjes die optrekken naast je paard, de wielrenners die van 2 m afstand roepen dat je aan de kant moet en vervolgens foeteren dat ze moeten remmen omdat jij niet in 1sec je paard in berm hebt.. Om nog maar te zwijgen over de woorden die je krijgt als je paard met kont naar binnen uitwijkt. Dan schrikken ze zich dood (wel leuk trouwens).
Honden inderdaad, bloed irritant.
Mijn vriend heeft een hele tijd zn middelvingers opgestoken als we met paarslief liepen en ze deden iets bizar doms waardoor paard schrok, maar ik zei dan altijd dit is wat paard moet leren want zo is de realiteit. Dus beter maken we hem bomproof en zorgen we dat ie veilig is in een dergelijke omgeving.

Maar blijft heel vervelend.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:16

Heel herkenbaar van toen ik zelf nog vaak buiten reed maar je kunt het niet paarden mensen niet kwalijk nemen denk ik.

En zelfs mensen die paarden wel gewend zijn kunnen iets niet handig inschatten.

Zo kwamen wij gister aan bij vrienden en kwam een paard ons tegemoet. Ik zei tegen mijn zoontje wacht maar even met uitstappen en doe vooral ook even rustig (hij is soms wat luidruchtig).
Maar het paard stapte langs en toen bedacht ik me... uhm, ook niet handig want nu gebeurt het inderdaad achter hem :x

Toen hij 10 meter verder was stapten we pas uit en paard keek niet op of om maar achteraf denk ik toch dat dat handiger gekund had...;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:17

Dit is precies waarom ik zó enorm blij ben dat de paarden van onze stal (op begeleide buitenrit of les) hun gewicht wat dat betreft 300 keer in goud waard zijn, en mijn eigen paard écht super koel in het koppie is.

Ik ben geen goede of zelfverzekerde ruiter, en als op buitenrit met een vreemde een busje op een bospad langsraast, daar vervolgens een schreeuwende man uitstapt (omdat we gebaarden langzamer te gaan), en diens blaffende hond tegen je paard aan gaat staan... dan weet je hoe enorm gelukkig je je mag prijzen dat je stal zulke enorm goede, betrouwbare, verstandige paarden heeft. Man man man. Ook onze lesponies. Hond in staart? Niks. Harde knal? Niks.

Onze paarden zijn hun gewicht 100 keer in goud waard.

Zoveel mensen hebben simpelweg geen idee wat er kan gebeuren. Hoe een paard kan reageren. Ze begrijpen niet dat een paard niet alleen even schrikt, maar dat het in paniek raakt, en dat die hond/spuit/auto/toeter/fietser etc etc, een mogelijk lévensgevaarlijke situatie kunnen opleveren.