Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:19

Leuk die verschillende reacties.

Ik kan zeker wel genieten van het kijken naar mn paard in de wei. Ik pak een stoel en kan heerlijk genieten. Ik rijd ook helemaal niet meer zoveel ( mede ook door klachten van mijn kant ) en ik geniet minder van Niels dan voor heen.
Als we even een uurtje de tijd hebben, mest ik de stal en wei en poets hem....nee ik pak niet het zadel en ga rijden en laat hem in de stront achter,,,ergens vind ik dat ook niet eerlijk.

Niels heeft nu ook een blessure en ik heb echt niet zoiets van ojee....neehoor lekker poetsen ff wandelen heerlijk toch?

Ik zie zoveel om me heen....wat ik al zei van dat zadel...* ja volgende week komt er een ander, dus kan het wel ff * waarom moet er dan toch gereden worden?
Paard staat te zweten in de wei. Waarom moet er dan toch nog gereden worden?
Paard is ff niet in zijn hum....waarom moet er dan toch gereden worden?
Wat ik ook zie...paarden die niet helemaal rad lopen, waarom moet er dan toch gereden worden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:19

mygoldeneye schreef:
Nee hoor. Voor mij is rijden zeker niet het belangrijkste. Ik heb hem gekocht omdat ik gewoon gek op hem ben en niet voor mijn rij plezier. Ik heb plezier in alles wat ik voor hem moet doen en alles wat ik met hem doe. We rijden natuurlijk wel maar ik vind borstelen, wandelen, spelen/grondwerk etc. minstens zo leuk, leuker zelfs. Gewoon de omgang met hem word ik blij van.
Maar elke dag rijden? Absoluut niet daar vind ik niks aan en hij ook niet.

idd zo denk ik ook. Ik ben gek op het paard..niet op het rijden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:20

Ik ga ook om te rijden. Het is niet mijn paard en hij staat op een half uur rijden. Ik ga 4 keer per week en meestal rijd ik. Hij kan goed tegen warmte dus ik ga zo meteen ook opstappen. Hij is nu 19 en ik hoop dit jaar de wissel te leren met hem.

Maar alles met beleid! Hij staat 24:7 buiten met een maatje en schuilstal. Ik zet zijn welzijn absoluut op de eerste plaats. Ik zou nooit rijden met een slecht zadel of blessure. Hij zit nu beter in zijn vel dan toen hij 11 was dus we trainen lekker door. Ook in de omgang is het echt mijn maatje en doen we dingetjes maar ik vind rijden wel belangrijk. Maar nooit ten koste van welzijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:24

Ik vind rijden leuk, maar in de verste verte niet het belangrijkste aan het hebben van een paard.
Rijden is voor mij een leuke bijkomstigheid, maar ik denk niet dat ik in de toekomst vaker dan een of misschien twee keer per week ga rijden (wanneer mn merrie beleerd is)
Gewoon op stal bezig zijn, uitmesten, voeren, water geven, verwijden, een beetje poetsen en kroelen, grondwerk, spelen en wandelen vind ik allemaal veel leuker dan rijden. Rijden zal ook echt alleen een beetje buitenritjes zijn en af en toe wat bakwerk.
Tuurlijk kijk ik erg uit naar ons eerste echte ritje samen, maar onze band vanaf de grond zal áltijd voor gaan.
Mocht mijn paard morgen haar been breken en kan ze vervolgens nooit meer bereden worden; no problemo, dan niet. Als mijn paard maar gelukkig is en pijnvrij :)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 20-04-18 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:27

Wat betreft niet helemaal rad lopen en toch rijden: er zijn ook gevallen waarin lichte beweging juist fijn is :). Als het niet heel snel verbetert moet je er natuurlijk niet op klimmen, maar het is niet altijd erg.

Dat in tegenstelling tot een slecht passend zadel. Daar zit ik een stuk meer mee.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:28

Cinnepin schreef:
Leuk die verschillende reacties.

Ik kan zeker wel genieten van het kijken naar mn paard in de wei. Ik pak een stoel en kan heerlijk genieten. Ik rijd ook helemaal niet meer zoveel ( mede ook door klachten van mijn kant ) en ik geniet minder van Niels dan voor heen.
Als we even een uurtje de tijd hebben, mest ik de stal en wei en poets hem....nee ik pak niet het zadel en ga rijden en laat hem in de stront achter,,,ergens vind ik dat ook niet eerlijk.

Niels heeft nu ook een blessure en ik heb echt niet zoiets van ojee....neehoor lekker poetsen ff wandelen heerlijk toch?

Ik zie zoveel om me heen....wat ik al zei van dat zadel...* ja volgende week komt er een ander, dus kan het wel ff * waarom moet er dan toch gereden worden?
Paard staat te zweten in de wei. Waarom moet er dan toch nog gereden worden?
Paard is ff niet in zijn hum....waarom moet er dan toch gereden worden?
Wat ik ook zie...paarden die niet helemaal rad lopen, waarom moet er dan toch gereden worden?

Maar andersom gebeurt het ook, paarden die met gemak nog jaren mee kunnen, die zich staan te vervelen in de wei/op stal. Ik weet wel, rijden doe je niet voor het paard maar dan kunnen ze nog wel aandacht willen/krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:29

Ook waar. De pony bij mijn paard zou erg gebaar zijn bij wat training. Ze wordt ouder en je merkt dus juist dat zij sneller achteruit gaat dan het paard die elk jaar beter wordt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 19:52

Ik ben er ook niet voor om een paard op te sluiten in de stal de hele dag...maar aandacht geven kan ook op een andere manier dan er op klimmen. Niels wil ook werken, maar dat is echt niet alleen door er op te klimmen hoor...spelen, grondwerk, wandelen, klooien, dat geeft hem allemaal voldoening.

Ook denk ik niet dat als een paard met vriendjes op de wei staat hij zich snel zal vervelen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:57

Ik vind rijden heel leuk, maar daar heb ik mijn paard niet voor. Die staat hier in de wei gelukkig te zijn, en dat maakt mij gelukkig.

Momenteel zijn zijn hoeven nog een 'project', en dat kan nog goed een jaar duren. Meer dan eens een kort ritje buiten zal er niet in zitten. Jammer dan, als hij maar blij is.

Maar goed, ik ben dan ook gezegend met een vriendin/staleigenaresse wiens paarden ik mag rijden.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:10

Rijden is bijzaak ik ga ook graag lekker wandelen ik heb mijn paard voor die speciale band die je met Xe kan krijgen. En rijden is mooi meegenomen maar zeker niet belangrijk

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:39

Cinnepin schreef:
Ik ben er ook niet voor om een paard op te sluiten in de stal de hele dag...maar aandacht geven kan ook op een andere manier dan er op klimmen. Niels wil ook werken, maar dat is echt niet alleen door er op te klimmen hoor...spelen, grondwerk, wandelen, klooien, dat geeft hem allemaal voldoening.

Ook denk ik niet dat als een paard met vriendjes op de wei staat hij zich snel zal vervelen.

Pony waarover ik het geb staat 24/7 met vriendje. Wordt gewoon ouder en is idd blij met aandacht maar zou ook deugd hebben van fysieke training.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:54

poes schreef:
Cinnepin schreef:

Pony waarover ik het geb staat 24/7 met vriendje. Wordt gewoon ouder en is idd blij met aandacht maar zou ook deugd hebben van fysieke training.

En dat kan alleen door rijden? Niet ook eens vanaf de grond?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:32

Mijn paarden zijn mijn huisdieren. Ik heb ze gekocht, omdat ik de rest van hun leven voor ze wil zorgen. Ik wil ze gezond, fit en happy houden. Ik vind het geweldig om met ze samen te zijn, een vriendschap met ze op te bouwen en te onderhouden. Rijden vind ik leuk, maar dat is niet de reden waarom ik paarden heb.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:34

Cinnepin: o kan uiteraard ook vanaf de grond :j intensief rijden is ze denk ik niet meer goed voor. Ik zou eigenlijk werk aan de hand met haar willen oppakken maar moet de tijd vinden. Ik wil vooral maar zeggen: niet gewerkt worden is volgens mij ook niet beter.

Bovendien vind ik wel als je rijdt dat je dat regelmatig moet doen. Zodat je paard ook de kracht en conditie ervoor heeft.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:36

Ik vind rijden wel heel fijn en zou het absoluut missen als het niet meer zou kunnen, maar het contact/de band met een paard an sich vind ik het meest fijne en waardevolle.
Wandelingen maken, poetsen, maar zelfs ook een boek lezen in de wei, er gewoon tijd mee doorbrengen..
Het contact geeft een vorm van ontspanning, rust in mijn hoofd, dat kan ik met geen woorden beschrijven.

Als herintreder rijd ik momenteel op een manegepaard en ik geniet zeker van het rijden, maar bovenstaande mis ik enorm.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:38

poes schreef:
Cinnepin: o kan uiteraard ook vanaf de grond :j intensief rijden is ze denk ik niet meer goed voor. Ik zou eigenlijk werk aan de hand met haar willen oppakken maar moet de tijd vinden. Ik wil vooral maar zeggen: niet gewerkt worden is volgens mij ook niet beter.

Bovendien vind ik wel als je rijdt dat je dat regelmatig moet doen. Zodat je paard ook de kracht en conditie ervoor heeft.

Kijk, dat vind ik dus ook. Bepaalde bosruiters laten hun paard heel de week staan en gaan dan in het weekend een kilometerslange buitenrit doen. Ik vind dat je dat niet kunt maken naar je paard toe. Zijn of haar gezondheid moet op 1 staan bij alles dat je doet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:38

Nee, zeker voor mij niet! Er kunnen zo weken voorbij gaan zonder dat ik ook maar op der rug heb gezeten. En dit doe ik niet bewust. Vind het poetsen, wandelen, longeren, enz. Gewoon wat leuker? Ze moet nog veel leren, dus misschien ligt het ook daar aan? Tijdens het rijden doet ze het perfect, daar niet van. ( Altijd verbeter punten natuurlijk. ) Maargoed, ik hou graag van afwisseling, en zij duidelijk ook! :j ( Okal kan je met rijden natuurlijk véél afwisseling toevoegen, :P )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:44

Ik denk dat er (zwart wit gezien) twee redenen zijn om een paard te kopen: of als 'gezelschapsdier' of om de paardensport te kunnen beoefenen.
En dat eerste kan op heel veel manieren, de tweede moet het paard wel 'functioneel' zijn. Ik ga daarbij niet stellen dat 1 groep beter is dan de andere, maar er hangen wel andere manieren en denkwijzen aan vast.

Ik heb zelf pony's als gezelschapsdieren. Momenteel heb ik er 3 waarvan ik er op geen 1 rij (1tje train ik wel vanaf de grond en voor de wagen). Rijden en wedstrijden vind ik wel leuk, maar ik heb liever de dieren die ik nu heb en geen mogelijkheid tot rijden dan dat ik wel kan rijden maar met een ander paard/pony. Voor mij is het paard bepalend in wat we doen (wat niet betekend dat we nooit iets doen wat ze niet leuk vinden :') maar meer binnen hun eigen fysieke en mentale grenzen blijven).
Mijn ruin heb ik ooit gekocht met de gedachte om wedstrijden dressuur te rijden, nooit gedaan want dat lag niet binnen zijn vermogen. Hij is nu gepensioneerd op jonge leeftijd, gaat hier niet levend weg. Mijn merrie heb ik gestart tussen de paarden, maar bereikte haar plafond (ivm met mijn lengte, niet haar talent) dus hebben we een carrière switch gedaan en zijn we gaan mennen. En haar dochter hoop ik ook later voor de wagen te kunnen zetten. Maar ze zullen niet weg moeten als dat niet (meer) kan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

Overigens snap ik je vraag wel hoor TS. Las ergens dat een paard van wedstrijden zo nerveus werd, dat het twee jaar duurde voor dat wat beter ging. Tot koliekachtig toe. Dat gaat mij ook gewoon te ver.

Maar ik vind zeker dat een paard deugd heeft van te werken en dat doe ik ook zeer graag. Paard overigens ook :j ik ken ook paarden die het niet leuk vinden en daar zou ik ook geen plezier van hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:21

De sport (en rijden dus) is voor mij altijd heel belangrijk geweest. Paarden zijn ook mijn werk en inkomsten, dus dan heb je sowieso een heel ander soort band met de paarden.

Echter nooit maar dan ook echt nooit ten kosten van het paard. Kosten wat het kost om te rijden, nee, dan kijk ik net zo lief naar ze. :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:25

Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:40

Nee, absoluut niet!

Ik heb een oudje waar ik niet meer op rijd. Ze is al 30.
En een jonkie waar ik wel op rijd.
Maar ik mest elke dag de stal uit. Zorg dat ze voldoende water en hooi hebben. Geef ze hun eten.
Daar gaat bij mij meer liefde in zitten dan het rijden.
Ik zou er absoluut niet nog een rijpaard bij willen hebben. Één is voldoende. Een paard om gewoon te verzorgen er bij lijkt me heerlijk!

Als ik gereden heb voel ik me niet voldaan.
Zet ik ze s'avonds in hun schone stal met flinke laag stro, staan ze tevreden te eten... Ja dan maakt m'n hart wel een sprongetje en voel ik me voldaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-18 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:41

Ik vind rijden wel erg belangrijk. Zonder dat had ik niet een paard gekocht. Dan was ik wel voor een hond gegaan ofzo. Maar sinds ik paardrijd heb ik ontdekt hoe leuk het dier eigenlijk ook wel niet is. Ik kan zo even een uurtje of meer bij haar gaan staan wanneer ze gaat grazen. Als ze in de wei staat kan ik ook wel lang kunnen kijken. En eigenlijk waar ze ook wel niet staat, ik kan wel met plezier kijken wat ze doet. (En maak dan ook veels te veel foto's := ) Maar het paard wat ik gekocht heb kocht ik om het dier en niet om het rijden. Want bij mijn zoektocht had ik veel betere rijpaarden geprobeerd. Maar ik kwam toen toch terug naar mijn toenmalige leasepaard omdat ik daar meer een band bij heb. Dat had niks te maken met het rijden maar meer over het dier. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:54

Mijn eerste paard heb ik gekocht als rijpaard maar hij is inmiddels een paar jaar kapot dus nu staat hij heel decoratief te wezen. En eerlijk: we hebben het leuker dan toen ik nog reed. Destijds was ik zijn enige ruiter en ik vond dat hij dan ook regelmatig getraind moest worden. Met als gevolg dat ik met tegenzin een paar keer per week in het zadel klauterde. Nee, dat was niks. Verplicht rijden is niet iets voor mij.

De tweede is vanaf het begin al decoratiemateriaal. Ze was 24 toen ik haar kreeg, was niet ingereden en voor mij is ze ook te klein. Hoogte pony is 100 cm, hoogte Koper is 182 centimeter. Dus dat gaan we maar niet doen.

Maar ik snap het wel als mensen wel graag willen rijden. Zo stond ik er ook ooit in.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-04-18 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:54

Sodeletuut schreef:
Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?

Dat hangt er van af.

Als zij op dat moment een paard zonder gebrekken, en geschikt voor vele ruiters, is dan zou ik wel rustig een andere thuis voor haar zoeken ja.

Mocht ze te oud zijn, of lichamelijk niet ok, dan gaat ze op pensioen.

Dat rijden belangrijk is neemt niet weg dat ik ontzettend veel van haar hou en het beste voor haar wil.