Hoe vaak naar paard, volpension?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:28

Ik heb nu geen paard meer, maar toen hij volpension stond sloeg ik ook weleens een dagje over omdat het een eindje weg was en openingstijden waren niet altijd handig. Meestal ging ik 4 a 5x per week en daarvan ook vaak een keertje alleen om even te poetsen/te knuffelen.

Daarna heb ik hem op doe het zelf stal gezet en ging ik iedere dag (was veel dichterbij huis), maar dan vaak ook wel alleen ff om de stal te doen en de verzorging, voor de rest stond hij dan lekker buiten. vond ik uiteindelijk wel fijner, en dan nog het meest om het idee dat ik er gewoon altijd bij kon als ik dat nodig vond.

Op volpension kon ik er alleen de openingstijden heen en laat dat nou net niet altijd passen in mijn tijd. was uiteindelijk de hoofdreden dat ik hem verplaatst heb.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:29

Mijn pony staat ook in vol pension sinds 2,5 jaar, en ik ga ongeveer 4x per week.
Moest heel erg wennen, maar voelde me al snel niet schuldig meer. Pony heeft een gouden plekje en staat de hele dag buiten.
Hij is 21 dus hij hoeft ook niet elke dag wat te doen

Frummels

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:32

Mijn pony staat ook volpension. Hij wordt deze maand 3 jaar en op wat grondwerk en een wandeling na, hoeft hij nog niets. Hij staat dag en nacht in een grote paddock met schuilstal met 2 andere paarden en wanneer de wei weer open kan ook nog een dagdeel op het land.
Ik ga in principe elke dag, maar doe niet elke dag wat met hem (meestal zo'n 3 a 4 keer per week even poetsen, grondwerk of stukje wandelen). Soms sla ik wel eens een dagje over, maar dat komt niet zo vaak voor. Ik vind het fijn om na een lange werkdag even lekker op stal te zijn en koffie te drinken en mijn hoofd leeg te maken. :j

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:33

Het wisselt. Meestal wel 5 keer per week en bijrijder gaat 1 keer per week. Soms heb ik een mega drukke week en kan ik maar 3 keer. Soms kom ik 2 keer per dag om te stappen als madame iets aan dr poot heeft of als ik dekens wil wisselen bij kwakkelweer.

Ik voelde me in het begin ook schuldig en voelde me erg bekeken als ik dan een aantal dagen niet kwam. Alsof de stalhouder dan zou denken: Pffft, die Iris is er ook nooit. Maar uiteindelijk leer je wel dat je echt niet degene bent die het minst komt en je bent ook niet degene die nooit van het erf af te slaan is. En ookal was je dat wel, boeie! Het is jouw paard, jouw agenda en jouw beslissing wat het beste is voor je paard.

Het is zo afhankelijk van waar jij en je paard behoefte aan hebben en ook wat je doelen zijn. Als jij traint voor subtop dressuur, tja dan zou ik het wel raar vinden als je maar 1 keer per week komt. Maarja, ookal zou je dat willen, dan is dat jouw keuze.

Qua schuldig voelen naar je paard: Dat dier interesseert het waarschijnlijk echt minder dan je denkt of je komt. Hij zal het poetsen en de aandacht heus waarderen, maar lekker buiten spelen en eten is ook lekker. En ik heb ook niet het idee dat je paard "bijhoudt" of je vaak geweest bent of niet. Ik denk niet dat ze op een dag denken: "Hee, ik heb mijn mens helemaal niet gezien vandaag, zou ze niet meer van me houden?".

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:38

Ik ga alleen als ik ga rijden en dat is 3 à 4 keer per week. Verder als er iets extra's is de hoefsmid of zo. En in de zomer gaan we gerust drie weken op vakantie. Ik weet dat hij in goede handen is en lekker met zijn vriendjes in de wei staat. Dus ik maak me daar verder helemaal geen zorgen over. Heerlijk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:43

Bloodymary schreef:
Ik ga alleen als ik ga rijden en dat is 3 à 4 keer per week. Verder als er iets extra's is de hoefsmid of zo. En in de zomer gaan we gerust drie weken op vakantie. Ik weet dat hij in goede handen is en lekker met zijn vriendjes in de wei staat. Dus ik maak me daar verder helemaal geen zorgen over. Heerlijk!

Rij je alleen? Nooit longeren of ander grondwerk?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:44

Ik ga ook niet elke dag hoor, maar ik heb dan ook 2 paarden die liever niks doen op de wei dan dat ze aan het werk moeten :') Poetsen vinden ze helemaal niks aan dus ik denk niet dat ik ze er echt kwaad mee doe.

Die van mij staan bij mijn vriend thuis in volpension, soms als ik daar ben ga ik er niet eens naartoe :=
Helemaal door die blubber hahaha.
Maar ik weet dat ze het prima hebben daar en als ze aan de draad staan ga ik even worteltje geven ofzo.
Ik moet ook gewoon 4 dagen in de week werken van 8u30-22u dus dan ben ik er sowieso niet mee bezig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:48

Omdat ik mij al een hele lange periode niet zo tof voel stond mijn merrie in Limburg. Ik kwam om het weekend. Ze werd volledig verzorgd en heeft nog twee jaar de tijd gehad om lekker uit te groeien. Ze kwam daar met bijna vijf en wordt nu bijna ach en staat sinds september dichterbij. Toen ging ik 4x in de week. Zondag & maandag overdag. Dinsdag en Woensdag vanuit het werk.
Tot ik een hersenschudding kreeg en me steeds beroerder ging voelen. Schuldgevoel werkte ook flink tegen. Ik kon alleen nog maar op zondag en maandag. Na het werk lukte met niet meer en het is toch 3 kwartier rijden (enkel).

Nu zijn we er achter waar het aan ligt dat ik me zo beroerd voelde en zijn we hier mee bezig. Vorige week vakantie gehad en bijna de hele week geweest. Toch kan ik nog steeds niet zo vaak als ik wil; maar dat moment komt wel weer :D En we weten nu waar het door komt! *\o/*

Mijn merrie is keer op keer weer blij om mij te zien en ik kan na drie maanden zo opstappen en wegrijden. Op stal komt ze buiten in een kudde, krijgt ze eten en wordt uitgemest. Ze komt niets tekort <3

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:07

Kabayo schreef:
Bloodymary schreef:

Rij je alleen? Nooit longeren of ander grondwerk?

Ook wel, vooral in de winter en ook een beetje vrijheidsdressuur. Of ik combineer het dan met rijden. In mijn eerste tekst bedoel ik met rijden eigenlijk iets actiefs met mijn paard doen. Maar als het een beetje lekker weer is, dan zoveel mogelijk buiten rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:12

Ikzelf kon dat niet. Ik had echt the total package nodig om me prettig te voelen en goed te kunnen presteren. Ik wilde dus zelf mesten, zelf borstelen, zelf rijden en zelf naverzorgen. Ik kon niet aan komen rijden, opzadelen en het dier weer terugzetten. Ik wil echt meer een band dan alleen dit. Ik vind dat alle dingen eromheen ook horen. Daar voel ik me in ieder geval prettig bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:14

Suzanne F. schreef:
Ikzelf kon dat niet. Ik had echt the total package nodig om me prettig te voelen en goed te kunnen presteren. Ik wilde dus zelf mesten, zelf borstelen, zelf rijden en zelf naverzorgen. Ik kon niet aan komen rijden, opzadelen en het dier weer terugzetten. Ik wil echt meer een band dan alleen dit. Ik vind dat alle dingen eromheen ook horen. Daar voel ik me in ieder geval prettig bij.

Een stal uitmesten heeft echt niks met de band met je paard te maken hoor :')

En doordat iemand anders die stal uitmest, heb ik meer tijd om wel daadwerkelijk wat met m'n paard te doen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:20

Anoniem schreef:
Een stal uitmesten heeft echt niks met de band met je paard te maken hoor :')

En doordat iemand anders die stal uitmest, heb ik meer tijd om wel daadwerkelijk wat met m'n paard te doen ;)

Ik vind van wel. En ik voelde me daar prettig bij. Ik wilde dat ook zelf doen. Alles wat er bij hoorde.
De lusten en de lasten. Ik kon ook merken aan de stal of het paard druk geweest was, of dat er iets anders was dan anders. Voor mij hoorde het erbij.
Maar moet wel zeggen dat doordat ik alles wilde doen, ik uiteindelijk gestopt ben met de paarden omdat het een te grote belasting werd. Maar ik zou niet meer een paard willen en deze op volpension hebben staan. Dan maar geen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:25

Dus je paard stond dan op stal? Das voor mij dus een reden geen paard te houden, maar dat ter zijde ;)

Het is niet altijd een kwestie van niet willen he? Soms ook gewoon niet kunnen. Buiten het feit dat het mesten mij fysiek te zwaar werd, heb ik ervoor gekozen goud geld neer te leggen voor een stal die de lasten van mij afneemt, zodat mijn paard alle aandacht krijgt die ze verdient. Op de doe-het-zelf stallen waar ik ruim 4 jaar gestaan heb, kwam ik met m'n 40 uur baan en HBO studie niet meer toe aan m'n paard en was ik alleen maar bezig met klusje.

Dus nee, dat paard maakt het echt geen reet uit wie z'n stal mest. Wel wie er met hem/haar vervolgens aan de gang gaat.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:28

Mijne staat ook volpension. Ik rij hem maar een keer of 3 in de week (hij is nog jong), maar ik ga iedere dag. Ook al wordt hij goed verzorgd, het is mijn paard, ik merk als geen ander als er wat scheelt. Ik wil hem iedere dag even zien (en lekker verzorgen)
Laatst bijgewerkt door enjoy86 op 09-04-18 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:29

Hier staan ze beide op volpension, eentje in de opfok op >100km afstand waar ik eens per maand kom en eentje een dorp verderop op pensionstal waar dit najaar het jonkie ook heengaat. Ik ben daar voor zover mogelijk elke dag. In principe hoef ik er niet dagelijks heen want ze worden volledig verzorgd, maar vind het toch wel prettig er zo veel mogelijk te zijn. Daar heb ik ze ook voor :D Daarnaast is bij ons op stal een cultuurtje dat iedereen een handje bijsteekt, dus mest ik een paar keer per week mee uit, hou zelf de paddock bij, zet binnen/buiten, andere klusjes enzovoort. Ideale situatie, ik móet niks als me dat niet past maar ben toch wel gewoon betrokken bij de verzorging :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:31

Anoniem schreef:
Dus je paard stond dan op stal? Das voor mij dus een reden geen paard te houden, maar dat ter zijde ;)

Het is niet altijd een kwestie van niet willen he? Soms ook gewoon niet kunnen. Buiten het feit dat het mesten mij fysiek te zwaar werd, heb ik ervoor gekozen goud geld neer te leggen voor een stal die de lasten van mij afneemt, zodat mijn paard alle aandacht krijgt die ze verdient. Op de doe-het-zelf stallen waar ik ruim 4 jaar gestaan heb, kwam ik met m'n 40 uur baan en HBO studie niet meer toe aan m'n paard en was ik alleen maar bezig met klusje.

Dus nee, dat paard maakt het echt geen reet uit wie z'n stal mest. Wel wie er met hem/haar vervolgens aan de gang gaat.

Ja, ze stonden 's nachts op stal. Overdag deed ik ze er zelf uit, 's ochtends en 's middags. Ene keer paddock/wandelen en andere keer rijden/longeren. En 's zomers liepen ze in de wei.
Nee, ik snap dat het dan teveel wordt. Dat werd het mij ook. Daarom ook besloten ermee te stoppen.Ik vond dat ik met alles zelf doen een betere band kreeg met de paarden. Ook zelf buiten zetten etc. Dus ja, ook door het mesten. Je leert je paard op die manier veel beter kennen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:39

doordat mijn paard op volpension kwam kon ik weer een goede band opbouwen met mijn paard :=
Had daardoor echt weer qualitytime om echt wat met hem te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:41

Suzanne F. schreef:
Anoniem schreef:

Ja, ze stonden 's nachts op stal. Overdag deed ik ze er zelf uit, 's ochtends en 's middags. Ene keer paddock/wandelen en andere keer rijden/longeren. En 's zomers liepen ze in de wei.
Nee, ik snap dat het dan teveel wordt. Dat werd het mij ook. Daarom ook besloten ermee te stoppen.Ik vond dat ik met alles zelf doen een betere band kreeg met de paarden. Ook zelf buiten zetten etc. Dus ja, ook door het mesten. Je leert je paard op die manier veel beter kennen.

Mwa niet mee eens. Een stal mesten (dan is je paard niet eens in de buurt?) en naar de paddock lopen leer je je paard niet beter kennen. Wel door quality time, dus samen in de paddock spelen en echt stukken wandelen. En die tijd heb je veel meer als iemand anders even zorgt voor een fijn bedje ;)

Alleen de ochtend en middag eruit is mij al te weinig, wil d'r de hele dag buiten hebben.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:44

Toen mijn paard nog in pension stond kwam ik ook ongeveer om de dag. Soms meer, soms minder. Nu staan ze aan huis en ben ik er logischerwijs meerdere keren per dag al is het rijden misschien zelfs wel minder geworden omdat al die andere dingen er omheen zoveel tijd kosten.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:46

Wow ik had eigenlijk echt niet gedacht dat er mensen zijn die maar 2 a 3 keer in de week naar hun paard gaan of zelfs minder en dat zonder bijrijdster oid. Lijkt me toch best gek eigenlijk. :P
Mijn paard staat ook volpension en in de paddock gezet overdag maar in het weekend moet ik dat zelf doen. Ik geef haar wel elke dag beweging natuurlijk en als ik écht niet kan dan laat ik haar longeren door een stalmedewerker.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:47

Ik (of mijn moeder) ga sowieso wel 1x per dag, maar soms ook twee keer per dag. Ze staat dan ook overdag maar in een kleine paddock, dus dat vind ik wat te weinig beweging. Dus in ieder geval nog even los in de grote paddock e/o stapmolen/rijden. In de zomer sla ik, als het echt niet anders is wel eens een dag over (dan staat ze in een hele grote paddock overdag). Verder als ik op vakantie ben een weekje oid, staat ze in de grote paddock en daar blijft het dan even bij.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:55

6 van de 7 dagen. Alleen de donderdag niet omdat dat de sportavond van mijn man is en dan blijf ik thuis bij de kinderen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:08

Toen ik nog met mijn paard reed en in de sport zat kwam ik elke dag. We stonden in principe ‘volpension’ maar moesten wel zelf de stal uitmesten. Dit wilde ik sowieso elke dag doen. Daarnaast reed ik 4x pw en was die de andere dagen vrij of longeren. Hij kwam daar ook halve (tot hele) dagen op een individuele wei.

Inmiddels is die met pensioen. Staat die volledig volpension. Stal wordt hier ook gemest. Hij staat de hele volle dag buiten in de kudde en in de zomer 24/7. Ik woon inmiddels ook 85km van hem vandaan. Iets met: hij heeft het daar goed en ik vind het zieliger hem te verhuizen. Ikzelf ga er 1 tot 2 keer per week naartoe en mijn ouders ook nog een keer per week.
Nu dus niet zo vaak meer vanwege de afstand vooral. Maar meer is ook niet nodig vind ik. Een paard is meer dan tevreden als die gewoon de hele dag met andere paarden buiten staat en die zijn voer krijgt :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:22

Ik ga 7 dagen per week naar stal voor onze twee paarden. Ze werken heus niet iedere dag, maar komen er wel elke dag uit. Al is het maar om even een klein rondje te wandelen. Ik wil gewoon zelf even kijken of ze ok zijn en merk dat het voor ons beide goed is om ook eens quality time samen te hebben zonder wat te moeten :)

Scheelt dat stal echt 5 minuten fietsen van huis is en ik kom er praktisch langs uit mijn werk. Het is ook mijn ontspanning, dus ik vind het niet zo erg. Daarnaast voel ik me inderdaad ook erg schuldig als ik niet geweest ben, ondanks dat ze beiden vol pension staan en gewoon buiten komen.

Ik schrik er wel van dat sommige mensen maar 2 of 3 keer per week gaan. Wat mij betreft dan een dure hobby voor die 2 keer per week!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:25

Mijn doel was ook elke dag maar dat is gewoon niet altijd te doen, mijne stond altijd op volpension en dat vond ik wel heel fijn dan weet je als je een keer een week ziek bent ofzo dat stalgenoten er wel naar omkijken (ze was sowieso heel sociaal) en dat stal uitmesten wel gedaan word en dat ze gewoon in de wei of bak/paddock kwam met vriendjes.