Een twee-span tegen gekomen tijdens buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:48

Met een cap op lijken veel mensen al snel heel veel jonger. Als je dan ook nog op een pony zit dacht de groom misschien op het eerste gezicht met een minderjarige te maken te hebben.

Het was vast en zeker goed bedoeld, je geeft aan zelf ook niet heel duidelijk geweest te zijn dat je er niet van gediend was en er is niets gebeurd.
Gewoon een communicatie storing dus waarschijnlijk.

meggiemeg

Re: Een twee-span tegen gekomen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:05

Ik denk dat het goed bedoeld is net wat de anderen ook zeggen. Vroeger zelf veel gereden en genoeg gezien en mee gemaakt. Nu omdat ik niet meer kan rijden de overstap gemaakt naar het mennen.
Je wilt niet weten wat ik soms mee maak met een ruiter alleen met paard/pony of met groepjes/groepen.
1x meegemaakt met een groep dat er 1 paard in de groep flink uithaalde naar mijn paard voor de wagen, ik zei er wat van en kreeg als antwoord dat die dat altijd doet... ben je lekker mee Of dat een ruiter aangaf dat je kon passeren (uiteraard in stap) en dat het dier alsnog aan de kletter ging of compleet uit zijn dak terwijl je er net naast bent.
Beter dit soort dingen uit voorzorg dan dat er wat gebeurt zal de groom of menner hebben gedacht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:33

mooney schreef:
Ik schrik er persoonlijk best van hoeveel mensen zeggen dat ze ook zo zouden reageren. Helemaal nadat TS vertelt dat ze aangaf geen hulp nodig te hebben.

Ik ben niet dol op asociaal langs scheurende mensen (in auto's, op fietsen, te paard, maakt niet uit), maar dat vind ik vele malen minder eng dan iemand die mijn pony naar het hoofd grijpt met de houding 'dat los ik wel even op' en niet reageert op feedback van de ruiter/eigenaar.

Ik weet niet of we hetzelfde lezen maar ik lees 1 iemand die dat ook zou kunnen doen als het paard van de leg is. Verder zie ik niemand die zomaar een paard vast pak. Ik lees dat de meeste het ook helemaal niet fijn zouden vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:35

Vind het allemaal niet zo schokkend. Had je het niet gewild dan had je duidelijk rechtstreeks moeten zeggen dat ze je pony niet vast moesten / hoefden te houden.
Het was allemaal goed bedoeld dus haal je schouders op en laat het gaan.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:40

Het is goed bedoeld. Snap het ergens wel van de groom. Wie weet ging jouw pony wél rennen, dan had ik me flink verantwoordelijk gevoeld omdat ik je pony niet vast heb gepakt. (Of in ieder geval gevraagd had of je hulp nodig had) Denk dat ze juist door dat verantwoordingsgevoel wat opdringerig was.

Had het zelf echter niet zomaar gedaan. Had het eerst gevraagd aan jou. En dan nog had ik je pony niet zomaar vast gepakt. Ik was er denk ik naast gaan staan en als de situatie erg gevaarlijk was geworden, dan had ik je pony pas vastgepakt denk ik.

Volgende keer zou ik zeggen dat je de hulp erg op prijs stelt, maar dat je het idee hebt dat je pony zo juist meer spanning op bouwt. Eerlijk maar wel netjes. :)

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:57

Blijkbaar ben ik de enige, maar ik zou het super vinden als iemand dat bij mij zou doen. En ja, ook ongevraagd. Mijn paard is vaak net wat dapperder als er iemand naast staat.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:17

Ik zou ook wel overdondert zijn als iemand mij ineens besluit te gaan helpen waar ik geen hulp nodig acht/verwacht.

Ze bedoelde het zeker goed maar de communicatie daarover ging dus niet goed.....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:33

Je zegt zelf dat je paard niet rustig was, mensen zijn niet helderziend en weten niet dat je paard niets gaat doen of misschien vonden de mensen dat je het niet onder controle had. t kan best zijn dat je nu denkt van wel of dat je het anders liet uitschijnen op het moment zelf.
Zou ik dat doen, waarschijnlijk niet maar meer om zelfbehoud dan maar t was met goede bedoelingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:35

....en nog even toelichting over het vasthouden aan het bakstuk. Voor menners niet heel raar, want bij het tuig opleggen van een tweespan of meerspan, gaat alleen de buiten leidsel vast aan het bit van het paard. De binnenleidsel blijft los. En gaat pas vast als het paard is ingespannen, de binnenleidsel gaat namelijk vast aan het bit van de buurman. Als ik het tweespan vasthoud, houd ik ze ook allebei vast aan het bakstuk, totdat de koetsier de leidsels vheeft gekruisd en vast heeft gezet.

Dus voor mij niet zo raar.

Als ik de situatie als onveilig zou hebben ingeschat, zou ik als groom ook van de wagen gaan en in de buurt van mijn eigen paarden gaan lopen om in te kunnen grijpen daar waar nodig.
Zelf houd ik niet graag vreemde paarden vast in verband met ziektes zoals droes.
Maar als de nood aan de man is......dan help. Meestal is het rustig praten tegen de ruiter voldoende om die te laten kalmeren en dan volgt het paard meestal vanzelf.

Als we allemaal rekening met elkaar houden, dan gaat het prima.

Ik vind het top dat ze je kwamen 'helpen' ondanks dat je geen hulp nodig dacht te hebben

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:41

Ineke2 schreef:
Vind het allemaal niet zo schokkend. Had je het niet gewild dan had je duidelijk rechtstreeks moeten zeggen dat ze je pony niet vast moesten / hoefden te houden.

Ook mijn gedachte. Vooral omdat ts zelf ook niet duidelijk was. Ik zie alleen goede intenties van de menner.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:45

Helaas is het niet gebruikelijk dat er iemand van een span af stapt om een ander even te helpen.

Maak het vaker mee dat een span gewoon doordraaft, of wel even stapt maar zodra ze met wagen en al naast je zijn al weer aandraven etc etc...

Vind het eerlijk gezegd super van deze aanspanning dat ze je helpen. Ook al omdat je zegt dat je zelf best wel druk bezig was met je pony, waardoor ik dan weer denk dat het er misschien minder rustig en veilig uitzag dan het voor jou voelde.

En zeker weten dat iemand gewoon zonder iets te zeggen, zonder contact met jou te maken je pony vast pakt? Er zal toch vast wel iets van communicatie geweest zijn? Je staat dan nota bene naast elkaar.

Alle tijd dus volgens mij om te zeggen dat het vastpakken niet nodig is..

En kijk... als er dan niet geluisterd wordt, en er dus over jouw grens heen gegaan wordt, dan kan ik me voorstellen dat je wat verontwaardigd bent/ overdonderd.

Maar voor nu:

Hulde aan de groom die wilde helpen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:46

Snap, dat t even wat raar was. Maar je hebt er niets van gezegd.
En vind het super, dat ze je geholpen hebben!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 11:01

Ineke2 schreef:

Ik vind het zelf ook niet schokkend ;) En geef zelf ook aan dat ik het goed bedoeld was. Ik ben vooral benieuwd wat de norm is onder de menners, hier ben ik namelijk niet echt mee bekend.

dromertje2 schreef:
Je zegt zelf dat je paard niet rustig was, mensen zijn niet helderziend en weten niet dat je paard niets gaat doen of misschien vonden de mensen dat je het niet onder controle had. t kan best zijn dat je nu denkt van wel of dat je het anders liet uitschijnen op het moment zelf.
Zou ik dat doen, waarschijnlijk niet maar meer om zelfbehoud dan maar t was met goede bedoelingen.

Ik snap opzich wel wat je bedoeld. Maar mijn pony stond braaf stil, zonder te dribbelen. Ik werd pas druk met mijn pony toen de groom haar vast pakte. Dat was voor haar namelijk niet ok en een reden om weer weg te willen.

neline11 schreef:
Blijkbaar ben ik de enige, maar ik zou het super vinden als iemand dat bij mij zou doen. En ja, ook ongevraagd. Mijn paard is vaak net wat dapperder als er iemand naast staat.

Nee hoor. Volgens mij zegt iedereen dat de bedoeling goed moet zijn geweest! En dat denk ik zelf ook. Er naast komen staan was voor mij héél anders geweest dan mijn pony vast pakken. Ze heeft de controle over mijn pony daarmee volledig uit handen genomen én stress veroorzaakt bij de pony.

janouk schreef:
....en nog even toelichting over het vasthouden aan het bakstuk. Voor menners niet heel raar, want bij het tuig opleggen van een tweespan of meerspan, gaat alleen de buiten leidsel vast aan het bit van het paard. De binnenleidsel blijft los. En gaat pas vast als het paard is ingespannen, de binnenleidsel gaat namelijk vast aan het bit van de buurman. Als ik het tweespan vasthoud, houd ik ze ook allebei vast aan het bakstuk, totdat de koetsier de leidsels vheeft gekruisd en vast heeft gezet.

Dus voor mij niet zo raar.

Bedankt voor deze toelichting! Dit wist ik helemaal niet, maar dan snap ik wel waarom er gekozen is om mijn paard op deze manier vast te pakken.

Toen ze aan kwam lopen had ik oprecht niet kunnen bedenken dat het met deze intensie was en heb me er vervolgens wat door laten overdonderen.

Uiteindelijk is het achteraf praten natuurlijk. Dus ik snap heel goed dat ik duidelijker had mogen zijn. Dit zal ik dan in het vervolg ook zeker zijn! Zeker nu ik weet hoe mijn pony erop reageert :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:30

Mooblie schreef:
Ik begrijp echt dat het met de beste intentie was. Ik heb wel aangegeven aan de groom, toen ze al kwam aanlopen, dat het wel goed ging en dat de pony bekend is met aanspanningen. Haar reactie was "We willen jullie wel heel houden ;) ". Ik lees dat ik de volgende keer dus best wat duidelijker mag zijn :o

Dit mist in je hoofdpost.
Gewoon goed bedoeld. Ook een les voor jou; wat je niet wilt moet je bekend maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:51

Geef de volgende keer aan dat er naast staan al meer dan genoeg is voor je pony en voor jou!
Met inspannen staat mijn man ook altijd voor het paard en bij vreemde paarden pakt hij aan beide kanten de bakstukken vast. Met onze nieuwste aanwinst is het een beetje uitgoochelen wat hij allemaal al kent en wat niet, meer wel dan niet. Als ik het niet vertrouw vraag ik aan mijn man om er naast te gaan lopen zo dat het paard hem ziet en tegen hem gaat praten, vindt hij het dusdanig spannend mag hij hem aan het bakstuk beetpakken maar nooit aan de leidsels want dan heb ik niets meer in handen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:54

Ik denk dat het heel goed bedoeld was, als groom zijnde pak je ook wel eens het bakstuk vast van het menhoofdstel als je dat paard moet vast pakken.
Het had alleen handiger geweest als zij jou even gevraagd hadden of jij hulp nodig had ipv uit eigen initiatief.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:00

Ik vind het wel een nette actie

Ik schrik eigenijk vooral van alle mensen die aangeven dat hun paard stijl overeind zou gaan als iemand het hoofdstel pakt, volgens mij gaat er dan iets mis in de opvoeding.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:02

Polly schreef:
Ik schrik eigenijk vooral van alle mensen die aangeven dat hun paard stijl overeind zou gaan als iemand het hoofdstel pakt, volgens mij gaat er dan iets mis in de opvoeding.

Inderdaad... zoiets zou ik niet waarderen van mijn paard en mocht ze dat doen zou ik daar flink aan werken en juist zulke dingen oefenen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:11

Ik heb het ook wel eens gehad (ik zat op een gloednieuw manegepaard) en voelde me een beetje behandeld als een klein kind. Deze vrouw pakte vol beide teugels vast dus ik kon helemaal niks meer. Maar: Het paard was wel erg onrustig en vond het prettig dat er iemand bij hem stond. Dus ach.. Heb gewoon dankjewel gezegd en ben doorgereden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:20

Polly schreef:
Ik vind het wel een nette actie

Tja, dat is vrij gemakkelijk gezegd. Ik had een Arabiertje, bij mij geboren, netjes opgevoed maar hij moest niets van vreemde mannen hebben en een zenuwpees eerste klas.

Toen een man mij hielp met opstijgen door hem vast te pakken panikeerde hij en kwam overeind om vervolgens achterover te klappen, bovenop mij. Had niets met opvoeding te maken maar degene die hem vasthield mistte de signalen en ik kon niets want ik was nog bezig met opstijgen.

Mijn kleine pony moet je ook niet te stevig vastpakken als hij in het tuig staat.

Overigens ken ik geen één menner inclusief onszelf die ongevraagd een pony of paard zouden vastpakken bij het passeren. Zouden ze het vragen, geen probleem maar ik ga er niet zomaar van uit dat mensen daar van gediend zijn.