Eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:20

MariskaDream schreef:
Azmay schreef:
Ik heb inmiddels 2 eigen paarden aan huis, maar door de tijd, zorgen en het geld wat er in gaat zitten droom ik vaak genoeg van verzorgpaarden.

Zet voor jezelf de kosten, tijd, na en voordelen eens op een rijtje en bedenk je dan wat en hoe je alles zou willen doen ;)

Bedankt voor je reactie! dat lijkt me ook echt veel inderdaad! ga zeker alles op een rijtje zetten en ik kan jouw opzich wel begrijpen. Verzorgpaarden zit daar geen leeftijd aan gebonden??

Heb een verzorgster van 35 en 46 gehad, maar ideaal gezien heb ik meiden van 20+.
Zit niet echt een leeftijd aan hoor, ouder is juist vaak fijner omdat mensen meer zelfstandig kunnen.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 12:27

Saar88 schreef:
Ik heb inmiddels anderhalf jaar een eigen paard, na jaren paarden voor anderen te hebben gereden.

Ik vind het heerlijk; eindelijk kan ik iets opbouwen met een paard. Eindelijk kan ik zelf bepalen wat IK het best vind voor hem. Ik ben niet langer van anderen afhankelijk als ik iets wil met het paard, kan zelf bepalen hoe mijn training eruit ziet, wat ik met hem doe etc.

Maar!

Een eigen paard is ook enorm zwaar, zowel fysiek als mentaal als financieel. Ik kan het financieel allemaal net aan bolwerken, maar ik moet wel erg op de centen letten. Doordeweeks heb ik vaak weinig puf om mijn paard te rijden. Ik werk fulltime, moet dan richting stal om de boel te mesten, voeren etc. en ben dan vaak te moe om ook nog iets te doen met hem. En mentaal heb ik het echt onderschat. Ik kreeg opeens de verantwoordelijkheid over zo'n machtig dier. Ik heb me wat zorgen gemaakt! En qua rijden enorme dipjes, waarbij ik zelfs heb gedacht aan verkopen.

Maar als ik dan in het weekend over het strand galoppeer, dan ben ik dat wel allemaal weer vergeten :). Dan weet ik weer waar ik het voor doe. Als je dat er allemaal voor over hebt zou ik zeggen: doen!

wat gaaf voor je!! Ja dat lijkt mij ook zo mooi dat je een echte band op kan bouwen en zelf kan bepalen wat het beste is voor je paard.
Oei ja dat begrijp ik ook.... Dat het zeker erg zwaar werk is. Jemig wat knap dat je het nu alsnog vol houdt. Fulltime werken en nog alles erbij..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:38

Es_ther schreef:
xChanelx schreef:
Even inhakend op je opmerkingen over verzorgpaarden.
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.

Ik ben 24 een heb al 10 jaar een bijrijdpony, dus zo gek is dat niet

Ik ben 28 en heb nu 7 jaar hetzelfde bijrijdpaard. :) Daarvoor ook nog enkele andere bijrijdpaarden gehad voor kortere tijd.

Sinds vorige zomer heb ik mijn eigen pony. Ik zocht een groot (>1.65m.) braaf recreatiepaard tussen de 5 en de 18 jaar, liefst een ruin. En ik kwam thuis met een 2-jarige Mini Appaloosa hengst van 0.95 m. hoog :+ Je krijgt wat je nodig hebt, zeggen ze he haha.
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Hij gaat nu door het leven als ruin en wordt in april 3 jaar, en jemig wat ben ik gek op dat diertje! Ik mis het rijden totaal niet (heb natuurlijk ook nog mijn bijrijdpaard) en vind het heerlijk dat ik nu alles zelf mag bepalen. Van kleur tuig tot welke stal het beste voor hem is en van welke spullen hij heeft tot welk voer hij krijgt en wanneer hij naar de smid gaat + alles ertussenin. Zou het echt niet meer anders willen, ondanks de zorgen die je soms hebt als ze zich niet goed voelen. Financieel kan ik het mij goed veroorloven, dus daar heb ik gelukkig geen stress van en er blijft nog genoeg geld over om andere leuke dingen van te doen. :)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 15:46

xChanelx schreef:
Even inhakend op je opmerkingen over verzorgpaarden.
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.

Dankjewel voor je reactie! fijn om t horen! Ja ik wil eerst weer terug paardrijden weer wat ervaring opdoen en misschien als dat allemaal lukt , zou ik dan -in optie- voor een verzorgpaard kunnen kijken

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 15:56

AbbyBlues schreef:
Tijd... Dat is wat mij nekte. Zeker na mijn scheiding en ik alles alleen moest doen. En ik had ze aan huis staan, kun je nagaan.
Woon je nu nog thuis? Dan adviseer ik je om eerst even een jaartje op jezelf te wonen voordat je een eigen paard koopt. Zelf een huishouden draaien kost namelijk erg veel tijd en energie als je het niet gewend bent.

Mijn schema op een dag:
6:30 opstaan, honden uitlaten, paarden hooi en water geven
7:30 naar t werk
17:30 uit t werk boodschappen doen
18:00 thuis, honden uitlaten, paarden voeren, water geven
19:00 koken, eten, afwassen ect
20:30 ja! tijd! nog even snel een rondje voor het donker wordt
22:00 paarden weer hooi en water geven, douchen, honden uitlaten
23:30 naar bed :Z

En dan heb je nog niet gepoetst, je huiswerk gedaan (ik studeerde naast het werk), geen etentjes gepland met vriendinnen, niet uitgemest, niet met je moeder gebeld, ect.

Oh jemig paarden aan huis en dan een scheiding dat lijkt mij lastig,logisch dat je dan tijd te kort komt! (wel gaaf paarden aan huis!) Jemig wat een schema zeg! en dan met studeren en werk erbij. Dat u dat vol hield...
Ja ik woon nog thuis.. (en studeer ook nog,daarnaast ook een bijbaan in schoolweek op zaterdag de hele dag en op dinsdagmiddag paar uurtjes)

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 16:19

Dreamybol schreef:
MariskaDream schreef:
Daar heb je gelijk in! ja t kost meer tijd inderdaad wat jij zegt dat is nog een dingetje om heel goed overna te denken....
verzorgpaard kan maar tot bepaalde leeftijd?

Hoezo kan een verzorgpaard maar tot een bepaalde leeftijd? Als jij een leuk paard voor iemand kunt doen en het klikt op dat gebied, maakt het natuurlijk niet uit of je 12, 18 of 36 bent.
De verantwoordelijkheid delen en de eindverantwoording bij een ander geeft ook een stuk minder druk, denk ik.
Eerste tijd dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn paard was ik zo bang om het verkeerd te doen dat ik er niet eens aan durfde te rijden. Heeft ongeveer een half jaar geduurd voor mijn instructeur zei dat ik eindelijk weer normaal deed. En dat heb ik met bijrijdpaarden en manegepaarden nooit zo gehad.

En gezien de tijd die we kwijt zijn met Paard ben ik ook blij dat we hem pas op mijn 35e hebben gekregen. Tijdens mijn studietijd en eerste werkperiode was ik zo druk met de wereld ontdekken dat ik dan nooit de keuzes had kunnen maken die ik nu wel kan maken.

Oh daar had ik geen idee van ik vroeg het mij alleen af,omdat je vaak hoort dat jongere meisjes een verzorgpony/paard hebben.
Kan ik begrijpen. Verantwoordelijkheid lijkt mij heelwat ook hoor. Mooi dat u de juiste beslissingen heeft genomen en toch keuzes heeft kunnen maken die u wilde.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:05

Ik zeg altijd als mensen zeggen "ohhhh wat duuuuuuuur!!!", dat duur betrekkelijk is en je het zo gek kunt maken als je zelf wil.
Het is echt afhankelijk van wat je zelf wil, je prioriteiten en je locatie.
En ja het kost veel tijd, maar als het echt je passie is dan is dat het allemaal waard.
Ik zou zeggen, ga eerst eens een paard verzorgen of leasen. Dan kom je er al snel achter of het wat voor je is of niet.

MariskaDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 09:35

BarbaLala schreef:
Ik zeg altijd als mensen zeggen "ohhhh wat duuuuuuuur!!!", dat duur betrekkelijk is en je het zo gek kunt maken als je zelf wil.
Het is echt afhankelijk van wat je zelf wil, je prioriteiten en je locatie.
En ja het kost veel tijd, maar als het echt je passie is dan is dat het allemaal waard.
Ik zou zeggen, ga eerst eens een paard verzorgen of leasen. Dan kom je er al snel achter of het wat voor je is of niet.

Onwijs bedankt voor je reactie!
Je hebt echt gelijk! Ik weet gewoon dat paarden mijn passie is. Op mijn stage werk ik nu over het algemeen ook met paarden en ik vind dit zo leuk! Fijn om uw reactie ook te lezen. Ja ik wil als het hopelijk kan in of na de zomervakantie weer heel graag beginnen met paardrijden en het zou natuurlijk top zijn als daar misschien ook mogelijkheid is voor n lease of verzorgpaard. Ik wil graag veel leren. En dan zou ik zeker kunnen kijken of het wat voor mij is! Heel erg bedankt voor de fijne reactie!