Doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:07

Omdat ik nergens in het hele verhaal je ouders voorbij zie komen.
Als jij als 15 jarige 5000 euro op je spaarrekening hebt en ongeveer 600/700 euro in de maand kunt besteden aan je paarden, wellicht dat ik er dan anders over denk, maar in combinatie met school en andere verplichtingen qua geld is het een heel onverstandig idee.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:09

Volgens mij hoort dit bij Young riders dus ik Tem

Overigens 600-700 per maand voor 2 ponies is gestoord veel of staan je paarden op gouden stro upendo? :')
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 27-03-18 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:10

WietskeK schreef:
upendo schreef:
Dan ben je nog geen 15 dus?

Dan vind ik het sowieso een nee, ook als je wel een bijbaan zou krijgen.
Ik ging er vanuit dat je 20 was..

Ja, sorry dat 20 staat in mijn bio, lang geleden aangemaakt :( .
Mag ik vragen waarom het u dan niet handig lijkt want meerdere kinderen van mijn leeftijd hebben ook een eigen pony.

Je bent 15 maar lang geleden was je 20? Dat is een boeiende ontwikkeling. Meestal gaat het andersom. Wat hoop je te zijn over pakweg 16 jaar? :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:11

Ik kan me voorstellen dat het geweldig klinkt, maar deze vraag moet je echt aan je ouders stellen...dat zijn degenen die officieel eigenaar en dus verantwoordelijk worden, niet jij :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:12

@cowboy55 Ik bedoel dat ik toen dacht dat als ik mijn echte leeftijd invulde een soort kinderversie kreeg ofzo.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:13

Sabri schreef:
Klinkt leuk hoor en ook als dat je verblind wordt door een mooi plaatje voor te houden. Wat als de boer in het dorp stopt, waar zet je ze dan neer? Aanschafprijs is immers maar een klein deel in vergelijking tot de kosten van stalling, dierenarts etc etc. Waarom niet gewoon een fit jonger paard dan gelijk twee die al ouder zijn, zit je ook nog eens maal factor 2 aan kosten vast! Het klinkt alsof je nu niet al tijdenlang twee oudere eigen paarden wilt maar je dit nu zo aangeboden krijgt en niet durft te weigeren. Die mensen help je dan wel maar ze kunnen de paarden ook naar een rusthuis voor paarden brengen. Het zijn geen hobbelpaarden die je wel even gauw neemt en ergens wegzet. Er komt heel veel bij kijken, en omdat je geen eigen land of stal bezit zal ik het je afraden. Dromen kan altijd.

Als de boer stopt weet ik een andere stal, ik wil al mijn hele leven paarden. Niet perse jonge of oude. Ik vind het karakter het belangrijkst! :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:14

upendo schreef:
Als jij als 15 jarige 5000 euro op je spaarrekening hebt en ongeveer 600/700 euro in de maand kunt besteden aan je paarden, wellicht dat ik er dan anders over denk, maar in combinatie met school en andere verplichtingen qua geld is het een heel onverstandig idee.

Voor stalling ben ik 200 euro kwijt dus zoveel wordt het niet. :)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:15

ben je 15?? dan zou ik met je ouders gaan praten. tenslotte zijn die financieel verantwoordelijk. Het klinkt uiteraard erg lief van die mensen maar die weten ook dat jij dat niet kan betalen.... ik snap dat je het leuk vind maar je moet idd je niet romantisch staren op 2 paardjes... tuurlijk is het gaaf maar bedenk wel dat alle zorg en kosten op jouw schouders rusten.. misschien dat de oude eigenaar ze aan je kan geven in bruikleen?? dat je ze leased???

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:16

En je hebt nog een leven voor je. :)
Toen ik 14 was wilde ik ook een eigen paard, maar ik heb de mijne pas gekocht toen ik 25 was, omdat ik toen het geld er pas echt voor had. Blijven sparen en leren in de tussentijd. :)

Met stalling alleen ben je er niet.
Je hebt de hoefsmid soms ook nog nodig, onderhoud, nieuwe spullen, kapotte deken die vervangen moet worden, als het even tegenzit heb je een dierenartsrekening te pakken van een paar 100 euro.. En het allerbelangrijkste: goede lessen. Dat is ook allemaal niet gratis.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:19

upendo schreef:
Als je het geld niet hebt voor de verzorging, niet doen.
Hard maar waar.

Ik ben 500 euro per maand echt wel kwijt voor 1 paard per maand, als je 'bezig bent met een bijbaantje' vraag ik me af hoe je die 500 euro per maand kunt betalen én kunt sparen?

500? Ligt er maar aan wat voor eisen je overal aan hebt.
Ik ben max 270 pm kwijt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:22

wat vinden je ouders van je idee? als zij er achter staan dan doen. 18 is niet jong, maar ook nog niet stokoud.. onze pony van 26 loopt nog steeds graag. Het risico dat ze iets gaan mankeren is er natuurlijk wel sneller.
veel succes met je keuzes! heel goed dat je er zo goed over nadenkt.

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:22

Krantenwijk mag vanaf 13 jaar btw ;)
Ik zou het niet doen TS. Ik heb nu ook een maand ong. een krantenwijk en ik kan hier geen pony van betalen hoor _/-\o_
Voel je niet verplicht om nu die paarden over te nemen omdat ze aangeboden worden.
Maak voor jezelf een duidelijk overzicht anders van je vaste inkomen en je uitgaven per maand, en heb het er enorm goed over met je ouders! Zij zullen degene zijn die de onverwachte kosten gaan betalen, aangezien jij er geen geld voor hebt.
Ik zeg ondanks deze tips toch dat je het beter niet kan doen. :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:30

WietskeK schreef:
upendo schreef:

Voor stalling ben ik 200 euro kwijt dus zoveel wordt het niet. :)

Naast de stalling krijg je de rest van de kosten nog, onderschat dat niet. En dan heb je nog geluk als ze niets mankeren waar je de dierenarts voor nodig hebt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:35

Amado schreef:
upendo schreef:
Als je het geld niet hebt voor de verzorging, niet doen.
Hard maar waar.

Ik ben 500 euro per maand echt wel kwijt voor 1 paard per maand, als je 'bezig bent met een bijbaantje' vraag ik me af hoe je die 500 euro per maand kunt betalen én kunt sparen?

500? Ligt er maar aan wat voor eisen je overal aan hebt.
Ik ben max 270 pm kwijt

Ik niet. :Y)

Ik ga voor het totaalbedrag. Niet alleen voor stalling.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:38

De 15 jarigen met eigen paarden of pony's hebben ouders die bij willen springen indien noodzakelijk, met name op het gebied van geld, maar ook op het gebied van kennis en kunde.

Staan jouw ouders achter dit idee en zijn zij bereid mee te betalen indien er zulke hoge rekeningen komen die jij zelf niet kan betalen?
Dat is het belangrijkste, willen ze het niet? Begin er dan ook niet aan.
Kunnen ze bijvoorbeeld jou en een pony naar een kliniek brengen voor behandelingen als het nodig enz enz.

Met die €200 voor stalling redt je het echt niet, daar komen nog kosten bij hoefsmid, maar ook entingen, ontwormen of controle daarop. Je hebt ook af en toe nieuw tuig of spullen nodig en een lesje zou ook geen kwaad kunnen. Reken daar gerust €150 gemiddeld per maand extra bij, de ene maand kosten deze dingen je meer dan de andere maand.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:42

Super dat je die kans krijgt! Om de leeftijd zou ik ze echt niet laten staan. Met een beetje geluk gaan ze nog 10jaar mee! Een plekje lijk je ook al geregeld te hebben. De laatste stap is inderdaad de financieen. Als ik jou was zou ik eens een lijstje maken van de kosten, en met je ouders gaan bespreken hoe jullie dit het beste kunnen doen. Denk hierbij aan :

- stalgeld (200 p/m?)
- voer
- hoefsmit (ik zou zeker op 4x per jaar rekenen, kan het alleen maar mee vallen)
- entingen
- spaarpotje voor overige veearts kosten (zeker 1000euro zou ik doen, maar ook hier moet je je nog ff in verdiepen)
- vervangingen tuig etc.

Ik zou persoonlijk dit eerst heel goed op papier zetten en dan samen met je ouders kijken of het haalbaar is.

Succes!

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:51

Ik verdien ongeveer maar 60 euro p/m met mijn krantenwijk en dat is 1 dag in de week (als ik tenminste veel folders erbij heb, dat wisselt ook heel erg), ik ben er echt wel lang mee bezig. Ik heb ongv. 360 huizen en ik doe er 2.5 uur over om ze rond te brengen en de kranten zelf vouwen ook al gauw 1.5 uur als ik veel Folders heb dan..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:07

Oh hemeltje, je bent pas 15 met school en opleiding etc, dan zeker met je ouders overleggen, mijn dochter hoeft op haar 15e echt niet met 2 oude(re) pony's aan te komen al kreeg ze ze gratis := Ik dacht dat je 20 was, eventueel klaar met je MBO en al een baan had. Lieve schat, als je aan een eigen pony begint zorg iig dat je ouders je steunen, want om je nu helemaal krom te werken in de tijd die jij aan school moet besteden om 2 pony's te onderhouden en dan in de magere tijd die je nog over hebt voor de pony's moet zorgen, dan is dat niet handig. Als je ouders je bijstaan en een groot deel van de kosten op zich nemen zodat jij je op je school en pony's kunt richten zeg ik doen, maar anders zeer zeker niet. Je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor je tot je 21e en als je gaat studeren zelfs t/m je 24e! Dus dit soort verregaande beslissingen kun je gewoonweg niet zonder overleg nemen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:09

18 jaar hoeft helemaal niet oud te zijn hoor. Mijn beste vriendin rijdt een 26-jarige en die loopt 6 dagen in de week en kan prima 2,5 uur mee naar het strand. Die is nog fitter dan de 13 jarige die ik rij. :)) Het ene paard is het andere niet, maar 18 vind ik echt niet oud en zou mij niet tegen houden bij de juiste klik.

Financiën ben je al meerdere keren op gewezen, dus bespreek het goed met je ouders en lees het topic goed door dat op de vorige pagina is genoemd. Daar kun je een realistisch beeld krijgen van de maandelijkse en jaarlijkse kosten van een paard.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:14

Tsja ik heb een shetlander van 32 op stal staan die nog zo fris is als een hoentje, echter is het gewoon een feit dat ouderdomskwaaltjes eerder komen bij paarden / pony's van 18 jaar en ouder. Het is niet voor niets dat verzekeringen ze eruit gooien of niet meer accepteren vanaf 17 jaar. Iedereen kent wel een fijne oude pony of goed oud paard, echter zijn er nog veel meer die die leeftijd niet halen of al jonger kapot zijn.

Desalniettemin zouden dit prachtige leerpony's kunnen zijn voor TS mits haar ouders haar financieel bijstaan en ze ook gewoon verder gaat met haar toekomst (school).

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:47

Super erg bedankt voor alle reacties! :D

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 14:47

juval schreef:
wat vinden je ouders van je idee? als zij er achter staan dan doen. 18 is niet jong, maar ook nog niet stokoud.. onze pony van 26 loopt nog steeds graag. Het risico dat ze iets gaan mankeren is er natuurlijk wel sneller.
veel succes met je keuzes! heel goed dat je er zo goed over nadenkt.

Dankuwel!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:49

WietskeK schreef:
upendo schreef:
Dan ben je nog geen 15 dus?

Dan vind ik het sowieso een nee, ook als je wel een bijbaan zou krijgen.
Ik ging er vanuit dat je 20 was..

Ja, sorry dat 20 staat in mijn bio, lang geleden aangemaakt :( .
Mag ik vragen waarom het u dan niet handig lijkt want meerdere kinderen van mijn leeftijd hebben ook een eigen pony.

Ik heb met 16 mijn eerste pony gekocht en werkte er 18 uur per week bij en in de vakanties 38/40 uur per week.
Daarnaast dus school en de verzorging en nog uit gaan in het weekend.
Ik zal je wel vertellen dat het zwaar is om te doen. Wel vond ik het waard. Geloof best dat andere het niet waard hadden gevonden.
Maar ik had wel eerst de baan....
En waar ga je 2 pony's stallen? Want 1 kan al een uitdaging zijn. En dan bedoel ik vooral de kosten.
Want 1 goedkoop plekje is niet genoeg voor het geval het je daar niet bevalt en moet verhuizen...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:55

Ik denk niet dat het een goed idee is.

Nu heb je het misschien nog niet zo heel erg druk met school, maar dat komt ook steeds meer. Verder kosten paarden ontzettend veel geld en ik ken niet heel veel 15 jarigen die hun eigen paard volledig zelf betalen. Het zou kunnen, maar dan moet je zo ontzettend veel werken dat je geen tijd meer hebt voor je school of je paard(en).

Toen ik 15 was, had ik wel een eigen paardje, maar stonden mijn ouders hier achter waardoor ik er niet helemaal alleen voorstond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:03

Ten eerste, is het heel belangrijk hoe je ouders erover denken. Die moeten er echt achter staan, anders gaat het gewoon niet lukken. Je kan wel werken en sparen, maar het kan enorm uit de hand lopen en daarvoor kun je op jouw leeftijd nog niet genoeg gespaard hebben.

Ten tweede, 18 is helemaal niet oud. Mijn jongste is 19 en mn oudste 25. De andere 2 zijn 20 en ze zijn fit en worden gereden. Oma van 25 is het mafst.

Hoe je ze stalt bepaald de kosten die je gaat krijgen. Als je ze vrij simpel kan houden, scheelt dat enorm. Er zit een mega verschil tussen paarden op grote, luxe, dure stallen en een paardje op de wei. Ik heb bij 3 van de 4 geen dekens meer op en dat gaat prima. Scheelt je al enorm veel. Wij voeren beperkt bij en geen kilo's per dag aan biks en muesli's.
Ook doe ik niet aan setjes of merk spullen. Wij rijden dan wel western en hebben door de jaren heen al veel spullen verzameld, maar wat goed is, is goed. Ik vervang niks vanwege de kleur of mode/trend.

Ze staan al samen, dus hebben elkaar. Dat is belangrijk! Als ze evt ergens anders bij anderen kunnen, is het minder erg als er ooit eentje wegvalt. Het is wel rot voor degene die achterblijft, maar die staat dan niet alleen.
Op een fijne plek, komen ze veel buiten en krijgen ze voldoende, goed ruwvoer. Als ze op stal gaan, is een ruime, frisse stal belangrijk. Maar als je geen overbodig schone stalbedekking weggooit is het prima te doen. Ik zie mensen uitmesten en bergen schoon spul verwijderen en dat is gewoon zonde en duur.

Begin met een baantje en sparen. Overleg met je ouders en zoek op tijd naar een fijne, betaalbare plek.