Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:49

Flicka12 schreef:
Wat ik me afvraag, misschien een hele domme vraag, maar: gaat diepvriessperma na het ontdooien ook weer leven/bewegen? :Y)

Ja, “leven” en bewegen doen ze. Anders zullen ze nooit bevruchtingskrachtig zijn vanwege o.a. de zona pellucida

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 18:59

Nico1949 schreef:
Waarom is een "keizersnede" bij paarden moeilijk en bij andere dieren(koeien, schapen varkens etc) zo normaal/gewoon.?

Het paard als soort is gevoeliger; de merrie heeft een veel grotere kans op infecties of andere complicaties zoals laminitis, en het veulen zal sneller in vb zuurstofnood raken door de moeilijke partus. Gecombineerd zijn de kansen voor het paard slechter dan die bij andere dieren bij keizersnede.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:01

RoyceMack schreef:
Zou mijn paard zijn moeder nog herkennen?

Die van mij wel, na anderhalf jaar spenen herenigd op een nieuwe weide en binnen no time waren ze (helaas vrij letterlijk) onafscheidelijk.

Veulen84

Re: Dingen die je je afvraagt - paardgerelateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:09

Die van mij ook. Gescheiden op 6 maanden, herenigd na 3,5 jaar. Onafscheidelijk...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:22

Wat ik me nou afvraag of een paard echt een winterstand heeft?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:38

ellepel schreef:
Wat ik me nou afvraag of een paard echt een winterstand heeft?

Ligt eraan wat jij als winterstand definieert. Een winterslaap o.i.d. houden ze natuurlijk niet, maar ze gaan zich wel aanpassen. Denk natuurlijk alleen al aan zoiets simpels als een wintervacht, maar ook zal het minuten liggen afnemen en als gevolg het staand rusten toenemen. Ook zullen zijn zoveel mogelijk proberen koud water te vermijden en soms zelfs minder drinken vanwege het koude water vermijden wat weer op zijn beurt kan leiden tot lichamelijke problemen.

https://books.google.be/books?id=GHKuEe ... nd&f=false

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:46

Waarom sommige ruinen erg geneigd zijn merries lastig te vallen(als in, proberen te dekken) , terwijl het merendeel daar niet zo'n last van heeft :')

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:59

Kairos schreef:
Waarom sommige ruinen erg geneigd zijn merries lastig te vallen(als in, proberen te dekken) , terwijl het merendeel daar niet zo'n last van heeft :')

Sommige merries maken het ook wel heel lastig om het niet te doen, echt je hebt die zo ontzèttend hengstig zijn en zich onder alles drukken wat paard is of lijkt :')

Wat betreft ruinen hoeft er geen fysiek onderliggende oorzaak te zijn. Hoewel sommigen na castratie nog wat testiculair weefsel hebben zitten wat het een en ander veroorzaakt. Maar dat hoeft absoluut niet, de testosteron waarden kunnen perfect normaal zijn en alsnog kunnen ze dekken. Paarden blijven rare beesten :')
https://thehorse.com/111581/differences ... -geldings/

Wat mij wel opgevallen is, is dat ruinen die lang hengst zijn gebleven of zelfs al gedekt hebben toen die vaker als ruin gaan dekken. Maar of dat is puur een eigen waarneming, geen idee of er verder enige vorm van waarheid in zit

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:03

Is een boomlooszadel nou echt slechter dan een boomzadel en beter dan een een barebackpad? Ik hoor hier veel verschillende meningen over, waarvan geen ondersteund met wetenschappelijk onderzoek.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:05

Wie in godsnaam bedacht heeft dat je wedstrijden rijdt in een witte broek (zie het al helemaal voor me dat er toch wellicht af en toe ergens een rode vlek in gezeten heeft :D )

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:09

_/-\o_

Yom schreef:
Wie in godsnaam bedacht heeft dat je wedstrijden rijdt in een witte broek (zie het al helemaal voor me dat er toch wellicht af en toe ergens een rode vlek in gezeten heeft :D )

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:14

YellowCorn schreef:
Is een boomlooszadel nou echt slechter dan een boomzadel en beter dan een een barebackpad? Ik hoor hier veel verschillende meningen over, waarvan geen ondersteund met wetenschappelijk onderzoek.

Ik denk niet dat hier nog onderzoek naar verricht is

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:15

Dovahkiin schreef:
_/-\o_

Yom schreef:

Pffff ja echt...Daarom nu ook eentje mooi met bruin zitvlak, ideaal! En past ook nog eens mooi bij de rest <3

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 22:22

YellowCorn schreef:

Dat is ook een interessante inderdaad, hoor je veel verschillende dingen over.
Volgens wat ik terugvind is boomloos toch echt slechter dan een correct aangemeten conventioneel zadel.

Korte uitleg https://thehorse.com/120350/treeless-vs-conventional-saddles-back-pressure-evaluated/
Onderzoek https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090023311004667
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S109002331300508X

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:23

Withers schreef:
YellowCorn schreef:

Dat is ook een interessante inderdaad, hoor je veel verschillende dingen over.
Volgens wat ik terugvind is boomloos toch echt slechter dan een correct aangemeten conventioneel zadel.

Korte uitleg https://thehorse.com/120350/treeless-vs-conventional-saddles-back-pressure-evaluated/
Onderzoek https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1090023311004667
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S109002331300508X

Toch! Best logisch de uitkomsten eigenlijk ook als je er over redeneerd:)

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:30

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:25

Hele random vraag, maar vraag het me al een tijdje af.
Waarom zijn Friese paarden zo snel erg duur als ze bijvoorbeeld nog niks kunnen?
Aangezien het best een ras is met wat ''beperkingen''.
Zoals snel last van bekken/heup problemen, zwakke rug, mindere galop gang, ze vallen meestal op één kant heel erg naar binnen en het wordt nog niet erkend als sportpaard.

Als je ook op sporthorse kijkt begint de prijs van paard/pony gewoon bij 0-....
Ook heeft een fries zijn ''eigen pagina'' en daar begint de prijs meteen bij 2000-...
Wat maakt de fries nou zo bijzonder?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:34

Namira542 schreef:
Hele random vraag, maar vraag het me al een tijdje af.
Waarom zijn Friese paarden zo snel erg duur als ze bijvoorbeeld nog niks kunnen?
Aangezien het best een ras is met wat ''beperkingen''.
Zoals snel last van bekken/heup problemen, zwakke rug, mindere galop gang, ze vallen meestal op één kant heel erg naar binnen en het wordt nog niet erkend als sportpaard.

Als je ook op sporthorse kijkt begint de prijs van paard/pony gewoon bij 0-....
Ook heeft een fries zijn ''eigen pagina'' en daar begint de prijs meteen bij 2000-...
Wat maakt de fries nou zo bijzonder?

1 woord; “emotie” :')

Alle paarden zijn in feite niets meer waard dan de slachtprijs, alles wat er bij komt is puur emotionele waarde. Blijkbaar hebben Friese paarden op dit moment een hogere emotionele waarde ten opzichte van andere paarden.

En wat ze bijzonder maakt, don’t ask me }:0

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:48

Waarom je van de KNHS maar met een zeer beperkt aantal bitloze optomingen mag starten en waarom je vanaf een bepaald niveau dressuur met een stang en trens móet starten ...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:52

0Lunerancea0 schreef:
Waarom je van de KNHS maar met een zeer beperkt aantal bitloze optomingen mag starten en waarom je vanaf een bepaald niveau dressuur met een stang en trens móet starten ...

Is al enkele jaren (sinds 2010) niet meer verplicht.
http://www.horses.nl/sport/dressuur-spo ... rand-prix/
Laatst bijgewerkt door Brainless op 25-03-18 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:52

0Lunerancea0 schreef:

Dat moet niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:56

Wist je dat er een heel nederlandstalig forum bestaat voor " paardgerelateerde dingen die je je afvraagt"?
Zelfs onderverdeeld in subfora, enorm praktisch.
:Y)

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 12:50

Kuggur schreef:
Wist je dat er een heel nederlandstalig forum bestaat voor " paardgerelateerde dingen die je je afvraagt"?
Zelfs onderverdeeld in subfora, enorm praktisch.
:Y)

Haha :Y) Heb je ook de OP gelezen of iets bij te dragen aan het topic?

Ironisch genoeg is het topic zelfs uit 'Vraag-maar-raak' gehaald :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:10

Wie ooit bedacht heeft om op een paard te stappen en waarom :')
Waarom niet op een koe, eland of hert?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:25

Ze racen ook op struisvogels toch? Niet alleen paarden dus. Maar denk wel dat paard meest geschikt is gebleken samen met de ezels en de os om het werk te doen wat wij van ze wilde vroeger. Je zag ook nog wel eens een hond of bok voor een wagentje. En vanuit daar is misschien paard meest geschikt voor de andere sporten en hobby's die zijn ontstaan?