Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
oomens schreef:_Lobke_ schreef:Hallo,
Sinds kort sta ik bij een andere pensionstalling. Het is daar gebruikelijk dat je het paspoort daar inlevert. Heel raar want bij mijn andere stalling had ik mijn paspoort altijd in eigen beheer. Logisch want ik ben de eigenaar. Anders zou de pensionstalling zomaar je paard kunnen verkopen. Ik vind het heel raar dat ik nu niet zomaar bij mijn paspoort van mijn paard kan en dat ik om mijn paardpaspoort moet vragen. Hoe doen jullie dat? Ik heb er echt geen goed gevoel bij
Gewoon niet moeilijk doen. Paspoort hoort bij het paard, en de houder moet het te allen tijde direct kunnen tonen. Zolang jij zelf als eigenaar niet de houder van je paard bent, heb je simpelweg te zorgen dat dat boekje bij de houder ligt.
Koper schreef:Het paspoort moet dus niet bij het paard zijn maar bij de houder van het paard.
paspoort is het identiteitsbewijs van het paard, dus moet bij het paard zijn. In die zin heeft houder/eigenaar/verzorger etc. er helemaal niets mee te maken. Ik heb niet zo’n zin om de wetgeving erbij te pakken, maar zo wordt het wel vertaald naar beleid en uitvoering. Ik heb tot voor kort zelf die controles gedaan, dus ik weet hoe de NVWA daar mee omgaat
Tazzey schreef:_Sofie schreef:Het paspoort van mijn paard ligt op stal, dit is wettelijk verplicht. Als een controle is en de paspoorten zijn niet bij de paarden aanwezig, kan de stalhouder een fikse boete krijgen.
Edit: wat verkopen betreft, het paspoort is geen eigendomsbewijs, dus als jouw staleigenaar je paard zou doorverkopen, heeft de nieuwe ‘eigenaar’ geen poot om op te staan, als jij kan aantonen dat je de laatste tijd zorg hebt gedragen voor het paard (dmv rekeningen van de stalling of het voer bijvoorbeeld).
Dit klopt totaal niet. Dit is een zeer hardnekkig onzin verhaal dat helaas in stand gehouden wordt. Zoek eerst eens iets uit voordat je onwaarheden verkondigd.
DreamGuide schreef:Lijkt me eerlijk gezegd dat als er een controle wordt uitgevoerd dat je daarover eerst wordt geïnformeerd? Zo ja, leg ik mijn paspoort er dan wel bij.
Vraag me wel serieus af hoe dat dan gaat met die paarden die 24/7 op het land staan? Staat er dan ergens middenin het weiland een kistje met paspoorten er in?
DreamGuide schreef:Lijkt me eerlijk gezegd dat als er een controle wordt uitgevoerd dat je daarover eerst wordt geïnformeerd? Zo ja, leg ik mijn paspoort er dan wel bij.
Vraag me wel serieus af hoe dat dan gaat met die paarden die 24/7 op het land staan? Staat er dan ergens middenin het weiland een kistje met paspoorten er in?
Koper schreef:Tuurlijk niet. Dat ligt gewoon bij de HOUDER thuis.
hwn schreef:Gelukkig hebben we in België die regeling niet, al zou het voor mij ook geen probleem zijn, heb paarden en paspoorten aan huis, echter geen papieren van de pensionpaarden.
http://paarden.vlaanderen/nl/faq/identi ... ligheid/29
Het gaat erom dat de situatie op ieder willekeurig moment in orde moet zijn. 
Quir schreef:Wat klopt hier niet aan?
Paspoort hoort ten allen tijden bij het paard aanwezig te zijn.
Paspoort is géén eigendomsbewijs.
Hij ligt niet in mijn kluis omdat ik echt een rotzooi van mijn kluizen maak 
Tazzey schreef:Quir schreef:Wat klopt hier niet aan?
Paspoort hoort ten allen tijden bij het paard aanwezig te zijn.
Paspoort is géén eigendomsbewijs.
Het feit dat als iemand een paard zou kopen van een stalbaas dat die nieuwe eigenaar, die ter goeder trouw gehandeld heeft geen poot om op te staan heeft omdat de oorspronkelijke eigenaar kan aantonen dat zij stalling betaald heeft. Dat is pertinent niet waar.
Quir schreef:Tazzey schreef:Het feit dat als iemand een paard zou kopen van een stalbaas dat die nieuwe eigenaar, die ter goeder trouw gehandeld heeft geen poot om op te staan heeft omdat de oorspronkelijke eigenaar kan aantonen dat zij stalling betaald heeft. Dat is pertinent niet waar.
Dat is wel waar. Wellicht per geval anders, maar ik ken iemand die van de rechter het paard terug heeft moeten geven aan de rechtmatige eigenaar en "verkoper" heeft aankoop bedrag terug moeten betalen. Koper/nieuwe eigenaar wist niet beter dan dat het paard van "verkoper" was.
DreamGuide schreef:Elco schreef:Bij ons op stal hebben we allemaal een kopie moeten in leveren..
Schijnt dat je dan alleen een waarschuwing krijgt en tijd krijgt voor het originele.
Exact, en als het nodig is kan ik uiteraard zonder problemen het origineel tonen.