Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmee_stip

Re: Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:53

Het paspoort moet bij het paard aanwezig zijn en bij controle getoond kunnen worden. Het paspoort hoeft dus NIET bij de staleigenaar te zijn, als hij/zij maar bij de paspoorten kan zijn als er controle is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:57

oomens schreef:
_Lobke_ schreef:
Hallo,

Sinds kort sta ik bij een andere pensionstalling. Het is daar gebruikelijk dat je het paspoort daar inlevert. Heel raar want bij mijn andere stalling had ik mijn paspoort altijd in eigen beheer. Logisch want ik ben de eigenaar. Anders zou de pensionstalling zomaar je paard kunnen verkopen. Ik vind het heel raar dat ik nu niet zomaar bij mijn paspoort van mijn paard kan en dat ik om mijn paardpaspoort moet vragen. Hoe doen jullie dat? Ik heb er echt geen goed gevoel bij

Gewoon niet moeilijk doen. Paspoort hoort bij het paard, en de houder moet het te allen tijde direct kunnen tonen. Zolang jij zelf als eigenaar niet de houder van je paard bent, heb je simpelweg te zorgen dat dat boekje bij de houder ligt.

En zo is het. Als je paard in pension staat is de pensionhouder de houder van het paard. Als je je paard in eigen beheer hebt, of aan huis, en alle verzorging zelf doet, ben je zelf de houder van je paard.

Het paspoort moet dus niet bij het paard zijn maar bij de houder van het paard.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:03

Koper schreef:
Het paspoort moet dus niet bij het paard zijn maar bij de houder van het paard.

Is niet waar :7 paspoort is het identiteitsbewijs van het paard, dus moet bij het paard zijn. In die zin heeft houder/eigenaar/verzorger etc. er helemaal niets mee te maken. Ik heb niet zo’n zin om de wetgeving erbij te pakken, maar zo wordt het wel vertaald naar beleid en uitvoering. Ik heb tot voor kort zelf die controles gedaan, dus ik weet hoe de NVWA daar mee omgaat ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:08

Tazzey schreef:
_Sofie schreef:
Het paspoort van mijn paard ligt op stal, dit is wettelijk verplicht. Als een controle is en de paspoorten zijn niet bij de paarden aanwezig, kan de stalhouder een fikse boete krijgen.

Edit: wat verkopen betreft, het paspoort is geen eigendomsbewijs, dus als jouw staleigenaar je paard zou doorverkopen, heeft de nieuwe ‘eigenaar’ geen poot om op te staan, als jij kan aantonen dat je de laatste tijd zorg hebt gedragen voor het paard (dmv rekeningen van de stalling of het voer bijvoorbeeld).

Dit klopt totaal niet. Dit is een zeer hardnekkig onzin verhaal dat helaas in stand gehouden wordt. Zoek eerst eens iets uit voordat je onwaarheden verkondigd.

Wat klopt hier niet aan?

Paspoort hoort ten allen tijden bij het paard aanwezig te zijn.
Paspoort is géén eigendomsbewijs.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:12

Lijkt me eerlijk gezegd dat als er een controle wordt uitgevoerd dat je daarover eerst wordt geïnformeerd? Zo ja, leg ik mijn paspoort er dan wel bij.

Vraag me wel serieus af hoe dat dan gaat met die paarden die 24/7 op het land staan? Staat er dan ergens middenin het weiland een kistje met paspoorten er in? :?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:13

DreamGuide schreef:
Lijkt me eerlijk gezegd dat als er een controle wordt uitgevoerd dat je daarover eerst wordt geïnformeerd? Zo ja, leg ik mijn paspoort er dan wel bij.

Vraag me wel serieus af hoe dat dan gaat met die paarden die 24/7 op het land staan? Staat er dan ergens middenin het weiland een kistje met paspoorten er in? :?

Tuurlijk niet. Dat ligt gewoon bij de HOUDER thuis.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:15

DreamGuide schreef:

Natuurlijk geven ze een controle van te voren niet aan. :+
Paspoort hoort gewoon bij de houder van het paard te liggen en dat is niet altijd de eigenaar, zoals op een manege of pension stal bijvoorbeeld.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:17

Koper schreef:
Tuurlijk niet. Dat ligt gewoon bij de HOUDER thuis.

En als de HOUDER nou 40km verderop woont en ik 2 straten verder van het betreffende weiland? Wat heeft de houder dan aan mijn paspoort? Zou wel buitengewoon onhandig zijn als ik mijn paard ga inenten en 40km moet rijden om mijn paspoort op te halen. :Y)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:18

De houder van een paard is degene die het paard "onder zich heeft".

Als je je paard op een pensionstal hebt staan, is de pensionhouder op dat moment de houder en die moet het paspoort kunnen tonen bij controle.
Wanneer je paard in de trailer of vrachtwagen vervoerd wordt, is de bestuurder de houder en zal die het paspoort moeten kunnen tonen bij controle.

Staat je paard in een kliniek voor behandeling, is de dierenarts van de kliniek op dat moment de houder en zal die het paspoort ook moeten kunnen tonen.

Vandaar dat het paspoort dus "bij het paard" moet zijn.

Maar wanneer jij een weide huurt 5 km van je huis, en je paard staat daar en je doet alles in eigen beheer, ben je zelf de houder.
Het paspoort mag dan gewoon thuis liggen, alleen wanneer er controle komt, zul je het wel moeten kunnen tonen.
Maar je hoeft het paspoort niet aan een touwtje om je paard z'n nek te binden :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:19

Gelukkig hebben we in België die regeling niet, al zou het voor mij ook geen probleem zijn, heb paarden en paspoorten aan huis, echter geen papieren van de pensionpaarden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:20

hwn schreef:
Gelukkig hebben we in België die regeling niet, al zou het voor mij ook geen probleem zijn, heb paarden en paspoorten aan huis, echter geen papieren van de pensionpaarden.

Ehm wetgeving is hier net hetzelfde hoor..
Edit: toch niet :oo http://paarden.vlaanderen/nl/faq/identi ... ligheid/29

Maar je krijgt dus evengoed maar een beperkte tijd en moet alsnog het origineel kunnen voorleggen.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 10-03-18 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:20

De controles vinden onaangekondigd plaats, anders is het natuurlijk altijd in orde ;) Het gaat erom dat de situatie op ieder willekeurig moment in orde moet zijn.

Als de paarden in een weide worden gehouden waar geen stal of iets dergelijks aanwezig is, dan hoeven de paspoorten natuurlijk niet aan een koordje om de nek van het paard te hangen. In de praktijk komt het er dan op neer dat de houder van de paarden de paspoorten bewaart. Als er wel een stal of iets dergelijks aanwezig is dan horen de paspoorten daar te zijn.

@koper: je kunt vol blijven houden dat de paspoorten bij de HOUDER moeten zijn, maar dat is niet waar. Bij het paard is de enige juiste plek (uiteraard op een praktische manier opgelost, dus in een kast/kluis, op stal bij het paard)..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 19:48

Paspoort hoort inderdaad bij het paard te zijn en meestal komt het erop neer dat dat bij de pensionstaleigenaar is maar mag ook in je zadelkast als het maar getoont kan worden.

Afbeelding

Zo liggen de paspoorten van mijn paarden wel bij mij thuis, staan 8km verderop "gestalt". Maar ik huur een natuurgebied zonder stallen of iets dergelijks.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:58

Quir schreef:
Wat klopt hier niet aan?

Het feit dat als iemand een paard zou kopen van een stalbaas dat die nieuwe eigenaar, die ter goeder trouw gehandeld heeft geen poot om op te staan heeft omdat de oorspronkelijke eigenaar kan aantonen dat zij stalling betaald heeft. Dat is pertinent niet waar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:13

Ik heb paspoort van mn paard ook gewoon thuis. Bij de vorige stal moest paspoort wel bij de eigenaar van de stap blijven. Wel handig als de dierenarts kwam. Die kwam altijd onverwacht.
Nu regelen we alles eigenlijk zelf.
Velen gaan geregeld met paard op pad dus iedereen heeft zn eigen paspoorten. Moet je heel eerlijk zeggen dat ik t afgeven ook niet zo tof vond. Heb m liever zelf.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:15

Ik sta op pension maar heb het paspoort in eigen bezit. Ligt standaard in mijn auto. We gaan wekelijks weg. Staleigenaar ziet me al elke keer aankomen :+ Hij ligt niet in mijn kluis omdat ik echt een rotzooi van mijn kluizen maak :=
Nu is het natuurlijk verplicht. Maar hier is geen regel voor bij ons op stal..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:18

Tazzey schreef:
Quir schreef:
Wat klopt hier niet aan?

Het feit dat als iemand een paard zou kopen van een stalbaas dat die nieuwe eigenaar, die ter goeder trouw gehandeld heeft geen poot om op te staan heeft omdat de oorspronkelijke eigenaar kan aantonen dat zij stalling betaald heeft. Dat is pertinent niet waar.

Dat is wel waar. Wellicht per geval anders, maar ik ken iemand die van de rechter het paard terug heeft moeten geven aan de rechtmatige eigenaar en "verkoper" heeft aankoop bedrag terug moeten betalen. Koper/nieuwe eigenaar wist niet beter dan dat het paard van "verkoper" was. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:35

Op onze vorige stal moesten de paspoorten in het woonhuis liggen omdat we op stal zelf geen geschikte opbergplaats hadden, en toen had ik hem thuis. Lekker handig als de stalhouder weg is en ik heb hem nodig. Nu is er een plek waar ik er zelf ten alle tijde bij kan, dus ik heb hem nu op stal.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:01

Quir schreef:
Tazzey schreef:

Dat is wel waar. Wellicht per geval anders, maar ik ken iemand die van de rechter het paard terug heeft moeten geven aan de rechtmatige eigenaar en "verkoper" heeft aankoop bedrag terug moeten betalen. Koper/nieuwe eigenaar wist niet beter dan dat het paard van "verkoper" was. :)

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb er slechts zes jaar voor gestudeerd dus ik heb geen flauw idee waar ik over praat.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 23:18

Vraag mij wel af hoe dit voor mijn situatie werkt; paarden op een weiland met niks. Paspoorten liggen thuis, krijg ik dan tijd om ze even te halen en te laten zien? Anders word het wel een lastig verhaal

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 02:58

Ik moest dit eigenlijk ook van mijn vorige stalhouder. Maar heb dit geweigerd.
Puur omdat ik wekelijks op concours en les ging en hun regelmatig een dagje weg waren in het weekend.
Ik heb ook echt geen zin om er telkens om re moeten zeuren.
Daarnaast is er meer kans dat je onderweg wordt gecontroleerd dan op stal zelf.

Mocht er onverwacht toch controle plaatsvinden dan kon mijn moeder mijn het paspoort binnen 20 minuten op stal krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 06:04

Omdat ik regelmatig op pad ga, ligt het paspoort in mijn zadelkast. Stalhouder heeft daar een sleutel van dus ze kan altijd bij het paspoort.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 06:54

Hier ook paspoort op stal. In een kluisje, stalhouder heeft reservesleutel dus kan er altijd bij, en wij dus ook met onze sleutel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 07:12

DreamGuide schreef:
Elco schreef:
Bij ons op stal hebben we allemaal een kopie moeten in leveren..
Schijnt dat je dan alleen een waarschuwing krijgt en tijd krijgt voor het originele.

Exact, en als het nodig is kan ik uiteraard zonder problemen het origineel tonen. :)

Wat geloof ik binnen 30 min/1 uur zal moeten zijn wanneer er een controle is. Ben je altijd bij machten binnen zo’n korte tijd deze langs te brengen, moet je je dan afvragen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 07:24

Ik heb me paspoort in me zadelkast liggen. De stal waar ik nu sta heeft de stalbaas een loper.

Vorige stal hadden sommige de paspoorten bij de stalbaas. En ik in me kluis omdar ik regelmatig weg ben met paard. Ik had zo cijferslot waarvan hij de code wist