Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:16

WietskeW schreef:
Mag ook 1 voor 1 :)
Corelli schreef:
Moet het iets zijn dat je met zn allen tegelijk kan doen of kan het ook 1 voor 1?

Je kunt een aantal “opdrachten”/spelletje in de bak zetten en daarmee kan de ruiter punten verdienen. Hoe moeilijker de opdracht, hoe meer punten. De ruiter krijgt 2 minuten om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Elke opdracht mag je 2x doen, maar niet direct achter elkaar.

Voorbeelden van opdrachten:
- bij 1 pion halthouden, daar een tennisbal vanaf pakken en in een ton proberen te gooien die een paar meter verder staat
- pony achteruit inparkeren in een rechthoek van pionnen, zonder er 1 aan te raken
- slalom (evt met een ei op een lepel)
- over een zeiltje stappen/draven/galoperen (naar keuze)
- te paard een poortje open maken

Etc

Hoe sneller je het doet, hoe meer punten je kunt verzamelen! Degene met de meeste punten wint.
Dit doe je dus 1 voor 1 en het is ook nog leerzaam!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:51

WietskeW schreef:
Super leuke ideeën, maar wat is het stoplichten spel? ;)
davinci2412 schreef:
Wij deden altijd anne maria koek koek, duo racen, tikkertje, stoplichten spel (kleuren spel) & stoelendans.

Wij deden bij het stoplichtenspel altijd; rood is halthouden, oranje stappen, groen draven. Je kunt natuurlijk ook galop erbij doen. Je kunt dit met 1 of meer tegelijk doen. Je laat ze rondstappen en roept dan het stoplicht isssss groen, dan moeten ze draven. Dan het stoplicht is rood, dus halthouden. Dan steeds sneller achter elkaar. Of twee keer achter elkaar hetzelfde dat ze ff moeten denken van oh ja ik hoef nu niks te doen. Je hebt verder geen attributen nodig dus ook goed te doen aan het einde van een les

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:04

Rivjenn schreef:
Wij deden bij het stoplichtenspel altijd; rood is halthouden, oranje stappen, groen draven. Je kunt natuurlijk ook galop erbij doen. Je kunt dit met 1 of meer tegelijk doen. Je laat ze rondstappen en roept dan het stoplicht isssss groen, dan moeten ze draven. Dan het stoplicht is rood, dus halthouden. Dan steeds sneller achter elkaar. Of twee keer achter elkaar hetzelfde dat ze ff moeten denken van oh ja ik hoef nu niks te doen. Je hebt verder geen attributen nodig dus ook goed te doen aan het einde van een les

Ja dat is idd het stoplichtenn spel, wij voegen altijd nog kleuren toe zoals bijvoorbeeld blauw voor galop en dan bijv groen met glitters, dat is dan draven zonder handen, of met 1 hand. Sommige instructie bij ons verwerkte de kleuren in een verhaaltje. Dus: " pieter ging op zijn fiets naar school en kwam daar een groene draak tegen."

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:30

Jaa die ken ik al, dat spelletje heet taliho, maar bedankt voor het meedenken!
StormMilagro schreef:
Wij deden wel eens een spelletje waarbij iedereennbij een letter moest staan en dan zo snel mogelijk de hoefslag rond weer bij zijn letter moest zijn. Eerst rondje stap, was je bij je letter dan mocht je aandraven. Weer bij je letter, dan mocht je in galop. Wie als snelste de 3 rondjes had gehad, won. Maar als je moest stappen en je paard draaft aan, moest je een strafvolte rijden. Meestal deden we daarna het omgekeerde: zo langzaam mogelijk (wat voor sommige manegepaarden beter uitpakte haha)

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:31

Ohjaa dat is weer een leuke variant van de stoelendans! Dankje :)
Gowlan schreef:
Wat wij altijd leuk vonden was letterdans! Zelfde als stoelendans alleen dan moest je op muziek blijven rijden en als de muziek stopt moet je bij/onder een bakletter staan. Uiteindelijk doen er steeds minder letters mee dus zo hou je uiteindelijk een winnaar over :)

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:33

Jaa ik snap wat je bedoeld, en super bedankt voor het meedenken!
ladypaard schreef:
De simpelste is 4 hoeken 4 verschillende kleuren geven (werk dan met een halve bak) je hebt iets waar je ballen of ander kleurigs of papiertje in kun stoppen corresponderend met de 4 hoeken, en dan kiezen de kids een hoek, vervolgens word er een kleur getrokken en iedereen in die hoek krijgt een punt. Daarna krijgen de kinderen de tijd om eventueel een nieuwe hoek te kiezen. Afhankelijk van niveau krijgen ze veel of minder tijd om te verplaatsen.

Verder vinden ze het erg leuk om met sponsen op de cap te rijden en dan niet laten vallen.

Estafettes, eventueel met haal activiteit.

Doe graag spelletjes met de kinderen, maar probeer wel af te wisselen met behendigheid, snelheid of geluksdag spelletjes. Zou hou je het voor ieder kind leuk.

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:38

Jaa ik heb inderdaad nu al zoveel nieuwe spelletjes, dus denk dat mijn instructrice heel blij zal zijn. Maar super leuk idee met die kledingstukken. Dankuwel!
Bubblewrap schreef:
De instructrice vroeg om 1 idee... Jij komt volgende week op les met een heel boek vol!

Wat ik nu out of the blue bedenk. Geloof ik ooit gelezen in een penny-strip? Ik heb het nog nooit gedaan dus.

Estafette met een bak kleding op de route.
2 teams welke tegen elkaar strijden. Je moet een ronde rijden om pionnen, en op de route staat een afgedekte bak met verkleed-kleding. (Jasjes, mutsjes voor over de cap, haarbanden voor over de cap en beenwarmers etc) Dus geen gevaarlijke dingen zoals sjaals en gladde of te grote broeken.

In sommige kleding zit een knoop... Of meerdere :D
Elke ronde moet de ruiter van het paard af, een kledingstuk blind pakken, de eventuele knoop eruithalen, weer te paard... En door! En zo door tot iedereen van het team een keer is geweest :)
Dan heb je geluk nodig met de kleding, en de snelheid van de paarden.

Misschien wel een idee om bij elk team eentje te hebben die de pony vast kan houden bij de kist met kleding. Vooral bij beginners verstandig :)

Let niet op mijn tekenkunsten :D
[ [url=m/EGxLc1.png]Afbeelding[/url] ]
Zwart vierkant is de bak, de twee groene stipjes de pony-vasthouders (en op-het-paard-klim-hulpen), oranje de pylonnen, en rood de route.

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:39

Natuurlijk! Bedankt! :)
Kabayo schreef:
Tikkertje :)
En dan niet met je zweep maar echt met je hand :D

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:41

Super bedankt! Leuk idee :)
Corelli schreef:
Moet het iets zijn dat je met zn allen tegelijk kan doen of kan het ook 1 voor 1?
[/quote]
Je kunt een aantal “opdrachten”/spelletje in de bak zetten en daarmee kan de ruiter punten verdienen. Hoe moeilijker de opdracht, hoe meer punten. De ruiter krijgt 2 minuten om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Elke opdracht mag je 2x doen, maar niet direct achter elkaar.

Voorbeelden van opdrachten:
- bij 1 pion halthouden, daar een tennisbal vanaf pakken en in een ton proberen te gooien die een paar meter verder staat
- pony achteruit inparkeren in een rechthoek van pionnen, zonder er 1 aan te raken
- slalom (evt met een ei op een lepel)
- over een zeiltje stappen/draven/galoperen (naar keuze)
- te paard een poortje open maken

Etc

Hoe sneller je het doet, hoe meer punten je kunt verzamelen! Degene met de meeste punten wint.
Dit doe je dus 1 voor 1 en het is ook nog leerzaam![/quote]

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:43

Super leuk idee, en bedankt voor het uitleggen ! [/quote]

Wij deden bij het stoplichtenspel altijd; rood is halthouden, oranje stappen, groen draven. Je kunt natuurlijk ook galop erbij doen. Je kunt dit met 1 of meer tegelijk doen. Je laat ze rondstappen en roept dan het stoplicht isssss groen, dan moeten ze draven. Dan het stoplicht is rood, dus halthouden. Dan steeds sneller achter elkaar. Of twee keer achter elkaar hetzelfde dat ze ff moeten denken van oh ja ik hoef nu niks te doen. Je hebt verder geen attributen nodig dus ook goed te doen aan het einde van een les[/quote]

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:45

Ohja dat is ook echt een leuke draai eraan !
davinci2412 schreef:
Rivjenn schreef:

Ja dat is idd het stoplichtenn spel, wij voegen altijd nog kleuren toe zoals bijvoorbeeld blauw voor galop en dan bijv groen met glitters, dat is dan draven zonder handen, of met 1 hand. Sommige instructie bij ons verwerkte de kleuren in een verhaaltje. Dus: " pieter ging op zijn fiets naar school en kwam daar een groene draak tegen."

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:46

Wij deden op kamp een soort stoelendans op paarden.
Iedereen zit op een paard (er is ook iemand naast het paard die de teugels helpt vasthouden) en stapt in een grote volte. Wanneer de muziek stopt moeten de ruiters zo snel mogelijk af het paard geraken, een borstel oprapen uit de hoop borstels in het midden van de kring en terug op hun paard geraken.
Wie geen borstel kan bemachtigen valt af.

WietskeW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 18:47

Super leuk, dankjewel !
ElsieC schreef:
Wij deden op kamp een soort stoelendans op paarden.
Iedereen zit op een paard (er is ook iemand naast het paard die de teugels helpt vasthouden) en stapt in een grote volte. Wanneer de muziek stopt moeten de ruiters zo snel mogelijk af het paard geraken, een borstel oprapen uit de hoop borstels in het midden van de kring en terug op hun paard geraken.
Wie geen borstel kan bemachtigen valt af.

zodiacje

Re: Nieuw spelletje bedenken voor in de lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:34

Ik doe persoonlijk nooit spelletjes waarbij ik de ruiters af laat stappen. Al dat gehang aan die zadels.. bij mij mogen ze alleen opstappen als ik aan de andere kant tegen hang. En 1 vaste eis; eerlijk blijven naar de paarden. Dus niet ineens omtrekken ofzo.