Mizora schreef:Ik snap op zich best dat je niet op hele grote dieren wil rijden. Ik heb er zelf één die dik 10cm groter is dan ik, en de vorige was zelfs 15cm groter (hoewel de ruggen even hoog waren, alleen de schoft was hoger). Bij de eerste zocht ik een paard dat 10cm kleiner was dan ik en bij de tweede wilde ik zeker niet weer zo'n grote. Het heeft wel echt nadelen als ze zo groot zijn.
Maar met 1.50-1.55 rij je echt nog op iets overzichtelijks met jouw lengte, je kan er ruimschoots overheen kijken en het dier omsluiten als je erop zit. Maar voor het evenwicht van het dier en straks als je volwassen wordt ook het gewicht van het dier, maakt het wel ontzettend uit. Met jouw lengte, en mogelijk groei je nog een paar centimeter, is het waarschijnlijk dat je minimaal 60 en waarschijnlijk 65kg gaat wegen (gezond bmi voor een volwassen persoon van 1.80 gaat van 60 tot 80kg). Dat is voor die kleintjes al snel te veel.
En de meeste IJslanders worden gewoon overbelast en dat zie je terug aan de bewegingen en alles (ik zie het zelf niet, maar bij wetenschappelijk onderzoek is gewoon gebleken dat boven de 20% lichaamsgewicht er allerlei overbelastingsverschijnselen ontstaan. En die 20% van de IJslander is niet het gewicht dat je 's ochtends vroeg op de weegschaal hebt. Maar wat je inclusief zadel, dekje, ev. bontje/gelpad, singel, beugels, beugelriemen, cap, jas, bodyprotector, laarzen, verdere kleding en maagvulling.
Een beetje zadel weegt al snel 5-10kg. Een wintec 500 dressuur, 17.5" valt ruimschoots onder de lichtgewicht zadels, maar weegt al wel 6.4kg. Een beetje singel weegt ook al snel een halve kg, idem dito 2 beugels. Die 10kg is dus alleszins niet overdreven, en bij een zwaarder type zadel (houten boom) zelfs onderschat.
Maar een paardje van 1.40 weegt zelden meer dan 400-450kg en vaker zo'n 350kg of minder. 5kg voor cap, kleding en gegeten hebben, 10kg voor een zadel en dan bij voorkeur niet precies op 20% van het lichaamsgewicht afwegen, maar iets eronder (denk 18%). Dat betekent dat je met 350kg maximaal 55kg mag wegen (maar bij voorkeur niet meer 48kg).
De belasting bereken je overigens over het ideaalgewicht van het paard, het overgewicht moet je van het ideaalgewicht aftrekken om de belasting dan te berekenen. Dus als het paard 350kg hoort te wegen, maar hij weegt 400kg, dan moet je hem niet meer belasten dan een paard van 300kg (350-(400-350)).
ja dat snap ik maar ik ben voor nu aan het kijken en tegen de tijd dat ik volwassen ben en zoveel weeg kan ik weer gaan kijken naar een paardje erbij dat beter bij mijn lengte past of wat dan ook. Als ik nu een paard/pony koop is die tegen de tijd dat ik volwassen ben bijna niet eens meer te rijden