is het normaal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: is het normaal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:55

Ik heb met de eigenaresse van mijn eerste paard ook contact gehad. Die stuurde mij af en toe een mail. Hartstikke prima. Toen ik afscheid moest nemen van paard lief heb ik haar ook nog een mail gestuurd of ze afscheid wilde komen nemen.

Dus contact houden prima maar rijden.. nee dat zou mij ook te ver gaan.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:59

Vorige zomer hebben wij onze Shet verkocht. Wel 3 uur hier vandaan. Af en toe vraag ik hoe het gaat en soms krijg ik filmpjes of foto's van hem. Vooraf laten weten dat ik dat leuk zou vinden. In de herfstvakantie waren we daar in de buurt op vakantie en toen gevraagd of we langs mochten komen. Ze vroeg toen of mijn zoon het leuk zou vinden om met hem te rijden en toen zijn we met hun hele gezin en de pony's naar het bos geweest. Dat was voor mijn zoon superleuk maar was geen eis bij verkoop. Idd verkocht is verkocht maar ik merkte wel dat mjjn zoon het ontzettend fijn vond om nog een keer met zijn maatje te zijn. Maar als ze dat niet aangeboden hadden was het geen probleem geweest hoor. Hun paard hun regels

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:01

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:10

Nee abnormaal is het niet maar ik kan me ook voorstellen dat je het niet prettig vindt. Zowel het verzoek om te mogen rijden als de geografische nabijheid van de verkoper. Voor je het weet zit je er nog jarenlang aan vast :Y)

Wat ik me wel kan voorstellen is, als ze het paard al een tijdje te koop hebben en nu overwegen om 'm aan jou te verkopen ze een soort geruststelling willen hebben dat 't goed zal gaan. Dus dat ze zich ervan willen overtuigen dat het paard bij jou goed zal staan door met jou proberen af te spreken dat ze nog langs mogen komen.

Als ik jou was zou ik op m'n eigen gevoel af gaan. Jij weet zelf het beste hoe het aanvoelt. Mocht je het willen bespreken met ze: laat je niet inpakken met mooie praatjes.

In mijn geval had ik toen ik mijn ruin nog niet zo lang had eens afgesproken met de vorige eigenaren. Ze zijn toen een keer komen kijken. Ze zagen dat hij er goed bij stond (van tevoren hadden ze gedacht dat ik allemaal vreselijke dingen met 'm zou gaan doen zoals scheren en ijzers eronder :P ) en ze zijn nooit meer terug geweest. Blijkbaar was het afgesloten. Maar bij mij scheelde het wel dat die mensen helemaal in Friesland woonden en dat de dochter (hij was van een moeder en dochter geweest) in Frankrijk ging studeren.
Heb ze nu 8 jaar niet gezien en ook nooit meer iets van ze gehoord. Overigens staat in het koopcontract wel dat als ik 'm ooit verkoop zij eerste recht op koop hebben. Maar over weggeven staat er niets ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-02-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:14

Uit ervaring weet ik dat veel wel roepen dat ze contact met het dier willen houden, maar als het puntje bij paaltje komt, komen ze hooguit 1 keer langs (meestal niet) en heb je verder heel even Facebook contact en hoor je verder niks meer van ze.

Want
Ze kopen of een nieuw waar ze dan aan hechten, of ze hebben geen paard meer en gaan dan andere/nieuwe dingen doen die eigenlijk veel leuker blijken, of ze krijgen verkering en dan is er al helemaal nergens meer ruimte voor.
Of ze hebben gewoon gezien dat het ged gaat, en dat het paard verder nauwelijks interesse voor ze heeft.

Het verwatert, echt.
En in de tussentijd kun je gewoon afspraken maken over wanneer en hoelang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:17

De categorie mensen waar je voor moet oppassen zijn die die eigenlijk niet willen verkopen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:28

Ik heb mijn merrie ook gekocht met een contract met "bezoekrecht" en na 1 maand is de vorige eigenaresse nog eens langs gekomen. Daarna is ze een tijd niet geweest en nu binnekort wil ze nog wel eens komen kijken. Ik heb haar nu 1,5 jaar maar ze is wel 12 jaar bij de vorige eigenaresse geweest die er helemaal dol op was. Dus ik snap zeker dat ze nog graag er iets van hoort (gemiddeld bericht ik d'r 1/2x per maand en ze reageert op de meeste foto's op social media). Vind het eigenlijk zelf heel fijn om het over m'n paard te hebben met iemand die d'r goed kent. Ze heeft er wel nog niet mee gereden, denk dat dit heel fel ligt aan de rijstijl of je dit nog moet willen... Bij mij zou het altijd mogen maar de stap lijkt wat groter omdat het paard ontzettend vooruit gegaan is en dus véél meer oefeningen kan (en doet als je je been wat verlegt). Kijken wat je zelf wilt is natuurlijk het belangrijkste.
Let wel: zij moet minstens 2u rijden dus de stap is natuurlijk groter dan wanneer je in de buurt woont :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:28

Kijken prima, rijden zeker niet want straks heb je ze om de haverklap op de dam om gratis te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:29

Lastig. Dat ze een langs komen op afspraak lijkt me niet zo'n probleem maar zou ze wel duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ze gewoon uit zichzelf en als het hun uitkomt zomaar langs gaan op stal.
En rijden zou ik toch ook niet zomaar doen. Prima voor een keer maar gezien ze zo dicht bij zitten wil je ook niet dat ze iedere week op de stoep staan om te rijden. Dus ik zou daar nu alvast duidelijk in zijn wat je wel wil en niet willen ze dan niet aan jou verkopen? Ja dat is jammer dan maar wellicht beter dan dat je er straks aan vast zit en niet vanaf komt.
Je kan het moeilijk inschatten je zou denken dat zoiets snel minder wordt maar aan de andere kant als de pony zo dichtbij blijft staan is dat natuurlijk niet te vergelijken met eentje die op een uur afstand of meer staat.

Met een pony hier is de bijrijder(die hem toen reed voor hij hier kwam) nog een keer of 2 komen rijden maar ze moest volgens mij iets van 1,5/2 uur rijden om hier te komen dus na die 2 keer ook niet meer gezien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:32

Ik zou even vragen wat ze bedoelen met erop mogen rijden. Zeg eerlijk dat je geen verzorgster zoekt die elke week komt rijden maar af en toe een keer even erop als jij er bij bent. Geen probleem toch.

Ik heb ons vorige paard ook terug gevonden en de eigenaresse was heel hartelijk, ze hield ons op de hoogte ook toen ze hem in moest laten slapen. Af en toe ben ik er eens langs gereden om hem even te zien en een knuffel te geven. We hadden hem aan geen betere kunnen verkopen, echt een gouden huisje, dat maakte het veel makkelijker om het los te laten.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:39

Rijden zou mij te ver gaan, een keertje bezoeken zou zeker mogen. Zolang ze niet om de haverklap met de hele familie op de stoep staan, en op afspraak.

Als ik het hele verhaal omdraai zou ik graag willen weten waar mijn paard blijft en of het hem goed gaat. Ik heb mijn paard nu 9 jaar en heb het zelf altijd wel raar en jammer gevonden dat de vorige eigenaren nooit meer naar hem hebben geïnformeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 13:43

Dorien66 schreef:
Ik heb niet zo'n fijne ervaring met 'mag ik contact houden?' na de aanschaf van een paard. Oud-eigenaar woonde niet eens in de buurt, maar bleef zich bemoeien met mij en mijn paard. Dus ik zou het niet zo gauw meer goed vinden, zeker niet als oud-eigenaar dichtbij woont.

Was dat nou dat verhaal wat ook op facebook helemaal verder was gaan spelen?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:09

Opzich vind ik langskomen nooit zo’n probleem en met alle paarden die ik heb is dit gevraagd. Bij de eerste die wij hebben gekocht werd het alleen wat vervelend, hij stond namelijk gewoon onaangekondigd op het terrein en dan hoorde ik na de tijd dat hij geweest was....
De tweede komt hier om de hoek vandaan en we kennen haar ook best goed maar eigenlijk komt ze nooit kijken. De derde komt van ver weg en zij volgen op facebook, alleen vinden deze mensen het nodig om continu te vermelden dat het hun fokproduct is wanneer ik iets op facebook zet :? :roll:

Edit; gewoon duidelijk grenzen aangeven, zelf zou ik ook nog eens willen kunnen komen na verkoop

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:13

Ik heb er bij mijn paarden geen probleem mee. Heb nu 3 jaar later ook nogsteeds contact met de vorige eigenaar en als ze er is mag ze er altijd op van mij. Maar wij wonen 2 uur bij elkaar uit de richting :+ Ze komt gemiddeld 1x per jaar even kijken.

Overigens heeft ze alleen gevraagd om contact te mogen houden en niet zelf of ze er op mocht rijden, maar dit bied ik wel altijd aan, maar ben wat dat betreft vrij makkelijk en dit paard is ook een makkelijk dier waar je iedereen op kan zetten.

Als je zelf niet wil dat ze er op gaat rijden zou ik dat duidelijk zeggen en ook zeggen dat langs komen alleen op afspraak kan, anders zullen ze te pas en te onpas voor de stal staan zonder dat je er iets van weet.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:14

Contact houden vind ik geen probleem. Ik heb zowel de eerste eigenaresse waar mijn pony geboren is, als de tweede eigenaresse waarvan ik mijn pony heb gekocht op Facebook. Ze wonen beiden ruim 2 a 3 uur rijden hier vandaan, maar willen toch eens samen langskomen om te kijken en dat vind ik alleen maar leuk. :)

Rijden zou ik absoluut niet prettig vinden. Ik bedoel, je mag er van mij best een keer op, maar bij voorbaat al willen afspreken dat je wilt kunnen komen rijden, vind ik 10 keer niets. Ik zou ook gewoon eerlijk zeggen hoe je het ziet.

Emmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:18

Ik ben het ook eens dat rijden te ver gaat. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op, zoals wanneer er een hele goede band is tussen eigenaar en oud-eigenaar, maar er moet niet vanuit gegaan worden dat dit kan.

Ik dit toevallig een keer meegemaakt met mijn oma die haar paard weer terug verkocht heeft naar een vorige eigenares en aangezien ik degene was die het vaakst reed en ook wel een erg goede band had met het paard, ben ik een keer wezen kijken met mijn oma. Toen vroeg zij (niet mijn oma, maar de eigenares) of ik er nog een keertje op wilde. Heb toen ja gezegt en nog 2 rondjes door de bak gestapt en nog een simpel voltige trucje gedaan, waarvan ik wist dat het kon. Eigenares vond het heel leuk dat we waren gekomen en mijn oma en ik heel erg blij omdat we zagen hoe goed het daar ging. Verder is er nog facebook contact tussen mijn oma en de nieuwe eigenaresse, maar dit is ook iets waar we het allemaal mee eens zijn.

In deze situatie vind ik dat je het gewoon moet aangeven dat je dit niet prettig vind en wat jou ideeën hierover zijn.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:23

Ik zou het zelf ook fijn vinden om regelmatig foto’s te krijgen van een paard als ik dat verkocht zou hebben. Langsgaan kan eventueel ook maar wel via overleg, niet dat ze elk moment op de stoep kunnen staan.

Over het rijden zou ik iets hebben van heel misschien 1 keer maar ook niet vaker. Het is jouw paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:27

Ik accepteer geen enkele voorwaarde van dergelijke aard bij verkoop. Verkocht= verkocht.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 14:44

bigone schreef:
Kijken prima, rijden zeker niet want straks heb je ze om de haverklap op de dam om gratis te rijden.

Dat bepaal je toch zeker zelf? Je moet ze immers nog altijd toestemming geven, ze kunnen niet zomaar je paard pakken.

Gratis rijden, je doet alsof het als alternatief wordt aangepakt voor betaald rijden. Het gaat om een emotionele reden, geen economische!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:11

ik heb ook geen moeite met contact absoluut niet. vind dat ook normaal dat ze mogen vragen hoe het met hem gaat en komen kijken op afspraak. maar verkoop onder een voorwaarde dat ze af en toe nog eens langs mogen komen en ook dan om te komen rijden matched niet bij mijn gevoelens. Ook omdat het in de buurt is en ik idd dan bang ben voor een hoop ellende dat het mss niet bij een keer blijft.. Natuurlijk ben je daar altijd bij. Ik snap heel goed dat ze willen weten hoe het met het dier gaat, ze houden ook van hem, maar ik vind wel, er is een rede tot verkoop en dan moet je aanvaarden dat een nieuwe eigenaar bepaald wat ermee gebeurd. Maar goed ik maak uit jullie berichtjes op dat het gros het ook niet zou doen dus voor mij is mijn gevoel bij deze bevestigd. ik zal ze een voorstel doen van kijken knuffelen kroelen wandelen grazen oid in mijn bijzijn en op afspraak prima maar rijden niet.. tenzij ik hetzelf aanbied.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:10

Als jij een paard koopt dan is het van jou. Als de vorige eigenaren geen afstand kunnen doen dan moeten ze hem niet verkopen.Dan zouden ze een lease-constructie kunnen bedenken.Maar jij wilt een paard kopen en geen ex-eigenaren erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:21

Ik heb nog af en toe contact met de vorige eigenaresse van m'n jonkie. o af en toe stuur ik een foto en ze wil deze zomer eens langs komen. Prima! Maar rijden zou mij ook te ver gaan. Mijn paard, ik bepaal wie er op komt. Sinds ze van mij is heeft er nog maar één iemand anders op gezeten. Echt niet iedereen komt er zomaar op...

De eigenaren van m'n oudje wouden ook komen kijken, maar daar nooit meer wat van gehoord...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:22

Resistance schreef:
Dorien66 schreef:
Ik heb niet zo'n fijne ervaring met 'mag ik contact houden?' na de aanschaf van een paard. Oud-eigenaar woonde niet eens in de buurt, maar bleef zich bemoeien met mij en mijn paard. Dus ik zou het niet zo gauw meer goed vinden, zeker niet als oud-eigenaar dichtbij woont.

Was dat nou dat verhaal wat ook op facebook helemaal verder was gaan spelen?

Nee, althans, ik weet van niks :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:27

Lusitana schreef:
bigone schreef:

Dat bepaal je toch zeker zelf? Je moet ze immers nog altijd toestemming geven, ze kunnen niet zomaar je paard pakken.

Gratis rijden, je doet alsof het als alternatief wordt aangepakt voor betaald rijden. Het gaat om een emotionele reden, geen economische!

Dier word verkocht en dat zal niet zijn omdat ze er te groot voor zijn. Ik vind het prima wanneer mensen hun oude pony/paard zo heel af en toe nog een keer een aai over de bol willen geven, doen we zelf heel soms ook maar geen haar op mijn hoofd dat ik op zo'n dier of zij op mijn dier gaan rijden, dan moet je niet verkopen. Emotie is nog eens zien en een knuffel geven, rijden voegt niets toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:30

Kuggur schreef:
Ik accepteer geen enkele voorwaarde van dergelijke aard bij verkoop. Verkocht= verkocht.

Heb je gelijk in, maar wanneer de mogelijkheid zich aandient maak ik er wel gebruik van en geef ik ze nog even een aai over de bol. Nu lopen ze nogal verspreid over de wereld dus de meesten worden op afstand gevolgd maar enkelen zijn binnen enkele uren rijden en die eigenaren hebben er zo één keer in de x aantal jaren geen probleem mee.