'Met pijn in mn hart'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:33

Ninx schreef:
Misschien moeten sommige mensen niet ALLES willen; paarden, kinderen, vakanties, meerdere auto's... you name it. Stel prioriteiten.
Mensen willen alles en anticiperen daarmee dus gewoon niet op tijden waarin ALLES misschien niet meer mogelijk is.

Ik krijg niet alleen jeuk van veel van die advertenties, ik word er zelfs zeer boos van {:)-:(
Het zal vast zo zijn dat een enkeling echt geen kant op kan, maar kun je op 1 hand tellen....

Amen _/-\o_

Er zullen echt uitzonderingen zijn.
Maar ook genoeg niet!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:35

Misschien een knuppel in het hoederhok.
maar waarom wegdoen en niet slachten?

Een paard hoeft dan niet meer de wennen aan de nieuwe omstandigheden komt niet in de handel terecht enz.
Voor de mens een moeilijke keuze maar voor het dier een snelle dood.

Dan heb ik het dus over 20 plus paarden/atrose paarden cushing paarden etc die als recreatiedier aangeboden worden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:36

Cowboy55 schreef:
_Reneee schreef:
Je weet het verhaal helemaal niet. Wie ben jij om anderen zo te veroordelen?

Volgens mij verwijst TS helemaal niet herkenbaar naar een specifiek 'verhaal' en is haar opmerking meer een verzuchting dat dieren steeds meer/nog steeds als een gebruiksvoorwerp worden gezien. En daar heeft ze een punt mee wat mij betreft.

Iedereen heeft een paard om een eigen reden. De een voor een leven lang, de ander voor de sport. Paarden zijn al eeuwenlang gebruiksvoorwerpen, dat is nooit anders geweest. Het is juist andersom: er zijn nu steeds meer mensen die ze wel als maatje zien. Maar om dan de mensen die dat niet doen te gaan lopen veroordelen, kom op nou zeg. Laat iedereen gewoon lekker doen wat hij of zij wil.

Ik kan het best begrijpen. Als je maar geld hebt om één paard te onderhouden en graag wil rijden, dan zul je toch iets moeten. Ik zou het zelf niet kunnen en heb gelukkig de luxe dat ik een opvolger kan onderhouden, maar dat heeft niet iedereen. Stel je hebt een flinke financiële tegenvaller en kunt het niet meer betalen, dan moet hij gewoon weg. Net of dat voor die mensen niet erg is.

Laatst ging het op Facebook ook helemaal los om iemand die een nieuw adres zocht voor haar hond, omdat de relatie uit was en de hond anders alleen zou zitten. Die reacties die daarop kwamen... :oo Te schandalig voor woorden. Je kent het verhaal niet. Ik zou mijn paarden nooit inruilen, maar als het mij enkel om het rijden ging en dat kon ik niet meer dan kon ik het wel begrijpen ja. En hoezo is het dan niet met pijn in je hart? Je kunt het toch nog erg vinden dat hij plaats moet maken?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:37

Ninx schreef:
Heleennn schreef:
Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.

Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.

Misschien moeten sommige mensen niet ALLES willen; paarden, kinderen, vakanties, meerdere auto's... you name it. Stel prioriteiten.
Mensen willen alles en anticiperen daarmee dus gewoon niet op tijden waarin ALLES misschien niet meer mogelijk is.

Ik krijg niet alleen jeuk van veel van die advertenties, ik word er zelfs zeer boos van {:)-:(
Het zal vast zo zijn dat een enkeling echt geen kant op kan, maar kun je op 1 hand tellen....

Dat doen die mensen dan toch ook? Mensen stellen juist prioriteiten dan, als ze hun paard weg doen. Toch? Dat jij dat de verkeerde keuze vindt is jouw probleem, betekent niet dat het daadwerkelijk de verkeerde keuze is.

Ik vind de dingen die hier in het topic gezegd worden echt een beetje raar.. Ja tuurlijk zou het het mooiste zijn als je een oudje een goed pensioen kan geven. Maar kom op, het is niet altijd een mogelijkheid en/of de goede keuze. Meesten zijn hier volwassen, dus de meesten hier zouden dat ook moeten weten.
Dat jij geen ambities hebt om verder te komen in de paarden wanneer je een oudje hebt, prima. Maar laat de mensen die wel verder willen komen gewoon hun ding doen. Als zij hun paard willen verkopen is dat hun goed recht. Of je het er nou mee eens bent of niet.. Niet iedereen verkoopt hun oudje oneerlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:40

friesam schreef:

Een paard hoeft dan niet meer de wennen aan de nieuwe omstandigheden komt niet in de handel terecht enz.

Dan heb ik het dus over 20 plus paarden/atrose paarden cushing paarden etc die als recreatiedier aangeboden worden.

Dat vind ik dus eerlijker dan de handel in.
Ook met een jong paard maar wel al mankementen heeft.
Die hou je zelf of laat je inderdaad inslapen. Maar in de verkoop hoort zo'n dier niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:43

friesam, prima oplossing.

Men hoeft van mij geen ouder paard te houden maar om zo'n dier dat vaak wat mankeert continue te verhuizen vind ik niks.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:44

bruintje123 schreef:
friesam schreef:

Die hou je zelf of laat je inderdaad inslapen. Maar in de verkoop hoort zo'n dier niet.

Eens

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:48

Als ik voor mijn oudje niet meer kan zorgen wegens financieel problemen. Dan laat ik ze inslapen. Ik kan haar dat gewoon niet meer aandoen om te verhuizen. Zou echt niet eerlijl zijn voor haar. Kan ik er niet meer voor zorgen dan neem ik mijn verantwoordelijkheid. Ik zie er regelmatig van 24 25 te koop staan. Begrijp het ook niet altijd. Meestal hebben die oudere paarden al extra zorg nodig en andere voeding enzo. Ik denk niet dat iemand daarop zit te wachten om dat over te nemen.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:48

Ik snap je zo goed TS!

In juni 2016 kreeg ik een Tinker Leentje, een jaar hebben we echt leuk kunnen rijden maar dan kreeg ze een blessure in februari 2017. Het is in die mate hersteld dat ik nog een klein beetje kan rijden maar helemaal niet hetzelfde als vroeger.
Vele mensen vroegen me of ik haar nu ging wegdoen. Ik snap niet dat mensen mij deze vraag zelf stelden. Leentje is voor mij als mijn kind. En er is geen haar op mijn hoofd dat erraan denkt haar ooit weg te doen. Ze blijft bij mij tot het einde van haar dagen en we genieten van elke dag en van alle dingen die we wel nog gewoon kunnen doen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:53

bruintje123 schreef:
friesam schreef:

Daar sluit ik me bij aan...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:54

Ninx schreef:
Heleennn schreef:
Inderdaad, je kent de situatie niet. Mijn haar gaat recht overeind staan van mensen die anderen zo veroordelen zonder de context te kennen. Stel je voor dat je een man en kinderen hebt. Door wat tegenvallers heb je het financieel plots te moeilijk om je geblesseerd paard op de weide te houden of om speciale verzorging van je oudere paard te bekostigen. Vind je dan echt dat je een paard boven je eigen kinderen moet verkiezen? Als je dat doet ben je echt niet helemaal 100% in mijn ogen. En natuurlijk moet het paard dan weg, euthanaseren is ook duur en misschien is het paard naast zijn blessure of ouderdom nog wel helemaal happy en kan hij nog jaren op de wei lopen. Dan krijg je het toch ook niet over je hart om dat paard dood te maken? En dan krijg je die advertenties waar paarden met spijt in het hart weg moeten.

Dus je hele uitleg over wegwerpmaatschappij etc is vaak niet eens van toepassing. Sommige mensen moeten echt opnieuw leren relativeren. Als ik later in zo'n situatie zou komen zou ik nog steeds de levenskwaliteit van mijn gezin voorop stellen aan die van mijn paard. Ik zie dat soms zo extreem, dat mensen echt alles voor hun paard doen terwijl ze zelf geen rotte euro over houden om op een deftige manier te kunnen leven en hun gezin te onderhouden. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? En als je goed zoekt vind je meestal zelfs een plek waar hij minstens even goed verzorgd wordt. Dus ja, dan doe je je paard gewoon weg, ongeacht of hij geblesseerd/oud is of niet.

Heb je door wat je zelf zegt? Prioriteiten stellen is exact wat mensen in zo'n situatie doen. En dat ze dan niet de prioriteit bij hun paard leggen maar bij hun gezin is logisch. Als je dat niet vindt zou mij dat verbazen. Als je als 20-jarige single een 14 jarig paard koopt, er jaren plezier van hebt maar het leven nu eenmaal zo loopt dat je een man ontmoet en daar tegen je dertigste kinderen mee hebt. Tja... Dan is dat paard er nog steeds maar dan een stuk ouder en misschien al op pensioen. Dan is het helemaal geen kwestie van prioriteiten die verkeerd liggen. Het paard is er altijd al geweest, maar het leven loopt nu eenmaal anders dan gedacht. En dan is het helemaal niet schandalig om je oude paard weg te doen. Daar moet je realistisch in zijn en de keuze van anderen in leren respecteren.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:58

Ik vind dat er best een verschil zit tussen kapot/oud/op... mijn ouwe heb ik gereden tot zijn 27 ste en had ik als 20 jarige nog prima kunnen verkopen. Hij is nu in de 30 en niet kreupel, geen speciaal voer en komt vrolijk aangerend. Gelukkig maar, want dat is kwaliteit van leven. We rijden niet meer omdat ik vond dat het hem niet zo veel plezier meer deed. Hij staat sinds een jaar aan huis. Daarvoor in pension gehad. Ben blij dat ik de mogelijkheid had, maar voor mij speelt rijden toch al geen hoofdrol en de persoonlijke omstandigheden maakte het tevens mogelijk het zo te doen.

Mijn haren gaan overeind staan van advertenties waar paarden worden aangeboden die eigenlijk niemand meer wil en die sowieso weinig of geen kwaliteit van leven meer hebben. Artrose, cushing, kan daarmee niet meer op het gras, heeft zomereczeem en speciaal voer nodig... sorry maar neem dat je verantwoordelijkheid en maak er een einde aan. Vind echt dat die groep mensen zich diep moet schamen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:59

Caily schreef:
Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

Of zelf je verantwoordelijkheid nemen en het dier of ergens in pensioen zetten of in laten slapen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:00

Eileen_ schreef:
Dat doen die mensen dan toch ook? Mensen stellen juist prioriteiten dan, als ze hun paard weg doen. Toch? Dat jij dat de verkeerde keuze vindt is jouw probleem, betekent niet dat het daadwerkelijk de verkeerde keuze is.

Ik vind de dingen die hier in het topic gezegd worden echt een beetje raar.. Ja tuurlijk zou het het mooiste zijn als je een oudje een goed pensioen kan geven. Maar kom op, het is niet altijd een mogelijkheid en/of de goede keuze. Meesten zijn hier volwassen, dus de meesten hier zouden dat ook moeten weten.
Dat jij geen ambities hebt om verder te komen in de paarden wanneer je een oudje hebt, prima. Maar laat de mensen die wel verder willen komen gewoon hun ding doen. Als zij hun paard willen verkopen is dat hun goed recht. Of je het er nou mee eens bent of niet.. Niet iedereen verkoopt hun oudje oneerlijk.

Een dier dat geblesseerd, ziek of oud is van de hand doen om in te ruilen voor een vers exemplaar is per definitie de verkeerde keuze. Je weet dat het dier weinig kans heeft.
Wanneer mensen met een geschiedenis met dat dier al geen commitment hebben, waarom zou dat dan wel zo zijn met een nieuwe eigenaar die nog geen band heeft met het dier?

Wanneer ambitie empathie in de weg gaat staan ben je gewoon niet helemaal fris bezig.
Wil je ruimte maken? Prima, maar laat het dier dan inslapen.

(blijft toch raar dat een dier niets terugkrijgt voor bewezen diensten.... je werkt je de tyfus, en als je stuk bent mag je oprotten)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:00

Heleen
Als een paard 24 is ga je er niet meer mee leuren.
Want die kinderen, die man allemaal keuzes, overkomt je niet ineens en dan moet het oude dier maar wijken?
Mijn prioriteiten liggen dan inderdaad anders, bij dat paard nog aanhouden, dan maar geen vakantie of auto.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:01

Ik had mijn paard ook voor mijn partner en kids. En zij is gebleven en ja wij hebben ook prioriteiten moeten kiezen. Dan iets minder op verlof of uiteten of een uitstap minder zodat zij kon blijven. En ja dat was niet altijd gemakkelijk. Maar ze is nooit iets te kort gekomen. Nu is ze 27,5 en geniet van haar leven op de wei tot haar einde er zal zijn. Maar kan ik echt morgen niet meer voor haar zorgen dan mag ze hemelen. Na 22 jaar bij mij blijft ze bij mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:01

Heleennn schreef:
Heb je door wat je zelf zegt? Prioriteiten stellen is exact wat mensen in zo'n situatie doen. En dat ze dan niet de prioriteit bij hun paard leggen maar bij hun gezin is logisch. Als je dat niet vindt zou mij dat verbazen. Als je als 20-jarige single een 14 jarig paard koopt, er jaren plezier van hebt maar het leven nu eenmaal zo loopt dat je een man ontmoet en daar tegen je dertigste kinderen mee hebt. Tja... Dan is dat paard er nog steeds maar dan een stuk ouder en misschien al op pensioen. Dan is het helemaal geen kwestie van prioriteiten die verkeerd liggen. Het paard is er altijd al geweest, maar het leven loopt nu eenmaal anders dan gedacht. En dan is het helemaal niet schandalig om je oude paard weg te doen. Daar moet je realistisch in zijn en de keuze van anderen in leren respecteren.

Ik heb erg goed door wat ik zeg.... goed verhoede zeg.

Je moet dan inderdaad realistisch zijn en je dier laten inslapen. Niet een oud dier van de hand doen, wetende welke ellende hem te wachten staat.
Weet jij eigenlijk wel wat je zegt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:02

llora schreef:
Ik had mijn paard ook voor mijn partner en kids. En zij is gebleven en ja wij hebben ook prioriteiten moeten kiezen. Dan iets minder op verlof of uiteten of een uitstap minder zodat zij kon blijven. En ja dat was niet altijd gemakkelijk. Maar ze is nooit iets te kort gekomen. Nu is ze 27,5 en geniet van haar leven op de wei tot haar einde er zal zijn. Maar kan ik echt morgen niet meer voor haar zorgen dan mag ze hemelen. Na 22 jaar bij mij blijft ze bij mij.

+:)+
Precies dat :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:03

Heleennn schreef:
Ninx schreef:

_/-\o_ _/-\o_

bruintje123

Re: 'Met pijn in mn hart'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:06

Maar dat is dan geen met pijn in het hart Eileen.
Dat is dan, ik ben blij dat hij opdondert want ik besteed mijn geld liever aan de kinderen aan vakanties en andere dingen dan aan mijn dier wat ik al 15 jaar heb, langer dan dat ik mijn man ken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:07

bruintje123 schreef:
llora schreef:

+:)+
Precies dat :j

Ik zou het echt niet over mijn hart krijgen. Paard kent het hier door en door. Krijgt speciale zorgen. Er wordt rekening met haar gehouden met wie ze in de winter samenstaat zodat ze voldoen hooi kan eten en rust heeft. Krijgt vier keer per dag aangepast eten. Heeft al enkele jaren cushing. Heeft volgens mij een affaire met mijn dierenarts want die ziet ze graag komen. Neemt nu dat ik haar op haar 23 a 24 weg deed. Rijden gaat niet meer met artrose. Ze mag niet naar slacht. Maar wie zegt dat ze niet op transport naar polen gaat voor de slacht. Nee dank u. Dan liever hier een waardig afscheid met haar beste maatjes en met een hap gras in de mond.en met de mensen die 22 jaar voor haar hebben gezorgd. Ze strest al als ze is in een andere stal moet staan dan de hare. Alles staat op zijn vaste plek in haar stal wegens slechter zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:08

Ik veroordeel helemaal niemand! Ik noem geen specifieke voorbeelden, ik geef enkel mijn mening.

Uitzonderingen zijn er zeker en daarvan kan ik het begrijpen, mensen die financieel echt klem zitten vind ik wat anders. Maar neem dan je verantwoordelijkheid en laat het oude beestje inslapen. Maar ga er niet mee zeulen. Tussen oud en oud zit verschil maar wat ik vooral zie zijn oudjes die wat mankeren en waar niet meer op gereden kan worden.

En prioriteiten stellen inderdaad. Als je 2 dure auto's hebt en ieder jaar de nieuwste iPhone koopt, maar wel je paard weg doet wegens financiële omstandigheden, heb je een giga bord voor je kop. En ik ken ze.

De vorige eigenaresse van mijn pony had ook zo'n spijt! Echt het ging haar aan het hart. Dochter was er maar niet bij want die kon het echt niet aan. Ze wouden heel graag nog eens komen kijken!
Ik heb ze nooit meer gezien, zelfs geen bericht gehad. Nooit.

En wat betreft partners en kinderen, kijk daar gaat het al mis. Paard moet maar weg want och het kan niet meer. Wijze les voor die kinderen, not. Wat je niet meer hebben wil gooi je maar weg. Ik zou zeggen ga niet op vakantie of koop wat merkkleding minder. Keuzes keuzes. Ik heb er twee en kan me geen dure auto of vakantie veroorloven, of dure kleding. Paarden lopen er beter bij dan ik zelf en hebben fatsoenlijkere dekens dan ik nette kleren heb.
Keuzes keuzes.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:10

bruintje123 schreef:
Heleen
Als een paard 24 is ga je er niet meer mee leuren.
Want die kinderen, die man allemaal keuzes, overkomt je niet ineens en dan moet het oude dier maar wijken?
Mijn prioriteiten liggen dan inderdaad anders, bij dat paard nog aanhouden, dan maar geen vakantie of auto.

Dat vind ik dus echt zo gestoord... Als het je zodanig veel geld kost dat je niet met je kids op vakantie kan en altijd afhankelijk bent van OV, fiets of anderen met een auto dan gaat er toch iets niet helemaal goed? En begrijp me niet verkeerd, ik zal mijn paarden ook houden tot ze bij mij sterven. Ik heb twee jaar geleden voor de 2e keer een oud manegepaard gekocht naast mijn dressuurpaard, maar als je daar het geld niet voor hebt houdt het toch gewoon op? Dan begin je er toch niet aan? Dan vind ik dat je het paard maar had moeten verkopen toen het nog 12 was. Maar als je al een oudje hebt begrijp ik heel goed dat je er een andere plek voor zoekt. kinderen zijn duur. Ik vind dat je prioriteit altijd bij je eigen kinderen moet liggen in zo'n situatie en niet bij je paard. Maar daar zijn de meningen dus blijkbaar over verdeeld.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:12

bruintje123 schreef:
Dat is dan, ik ben blij dat hij opdondert want ik besteed mijn geld liever aan de kinderen aan vakanties en andere dingen dan aan mijn dier wat ik al 15 jaar heb, langer dan dat ik mijn man ken.

Dit is echt onbegrijpelijk. Met alle respect, maar dit vind ik ver over de schreef!! Je bloedeigen kinderen?! Waar ben je dan in godsnaam mee bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:15

Heleennn schreef:
bruintje123 schreef:

Dit is echt onbegrijpelijk. Met alle respect, maar dit vind ik ver over de schreef!! Je bloedeigen kinderen?! Waar ben je dan in godsnaam mee bezig

Why? Een vakantie minder worden die kinderen echt niet minder van. Dat is het leven, en t leven is hard.
En dan maar wat vaker op de fiets naar school IPV gebracht worden door pappie of mammie. Worden ze hard en groot van.