Amerikaanse Shetland mini droomhengsten (ASPC's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Amerikaanse Shetland mini droomhengsten (ASPC's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:54

Ontzettend gaaf! hoe is ze in haar eigen vacht? Tenminste neem aan dat ze op de bovenste foto geschoren was?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:37

oh wat zijn deze prachtig!!!!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:39

Wauw :wow: wat een beauties! Op de foto in uitgelicht leek het net een slanke Quarter en toen ik klikte was 'ie toch ineens een stuk kleiner :') Bijzonder mooie bewegingen voor zulke kleine paardjes en een hele sprekende uitstraling hebben ze!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 11:53

Ze zijn er wel hoor maar niet allemaal onder de noemer ASPC :) Binnen de Duitse Classics is bijvoorbeeld jo-co s kc coyne connection een mooi voorbeeld ook een uit de USA geimporteerde hengst. Van hem lopen al aardig wat nakomelingen rond.
Het tweede hengstje op de foto was toch ook geimporteerd door een Duitser of heb ik het nu mis ?
Ik merk zelf dat de ponies met veel ASPC bloed niet de makkelijkste zijn om mee te mennen. Men jij zelf met je hengsten ?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 12:05

Wat een gave dieren! ben niet weg van dit ras maar zo zou ik ook wel een collectie willen :):)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:01

Oh wat zijn ze prachtig zeg <3 schitterend. Mooi uitzicht in de weide inderdaad.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 13:19

Ik men zelf ook ja, enkel en dubbelspan :D
We hebben nu 19 ASPC's en die zijn allemaal qua karakter, type, beweging en grootte heel geschikt om te mennen. Ook zijn het super kinder pony's, ook de hengsten. Attraction is bv ook zadelmak en super met kindjes die nog niet kunnen rijden.

Er zijn ook moderne ASPC's met veel hackney bloed, die zijn moeilijker qua karakter en temperamentvoller. Maar ook die worden juist veel gemend vanwege de spectaculaire hackney-achtige beweging. Wij hebben dat type zelf niet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:24

Wat zijn deze gaaf!! Ik ben fan! Het zijn echt mini-paardjes.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 13:44

Knappe paarden! Waw!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:00

Dan wil ik dolgraag foto's zien van het mennen, ben zelf bezig met het fokken van AMHA minipaarden maar ik heb recent twee mini-appaloosa's erbij gekocht om mee te mennen omdat die daar wat beter voor geschikt zijn, qua grootte en kracht. Mij hadden ze toen ook gezegd dat een ASPC niet zo geschikt was als menpaardje wegens hun temperament maar zelf nog nooit met dit ras bezig geweest dus geen ervaring mee. :)

Ik heb wel al een merkbaar verschil in mijn appaloosa's, de ene heeft veel Amerikaans bloed en is veel meer voorwaarts en ongelofelijk werkwillig. De andere is een echte NAS gefokte mini appaloosa, en die is veel rustiger in zijn hoofd en gewoon in het algemeen wat kalmer. Karakters kunnen toch zo verschillen. :D

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:11

Ik ben geen menner, vind het wel mooi om te zien maar ik denk dat er qua ASPC ook nog verschil in bloedlijnen zit; mijn hengst bv is een heethoofd, net als 2 van mijn ASPC merries, en dat zijn ook Classics net als TS heeft. Je moet ermee om kunnen gaan en ervan houden maar ik heb van menners weleens gehoord dat dat juist de besten kunnen worden ivm hun sterke karakter.
Maar de karakters onderling kunnen behoorlijk verschillen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:45

Je ment met zowel je hengsten als je merries ?
Zijn dat shows of ook andere onderdelen ?

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:00

Ik had er nog nooit van gehoord, maar wat een knappe beestjes zijn dat! Heel mooi om zien :-).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 16:59

<3 Wat een mooie paardjes !
De ene overwegend zwart, de andere overwegend wit...Yin en Yang :+
Meer foto's mogen altijd hoor :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:22

Ohhh zo verliefd!!!

Als er ooit nog een kleintje bij komt voor shows... :+:

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:41

Had eerlijk gezegd al verwacht dat de foto's van het laatste paardje uit de USA zouden komen........zo geknutseld, dat kan bijna alleen maar daar......naturel vind ik ze alle drie geweldig!!
Zoals gezegd........zo een types zou ik graag nog een keer in mijn bezit willen hebben.
Mooi!!!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:08

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:26

Absoluut niet.
Maar hier is onlangs ook al aandacht voor geweest in een topic.
Bij de arabieren kunnen ze er ook wat van :r

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 10:47

Nynker, ze is nu echt mooi goudgeel met zwarte manen, zoals de meeste valkjes.

Voor mooie menfoto's op wedstrijden kan je bv kijken op deze website bij congress 2017; https://www.caseymcbride.com
dat zijn allemaal aspc's, en dan zie je de veelzijdigheid.

Onze hengsten hebben geen van 3-en een dish, ze hebben juist allemaal een vrij recht hoofdje. ASPC's hebben zelden een echte dish, ze hebben ook niet altijd hele elegante kleine hoofdjes..

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:54

Ja klopt, ik vind de meeste ASPC zeker rechte hoofdjes hebben. Als veulen zie je meestal een dish maar dat groeit er dan wel uit hoor. Al vind ik een beetje dish wel mooi staan bij minipaarden maar inderdaad niet zo dat extreme Arabierenhoofd dat hier als voorbeeld werd aangehaald.

Die foto's van het mennen is dan ook wel op shows, en dat is zo meer voor het mooe zicht ervan, vind dat ook wel beetje nep. Ik vind dat je moet kunnen mennen overal en niet alleen in een piste, dus zou ze graag gewoon eens zien mennen op straat tussen al de dagelijkse gewone zaken, volgens mij is dat met een ASPC toch wel al veel moeilijker dan met een ander ras, van wat ik gehoord heb.

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 11:03

ASPC's zijn doorgaans qua karakter heel makkelijk, veel makkelijk ook dan de AMHA's. Die van ons zijn zo lekker nuchter, betrouwbaar en braaf. Mensen verbazen zich vaak ook als onze Ramesses op wedstrijd bv tussen hengstige merries staat in de showstands en dan gewoon heel relaxed staat.

Maar bij de paardjes die de afgelopen jaren zijn geïmporteerd, zitten een paar draken tussen qua karakter. Die geven een verkeerde indruk van het ras. Ik merk ook dat in Europa mensen daardoor denken dat ze moeilijk zijn. Neemt niet weg dat de paardjes met meer hackney bloed zeker pittiger zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:09

Fiorenze heb je geen eigen fotos, die site is leuk maar idd erg nep.
Wat voor wagentje rijd je mee ?

Fiorenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:08

Ik heb helaas zelf geen eigen menfoto's, ik ben voorlopig nog steeds alleen een recreatieve menner. Dus we hebben ook gewoon een recreatiewagentje.

In de toekomst wil ik ook wel wedstrijden gaan mennen, maar daar komt weer een hoop bij kijken. Dan moet ik ook een ander karretje, trailer, tuig enz aanschaffen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:41

Fiorenza schreef:
ASPC's zijn doorgaans qua karakter heel makkelijk, veel makkelijk ook dan de AMHA's. Die van ons zijn zo lekker nuchter, betrouwbaar en braaf. Mensen verbazen zich vaak ook als onze Ramesses op wedstrijd bv tussen hengstige merries staat in de showstands en dan gewoon heel relaxed staat.

Maar bij de paardjes die de afgelopen jaren zijn geïmporteerd, zitten een paar draken tussen qua karakter. Die geven een verkeerde indruk van het ras. Ik merk ook dat in Europa mensen daardoor denken dat ze moeilijk zijn. Neemt niet weg dat de paardjes met meer hackney bloed zeker pittiger zijn.

Ik mag hopen dat je daarmee niet op oa onze ponies doelt; een heethoofd is iets anders dan een draak he? ;) en net als bij elk ander ras: er zijn verschillen. Je hebt idd de goedmoedigen maar er zijn ook ponies bij die hoog in het bloed staan en snel beledigd zijn, ik denk niet dat je kunt zeggen dat de ASPC een gemiddeld karakter heeft, het gaat van goedmoedig tot temperamentvol en dat is geen verkeerd beeld van dit ras, het is gewoon een feit. Het is alleen maar goed dat mensen die er iets mee willen gaan doen, weten dat het karakter behoorlijk kan verschillen en zich daarom goed moeten laten voorlichten, ook vwb afstamming/bloedlijnen.

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:22

Verliefd! Wat zijn ze knap <3

Lucky you haha. :D

Ik wil er ook eentje zoals Pharoahs Ramesses. _O-