Paarden kliniek rekening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:44

Lizzyy schreef:
goeroe schreef:
Ik kan me voorstellen dat er emoties bij komen kijken en dat het vragen naar de mogelijkheden van een betalingsregeling op dat moment gemakkelijker gezegd dan gedaan is, maar ik begrijp echt niet dat je het er dan maar op aan laat komen. Moet iemand anders er dan maar voor opdraaien? Ik vind dat echt onfatsoenlijk eerlijk gezegd. :o

Hoezo moet iemand anders voor de kosten opdraaien?

Dat staat er niet. Ik mag hopen dat iedereen met een betalingsregeling uiteindelijk zelf voor de kosten opdraait. (Al wijst de praktijk helaas anders uit, het is niet voor niets dat sommige dierenartsen er niet meer aan beginnen.) Dat neemt niet weg dat het altijd ongemak oplevert als een betaling vertraging oploopt. De kosten zijn gemaakt en een kliniek is uiteindelijk ook maar gewoon een bedrijf waarvan verwacht wordt dat ze haar rekeningen op tijd betaalt. Misschien heeft de kliniek genoeg buffers en heeft niemand er een probleem mee als er in termijnen wordt betaald, maar het is niet aan de klant om dat voor de kliniek te bepalen. Natuurlijk kun je gerust om een betalingsregeling vragen, maar er achteraf pas mee komen is gewoon onfatsoenlijk. Een betalingsregeling is geen recht. Ik weet dat paardenmensen bekend staan om hun slechte betaalgedrag, maar de reacties in dit topic blijven me verbazen. Als jullie je loon een maand later krijgen omdat Jantje zijn rekening niet op tijd heeft betaald vinden jullie dat zeker ook heel normaal?

Rizette

Re: Paarden kliniek rekening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:50

Ga er ook niet vanuit dat als je in termijnen gaat betalen het bedrag gelijk blijft. Daar kunnen rente of kosten bij gevorderd worden. Die krijg je bij Wehkamp ook als je op afbetaling koopt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:53

goeroe schreef:
foxy80 schreef:
Serieus? Mijn enige vraag is: kan dat genezen?

Dan is het mijn beurt om te vragen: "Serieus?" Als je bij de kapper zit vraag je toch ook niet nadat je geknipt bent of je in termijnen mag betalen? Bij elke andere vorm van dienstverlening zouden we dat absurd vinden, maar blijkbaar moet een dierenkliniek maar begrijpen dat we ons verstand verliezen wanneer het om dieren gaat. Dat hun financiële verplichtingen wel gewoon doorlopen vergeten we voor het gemak dan maar even? Begrijp me goed, ik ben op zich niet tegen een betalingsregeling in zo'n situatie, maar als je niet vooraf hebt gevraagd naar de mogelijkheden vind ik het logisch dat de kliniek verwacht dat je gewoon op tijd betaalt. Een incassotraject kost ook tijd en geld terwijl de uitkomst onzeker is, dus de kans is groot dat ze wel eieren voor hun geld kiezen als je er achteraf nog om vraagt, maar netjes is dat niet.

We gaan uit van onvoorziene toestanden, dingen die je niet wil. Een kappersbezoek wil je en ga je zelf bewust naar toe, dus dat is m.i. geen vergelijk. Of ts moest plastische chirurgie hebben laten uitvoeren met haar paard :+ .

Da zal trouwens lachen als je drie weken wacht met bellen omdat je moet sparen. Wordt het vaak complexer en duurder.

En in crisis situaties vind ik het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de kliniek om jou te informeren. Of toch na eerste behandeling. Als ik jankend de da op zondag moet bellen en we in zeven haasten naar de klniek mogen spurten, dan ga ik niet naar alle mogelijke kosten hengelen over de telefoon.

Doe je bij mensengeneeskunde ook niet. Zie je het al, word je geschept door een auto, voor ze je in de ambu willen hijsen roept je pa "ho maar, wat kost dat?"

Het is wel jouw verantwoordelijkheid een potje te hebben. Helaas is daar eigenlijk geen richtlijn in hoeveel dat moet wezen. Ik denk persoonlijk hoeveel je er zelf voor over hebt. Voor de ene is dat dus meer dan de ander.

En trouwens, ts eist geen afbetalingsplan, ze vraagt of het kan. Als kliniek nee zegt, is dat hun goed recht.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:54

marleen_usar schreef:
Wie is hier mee bekend, ik vind het een beetje gênant om aan hun zelf te vragen. Kan je bij een dierenkliniek in termijnen betalen? Ik heb daar namelijk geen ervaring mee.

Wat zeiden ze daar eigenlijk?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:58

Jahoor dit kan gewoon. Mits je het netjes overlegd.

Toen mijn paard afgelopen zomer 2 weken op de kliniek heeft gestaan, had ik ook een grote rekening en in 2x betaald.

Overigens ook geen extra kosten oid er bij gekomen..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:13

foxy80 schreef:
En in crisis situaties vind ik het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de kliniek om jou te informeren. Of toch na eerste behandeling. Als ik jankend de da op zondag moet bellen en we in zeven haasten naar de klniek mogen spurten, dan ga ik niet naar alle mogelijke kosten hengelen over de telefoon.

Dus het is volgens jou de verantwoordelijkheid van de kliniek om bij de klant te informeren of die de rekening wel kan betalen? := Ik vind dat echt de omgekeerde wereld. Het lijkt me logisch dat niet alle kosten tot in detail vooraf bekend zijn en besproken worden, maar het is heel normaal om te vragen naar een indicatie en als je daarvan schrikt alvast te informeren of er een betalingsregeling mogelijk is.

foxy80 schreef:
Het is wel jouw verantwoordelijkheid een potje te hebben. Helaas is daar eigenlijk geen richtlijn in hoeveel dat moet wezen. Ik denk persoonlijk hoeveel je er zelf voor over hebt. Voor de ene is dat dus meer dan de ander.

Het probleem is dat sommige mensen er meer voor over hebben dan ze letterlijk over hebben. En je kunt nou eenmaal geen geld uitgeven wat je niet hebt. Prima om dan een betalingsregeling te vragen, maar er zonder te vragen op te gokken dat je die wel krijgt of dat een ander het voor je gaat betalen (zie alle inzamelingsacties van de laatste tijd) vind ik echt bizar.

foxy80 schreef:
En trouwens, ts eist geen afbetalingsplan, ze vraagt of het kan. Als kliniek nee zegt, is dat hun goed recht.

Klopt, maar wat als de kliniek nee zegt? Kan ze dan wel ineens op tijd betalen? Dan hoeft ze toch ook niet om een betalingsregeling te vragen?

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:13

Bij de Lingehoeve is het iig ook mogelijk. Werd me vorig jaar verteld toen de kliniekopnames inc operaties richting de 5 nullen liep in 3 maanden tijd. Heb het overigens niet gedaan dus over eventuele rentes kan ik je niks vertellen. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:19

goeroe schreef:
foxy80 schreef:

Dus het is volgens jou de verantwoordelijkheid van de kliniek om bij de klant te informeren of die de rekening wel kan betalen? := Ik vind dat echt de omgekeerde wereld. Het lijkt me logisch dat niet alle kosten tot in detail vooraf bekend zijn en besproken worden, maar het is heel normaal om te vragen naar een indicatie en als je daarvan schrikt alvast te informeren of er een betalingsregeling mogelijk is.

Op zich is het niet omgekeerde wereld he. De verkoper laat de prijs van een dienst of product aan de koper weten. Of dat nu een prijslijst bij de kapper is of prijskaartjes bij ieder product in de supermarkt. De verkopende dienst informeert over de prijs en de koper bepaalt dan of die die prijs voor het product of dienst wenst te betalen.
Bij medische diensten is dit niet altijd mogelijk om op voorhand in te schatten, maar ook hier ligt de verantwoordelijkheid dus bij de verkoper om de koper zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van de prijs. Het niet over de prijs hebben totdat de koper zelf zo vriendelijk is om even te polsen hoe duur het grapje wordt, is niet de gangbare werking.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:45

Dusja1 schreef:
Bij de Lingehoeve is het iig ook mogelijk. Werd me vorig jaar verteld toen de kliniekopnames inc operaties richting de 5 nullen liep in 3 maanden tijd. Heb het overigens niet gedaan dus over eventuele rentes kan ik je niks vertellen. :)

100.000 euro? :oo

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:26

Gini schreef:
Op zich is het niet omgekeerde wereld he. De verkoper laat de prijs van een dienst of product aan de koper weten. Of dat nu een prijslijst bij de kapper is of prijskaartjes bij ieder product in de supermarkt. De verkopende dienst informeert over de prijs en de koper bepaalt dan of die die prijs voor het product of dienst wenst te betalen.
Bij medische diensten is dit niet altijd mogelijk om op voorhand in te schatten, maar ook hier ligt de verantwoordelijkheid dus bij de verkoper om de koper zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van de prijs. Het niet over de prijs hebben totdat de koper zelf zo vriendelijk is om even te polsen hoe duur het grapje wordt, is niet de gangbare werking.

Het zou beter zijn als ze het standaard deden, dat ben ik wel met je eens. Maar gangbaar? Ik weet niet hoe het bij anderen gaat, maar hier is de dierenartsrekening altijd een verrassing totdat hij op de deurmat valt. De garage bijvoorbeeld is ook zo'n plek waar vaak pas over kosten wordt gesproken als je er zelf over begint. Echt niet dat ik daar mijn auto achterlaat zonder duidelijke afspraken. Ik kan me vergissen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat voor veel mensen die in de paardenkliniek door stomheid geslagen zijn niet veel anders is. Zelfs als je principieel van mening bent dat de verkoper moet beginnen over de kosten begrijp ik niet dat je je mond houdt als je ook maar enigszins het vermoeden hebt dat je het niet in één keer kunt betalen. Al was het puur uit eigenbelang omdat je niet in de problemen wilt komen vanwege een hoge rekening. En laten we elkaar nou niet voor de gek houden, iedereen weet dat je er met een paar honderd euro niet bent als je paard een zware operatie moet ondergaan.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:40

Van mij werd vorig jaar wel verwacht dat ik een behoorlijk bedrag op moest hoesten na een aantal dagen kliniek. Maar het lijkt me op zich wel logisch dat je bij veel klinieken gewoon in termijnen kan betalen.
Niet iedereen man 3000 euro zo maar ophoesten. En een indicatie vooraf is altijd handig maar vaak zijn deze bedragen toch heel anders dan het werkelijke bedrag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:49

Sommigen reopen hier wel ja hoor dat kan..
Maar dat is wat te simpel geredeneerd.

Het kan bij sommige klinieken en onder sommige omstandigheden, maar je kan er niet zomaar van uit gaan dat je in termijnen kan betalen.

je dient in ieder geval op het moment dat je ook maar vermoed dat het boven je budget wat je direct kan betalen gaat komen, dit direct aan te geven en niet achteraf.
En beetje dieren eigenaar weet dat avond of nacht of weekeind bezoek al in de papieren gaat lopen en een paar pillen gaat vaak nog wel als je geen 60 kilo hond (pilletjes voor je Chihuahua zijn toch iets goedkoper) of paard hebt, maar het moment dat er geopereerd moet gaan worden of iets dergelijks dan moet je toch al wel doorhebben dat het geld gaat kosten.
Meeste dierenartsen polsen ook wel even naar de mogelijkeheden bij de eigenaar heb ik gemerkt en kunnen dan ook eventueel alternatieven bieden, van andere behandeling tot euthanasie.
En er zijn ook eigenaren zat, die het wel kunnen betalen, maar niet willen betalen, is andere groep, maar ook eentje om rekening mee te houden.

Ze leveren een dienst en goederen en willen daar ook voor betaald worden, dus regel je financiele zaken desnoods al bij binnenkomst bij de assistente als je niet alleen voor nagels knippen en een enting komt. Better safe then sorry.. En ik ben helemaal niet pro verzekeringen, meer van de sparen, maar voor sommigen is zo'n verzekering dan weer grote aanrader. (die geven overigens minder ellende dan die voor paarden).

Als ik binnenstap bij een garage of dierenarts en ik kom niet voor iets duidelijks geef ik altijd direct aan op te hoogte te willen worden gehouden van onvoorziene kosten.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:56

Meestal kan het wel. Maar inderdaad gewoon even vragen. Is geen rare vraag. Je laat je wel van de goede kant zien dan. En ik kan mij voorstellen dat je in de hectiek hier niet meteen aan gedacht hebt.

Voor zulke bedragen snap ik wel dat je graag in termijnen wilt betalen. Sommigen hebben nu eenmaal niet een grote buffer of alles komt in èèn keer.

Niet geschoten is altijd mis

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:01

Tiggs schreef:
Dusja1 schreef:

100.000 euro? :oo

sorry, dat moesten er 4 zijn :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:07

Volgens mij informeren de grote klinieken je wel voor een operatie of behandeling als het duizend(en) euro's gaat kosten.

Maar als je bijvoorbeeld 400 of 500 euro niet direct kan betalen zou ik zelf ook wel eerder aan de bel trekken en er om vragen. Ik kan me zo voorstellen dat klinieken natuurlijk niet voor alle behandelingen en bedragen zo coulant zijn...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:40

goeroe schreef:

Gelieve mijn post wel heel te laten. Ik combineer dit gegeven met het feit dat je als verantwoordelijk paardeneigenaar een potje hebt. Dat moet aanloopkosten dekken zoals visite, prikken, onderzoek. M.i. is er dan geen probleem met solvabiliteit an sich. Als dan blijkt dat het of een lang behandeltraject wordt of een operatie, dan is meestal de druk van de ketel en als de DA het dan zelf niet aangeeft moet je zelf naar de kosten vragen.
Het is alleen in de acute stresstoestanden zoals een dringende koliekoperatie of een geboorte die mis gaat, dat ik er bij god niet aan denk te vragen wat dit gaat kosten. Dan vind ik het toch de DA die de kalmte moet bewaren en iets van kosten mag zeggen alvorens hij het scalpel tevoorschijn tovert. Normaliter doen ze dat ook. Vragen hoe oud paard in kwestie is, wat het moet kunnen en dan komt de kwestie: wil je het er nog aan geven? Ze moeten ook toestemming van jou hebben voor ze bepaalde zaken überhaupt mogen doen met je paard.

goeroe schreef:
Het probleem is dat sommige mensen er meer voor over hebben dan ze letterlijk over hebben. En je kunt nou eenmaal geen geld uitgeven wat je niet hebt. Prima om dan een betalingsregeling te vragen, maar er zonder te vragen op te gokken dat je die wel krijgt of dat een ander het voor je gaat betalen (zie alle inzamelingsacties van de laatste tijd) vind ik echt bizar.

Daar moet je je pot op voorzien. Als er een discrepantie is tussen beide bedragen, dan heb je tot de vervaldatum om een oplossing te zoeken. Desnoods via een inzamelingsactie. Nee heb je, ja kan je krijgen.

goeroe schreef:
Klopt, maar wat als de kliniek nee zegt? Kan ze dan wel ineens op tijd betalen? Dan hoeft ze toch ook niet om een betalingsregeling te vragen?

Sommige mensen gaven hier al in het topic aan dat het comfortabeler aanvoelt niet gelijk hun hele rekening leeg te trekken. En als de kliniek nee zegt, dan heb je tot de vervaldatum om een oplossing te zoeken: elders lenen/ nier verpatsen/ prostitutie...

Gini schreef:

Net wat ik bedoel. De da weet waar hij over spreekt, jij hoort het gewoon in Keulen donderden. Vb er wordt een zalf voorgeschreven. "Tubetje per dag" klinkt het. Tot blijkt dat dat "tubetje" 25 euro kost. Dagelijks voor een maand. Dan zit je zo aan 750 euro. Maar eigenaar denkt misschien, oh een zalfje, dat zal dan ook wel een klein prijsje zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:04

Hier voor alle kosten boven de 1000 euro teken je voor. De dierenarts geeft een bedrag aan en of ze zitten er onder of het is spot on het bedrag. Ze zullen er ook wel nooit zomaar boven komen (tenzij met overleg) Regeling kan altijd :j

Mijn ervaring is zelfs als het spoed is, is er 1 iemand aanwezig de kosten doorgeeft zodat je niet voor verrassingen komt te staan

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:14

Bij de dierenkliniek waar mijn haflinger weken heeft gestaan was dit een aanbod van hun kant. Ik heb hier alleen de laatste maand gebruik van gemaakt.

Stalling en medicatie kwamen neer op gemiddeld €1500-€1800 per maand. Na 3,5 maand kwam de bodem van de spaarpot aardig inzicht en werd ons mee gedeeld dat ze het goed zouden begrijpen wanneer we volgende periodes gespreid wilde betalen. Godzijdank kon hij toen met 4 weken naar huis. Die laatste € hebben we gespreid om de financiële druk voor dat moment wat te verlichten. Ik weet ook niet of dit een service was of een kwestie van vertrouwen en mee denken.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:15

Ik heb hier helaas een vervelende ervaring mee. Er stond bij deze kliniek aangeven dat er contant betaald moest worden (cash of pin). Echter waren ze niet transparant over de kosten. Ik gaf toestemming voor kosten A en kosten B (2x zo hoog!) werden gemaakt, dit zag ik later terug op de rekening, die heel veel hoger uitviel. Jammer dat het zo moest lopen, ik heb vinger aan de pols gehouden wat betreft de kosten van de behandelingen en het voelt heeel erg zuur om er vervolgens achter te komen dat er toch andere kosten gemaakt zijn. Vind dat heel erg niet netjes.

Overigens heb ik hier natuurlijk contact over gehad, maar voelde men zich persoonlijk aangevallen. Ik begrijp dat als je bezig bent een dier te redden, dat je niet naar elke euro kijkt als dierenarts, maar kom op, 2x zo hoog? Dan gaat er toch iets flink mis. Ik heb zelfs geen excuses gehad.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:42

mijn merrie heeft begin 2017 een keizersnede gehad. Veulen was overleden. Ipv dat ik een bedrag overhield aan verkoop van het veulen, had ik een rekening van 2700 euro.
Ik heb, toen ik de beslissing moest nemen, gelijk aangegeven dat ik het eigenlijk niet kon betalen. Ik had nl net een ander huis gekocht en al mijn spaargeld moest daarnaar toe.
DA gaf toen aan dat ik het in termijnen mocht betalen. Dus ik betaal elke maand 250 af en ik ben ergens in maart klaar. Ze zijn heel coulant met mij, maar ik ben ook een goede klant ( helaas...).

DA gaf destijds ook aan dat de keizersnede ongeveer 1000 euro zou zijn. De avond van de keizersnede heeft dat ook gekost (2 dierenartsen in de avond bij mij op stal, gehele keizersnede incl medicatie e.d.). De andere 1700 euro zat hem in 3 weken stallingskosten en de medicatie.
Maar goed, ik heb m'n paard nog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:00

foxy80 schreef:
dan heb je tot de vervaldatum om een oplossing te zoeken: elders lenen/ nier verpatsen/ prostitutie...

_O- _O- _O-

Ik begrijp het ook wel... het kan ook gewoon zijn dat je op dat moment alles tegelijk hebt.
Ik heb voor mezelf altijd 10.000 apart staan wanneer in een paard heb voor het geval dat er een operatie oid in zit die de verzekering niet gaat vergoeden. Ik wil alles kunnen doen voor mijn paard op zo'n moment... maar soms heb je dan zelfs aan dat bedrag niet genoeg. Of je dat zou moeten willen is een tweede natuurlijk :')

Maar als je in 1 maand meerdere hoge rekeningen krijgt, je auto er opeens mee kapt en je voor jezelf in eens hoge rekeningen krijgt begrijp ik wel dat het prettig kan zijn als je met je kliniek een regeling kan treffen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:26

Ik zie het probleem niet. Eén van mijn Dobermanns had kanker, nou dan loopt 't ook snel op, want je wil vaststellen wat voor soort, n of het einde daarmee in zicht is. Dan krijg je dus foto's, scans, bloedonderzoek, aanvankelijk medicijnen. Als het dan kwaadaardig blijkt, uitgezaaid ook nog, na nóg wat onderzoekingen en testen, kun je nog dure pijnstilling tot het gewoon niet meer hondwaardig is.
Dat is bij mij dus gebeurd, nou dat totaalbedrag had ik ook niet even op de plank liggen.
Mocht in termijnen, na eerlijk gezegd te hebben, dat ik dit niet inééns kon ophoesten.
Want ik kreeg natuurlijk ook nog de kosten voor euthanasie er bovenop.

Dat was echt geen probleem, ik gaf wel vooraf aan wannéér ik precies ik in staat was de aflostermijnen te voldoen.

luckie_jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:19

ja meestal wel idd,maar wat gezegd wordt,je krijgt echt wel een indicatie te horen lijkt me als het over echte hoge kosten gaat

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:08

Het verbaast mij best wel een beetje dat iedereen het de normaalste gang van zaken vind, gespreid betalen. Natuurlijk heel fijn dat het er is, maar waar leg je dan de grens? Vanaf welk bedrag moet dat mogelijk zijn?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 13:15

Jessix schreef:
Het verbaast mij best wel een beetje dat iedereen het de normaalste gang van zaken vind, gespreid betalen. Natuurlijk heel fijn dat het er is, maar waar leg je dan de grens? Vanaf welk bedrag moet dat mogelijk zijn?

Dat het jou verbaast, verbaast mij dan weer. Wat maakt het uit of het in termijnen betaald word? Zolang het toch maar betaald wordt? Voor de 1 is dat nu eenmaal prettiger; dat kan toch. Blijkbaar hoef jij dat niet, hartstikke fijn!! Maar niet iedereen kan dat en zo kunnen paarden toch naar de kliniek, prima toch. Of heb je liever dat wegens geldgebrek er paarden ingeslapen worden?