Wat is eerlijker: Verkopen of inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:19

CharmingS schreef:
Maar in plaats van het paard naar iemand te brengen die meer ervaring had met dit soort paarden bracht hij het paard naar de slager 8)7 .

Dat heet geen goed geld naar kwaad geld gooien en je verantwoordelijkheid nemen dat niemand met zo'n paard verongelukt. Ik vind dat geen vreemde beslissing, zeker niet als je je geld kennelijk met paarden moet/wilt verdienen. Zelfs als een ander zo'n paard wel onder de knoet krijgt, is het maar de vraag of je zo'n dier nog een beetje kunt verkopen/je geld er uit kunt halen, én of de nieuwe eigenaar alsnog geen problemen krijgt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:25

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar dat gedrag vandaan komt en ook hoe oud het paard is. Maar zoals ik het verhaal nu lees, zou ik dezelfde keuze maken. Dit paard voor marktwaarde verkopen zou niet eerlijk zijn, en voor slachtprijs verkoop heb je kans op doorverkoop met oneerlijk verhaal. De Tinker die ik heb staan is 4 jaar en haar gedrag komt voort uit onkunde vorige eigenaar, paard zelf qua karakter zit geen moedwillig kwaad in, ook haar bloedlijnen zijn goed en ze zou waardevol zijn voor de fokkerij. Met deze informatie zou ik dus wel durven verkopen, mocht mij wat overkomen (maar gelukkig is ze in dat geval al verzegd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:28

Ik zou never nooit inslapen/slachten aanraden in plaats van verkopen omdat je bang bent dat je paard terecht komt.
Ik heb 2 jaar geleden ook m'n paardje van toen bijna 18 moeten verkopen, nog super fit overigens maar ik ben dik opgelicht, het was m'n allerbeste maatje betekende alles voor me en een jaar later kwam ik er achter dat ze nog geen half jaar later was door verkocht voor de dubbele prijs.
Heb ik spijt? Absoluut.
En ja ik heb op verdrietige momenten ook gedacht ik had haar liever in laten slapen dan dit, dat over gegooi met een levend dier vind ik zo walgelijk. Maar tuurlijk had ik haar nooit in laten slapen, ze was verder gezond etc. En nee ook niet als ze afgekeurd was en alleen nog kon worden gebruikt voor grondwerk, knuffelen en soms een buitenritje.

Anoniem

Re: Wat is eerlijker: Verkopen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:30

Het enige soort paarden dat ik zou overwegen om in te laten slapen,
zijn afgekeurde sportpaarden. Paarden die echt niet meer bereden mogen worden.
Vaak komen deze vroeg of laat toch weer in de handel terecht (vaak door hun looks), en worden ze gewoon weer als dressuur- of springpaard gebruikt, ondanks de pijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:31

Ibbel schreef:
CharmingS schreef:
Maar in plaats van het paard naar iemand te brengen die meer ervaring had met dit soort paarden bracht hij het paard naar de slager 8)7 .

Dat heet geen goed geld naar kwaad geld gooien en je verantwoordelijkheid nemen dat niemand met zo'n paard verongelukt. Ik vind dat geen vreemde beslissing, zeker niet als je je geld kennelijk met paarden moet/wilt verdienen. Zelfs als een ander zo'n paard wel onder de knoet krijgt, is het maar de vraag of je zo'n dier nog een beetje kunt verkopen/je geld er uit kunt halen, én of de nieuwe eigenaar alsnog geen problemen krijgt.

Uhm, denk als jij zou weten hoe mijn oude werkgever met zijn paarden om ging dat je wel anders zou praten.. Hij wou trouwens dat paard ook helemaal niet verkopen en had 27 paarden voor zijn hobby, hij heeft in al die tijd nog nooit een paard verkocht, bracht alles naar de slager..

Paard had koliek.. Moest hem maar in de paddock zetten want dan kon hij het dier er makkelijk uit slepen als hij dood ging.. Mocht geen dierenarts bellen.

Paard springt over de bakrand maar blijft halverwegen hangen (voorbenen in de bak achterbenen in stalgang). Had zijn knieen afgeschaafd en was wat dik geworden, hij heeft hem op de trailer gezet en heeft hem naar de slager gebracht, want dat was goedkoper dan de dierenarts..

En moet zeggen dat ik toch wat meer paarden heb gezien die koekkoek waren, die bracht ik naar een kennis en kwamen braaf en vrolijk terug.. Maar bij hem was alles wat geld kosten niet goed.. Ook voer mocht niks kosten en het hooi wat ze kregen was verrot snelweg hooi, en hij voerde ze beschimmeld mais, en brok mochten ze niet hebben want dat was te duur.. Sorry maar als je 27 paarden wil houden voor je hobby en daar personeel voor inhuurd om ze te laten trainen full time dan moet je niet op je portomonee gaan zitten als je het geld er wel voor hebt maar niet uit wil geven

Spijt me zeer maar daar heb ik geen goed woord over te zeggen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:35

alleen wel aan mee geholpen het in stand te houden door er te werken :=

Beste meneer gaat iig geen geld verdienen over de rug van een ander door paarden met gelogen verhaal voor veel geld te verkopen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:40

Caily schreef:
alleen wel aan mee geholpen het in stand te houden door er te werken :=

Beste meneer gaat iig geen geld verdienen over de rug van een ander door paarden met gelogen verhaal voor veel geld te verkopen.

Omdat ik het in eerste instantie niet in de gaten had hoe ernstig het was.. De eerste maanden was het voer nog niet zo slecht als op het laatst.. Heb nergens aan mee geholpen trouwens (fijn dat je meteen die aanname maakt) heb uiteindelijk de dierenpolitie gebeld en die hebben hem een waarschuwing gegeven.. En nu staat hij onder controle en komen ze 2 keer per jaar bij hem kijken had ik begrepen..

Daarnaast ben ik daar toen me duidelijk werd dat deze man niet helemaal eerlijk was tegenover zijn dieren en ze als wij vakantie hadden gewoon niet voerde en geen stallen deed mesten zoals was afgesproken.. Om vervolgens ons de schuld te geven omdat wij zo nodig een paar dagen vrij wilde zijn met kerst en hij nota bene zelf had gezegd dat wij niet hoefde te komen werken met kerst en oud en nieuw want dan zou hij dat zelf doen.. Ammehoela ben blij dat ik daar weg ben..

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:43

Zullen we de discussie on topic houden? :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:07

Als mij iets overkomt gaat mijn paard naar de slager. Ook als Ik er financieel niet meer voor kan zorgen.

Hij is nu 8 jaar oud en is gewoon een maandagochtend veulen geweest. Heeft al te veel gemankeerd voor zijn leeftijd. Is geen makkelijk paard in omgang en onder het zadel al helemaal niet. Meerdere valpartijen samen hebben we er al opzitten. Iemand anders komt er niet op. Is bij andere aan de hand gewoon te eigenwijs.

Nee sorry ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat er wat met iemand gebeurd door Mijn paard. En Tja zijn gebruiksaanwijzing weet ik zelfs na 8 jaar nog niet