Ouder paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:14

Ja en ik heb heel veel van dat dier mogen leren, ik zeg doen. Afkomst was onbekend maar ik heb er veel plezier aan gehad en deze is tot 32 jaar 2x per week een 30 minuten bereden gewoon een rustig stapritje.
En dit dier is in zijn slaap overleden ( hij was oud maar niet kwakkelend en geen ouderdomskwalen)Wel een aangepast voer belijd gras ,hooi en senior brokken met slobber en mineralen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:15

Misschien wat maneges af gaan? Ik heb mijn onderhand 19 jarige ook van de manege af. Super braaf, hoeft niet elke dag te lopen en geniet onwijs van het eigen paard zijn. Dankbaarder krijg je ze niet :)

anjali

Re: Ouder paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:47

Ik heb altijd oudere paarden,boven de 20 inderdaad,en die zijn toch wel rustiger en hebben minder werk nodig dan een jong dier. Logisch toch.Voor lichte recreatie kunnen ze nog goed mee,mits geen kwalen waardoor dat niet meer gaat.Ik zou geen jong paard willen want omdat ik zeelf op leeftijd ben kan ik een jong paard niet bieden wat hij nodig heeft aan beweging en afwisseling.Dus,ts,goed idee,en je geeft een oud paard ook weer een tehuis.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:12

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:21

Leuk dat je er aan zit te denken om een eigen paard aan te schaffen! Inderdaad gewoon goed zoeken naar een paard dat bij je past. Ik geef momenteel nog af en toe les aan iemand en haar paard loopt ongeveer 2 keer per week (alleen in het weekend) en verder gewoon op de wei en is zo'n 22 nu. Ze rijdt altijd met beleid en het gaat heel goed, beiden hebben er zin in en door het paard goed op te warmen en uit te stappen kunnen ze heerlijk rijden. Zowel in de bak als buiten tuffen ze lekker rond en het paard is alles behalve saai maar wel goed te rijden. Als het paard wat stijf is dan is een dagje logeren voldoende om de volgende dag nog een lekker ritje te kunnen maken. Dus ik denk dat het goed moet kunnen maar het is wel heel goed zoeken. Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:24

Mijn paard van 17 zou precies zijn wat je zoekt, lief, rustig, sociaal, altijd opzadelen en wegrijden ook na 3 weken vakantie. Geen slome maar wel gewoon betrouwbaar en ook zonder enig gebrek.
Ze zijn er echt :j ik hoop dat ik nog heel lang met haar kan rijden, maar de kans dat je wat korter doet met een ouder paard is natuurlijk best groot en dan is het lastig, want dan zijn ze nog goed genoeg voor "grasmaaier" maar niet meer om te rijden. En dat is dan wel heel duur.
Je moet er echt via via aankomen denk ik want het zijn vooral paarden waar wat mee is die worden aangeboden.
Een braaf paard is goud waard en worden niet zo snel te koop aangeboden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:44

Ik zou inderdaad niet teveel gaan kijken naar leeftijd maar eerder naar het paard die bij je past.

Waar ik wel rekening mee zou houden is met wat jouw eigen lijf aankan en wil.
Heb je bv wel nog de mogelijkheid / zin om iedere zaterdag een pittige buitenrit van 3 uur te maken inclusief goede stukken galop en een sprongetje, dan zou ik eerder voor een jonger dier gaan kiezen, een paard die verder dagelijks buiten komt en ev in de week nog eens gelongeerd kan dit dan prima aan, mits je tijdens de rit voldoende stappauzes inlast.
een ouder paard die bv al wat artrose heeft zal je op deze manier kapot maken.

Indien je zelf een wat krakkemikkiger lijf hebt en de pittige ritten sowieso niet weggelegd zijn voor je, maar je wel de tijd hebt om een drietal keer per week te "werken" met je paard (en dit kan ook zijn een buitenritje, een wandeling, en een beetje dressuurmatig grondwerk / rondzwieren aan de longe), dan zou ik wél opteren voor een ouder, koeler paard, omdat deze het vaker beter doen op regelmatiger, rustiger werk.
Als je echter zegt, ik kan écht maar 1 keer per week iets actiefs doen met het paard, en de rest lukt echt niet meer, zou ik dan weer kiezen voor een jonger, gezond paard met een koele kop waarvan het hem niet uitmaakt hoe lang die stilstaat (mijn koudbloeden kan ik zo 6 weken stilzetten, opstappen en een stapritje maken aan lange teugel, zolang ze maar buiten komen), maar niet perse voor een ouder dier omdat er kans inzit dat ze door rust sneller roesten.

let ook op met bv een ouder manegepaard, vaak zijn die knolletjes superbraaf, tot je ze een paar maand hebt. Als ze op een manege gewend zijn om 4 uur per dag te lopen kunnen ze wel eens helemaal omslaan als dit maar 4 uur per week meer wordt :D.

Edit: onderschat ook het stalwerk niet als ze aan huis staan! ik heb er dan wel 3 op 2 locatie's (op zaterdag doe ik beide plaatsen dus sowieso 6 paarden wel, maar vaak heb ik na het dagelijkse werk, het uitmesten, water sleuren, omheiningen onderhouden, etc, geen zin / fut meer om nog iets met de paarden zelf te doen, en ik ben nog jong met een goede gezondheid en conditie)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:57

justkid schreef:
Mijn paard van 17 zou precies zijn wat je zoekt, lief, rustig, sociaal, altijd opzadelen en wegrijden ook na 3 weken vakantie. Geen slome maar wel gewoon betrouwbaar en ook zonder enig gebrek.
Ze zijn er echt :j ik hoop dat ik nog heel lang met haar kan rijden, maar de kans dat je wat korter doet met een ouder paard is natuurlijk best groot en dan is het lastig, want dan zijn ze nog goed genoeg voor "grasmaaier" maar niet meer om te rijden. En dat is dan wel heel duur.
Je moet er echt via via aankomen denk ik want het zijn vooral paarden waar wat mee is die worden aangeboden.
Een braaf paard is goud waard en worden niet zo snel te koop aangeboden.

Maar,ook jonge paarden krijgen vaak iets waardoor ze niet meer bereden kunnen worden. En dan wordt het nog veel duurder als je die verder als grasmaaier wilt houden,want dat kan dan wel meer dan 20 jaar duren!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:17

Hmm. Mijn jonge ruin van 3,5 jaar kan ik rustig een week (of langer) stilzetten. Daarna kan ik hem ieder gewenst komen weer oppakken en verder trainen zonder ontploffingen.
Stalgenootje heeft twee paarden (4 en 14 geloof ik) en die moet ze elke dag beweging geven anders krijgt ze daar problemen mee met rijden/trainen.

Zeker omdat m'n paard nog groeit en nu ook even kampt met een schimmelinfectie, dus het geen ramp dat het nu erg druk is op mijn werk. Dan krijgt hij iets minder training maar wel genoeg aandacht. Ik ben elke dag bij hem. Maar nu ligt de focus op behandeling.

Dus ligt er maar net aan. Met een jong paard (met. Juist karakter) kun je hetzelfde doen als Met een wat ouder paard. Is niet zozeer leeftijdsafhankelijk. Ik zou denk ik wel een ingereden dier zoeken.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 20:18

Iedereen bedankt voor de reacties! Fijn om verschillende ervaringen en meningen te horen.

Duhelo, het tweede stuk wat jij schrijft past bij mij. Krakkemikkig en op zijn tijd veel pijn (nu al, helaas :+ ) Die intensieve ritten gaan mij niet meer lukken. Het rijden afwisselen met wandelen/longeren is wel mogelijk. Vandaar ook mijn doelgroep een wat ouder paard.

Het stalwerk onderschat ik zeker niet! Ik heb mijn vorig paard altijd op een doe het zelf stal gehad. Zelf voeren, uitmesten etc. Mijn vriend wil me hierin ook helpen waar nodig en zorgt voor de onderhoud van de weide etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:31

oh. ik had je leeftijd nog niet gezien. Je hebt het niet getroffen helaas.
Maar fijn dat je kan rekenen op hulp, dan lijkt me het een fijne oplossing!
Maar alsnog niet teveel vastpinnen op leeftijd dan. Belangrijk is dat ze enkele weken kunnen niet werken en braaf blijven en dat je een klik hebt met het paard.
Klein puntje mss wel, stokmaat kan wel iets zijn om op te letten. een kasteel van 1.75 is op veel vlakken erg onhandig met een lijf die niet meewil. Zowel kwa onderhoud, opzadelen, en de gangen.
draai en keer het als je wil, de hoeven van mijn trekpaard van 1.75 zijn lastiger uit te krabben dan die van mijn pre van 1.50. beide even braaf en meewerkend, maar de ene is gewoon veel zwaarder :+