Iones gigantisch onder z'n hol geschopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 13:58

He wat naar voor je! Ik ben laatst ook naar een paard wezen kijken die singeldwang bleek te hebben: schrok me dood!
Ik ben bij mijn vorige ook eens zo boos geworden: hij draaide altijd z'n kont naar me toe als ik de staldeur open deed en dat vond ik zo onaardig! Doe je je best om het hem zo veel mogelijk naar de zin te maken, krijg je dat! Op een dag was ik het zo zat dat ik hem met mijn hoofdstel met kneveltrens vol op de kont heb gemept. En ik heb gescholden. dat luchtte alleen al erg op en hij schrok zich het leplazerus en....hij heeft het nooit weer gedaan...
Ik ben neit zo van het sla-erige type, maar soms mot het ff...hoop dat het bij jou ook heeft geholpen!!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:06

Citaat:
Op 2001-09-18 14:39, schreef Smaxie:

Nee... je moet eens op Iones zijn staldeur kijken.. daar hangt zijn naambordje met het onderschrift:
God der Idioten..

haha binnnekort kom ik bij desiree op stal langs (jja ik was toch wel heeeeeel erg benieuwd wie er achter die strakke opmerkingen zat.) dus kan ik dat bordje zien. Wie heeft dat verzonnen? Desiree zelf zeker? kan niet anders. Enw at betekend Iones?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 14:32

Breek me de bek niet open Lot! ik weet precies hoe kwaad je dan bent. Inderdaad, zei ik ook al, je doet al zo je best en dan is het nog niet goed. VAndaar dus die uitval van mij naar Iones. Dat was een zelfde soort situatie.
Effe uitleg iones zijn naam. Iones heet officieel Ingel, zoals Inge al eerder noemde. (zou Inge een afgeleide van Ingel zijn?, grinnik). Iones is gefokt in Limboland, en daar is ingel limburgs dialect voor engel. Maar iones was geen engel, maar meer een duveltje uit een doosje. Ik vond de naam Ingel niet mooi en besloot deze te veranderen. we (mijn vriendin en ik) bedachten de naam Iones. Ik belde enthousiast mijn zus op om dat te vertellen. Maar mijn zus is nogal een zwetskloot die ter plekke dingen kan verzinnen en zei "IOnes?! dat kun je niet doen, dat is de god der idioten!!!!" Dat hebben we dus er in gehouden en iones bleef de god der idioten. En hij deed zijn reputatie eer aan! Smax is overigens mijn buurvrouw, dus die krijg je dan ook te zien als je op stal komt kijken.

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 14:54

Haha! Ik denk niet dat Inge van Ingel komt... Ingel is Limburgs en de naam Inge komt uit Zweden... om maar te zwijgen over God der Idioten Pling

Gelukkig dus geen relatie tussen Ingel en Inge... behalve dan dat het eerste deel precies hetzelfde is.... Pfffffeewww!! *LOL*
(en dat Ingel laatst Inge nog een stukje korter wilde maken.... )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 14:56

HAHAHAHA, dan heb je hem te veel Ingel genoemd, dan wordt ie pissig! Ik zal jou voortaan ingel noemen oke?

Smaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 15:00

Ik noem hem altijd netjes Buurman... en scheld hem niet eens uit met Iones... of iets dergelijks... Haha!
Al zit ik steeds vaker te denken aan Idioot.. dan laat ik dat God maar voor wat het is!!! *LOL* *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-01 15:02

Iones is anders een hele prominente naam hoor! En hij voelt zich ook heel prominent, denkt altijd dat hij overal de baas is.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 16:36

haha die Iones. Ik woon ze dichtbij en ben nog geen ene keer koemn kijken. foei he? Ik kom nog wel eens langs

En om nu even helemaal of-topic te gaan. Fritsie is een hele lieve kat en hij komt al wat vaker in de kantine. Hij heeft ontdekt dat daar iedereen lief tegen hem is. Wat een knuffelkont is het zeg. Hij heeft het erg goed naar zijn zin. Ditte is erg blij met haar.

En om dan maar weer on-topic te gaan. Soms is het gewoon nodig om je paard eens flink onder zijn kont te schoppen. Ik deed het ook wel hoor. Luchtte heel erg op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:32

Mijn eerste paard is toen hij 3 was erg geschrokken tijdens het singelen. Ik had namelijk voor het allereerst bandages (achter) omgedaan. Daar gaan ze zo leuk van lopen. Haha! Maar Joran schrok zo dat hij zijn achterbenen niet meer kon bewegen dat hij zichzelf bolmaakte en toen erg schrok van de singel die ineens strak om zijn buik zat. Toen liet hij zich zo vallen in het gangpad. Daarna kon ik hem alleen nog maar zadelen buiten want in het gangpad ging hij weer liggen. Na een paar maanden was het gelukkig over. Ik hoop dat dat bij Iones ook het geval is.

Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:51

hihi
kennen jullie allemaal Iones?? (lijkt zo te zijn hihi)

misschien kan je dan beter zonder zadel rijden Desiree Knipoog
Nee dat is natuurlijk ook geen oplossing ik heb geen idee wat je er tegen kunt doen (maar ja wie ben ik nou) Ik had gewoon zin om iets te schrijven Haha! Heel veel succes he enne goede aktie met die schop hoor of misschien kan je beter je zweep gebruiken (lijkt wat minder beulig *LOL* ) Heel veel succes! Hoe is het die avond gegaan??

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 20:03

Het moet me toch even van het hart dat het me niet goed lijkt om een paard vanuit kwaadheid te straffen. En de luchthartige manier waarop een ieder reageert juich ik absoluut niet toe. Natuurlijk heb ik mijn paard ook wel eens een opdonder verkocht als hij op mijn teen stond of me op een andere manier 'te pakken' had. Maar ik ben er niet trots op en vind zeker niet dat het geoorloofd is en/of we hier moeten prediken dat dat goed zou zijn. Afreageren uit kwaadheid is in principe verkeerd omdat je niet de juiste inschatting kan maken op dat moment. Tot 10 tellen dus. En dat is niet altijd makkelijk Frusty

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 20:50

Citaat:
Op 2001-09-18 21:03, schreef astridh:
Afreageren uit kwaadheid is in principe verkeerd omdat je niet de juiste inschatting kan maken op dat moment. Tot 10 tellen dus. En dat is niet altijd makkelijk Frusty

Als je tot 10 telt ben je alweer te laat omdat je je paard moet straffen direct naar de gebeurtenis anders heeft het geen zin meer. Als je een beetje feeling met paarden hebt dan heb je binnen 2 tellen wel door wanneer je wel of niet moet straffen.

Ziggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 21:42

Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, ik heb het een keer met Winnie gehad, die heeft de neiging om te gaan lopen als ik op wil stijgen, dat wil ik dus niet. Ik had haar een paar keer gewaarschuwd en elke keer als ik maar een poging deed om op te stijgen, begon ze weer. Toen ben ik ook ongelofelijk kwaad geworden, normaal is 1 keer een "standje" genoeg, dat ik haar ook een mep heb verkocht Verdrietig Ze was er wel van onder de indruk, alleen had ik later heel erg veel spijt, maar sindsdien blijft mevrouw wel staan Knipoog
Maar om op het singelen terug te komen, Winnie is kampioen buik uitzetten Verdrietig Haar singel zit aan allebei de kanten (na het aansingelen) op het derde gaatje, maar als ik ga singelen, moet ik eerst rechts op het eerste zetten, dan krijg ik met moeite links ook de singel op 1, dan ga ik naar rechts voor het tweede, dan weer links etc. uiteindelijk zitten ze allebei op het derde gaatje, maar ik ben dan helemaal bezweet Verdrietig En dan nog moet je uitkijken met opstijgen dat het zadel niet ietsje schuift Frusty Maarja ik lees hier al dat we allemaal te maken hebben met een "afwijking" bij ons (verzorg)paard *LOL*

gr. Ziggy

p.s. Nena heeft ook wat onhebbelijkheden hoor, maar dan zou mijn verhaal wel heel erg lang worden Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 22:28

Zelf noem ik het wel eens boos zijn met je hoofd en niet met je hart. Booszijn in je hart duurt te lang en kan er toe leiden dat de sfeer te lang bozig blijft.
Een welgemikte schop op zijn tijd kan geen kwaad, mits terecht. Geen schop te weinig en zeker geen teveel. Een terechtwijzing is goed, geweld is fout.

Overigens wordt singeldwang vaak veroorzaakt door pijn in de ribben. Stel je paard is gevallen in de wei of wat dan ook, zonder dat je schade ziet kan hij pijn hebben op de plek van de singel, dat kan dit soort reacties opwekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 23:07

Niks mis met een flinke schop onder z'n donder, mits terecht. Ik sla er ook wel eens stevig op als dat nodig is, resultaten zijn vaak verbluffend.
Een ding echter: blijf niet boos! een paard kent geen emoties zoals wij dat kennen, ze snappen niet dat wij boos kunnen zijn op iets wat een half uur geleden is gebeurt. Niks tot tien tellen of even nadenken, onmiddellijk afstraffen en er niet meer op terug komen. Emotieloos dus, en dat is best moeilijk.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 08:11

Een zadel zonder singel en die bleef liggen, dat zou voor ons de oplossing zijn. Ik heb wel eens zonder zadel gereden maar iones heeft een hoge schoft en een uitstekende ruggewervel, en dan is zonder zadel rijden voor ons beiden erg pijnlijk. Zeker nu, nu zijn rug ook nog eens onbespierd is. als een paard iets verkeerds doet, kun je inderdaad niet tot 10 tellen voordat je straft, want dan ben je te laat. Als ik niet had ingegrepen, was hij door blijven gaan met dat donderen. Als ik hem straf zonder kwaad te zijn kom ik niet voldoende goed over. Bij Paddy echter moet ik "rustig" straffen, dus niet te hard. Het ene paard is het andere namelijk niet. Door deze heftige uitval hoef ik nu alleen mijn stem maar te gebruiken, en dat is alleen maar prettiger voor ons beiden. Ik zou ook elke keer half kunnen straffen maar ja, half werk is geen werk.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:12

tot 10 tellen was figuurlijk bedoeld, wat ik zeggen wil is dat wanneer er iets gebeurd waardoor je zo kwaad wordt dat je je zelfbeheersing verliest dat je dan beter niet op dat moment kunt straffen omdat het risico groot is dat je meer kwaad dan goed doet. Als je beheerst kunt corrigeren dan moet dat natuurlijk direct na een verkeerde actie gebeuren omdat het paard anders niet de link kan leggen tussen actie en 'straf'.

Ik blijf erbij dat ik de reactie van desiree en hoe ze het verwoordt niet vind kunnen. Uit haar bericht straalt een minachting voor het paard uit welke mij tegen de borst stuit maar blijkbaar ben ik daarin de enige.

quote: Ik heb hem 5 x wel zo enorm onder zo'n hol getrapt dat hij niet meer wist waar hij het zoeken moest! En snoepjes kreeg hij ook niet meer. Maar....... hij hield wel z'n gemak! dom beest.

Ik vind het een beetje hypocriet om op dit forum steeds te lezen over hoe gek mensen zijn op hun paard en dat het tegelijkertijd toegejuicht wordt wanneer iemand zijn paard op bovenstaande manier in elkaar trimt en er op zo'n manier over praat. Verward En dat bovendien met zo'n kop erboven#
Maar goed, ieder zijn mening......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:34

En toch Astridh, mijn paard krijgt nu, na al die jaren dat ik haar heb, nog steeds af en toe klappen, omdat ze willens en wetens probeert of de regels nog wel gelden. Er dient geluisterd te worden, punt, uit. Ik duld geen tegenspraak, niet van mijn eigen paard en ook niet van een ander paard.
Maar dit toch niet zeggen dat ik niets om mijn paard geef? Ze is beroemd binnen de NVVR om haar leidinggevende capaciteiten voor bange, jonge en/of groene paarden. Bijna aandoenlijk hoe ze tegen andere paarden lijkt te zeggen: volg mij maar dan komt alles goed.
Ze is gekend voor haar leeftijd en haar ongekende werklust als het om buitenrijden gaat. Ik denk niet dat iemand die niks om z'n paard geeft in staat is een paard 15 jaar te hebben en in een perfecte gezondheid 27 jaar te laten worden. Het is dat haar rikketik het niet meer toelaat, maar op haar wilskracht durft ze elk paard nog uit te dagen op snelheid, en je zult nog altijd een snel paard mee moeten brengen om het te winnen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 16:48

Nogmaals ikke ik heb er geen moeite mee dat een paard gestraft wordt wanneer dat nodig is, ik heb alleen problemen met mensen die hun paard uit woede in elkaar trimmen en er dan over praten alsof dat de normaalste zaak van de wereld is als je met paarden omgaat. Ik ben van mening als je je paard goed africht en dat betekent soms wel eens een flinke tik op het juiste moment dat je het niet zover hoeft te laten komen dat je je paard '5 x onder zijn hol moet trappen zodat hij niet meer weet waar hij het zoeken moet'. Ik mag toch aannemen dat je het verschil ziet tussen een corrigerende tik en bovenstaande.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 17:45

AstridH- Ik ken Desiree en Iones niet IRL maar heb wel veel berichtjes van haar hier op Bokt gelezen en daaruit blijkt echt wel dat Iones veel voor haar betekend. Als ik zo`n soort bericht zou lezen van iemand die ik totaal niet ken dan zou ik waarschijnlijk hetzelfde reageren als jij. Desiree heeft het mischien een beetje "lomp" opgeschreven. Je zo ook kunnen zeggen: "Mijn paard ging weer dwars doen met aansingelen vandaag en ik heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet mag, hij kreeg toen ook geen snoepje" Haha! Klinkt een stuk minder lomp maar komt wel op hetzelfde neer *LOL*

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:21

Sandy was bang....niet gemeen maar bang. Zij liet zich vallen als je het niet gaatje voor gaatje, met een bontje, en beentjes rekken deed. Arm dier.

Volgens mij kan singeldwang wel over gaan. Tenminste, dat hoor ik wel eens over manege-paardjes die geen manege paardje meer zijn.

Veel succes met hem, het lijkt me erg moeilijk om zoiets keer op keer te hebben.

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 20:56

he meiden ik heb een geweldige remedie tegen singeldwang. ja ja mijn Moon trapt er in en die is toch best slim hoor ,moet je luisteren :Je singelt hem gewoon aan de andere kant aan als ie de dwang heeft ,(meestal zit de dwang links ,dus rechts aansingelen) losjes he .niks aant handje. dan in de bak pas strakker.gaatje voor gaatje .klaar is kees. Party!!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 08:48

Ehm ineke, ik singel al aan beide kanten aan. Ik denk niet dat er voor IOnes een oplossing is. Ik doe het gewoon zo rustig en geleidelijk mogelijk. Ik doe gewoon mijn best en dat moet gewoon goed genoeg zijn. Ik zeur niet als hij op en neer gaat trappelen of achteruit wil lopen. Als hij daar zich op dat moment beter bij voelt en dat vervelende gevoel minder wordt, dan mag hij dat. Ik doe heel veel concessie omdat ik weet dat het voor een groot gedeelte geen aanstellerij is, hoewel hij het voorzichzelf erger maakt door zich op te blazen. MAar om nu ook nog eens op mijn voet te gaan staan! Nee, dan gaat hij over mijn grens. Astrid heeft inderdaad een verkeerd beeld van mij. Er zijn momenten geweest dat ik Iones zo naar de slacht had kunnen brengen in mijn woede. MAar weet je Astrid, dat haat en liefde dicht bij elkaar liggen? Dit is mijn karakter, misschien ben jij niet zo. Maar ik kan exploderen en de persoon in kwestie (of dat mijn moeder, vriend, vader of paard is) op een bepaald moment wurgen maar als ik afgekoeld ben er weer zielsveel van houden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 08:54

Dees,
Voor een maandje terug is de Ostheopate bij de paarden geweest,
terwijl ik niets over de (niet extreme) singeldwang van onze merrie verteld had, vroeg zij mij na 5 minuten al of ze gevoelig was met aansingelen.
Dat kon zij namelijk aan de ribben voelen, dat voelde beurs aan zij ze.
Het paard zelf gaf geen enkele reactie op het feit dat ze daar zat te voelen dus daaraan kon ze het niet opgemerkt hebben Verward

Ze heeft die plek helemaal behandeld en de singeldwang is al stukken minder!