Is dit wel wat ik wil? Paarden carrièreswitch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Re: Is dit wel wat ik wil? Paarden carrièreswitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 01:01

Oh wat herkenbaar, hier ook een zoontje van 9 maanden. Ik zat er 4 weken na de bevalling weer op, deze zomer heb ik nog gereden. Inmiddels al een week of 6 niet meer...
Het kost me teveel moeite, teveel stress, oppas regelen etc. Niets meer, iedere morgen verzorg ik ze, iedere avond en kijk naar ze in de wei... met een van de ponies geef ik wat les aan 2 kinderen en meer niet. Wat een rust opeens...
Zo herkenbaar...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:28

Herkenbaar. Ik wil toch of fatsoenlijk kunnen trainen, of helemaal niet. Sleep paard al 2 jaar mee op wedstrijd en vraag me nu af waarom. Heb bijna meer plezier in het begeleiden en spelen van en met onze pony.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:54

Heel herkenbaar . Helaas heb ik nu niet de tijd om uitgebreid te reageren. Dat komt vanavond wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:11

Voor mij is het herkenbaar maar dan op werkgebied. Heb daar ook moeten leren loslaten en een stapje terug gedaan in functie. In het begin vond ik dat heel moeilijk en had het gevoel dat ik meer moest van mezelf. Maar eigenlijk heeft het me boven alles vooral veel rust gegeven en kan ik werk en prive veel beter managen nu. Ben een veel gezelliger moeder geworden, omdat ik als ik vrij ben ook echt vrij ben, en niet in mijn hoofd toch nog met werk bezig ben.

Paardrijden ben ik juist fanatieker gaan doen sinds ik moeder ben, maar ben geen superfanatieke wedstrijdruiter. Ik werk om het weekend, en ga gemiddeld eens per maand op wedstrijd buiten het eventingseizoen om. Want dan is mijn man degene die start en gaan dochter en ik mee om te groomen en aan te moedigen :j . We hebben 1 familiepaard en daar genieten we samen van. Denk ook wel dat het scheelt dat mijn man en ik samen rijden, en dat ik door onregelmatig werk doordeweeks overdag ook vaak tijd heb om te gaan. Ideaal wat dat betreft als je kind eenmaal naar school gaat.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:12

Ik heb na 9 jaar een eigen weitje hebben met op het drukste punt 5 paarden, op 1 na alles verkocht en ben in pension gestaan.

Ik heb 9 jaar alles zelf gedaan, ooit begonnen met een perceel gras, alles omheind, schuilstal, bestrating.
Later nog een 2e wei met hetzelfde recept.

Veulentjes gefokt, elke dag voor en na het werk naar de paarden.
Meestal drukker met alles er omheen dan met de paarden zelf.

Alles draaide om de paarden, naast het werk was alles daar op afgestemd.

Een prachtige tijd die ik niet had willen missen, maar het was keihard werken.

De laatste jaren steeds meer last met m'n gewrichten en het plezier werd ook minder.

Het heeft echt even nodig gehad voor ik dat voor mezelf onder ogen wou zien en hardop durfde uit te spreken.

De laatste jaren had ik er al wat verkocht, afgelopen maart is de laatste verkocht, toen stonden we al in pension.
De huur van de weien heb ik vorige maand opgezegd.

Het was geen makkelijke, maar wel een goede beslissing.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 21:26

Wat brengt deze beslissing rust. Deze week al 1x gereden. Vandaag had ik zin om te rijden maar lichamelijk zoooo moe... Vroeger moest ik rijden en deed ik het, met vechten met mijn paard en slecht gezind als gevolg.

Nu denk ik....morgen komt er nog een dag, je mag gerust even rusten. En dat doet deugd!

En weet je, mijn paard loopt beter dan ooit! Beiden zijn we gelukkiger.

Heb nog op het eetfestijn van de club geholpen en het voelde als een goede afsluiter. Het bevestigde mijn gevoel dat het een afgesloten hoofdstuk is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:21

Fijne update!

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:42

Die rust die je terug vind na je beslissing doet jullie duidelijk goed! Het is heerlijk niets meer te moeten maar gewoon op gevoel te kunnen rijden/niet rijden. Goede beslissing!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 12:58

Sinds de geboorte van mijn kinderen rij ik ook minder en als ik een dag geen zin heb dan niet.
Kinderen gaan voor (en ik zelf ook) en dan komen de paarden en daarna het huishouden.
(Oh ja werk ook nog, maar dat was maar 20 uur per week. Nu heb ik zwangerschap verlof en daarna ouderschapsverlof voor 3 jaar).

Het presteren op wedstrijden heb ik ook losgelaten. Tegenwoordig rij ik springwedstrijden scheelt al zoveel stress.
Mijn man rijd ook wedstrijden en heeft ook het presteren losgelaten. Promoveren gaat langzamer dan het zonder kinderen zou gaan maar jammer dan, als iemand er problemen mee heeft hebben ze zelf een probleem :')

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:24

ik ken het helemaal!! Maar bij mij is het meer begonnen wanneer mijn zoon zijn hobby is gekomen. Die helemaal niks met paarden heeft te maken. Dan had ik zoiets van: heb mijn tijd gehad, het is nu aan hem..

Vind het paardrijden nu veel leuker dan in de tijd dat ik lichte tour reed en ik er keihard voor trainde. Ik rij nu nog 3 à 4 keer in de week, maar alleen als ik er zin in heb, en het kan eens geen kwaad als ik ze een dagje laat staan..

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 13:43

gekvanfleur schreef:
En daarom wil ik geen kinderen. :')
Dan ga je van de ene hype zo de andere in. :D

Ik moet heel eerlijk zeggen dat topics zoals deze me ook heel erg bevestigen in mijn keuze om kindervrij te blijven.
Wel respect voor de bokkers met kinderen hoe die het weten te combineren en plezier houden in hun hobby!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:13

Ik heb ongeveer dezelfde situatie maar door ziekte.
Heel simpel ik ben niet in staat om dagelijks te trainen met mijn pony.
Heel lang mezelf verzet, verdriet, en moet ik hem niet verkopen?
Mijn pony is 17, mankeert wat, iets wat veel ponies hebben en goed te managen is
met juist voeren en trainen, maar toch is het wel een verantwoording.
Hij sleept me mijn dagen door, en daar ben ik blij om.
Maar toch het knaagt dat ik vaak na 20 minuten langelijnen of longeren gewoon op ben.
Inmiddels probeer ik te genieten van wat ik wel kan, en in mijn geval is dat geregeld clickertrainen.
Eerst wilde ik persé dat hij écht werkte, nu accepteer ik dat vrijheidsdressuur ook leuk is en dat het is zoals het is.
Het gaat steeds wat beter, maar ik heb er zoveel moeite mee gehad!
Ik droom nog steeds van mennen maar het is me teveel, en nu ik dit typ springen weer de tranen in mijn ogen.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:22

Ik had precies het zelfde toen ik overstapte op een ander paard. Op een dag had ik alles wat met wedstrijden te maken de deur uit geknikkerd. Daarna weer spijt maar ben achter mijn beslissing gebleven en rij nu recreatief. Ik moet toegeven dat het mij prima bevalt. In het begin wel wennen, maar na een tijdje beviel het mij erg goed. Heb nu al 1,5 jaar geen wedstrijd gereden en mis het ook niet. Wie weet weer in de toekomst als ik er weer klaar voor ben.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 22:55

Wat leuk om zo veel reacties te lezen! Blij dat ik niet alleen ben.

Soms is het een beetje zoeken om de formule te vinden die bij jou past. Vooral het loslaten dat je niet moet mee lopen met de stroom was, moeilijk maar zo bevrijdend.

En de mensen die bewust kinderloos zijn, ja die snap ik ook wel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:59

Ik heb geen kinderen, maar heb nadat ik lichamelijke klachten kreeg de zin in wedstrijden verloren. Nog jaren doorgeploeterd met een dispensatie, verschillende paarden gereden, zelfs nog terug geweest in mijn oude klasse uiteindelijk en paar punten gescoord; geen echte voldoening meer. Nu heb ik mijn dressuurpaard verkocht en twee IJslanders voor recreatief gebruik en ik ben helemaal happy. Alles kan, niks hoeft, minder pijnklachten: heerlijk!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:30

Zitten hier wel een paar herkenbare dingen tussen. Ik ben alleen nog maar op stal voor de gezelligheid. Ik kan gewoon de motivatie niet vinden om nog iets te doen.

Wat ik vooral heel moeilijk vindt is dat ik nog altijd even gek ben op de paarden. Ik vind mensen helpen leuk en ik ben gemotiveerd om dingen te leren. Maar ik weet gewoon niet of ik het nog heel lang allemaal kan betalen. En dat laatste demotiveert heel erg. En daarbij is mijn grote liefde vorig jaar ingeslapen en daar heb ik het nog steeds moeilijk mee.

Tijdje geleden heb ik mijn men spullen verkocht maar na een tijdje begon ik de buitenritten te missen dus weer iets gekocht. En nu zie ik er tegen op om weer eens te gaan rijden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 21:32

Ymor schreef:
Zitten hier wel een paar herkenbare dingen tussen. Ik ben alleen nog maar op stal voor de gezelligheid. Ik kan gewoon de motivatie niet vinden om nog iets te doen.

Wat ik vooral heel moeilijk vindt is dat ik nog altijd even gek ben op de paarden. Ik vind mensen helpen leuk en ik ben gemotiveerd om dingen te leren. Maar ik weet gewoon niet of ik het nog heel lang allemaal kan betalen. En dat laatste demotiveert heel erg. En daarbij is mijn grote liefde vorig jaar ingeslapen en daar heb ik het nog steeds moeilijk mee.

Tijdje geleden heb ik mijn men spullen verkocht maar na een tijdje begon ik de buitenritten te missen dus weer iets gekocht. En nu zie ik er tegen op om weer eens te gaan rijden.

Wat jammer van je paard. Kan inderdaad heel veel doen met motivatie. Vooral doen wat jij wil doen. Je zal je weg wel vinden. X

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 21:43

Heb jij je paard privé staan of in pension? Ik kan dus namelijk de motivatie al niet vinden om überhaupt te gaan. Wat denk je mezelf een schop onder mijn kont geven en gewoon elke dag even een knuffel gaan geven en alleen iets doen als ik dat wil?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 21:54

Mijn paarden staan aan huis. Dus stallen doen en eten geven moet ik doen. Ik vraag nu ook meer hulp.aan mijn vriend. En dat werkt.

Ik kan voor jou niet bepalen wat je moet doen. Kijk in je hart. Heb je daar nog een plaats voor een paard? Wat wil jij? Word je nog warm als je over paarden spreekt en denkt?

Test het eventueel eens uit door jezelf een schop onder je kont te geven voor een bepaalde periode en ga naaf het werkt of niet. Maar blijf vooral bij jezelf. Je moet niets voor niemand. Enkel jezelf moet je gelukkig maken.

Succes! X