Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen klik(?) Wanneer beslis je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:14

Dankjewel daantjuh!

Dat ik druk was had met een piek periode op het werk te maken. Dat viel toen samen met het verwijderen van de wolfskies. Ik heb haar toen ook een paar weken rust gegeven.

Nu heb ik weer voldoende tijd. Besteed altijd anderhalf uur aan haar, meestal maar een half uur aan het rijden...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:20

Die andere kies kan er natuurlijk wel zitten, ze kan ook het bit zien als iets wat pijn doet, last hebben van een hangend rooster, noem maar op. Wat doet ze wanneer je haar zonder bit logeert, dan ook gek in de kop?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:57

Ik vind een klik altijd zoiets overreaded. ...

Wat is een klik en wanneer heb je het niet?
Ik vergelijk het altijd maar met een springruiter op een springstal.
Die moet ook elk paard rijden ongeacht " klik" of niet.
Als het paard toch past bij de ambitie van de ruiter heb je naar mijn idee geen klik nodig.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:00

Probeer eens met je duim te voelen in de mond van je paard waar het kiesje is weggehaald..Kan heel goed zijn dat het niet helemaal goed is gegaan en dat het pijnlijk is..

Hoe vaak en hoe lang rij je?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:34

Amy schreef:
Dankjewel daantjuh!

Dat ik druk was had met een piek periode op het werk te maken. Dat viel toen samen met het verwijderen van de wolfskies. Ik heb haar toen ook een paar weken rust gegeven.

Nu heb ik weer voldoende tijd. Besteed altijd anderhalf uur aan haar, meestal maar een half uur aan het rijden...

Elke dag rijden? Misschien is dat wat te veel?
Waarom heb je dit paard genomen? Wat was het wat je aansprak?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:42

Ts je hebt dat paard 2 maanden.... na het trekken van de wolfskies heb je een paar weken rust gegeven.
Hoevaak heb je er dan nu eigenlijk opgezeten?
Dat kan niet zovaak zijn, want ik neem aan dat je een 3 jarige niet vaker dan 3x per week max een half uur rijd?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:49

Een driejarige is jong hoor, heb ook wel redelijk wat paarden beleerd, maar er zijn er zat die op die leeftijd nog wel erg puppie zijn. Ik zou het paard nog lekker even wegzetten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:53

Het verschil met je oudere paardje is wel groot, en je twijfelt erg. Dan is het verstandig om je af te vragen of dit dier wel geschikt is. Liever nu dan over een paar maanden met veel frustratie. Het mag nooit een 'gevecht' zijn; dat het soms met ups en downs gaat, alors, maar is dit leuk? Misschien goed jezelf af te vragen of een ander, misschien iets minder groen paard, dat beter bij je past meer plezier geeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:05

Dit heeft naar mijn idee echt niets met wel of geen "klik" te maken.

Dit is een jong paard die óf nog steeds last heeft van haar mond (ze zal niet de eerste zijn waarbij er nog restjes wolfskies achter zijn gebleven..) óf ze heeft zo'n last gehad van haar mond dat ze nu hele slechte ervaringen met het rijden heeft en volledig verkeerde reacties op de hulpen heeft aangeleerd.

Haal iemand erbij die je echt intensief kan helpen met dit paard. Iemand die haar weer vertrouwen in de ruiterhand kan geven en die jou daarna weer vertrouwen in haar kan geven. Niet zomaar doorrijden terwijl het rijden een gevecht is, dat is nooit de bedoeling.

In twee maanden heb je niet opeens een band met een paard. Een band ontstaat doordat je een gemeenschappelijke taal ontwikkelt en een leuke communicatie krijgt. Ik zou voor nu eerst eens beginnen met lekker op de grond werken totdat jullie wat meer vertrouwen in elkaar hebben.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:03

sanne83 schreef:
Dit heeft naar mijn idee echt niets met wel of geen "klik" te maken.

Dit is een jong paard die óf nog steeds last heeft van haar mond (ze zal niet de eerste zijn waarbij er nog restjes wolfskies achter zijn gebleven..) óf ze heeft zo'n last gehad van haar mond dat ze nu hele slechte ervaringen met het rijden heeft en volledig verkeerde reacties op de hulpen heeft aangeleerd.

Haal iemand erbij die je echt intensief kan helpen met dit paard. Iemand die haar weer vertrouwen in de ruiterhand kan geven en die jou daarna weer vertrouwen in haar kan geven. Niet zomaar doorrijden terwijl het rijden een gevecht is, dat is nooit de bedoeling.

In twee maanden heb je niet opeens een band met een paard. Een band ontstaat doordat je een gemeenschappelijke taal ontwikkelt en een leuke communicatie krijgt. Ik zou voor nu eerst eens beginnen met lekker op de grond werken totdat jullie wat meer vertrouwen in elkaar hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:10

"Maar" een halfuur rijden? Zo lang reed ik met mijn Z1 pony nog niet eens.
Met een jong paard rijd ik 10 minuten. Linksom en rechtsom. Stap draf galop. En klaar. Je vergeet dat het koppie ook mee moet komen. En je moet met een paard nooit een gevecht aan gaan. Paard is toch sterker

Persoonlijk denk ik dat je veelste snel wil. Je wil hem volgens mij nu al op basis niveau hebben lopen wat hij nog totaal niet aankan. Mijn tip. Doe deze weg en koop een 6 jarige. Een jong paard is duidelijk niks voor jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:29

Ik rijd drie keer per week 20 tot 30 minuten. Waarvan zeker 15 minuten stappen. Galopperen doe ik nog niet eens.

Het gaat mij niet enkel en alleen om het rijden. Ik krijg geen contact met haar. Met ieder ander paard heb ik dat wel. Het lijkt alsof ze zich afsluit (op de grond) en zich met rijden verzet. Kan het niet goed uitleggen.

Ik krijg begeleiding. Ik ben zelf ook gewoon onzeker...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:31

Amy schreef:
Ik rijd drie keer per week 20 tot 30 minuten. Waarvan zeker 15 minuten stappen. Galopperen doe ik nog niet eens.

Het gaat mij niet enkel en alleen om het rijden. Ik krijg geen contact met haar. Met ieder ander paard heb ik dat wel. Het lijkt alsof ze zich afsluit (op de grond) en zich met rijden verzet. Kan het niet goed uitleggen.

Ik zou toch je rijden minstens 10 minuten inkorten. Als ze zich zo afsluit denk ik dat ze echt moet wennen aan alles.

Ik zou het rustig aan doen. Desnoods 2 keer rijden per week . Veel troetelen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:33

Ik zou het idd ook even de tijd geven ik heb het eerste jaar dat ik mijn pony had ook echt niet fijn kunnen rijden hij deed alles wat juist niet moest. Nu begrijpen we elkaar perfect.. soms haalt hij nog wel eens een grapje uit waarbij mn hart in mn keel zit maar gelukkig kan ik daar achteraf altijd wel om lachen haha

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:33

Nou, dat is allemaal heel vervelend!
-een driejarige.... wacht even met rijden.
- een bit, bitloos kan ook, mijn paard verdraagt geen bit. Alles nagekeken, drama over zonder bit!
-je zit niet goed in je vel, zorg goed voor jezelf!
-een jong dier... zoek een goede trainer/coach
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:43

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:56

Mooi dier, niet zo heel groot en ook nog echt puppy.
Zou je teugelvoering en je bewegingen met je handen wel iets rustiger en voorzichtiger maken.
Je zegt dat paard met je vecht maar daarvoor heeft hij ook een tegenstander nodig en juist jij als ruiter moet vriendelijk en geduldig uitleggen dat jij niet een tegenstander bent maar juist zijn hulp.

Misschien iets wat je liever niet hoort maar ik zou Vesper wel verkopen ... ik vind je wat groot voor hem. Hij kan duidelijk geen maat groter zadel hebben en dat heb jij wel nodig. Denk dat je hem door je eigen lengte ook nog meer uit balans haalt dan nodig is... je maakt het zo moeilijker voor jullie allebei.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:00

Oke dan, je kunt tegen kritiek. Wat ik zie een ruiter die flink in de mond hangt wanneer het paard eens de andere kant op gaat en probeert om toch, hoe klein ook, probeert het hoofd via de teugels naar beneden te krijgen. Dier loopt flink boven tempo. Twee zaken die dus getuigen van een verkeerde manier van rijden bij een jong, misschien sensibel maar verder zeer braaf dier. Het ligt dus niet aan het dier maar in dit geval(misschien dat de andere paarden wat verder waren) maar aan jouw kunde als ruiter. Zorg voor hele goede begeleiding, lees je in hoe je een jong paard op leid en ga daar van uit. Drie keer een half uur waarvan de helft stappen is niet te veel maar zoals ik op de filmpjes zie gaat de draf in een fiks tempo. ga terug naar af, blijf van die teugels af zolang je lichaam niet onafhankelijk kan bewegen en pak haar niet weer in de mond. Anders oplossen, is een mooi diertje dus zeker de moeite waard. En prima dat je je kwetsbaar opstelt, kun je alleen maar beter van worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:00

Mooi paard!

Ik zie vooral een veelste hoog tempo =paard rent onder je vandaan.

Zig zag kneden. Hoofd gaat heen en weer. Ik zou niet kneden. Gewoon teugels vast houden met contact. Aan de teugel hoeft nog niet.

En ik zie hoofd omhoog , rug wegdrukken. Ik zou vooral ontspanning willen zien. Neusje eruit. Mooi over de rug. Natuurlijk. Paard is jong en dit is niet zomaar klaar. Misschien duurt dat wel 2 maand. Maar geef je paard vertrouwen, ruimte in de hals , halsstrekken en vooral rust!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:02

Balen dat het niet fijn zit voor je gevoel!

Wat ik op de filmpjes in elk geval zie, is erg veel onrust. Ze ontspant niet (echt) onder je hand, lijkt op het tweede filmpje alleen maar onrustiger te worden. Je geeft eerder aan dat je niet wilt galopperen; is ze zo onrustig dat je haar niet goed terug kan krijgen? Ik keur galop bij jonge paarden persoonlijk niet af hoor, maar het feit dat het een tijd duurt voordat ze terug is, is wel een signaal van onrust.

Persoonlijk, aan de hand van je verhaal, je aangeeft dat het op de grond ook niet super gaat en je filmpjes zou ik het rijden even op een heeel laag pitje zetten. Eerst het grondwerk goed krijgen; in ontspanning en rustige staat met elkaar bezig gaan. Commando’s leren en rechtrichten. Dat kan helpen voor de rust tijdens het rijden, helpt je paard in hoofd-hals-nek houding én kan je helpen met het creëren van een band.

Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat dit niet fijn rijd. Of werkt op de grond. Dit levert stress op bij ruiter en paard.

Dan vanuit die ontspanning het rijden weer opbouwen. En uiteraard begeleiding erbij halen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:06

miramii schreef:
Balen dat het niet fijn zit voor je gevoel!

Wat ik op de filmpjes in elk geval zie, is erg veel onrust. Ze ontspant niet (echt) onder je hand, lijkt op het tweede filmpje alleen maar onrustiger te worden. Je geeft eerder aan dat je niet wilt galopperen; is ze zo onrustig dat je haar niet goed terug kan krijgen? Ik keur galop bij jonge paarden persoonlijk niet af hoor, maar het feit dat het een tijd duurt voordat ze terug is, is wel een signaal van onrust.

Persoonlijk, aan de hand van je verhaal, je aangeeft dat het op de grond ook niet super gaat en je filmpjes zou ik het rijden even op een heeel laag pitje zetten. Eerst het grondwerk goed krijgen; in ontspanning en rustige staat met elkaar bezig gaan. Commando’s leren en rechtrichten. Dat kan helpen voor de rust tijdens het rijden, helpt je paard in hoofd-hals-nek houding én kan je helpen met het creëren van een band.

Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat dit niet fijn rijd. Of werkt op de grond. Dit levert stress op bij ruiter en paard.

Dan vanuit die ontspanning het rijden weer opbouwen. En uiteraard begeleiding erbij halen!

Amy schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:06

Dankjewel voor de tips.

Over het zadel, ze kan inderdaad geen groter zadel op. Maar volgens de zadelpasser past het wel. Ik kan nog een hand achter mijn billen leggen voor ik de lepel tegen kom. Misschien dat de bodywarmer dit beeld vertekend. En ik had m'n beugels eigenlijk ook een gaatje te kort.

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van mijn eigen rijden, vandaar dat ik het ook heb laten filmen; ik wou het zelf zien.

Tempo ligt inderdaad hoog, dit kan ik momenteel ook niet goed controleren (kleine ophouding is hoofd omhoog en nog harder gaan).

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:07

Amy schreef:
Dankjewel voor de tips.

Over het zadel, ze kan inderdaad geen groter zadel op. Maar volgens de zadelpasser past het wel. Ik kan nog een hand achter mijn billen leggen voor ik de lepel tegen kom. Misschien dat de bodywarmer dit beeld vertekend. En ik had m'n beugels eigenlijk ook een gaatje te kort.

Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van mijn eigen rijden, vandaar dat ik het ook heb laten filmen; ik wou het zelf zien.

Tempo ligt inderdaad hoog, dit kan ik momenteel ook niet goed controleren (kleine ophouding is hoofd omhoog en nog harder gaan).

Zelf langzaam lichtrijden
Ook helpt het om 8tjes te rijden of veel voltes. Dan kan ze niet hard

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:14

Je zegt dat je het tempo zelf ook te hoog vind maar dat je dit niet kunt controleren. Wat ik op je filmpjes zie (vooral de eerste zie je het heel duidelijk) is dat je bijna constant aan het drijven bent... Dan vind ik het niet zo raar dat je paardje harder loopt en je haar niet terugkrijgt, je vraagt haar immers zelf om gas te geven. Probeer je benen eens stil te houden. Verder ben ik het eens met mijn voorgangers dat je haar veel te veel in de mond zit en ze enorm haar rug wegdrukt. Laat die teugels eens los en geef haar het vertrouwen om op eigen benen te lopen. Dan loopt ze maar een keer de andere kant op of galoppeert ze eens aan, gewoon kalm aan terugnemen of weer de andere kant op sturen, geduld en zoek je rust in het rijden! Nageven komt dan ook vanzelf wel, het hoeft nog niet perfect, je bent aan het (be)leren en trainen, daar horen fouten bij, laat haar die fouten ook maken! Daar leren ze juist van (mits je ze correct oplost/corrigeert natuurlijk.) Maar ik zie nu bij allebei, zowel bij jou als bij je paard, een bonk spanning, zo zonde!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:17

@Kabayo ook begeleiding bij het grondwerk. Dat is in mijn opinie de plek om de juiste start te maken, maar daarin geeft niet elke instructeur les.

@Amy filmen is inderdaad een goede spiegel! Rent ze ook onder het grondwerk? En de ontspanning? Hoe gaat dat bij het grondwerk?