Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Amy schreef:Dankjewel daantjuh!
Dat ik druk was had met een piek periode op het werk te maken. Dat viel toen samen met het verwijderen van de wolfskies. Ik heb haar toen ook een paar weken rust gegeven.
Nu heb ik weer voldoende tijd. Besteed altijd anderhalf uur aan haar, meestal maar een half uur aan het rijden...
sanne83 schreef:Dit heeft naar mijn idee echt niets met wel of geen "klik" te maken.
Dit is een jong paard die óf nog steeds last heeft van haar mond (ze zal niet de eerste zijn waarbij er nog restjes wolfskies achter zijn gebleven..) óf ze heeft zo'n last gehad van haar mond dat ze nu hele slechte ervaringen met het rijden heeft en volledig verkeerde reacties op de hulpen heeft aangeleerd.
Haal iemand erbij die je echt intensief kan helpen met dit paard. Iemand die haar weer vertrouwen in de ruiterhand kan geven en die jou daarna weer vertrouwen in haar kan geven. Niet zomaar doorrijden terwijl het rijden een gevecht is, dat is nooit de bedoeling.
In twee maanden heb je niet opeens een band met een paard. Een band ontstaat doordat je een gemeenschappelijke taal ontwikkelt en een leuke communicatie krijgt. Ik zou voor nu eerst eens beginnen met lekker op de grond werken totdat jullie wat meer vertrouwen in elkaar hebben.
Amy schreef:Ik rijd drie keer per week 20 tot 30 minuten. Waarvan zeker 15 minuten stappen. Galopperen doe ik nog niet eens.
Het gaat mij niet enkel en alleen om het rijden. Ik krijg geen contact met haar. Met ieder ander paard heb ik dat wel. Het lijkt alsof ze zich afsluit (op de grond) en zich met rijden verzet. Kan het niet goed uitleggen.
Ik krijg begeleiding. Ik ben zelf ook gewoon onzeker...
miramii schreef:Balen dat het niet fijn zit voor je gevoel!
Wat ik op de filmpjes in elk geval zie, is erg veel onrust. Ze ontspant niet (echt) onder je hand, lijkt op het tweede filmpje alleen maar onrustiger te worden. Je geeft eerder aan dat je niet wilt galopperen; is ze zo onrustig dat je haar niet goed terug kan krijgen? Ik keur galop bij jonge paarden persoonlijk niet af hoor, maar het feit dat het een tijd duurt voordat ze terug is, is wel een signaal van onrust.
Persoonlijk, aan de hand van je verhaal, je aangeeft dat het op de grond ook niet super gaat en je filmpjes zou ik het rijden even op een heeel laag pitje zetten. Eerst het grondwerk goed krijgen; in ontspanning en rustige staat met elkaar bezig gaan. Commando’s leren en rechtrichten. Dat kan helpen voor de rust tijdens het rijden, helpt je paard in hoofd-hals-nek houding én kan je helpen met het creëren van een band.
Ik kan me ontzettend goed voorstellen dat dit niet fijn rijd. Of werkt op de grond. Dit levert stress op bij ruiter en paard.
Dan vanuit die ontspanning het rijden weer opbouwen. En uiteraard begeleiding erbij halen!
Amy schreef:Ik rijd drie keer per week 20 tot 30 minuten. Waarvan zeker 15 minuten stappen. Galopperen doe ik nog niet eens.
Het gaat mij niet enkel en alleen om het rijden. Ik krijg geen contact met haar. Met ieder ander paard heb ik dat wel. Het lijkt alsof ze zich afsluit (op de grond) en zich met rijden verzet. Kan het niet goed uitleggen.
Ik krijg begeleiding. Ik ben zelf ook gewoon onzeker...
Amy schreef:Dankjewel voor de tips.
Over het zadel, ze kan inderdaad geen groter zadel op. Maar volgens de zadelpasser past het wel. Ik kan nog een hand achter mijn billen leggen voor ik de lepel tegen kom. Misschien dat de bodywarmer dit beeld vertekend. En ik had m'n beugels eigenlijk ook een gaatje te kort.
Bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Moet eerlijk zeggen dat ik ook schrik van mijn eigen rijden, vandaar dat ik het ook heb laten filmen; ik wou het zelf zien.
Tempo ligt inderdaad hoog, dit kan ik momenteel ook niet goed controleren (kleine ophouding is hoofd omhoog en nog harder gaan).