Indestal schreef:Maar als jij de eerste bent die daar aan mee wenst te werken? Ga eens met ze praten?
Ja, dat is wel een goed idee. Bedankt!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mist schreef:Erbij werken is ook een ding als je meerdere opvangpaarden hebt staan. Kareltje kreeg 8x per dag eten en aangezien ik zelfstandige ben werk ik meer dan fulltime, gelukkig vond mijn moeder het niet erg om elke dag hierheen te komen om tussendoor te voeren [PP] Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony
Mist schreef:Erbij werken is ook een ding als je meerdere opvangpaarden hebt staan. Kareltje kreeg 8x per dag eten en aangezien ik zelfstandige ben werk ik meer dan fulltime, gelukkig vond mijn moeder het niet erg om elke dag hierheen te komen om tussendoor te voeren [PP] Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony
tengeltje11 schreef:eerlijk,ook ik denk dat het een niet haalbare droom is.
enig idee wat een huis met land van bv 2 ha,incl stallen die in orde zijn,kost?
juist ja,tonnen geld.
hoe krijg je dat bij elkaar?
en waar leef je van?
het allemaal onderhouden kost al handenvol geld,naast de aankoop.
zoiets is niet haalbaar.
of je moet een grote,overkoepelde organisatie hebben die het deels financiert,of zelf een gouden hart en vette spaarrekening hebben.
anders is het onbegonnen werk.
Anders begon ik er ook niet aan... Paarden, pony's, ezels en alle andere dieren kunnen helaas niet praten. Daarom juist dat iemand er voor moet opkomen. Al sta ik er helemaal alleen voor... Opgeven staat nu niet bepaalt in mijn woordenboek. Mist schreef:Erbij werken is ook een ding als je meerdere opvangpaarden hebt staan. Kareltje kreeg 8x per dag eten en aangezien ik zelfstandige ben werk ik meer dan fulltime, gelukkig vond mijn moeder het niet erg om elke dag hierheen te komen om tussendoor te voeren [PP] Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony
Hipponatura schreef:Beste,
Ik zal mij kort even voorstellen:
Ik ben Brenda, 27 jaar.
In 2009 afgestudeerd als dierenverzorger (TSO - Dierenzorgtechnieken)
Momenteel terug aan het studeren: 1ste jaar bachelor agro - en biotechnologie: Dierenzorg
Bijzondere interesse en grote passie voor paarden.
Ik zou graag eens een bezoek brengen aan jullie vzw > paardenasiel.
Zelf ben ik al meer dan een jaar aan een persoonlijk project bezig.
Dit project gaat er komen om: meer bewustzijn te creëren over het wezen paard in al zijn facetten.
Wat bedoel ik daarmee:
- gezondheid
- gedrag
- training
- huisvesting
- ...
Doelstelling:
- nieuwe paardeneigenaren op weg helpen
- bewustzijn creëren rond het houden van paarden
- Mensen bewust maken rond de paarden in paardenasielen en opvangcentra
Hoe wil ik te werk gaan:
- website met blog
- samenwerken met professionals in de paardenwereld: denk aan trainers, instructeurs, hoefverzorgers, dierenartsen, dienst dierenwelzijn …
- lezingen geven
- workshops organiseren
- oprichten vzw in België
Mijn droom:
- Actief bezig zijn met verwaarloosd en getraumatiseerde paarden en pony’s
- Revalideren van verwaarloosde en getraumatiseerde paarden en pony’s
- Naast revalidatie, hertraining en herscholing van deze paarden en pony’s
- Tot uiteindelijk te komen tot herplaatsing bij adoptanten.
Kortom mijn droom is om ooit een eigen erkend paardenasiel op te richten in België.
Lukt dit dan niet, om er op de één of andere manier toch actief mee aan de slag te gaan.
Waarom:
- Regelmatig berichten over verwaarloosde paarden en pony's
- Mensen gaan vaak nog onbewust/impulsief over tot de aankoop van een paard/pony
- Vaak problemen/frustratie bij paardeneigenaren door onwetendheid
- …
Momenteel is het nog een eenmansproject en ben ik nog verder op zoek naar informatie om mijn droom te verwezenlijken.
Vandaar dat ik binnenkort mijn project wil gaan voorstellen aan verschillende instanties in België.
Om zo de juiste mensen warm te maken voor mijn project.
Ik hoop op een positief antwoord.![]()
Ik heb al een aantal paardenasielen en edelopvangcentrum in België aangesproken.
Maar ook zou ik graag eens een bezoek brengen aan jullie opvangcentrum in Nederland.
Waarom, ik wil zoveel mogelijk leren over de opvang van 2de kans paarden.
Is dit een mogelijkheid?
Met vriendelijke groet,
Dus het is niet onmiddellijk een spong in het diepe hoor.

billionache schreef:Hé, een medestudent op Bokt! Laatstejaars DZ in Geel hier!
Mooie droom. Inderdaad héel erg moeilijk (tenzij je een heulll dikke portemonnee hebt), maar niet onmogelijk denk ik dan.
En bovendien ook broodnodig. Dierenwelzijn in België is echt gewoon triest gesteld, niet enkel bij de paarden trouwens. Het is jammer dat er zo'n nood is aan extra asielen en opvang. De problemen zouden imo beter eens opgelost worden vanuit de instanties... Maargoed, daar kunnen we nog lang op wachten vrees ik
Ik zou inderdaad eens samenzitten of bespreken met mensen die dit traject al hebben doorlopen (inderdaad een van bovenstaande asielen). Maar dat doe je al zag ik! Crowdfunding is ook nog een idee als je zelf niet de financiële mogelijkheden hebt om zelf je project op te starten.
Wellicht kan je dan kijken of je een influencer te pakken krijgt die je crowdfunding kan en wil promoten op social media. Zo heeft YouTuber Felinehoi bijna 2000 euro opgehaald voor Pippi's Ponyhof om een stichting te worden. Alle beetjes helpen natuurlijk
Mooie droom. Inderdaad héel erg moeilijk (tenzij je een heulll dikke portemonnee hebt), maar niet onmogelijk denk ik dan.
En bovendien ook broodnodig. Dierenwelzijn in België is echt gewoon triest gesteld, niet enkel bij de paarden trouwens. Het is jammer dat er zo'n nood is aan extra asielen en opvang. De problemen zouden imo beter eens opgelost worden vanuit de instanties... Maargoed, daar kunnen we nog lang op wachten vrees ik
Ik zou inderdaad eens samenzitten of bespreken met mensen die dit traject al hebben doorlopen (inderdaad een van bovenstaande asielen). Maar dat doe je al zag ik! Crowdfunding is ook nog een idee als je zelf niet de financiële mogelijkheden hebt om zelf je project op te starten.
Wellicht kan je dan kijken of je een influencer te pakken krijgt die je crowdfunding kan en wil promoten op social media. Zo heeft YouTuber Felinehoi bijna 2000 euro opgehaald voor Pippi's Ponyhof om een stichting te worden. Alle beetjes helpen natuurlijk
je geeft zelf ook al aan dat je niet 1-2-3 een goeddraaiende paardenopvang in elkaar kunt steken, maar juist omdat je bereid bent hard te werken en tevreden te zijn met hele kleine stapjes, denk ik dat je ons nog kunt verbazen
verder heb je iemand nodig die je boekhouding doet (tenzij je dat zelf kunt). Kies twee medebestuursleden die je 100% vertrouwt, vergeet niet dat je als voorzitter uit je eigen vzw gezet kunt worden als de twee andere bestuursleden je eruit stemmen
voor de statuten en dergelijke is het handig een jurist te hebben die dat gratis wil doen voor jouw goede doel (en die je wil bijstaan als je vzw aangeklaagd wordt - gaat vast eens gebeuren, trust me
) Catnip schreef:Hey TS, ik vind je intelligent en realistisch genoeg klinken om iets te betekenen op dit vlakje geeft zelf ook al aan dat je niet 1-2-3 een goeddraaiende paardenopvang in elkaar kunt steken, maar juist omdat je bereid bent hard te werken en tevreden te zijn met hele kleine stapjes, denk ik dat je ons nog kunt verbazen
![]()
Ik heb een vergelijkbare droom. Ik wil ooit mijn eigen vzw opstarten, maar dan voor de opvang van bejaarde katten (die vallen nu vaak tussen wal en schip; ze zitten totaal niet op hun plek in een asiel, maar er is ook geen plaats voor hen in gastgezinnen vanwege de enorme hoeveelheden kittens die elk jaar geboren worden). Nu is mijn droom net iets 'makkelijker' te realiseren, ik kan namelijk oudjes opvangen in mijn eigen huis, en op kleine schaal kan ik het ook zelf financieren (en het is te combineren met een fulltime baan). Ik ben wel al jaren actief als vrijwilliger bij een kattenopvang, en dat blijf ik ook nog jarenlang doen. Op die manier leer je een hoop. Op medisch gebied heb ik inmiddels voldoende kennis om zelf de meestvoorkomende problemen op te lossen (denk aan niesziekte, diarree, schimmel, granulomen, abcessen etc) en ik op die manier alleen medicatiekosten kwijt ben. Daarnaast is het belangrijk om een DA te hebben die tegen onkosten zijn diensten verleent aan jouw vzw. Ook sociale media-skills zijn onmisbaar, onderschat nooit wat een goed beheerde FB-pagina kan doenverder heb je iemand nodig die je boekhouding doet (tenzij je dat zelf kunt). Kies twee medebestuursleden die je 100% vertrouwt, vergeet niet dat je als voorzitter uit je eigen vzw gezet kunt worden als de twee andere bestuursleden je eruit stemmen
voor de statuten en dergelijke is het handig een jurist te hebben die dat gratis wil doen voor jouw goede doel (en die je wil bijstaan als je vzw aangeklaagd wordt - gaat vast eens gebeuren, trust me
)
Ik heb dankzij mijn vrijwilligerswerk een goed beeld van wat er allemaal bij komt kijken, bij het runnen van een kattenopvang, dus de beste tip die ik je kan geven is: word vrijwilliger bij een soortgelijke organisatie. Wat je daar leert zal onbetaalbaar zijn in het opstarten van je eigen vzw.
anjali schreef:In Nederland heb je de Paardenkamp,maar dat is alleen voor bejaarde paarden,boven de 20. En die blijven daar verder levenslang. Voor jongere paarden hoor je af en toe wel dat er iets is,maar die komen soms ook negatief in het nieuws.Het probleem is dat het ontzettend duur is om paarden goed te verzorgen.Daardoor lopen dergelijke mooie initiatieven vaak vast.

Hipponatura schreef:Hobbyhorse schreef:Had ik echt geen idee van dat het er zo bijstond in Belgie wat de dierenbescherming/paardenopvang aangaat, had ik echt niet verwacht.
Je hebt ook een PB trouwens.
PB ontvangen...
Ja, schrok er ook van. Zijn er in Nederland eigenlijk subsidies voor dierenwelzijn?
Cowgirl schreef:Ik werk in NH bij de dierenambulance en sinds dit jaar krijgen wij subsidie van de gemeente.
We bestaan zo'n 25 jaar en dus voor dit jaar draaide de ambulance op giften, donaties, inkomsten van gereden ritten voor particulieren en mensen die na hun overlijden geld nalieten aan ons.
Het dierenasiel (honden, katten en sinds kort ook knaagdieren)waar wij mee samen werken behoort bij de nederlandse dierenbescherming. Hun geld zal voornamelijk bij de dierenbescherming vandaan komen.
Dan hebben we nog een opvang alleen voor katten. Dit is een stichting.
Deze krijgen subsidies van omringende gemeente, donateurs, mensen die na overleden hun geld aan hun nalaten, geplaatste katten en een deel uit hun pension.
Echter in de crisis tijd hebben een aantal gemeentes hun subsidies dichtgedraaid waardoor deze stichting dus geen katten meer opneemt uit deze gemeentes.
Vogel/egelopvang waar wij mee werken krijgt ook subsidies.
Allemaal leuk die subsidies maar vaak niet kosten dekkend.
DA kosten zijn gewoon erg hoog.
Ik weet dat wij bij de dierenambulance quit draaien. Maar ja hoe quit is het nog als er 2 auto's een flinke reparatie nodig hebben , laat staan dat er een auto vervangen moet worden.
Het is niet onmogelijk denk ik maar wel heel lastig.
Wel eens aan een combi gedacht van (dieren/paarden)pension en opvang. Of opvang en zorgboerderij?
Hipponatura schreef:anjali schreef:In Nederland heb je de Paardenkamp,maar dat is alleen voor bejaarde paarden,boven de 20. En die blijven daar verder levenslang. Voor jongere paarden hoor je af en toe wel dat er iets is,maar die komen soms ook negatief in het nieuws.Het probleem is dat het ontzettend duur is om paarden goed te verzorgen.Daardoor lopen dergelijke mooie initiatieven vaak vast.
Dank je, ik ga paardenkamp ook eens bekijken. Misschien kan ik nog iets van ze leren. En op welke manier komen ze dan negatief in het nieuws? Heb je daar een voorbeeld van?
anjali schreef:Dat opvangpaarden verwaarloosd of doorverkocht worden.Er staat momenteel een topic over zoiets op Bokt.