Waarom heb jij uiteindelijk voor jou paard gekozen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:40

Al een paar maanden was ik opzoek naar een paardje (e-pony). Al heel veel verschillende gekeken maar bij de ene had ik er geen vetrouwen in, de ander mankeerde iets. Zo waren we 7 pony’s verder en kwamen we uit op een advertentie op marktplaats. waar ik stiekem zelf al 100 keer langs heen had gescrold want de pony op de foto was niet bepaald mooi. Mijn ouders hadden zoiets ach we gaan gewoon reageren en kijken. Kwamen we daar aan stond er een voor mijn doen (meisje van 13 die opzoek was naar een e-pony) een heel groot paard klaar. Mijn vader had ook zoiets die is wel heel groot vergeleken met de andere pony’s die we bekeken hebben en dacht dat dit niet het paard was waar we voor kwamen kijken. Eeuh wel dus. Paard gebouwd maar toch echt een pony. (op 1 milimeter na geen paard.) ik weet niet hoe ze haar destijds op de foto gezet hebben maar toen ik ging kijken vond ik haar gelijk al mooi, wel groot en spannend dat ik daar op mocht rijden maar inmiddels zijn we zo erg gegroeid en ben ik zo trots op haar en blij met haar. Ik had me geen beter paard kunnen wensen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Waarom heb jij uiteindelijk voor jou paard gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:44

De foto op de website maakte dat ik wilde gaan kijken. De manier waarop hij reageerde maakte dat ik acuut verliefd werd. Dat karakter stond en staat me aan. Stoer, maar er zit geen greintje kwaad in. Heerlijk dier <3

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:52

Hoe heb je Kunga gekozen? Twijfelde je toen ook?
Gewoon op je gevoel vertrouwen. Als deze goed voelt, waarom dan verder zoeken?

Mijn eerste ezel heb ik geboren zien worden. We zijn samen (op)gegroeid en ik kon met haar lezen en schrijven. Het was alleen maar logisch dat ze bij mij zou komen wonen.
Mijn eerste eigen paard: ik zocht een goedkoop project. Zij had nog nooit een halster om gehad en was dus een echt project. Ze sprak me aan op de foto. Ze was het eerste paard waar ik bij ging kijken.
Het voelde goed. We hebben samen heel veel geleerd en ze heeft me ook nog een prachtige dochter gegeven.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:54

Een vriendin zag haar advertentie volgens mij op Bokt. Ik viel voor haar looks, direct!
Gebeld en ik mocht komen kijken! Samen met 3 vriendinnen op pad, van zeeland naar ergens in t midden van t land, maar eenmaal daar ging mijn hart alleen maar sneller slaan!
Ik was blij dat ik mensen bij had die nog konden nadenken want ik was gelijk verkocht!
En na 6 jaar nog geen minuut spijt gehad!

Edit: ze was natuurlijk ook super lief en braaf en liep prima! Dus niet allen de looks maar dat was wel t eerste wat mij aan haar opviel!
Laatst bijgewerkt door kobuss1 op 23-10-17 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:55

Het was andersom: Dainty koos mij <3
Afbeelding

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:57

Toentertijd heb ik haar op marktplaats gevonden, zonder foto's. Dat was 14 jaar geleden nog niet zo veel te vinden, puur op de tekst heen gegaan dus en dat bleek een goede keuze!

En omdat ze keihard naar haar toenmalige eigenaresse hinnikte en ik dat ook graag wilde(Tsja ik was nog jong :+ ) is ze een week later gekomen. Natuurlijk was ze ook ontzettend knap en nu hinnikt ze net zo hard naar mij :D

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 19:03

assie schreef:
Hoe heb je Kunga gekozen? Twijfelde je toen ook?
Gewoon op je gevoel vertrouwen. Als deze goed voelt, waarom dan verder zoeken?

Mijn eerste ezel heb ik geboren zien worden. We zijn samen (op)gegroeid en ik kon met haar lezen en schrijven. Het was alleen maar logisch dat ze bij mij zou komen wonen.
Mijn eerste eigen paard: ik zocht een goedkoop project. Zij had nog nooit een halster om gehad en was dus een echt project. Ze sprak me aan op de foto. Ze was het eerste paard waar ik bij ging kijken.
Het voelde goed. We hebben samen heel veel geleerd en ze heeft me ook nog een prachtige dochter gegeven.

Bij Kunga heb ik toen vooral vertrouwd op de kennis van de mensen om mij heen, want echt verstand had ik er nog niet van. ( Elk paard was natuurlijk heel leuk namelijk :+ ) Ik kan me niet heel goed meer herinneren of ik twijfelde, maar ik denk het eigenlijk niet. Maar nu ik wat meer bewust ben van "alles" ben ik gewoon erg bang om een verkeerde keuze te maken.. Deels denk ik daarom ook dat ik misschien bij elk paard wel ga twijfelen en dat dat gewoon toch mijn onzekerheid daarin is. Verder heb je wel een heel goed punt inderdaad.. Ik ga er gewoon nog een keer kijken met iemand anders en dan ga ik gewoon de knoop doorhakken van wel of niet, wie weet!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:07

Hmmm lastig om uit te leggen..

Ik voelde een bepaalde klik, iets wat zegt 'dit paard heeft een mening maar wil met je samenwerken'.. dat was er de eerste keer al een beetje, de tweede keer was dat er gigantisch ;)

Ze stond toen op deze manier te koop:

Afbeelding

Nu twee jaar later zijn we samen echt een team geworden, we rijden in de subtop en topklasse in Western en ziet ze er zo uit ;)

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:15

Leuk. Mijn grote vos verzorgde ik al even. Eerste jaarcontract ik haar verschrikkelijk maar ze stal mijn hart en zwichtte ik voor de mega uitdaging. Na 3 jaar kocht ik haar.

Pony ben ik 1x wezen kijken. Eigenlijk wilde ik een aparte kleur en geen vos. Ze kwam wat achteraan met de kudde mee, wrong zich naar voren met wat boze gezichten, dat vond ik al positief, ,een die zichzelf kan redden en gen muurbloem of laag ik rang is. Toen zag ik haar kwart Maan oog en hoorde ik haar naam. Dat oogje past in het 3 kwart Maan oog van de grote en beiden hebben ze een lelijke naam die hetzelfde begint. TJa. Met die drie dingen werd ze het :')

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:19

Leuke verhalen om te lezen.

Ik zelf zou gaan kijken bij een paard wat perfect op papier was voor mij en bij mijn wensen/eisenlijstje paste. Met de handelaar gebeld, prima joh kom maar langs. Voor zondag afgesproken word ik zaterdagavond laat gebeld. Die merrie is verkocht maar heb er nog wel 1 staan die aan je eisen zal voldoen. Voornaamste was een bevestig paardje simpel te rijden niet te klein. Bruine ruin lief koppie.

Dus ik, zonder dit te communiceren met mijn moeder, die vond het eigenlijk al te ver weg, op naar de handelaar zondag. Zag mijn knappe vent en opslag verliefd. Maar bleek totaal niet aan mijn eisenlijstje te voldoen. Alleen het formaat klopte. Toch opgestapt en een rondje gereden. Er nog afgelazerd. Beestje was 5 maanden onder het zadel en totaal niet bevestigd. Maar toen ik op de grond lag kwam hij omgedraaid naar mij toe gedraafd en toen wist ik het zeker. Hij was 4 weken bij mij en een bod van 2,5x zijn aankoopprijs afgeslagen. Zeg niet dat ik geen spijt gehad heb van zijn aankoop maar ben wel ontzettend blij met en weg van hem. Heerlijk dier om mee te lezen en schrijven. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:20

Mijn paard koos mij ,
Mijn inmiddels overleden oude shet koos mijn mini dame die ik nu nog heb.
Haar zoontje ...Tsja :') is bij mijn geboren

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:21

Die van mij was eerst van hele goede kennissen, die als een opa en oma voor mij waren. Ik ben haar gaan rijden, omdat ik met de pony van mijn zusje geen klik had. Helaas is de "opa" hiervan in 2013 plotseling van overleden en werden de paarden verkocht aangezien de "oma" er verder niets mee had. Mijn ouders hebben haar toen der tijd voor mij overgekocht, omdat ik haar toen al een tijdje reed en ze had iets. In 2015 zou ze eigenlijk verkocht gaan worden want ik was eigenlijk gestopt met rijden, maar dat Tjitske weg zou moeten kon ik niet over mijn hart verkrijgen want ze heeft iets wat ik niet snel ik een paard vind. Vorig jaar is ook de "oma" overleden, waardoor ze nog specialer is geworden. Ook heeft ze dit jaar een hengstveulen gekregen die naar deze mensen is vernoemd. Ik denk dat het allemaal zo heeft moeten zijn.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:28

Een foto spreekt meer dan woorden.. :D
Afbeelding

Ik kwam alleen op stal om een fotoshoot te doen, en toen viel ik meteen voor haar!

Inmiddels is ze al weer bijna drie jaar bij mij!
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:30

Ideale kleur (weinig wit, geen witte staart), toen nog hengst maar super braaf en lief. Toen we de tweede keer gingen kijken, mocht ik op het erf even een klein stukje lopen en ik had even gepoetst. Toen hij er klaar mee was liet hij het zien door schrapen. Toen ik hem terug zette hield hij op, hij kende terug nog niet. Hebben dus. Als hij iets niet kent en ik hoef niet eens te duwen, dan is het een echte braverd. En dat met 1,5 jaar en een hengst. Eerst eigen paard, eerste hengst, eerste jonkie.. Maar ik kan mij geen beter paard wensen! Over een maand en 3 dagen is hij een jaartje bij mij. Beste keus die ik had kunnen maken! *\o/*

Ondertussen wel ruin overigens. Hij vond in de lente tijd voor feestjes bij de merries. :')

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:34

Poeh ik ben echt heel lang bezig geweest ongeveer een jaar denk ik? Met mijn ervaring was het logisch om een ruin of merrie van een jaar of 8 die goed was doorgereden te nemen ik reed al jaren op de manege maar toch eerste paard dus dit is verstandiger

Maar om de een of andere reden heb ik tot drie keer toe bijna een jonge hengst gekocht maar er was telkens wel wat de jonge ruinen / lieve hengsten spraken mij gewoon heel erg aan

ik had al best wat emotionele klappen opgevangen gedurende mijn zoektocht dus toen ik uiteindelijk bij mijn paard ging kijken zag ik alles heel erg somber in er waren een hoop struikelblokken hij was 3,5 voor mij wat klein en hij liep raar maar dat bleek omdat hij gewoon niet goed was opgeleid en amper spieren had. Eigenlijk waren het mijn moeder, stalgenoot en instructice waardoor hij nu op stal staat want ookal begon ik al te stralen toen hij met z'n koppie vanuit de verte uit z'n stal naar mij keek had ik weinig vertrouwen dat dit leuke paard ook daadwerkelijk mijn paard zou worden

In middels is hij gegroeid tot de perfecte maat voor mij en ondanks dat we al een hoop gedoe hebben gehad ben ik zo blij met hem.

Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:46

Zo'n 5 jaar geleden heb ik de mama van mijn paardje beleerd onder het zadel, omdat deze volgens de dierenarts veel en veel te dik was, en dat teveel gezondheidsrisico's met zich mee zou nemen tijdens de dracht. Toen vervolgens haar veulen geboren werd heb ik onmiddelijk de eerste koop gevraagd, en eerst bijna 3 jaar verzorgd.
De situatie bij haar oude eigenaar werd uiteindelijk onhoudbaar voor mij en haar.
Ze stond samen met een shet dagen achtereen op stal, en wanneer niet in de stal, dan in een postzegelweitje. Het voer wat ze kregen was bagger slecht (hooi wat hij zelf niet meer kon verkopen vanwege de vele schimmel) en als ik wou dat ze een schone stal kreeg moest ik dat zelf maar doen, want dat vond hij onbelangrijk.
Ook dierenartsbezoeken, wormmiddels en hoefsmid moest ik zelf regelen, want dat was allemaal onnodig volgens eigenaar.
Ik ging niet meer met plezier heen.
Toen heb ik besloten haar te kopen en haar een beter plekje te geven. Ze is nu 1,5 jaar van mij, en ben nog steeds elke dag gelukkig met mijn keuze <3

Afbeelding

Als ik haar niet gekocht had was ik alsnog voor eenzelfde soort kruising gegaan. (kruising fjord)

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:04

Altijd gezegd, ik wil NOOIT een vos hebben :o

Uiteindelijk op zoek gegaan naar een nieuw paardje en tja daar stond hij dan...

Afbeelding

En dan koop ik mijn eigen dus een vos :+
Direct verliefd op dat snoetje. Heel lief karakter, leuk paardje om mee te rijden.
Daarnaast staat hij hoog op de benen, is hij toch vrij mooi gebouwd en showt hij zijn eigen mooi in de ring.

Ik was snel verkocht *\o/*

Afbeelding

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:16

Ik had net 2 weken voordat ik mijn paard zag een gesprek gehad met de manege eigenaren over mijn leasepaard, welke terug ging naar hun en dus langzaam opzoek naar een nieuwe topper, maar dat werd een versnelling ...
Afbeelding

Ik wou geen bruine, geen jonge en al helemaal niet net zadelmak.
Er kwam een foto voorbij op Facebook en ik was verkocht, ik wist niks behalve de leeftijd en de stokmaat. Helaas was ze toch heel erg groen (net 2 weken zadelmak), maar toen ik erop zat voelde het zo vertrouwd. Moeders was ook om, omdat ze over haar schouder keek waar de rest bleef bij de 2e keer kijken.
Ik heb er 2 weken naast gestaan, omdat ik eerst de tandarts en zadelmaker langs wou hebben, maar ik heb echt een paard van GOUD! Nu bijna een jaar zadelmak, maar zo onwijs braaf en zo fijn karakter! Ik kan er een klein kind op zetten en ze doet geen stap verkeerd. Ze is zo leuk, dat zelfs mijn moeder weer aan het "rijden" is en gewoon zelf naar stal gaat om te kroelen!

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:17

Op gevoel.. voor het verstandige gedeelte had ik kritische vriendinnen mee

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:39

Ik was opzoek naar een haflinger merrie veulen, eerst al naar een andere stal wezen kijken, daar stond wel een veulen die me erg aansprak, maar het adres waar ze vandaag kwam vond ik niet zo fijn.
Later bij een veulen hier in de buurt gaan kijken, en zeg nou zelf, wat een knap ding!
Afbeelding
Maar het adres waar ze stond voelde ook goed aan, eerlijke mensen, aardige mensen, heb ook nog steeds contact met haar fokker. :j
Bij mijn andere pony ben ik gevallen voor zijn looks. :))
Afbeelding

Kunga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:19

Super leuke reacties en wat een leuke paardjes komen er voorbij! <3
Ik heb besloten een bod te doen op het paard dat ik nu op het oog heb, spannend! :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:36

bijna wereldreis gemaakt om tinkers te kijken.. wilde zo jong mogelijk, hengst/ ruin ... hele leuke diep diep in duitsland gevonden maar eigenaar maakte nogal wat moeilijkheden, paardje was op de foto mooi rond in groene weide en toen we er kwamen was hij vermagerd en stond op een onmogelijk schuin weitje met troep in...
na nog wat paardjes gekeken te hebben kwamen we bij een handelaar in tinkers.. we gingen voor een roodbonte ( ja, ik wilde perse een bonte) en uit die hengstenkudde stapte 1 paard naar voren, een pikzwarte tinker... hij liep naar mij toe en ik wist het... dat is mijn soulmate ;-)
dat was in voorjaar 2001... mijn 2 jarige hengst, hij werd toch alsnog geruind ( anders stond hij te verpieteren in zijn eentje op een wei) en het is nog steeds mijn grote liefde. Helaas heeft hij rond zijn 5de eczeem ontwikkeld dus het is ook een zorgenkind... ik kan er alles mee, behalve rijden of mennen :+ :+ .. en ja, dat klinkt heel raar maar ik heb mij erbij neergelegd ;-). Een paard houden gaat bij mij ook om de klik, het 'wezen paard'.
Zijn shetlandermaatje heeft ook plaats gemaakt voor een bwp-er van 1.74... ook zwart en witte bles :+ het lijken soms beetje broertjes hier ;-)... maar ook met hem was het... ik keek in zijn ogen en wist dat hij bij mij thuishoorde <3 .
De tinker heeft enorm veel voor mij betekent, mij zelfverzekerder gemaakt, mij door een enorme zwarte periode getrokken en houdt mij bij de les.
De bwp-er moet ik voor zorgen dat ik met zachte energie maar consequentie benader :-)
twee totaal verschillende paarden en daarom ook prachtig om ze mee te maken elke dag.. mijn twee soulmates <3
Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:50

Bij mijn eerste paard was het echt love at first sight, toen ik hem zag was ik meteen verkocht. Ik was toen 11 jaar en wilde graag een “grijs” of een “wit” paard, de rest interesseerde me niet :') Belde iemand ons op dat die precies had wat we zochten, een grullo bonte ruin. Ik heb toen alsnog zowel mijn grijs als wit paard gekregen := Tijdens het rijden was ie ook super braaf, dus we waren ermee weg. Heb hem 10 jaar later nog steeds, maar staat nu op actief pensioen.
Afbeelding

Mijn tweede paard moest iets zijn om mee verder te gaan in de sport, een dressuurpaard. Kleur maakte niet zoveel uit, alhoewel ik nog steeds mijn zwak voor schimmels had, maar ik wou absoluut GEEN merrie. Dus het moest een jong paard zijn, gezond, en een ruin of hengst. Drie leuke ruinen uitgeprobeerd waarvan twee helaas afgekeurd werden en het met eentje gewoon niet goed aanvoelde.. Tot ik contact met iemand kreeg die zei nog een leuke merrie te koop hebben staan. In de eerste instantie wilde ik het aanbod afslaan maar toen ik de filmpjes doorgestuurd kreeg drong m’n moeder toch aan om eens te gaan kijken. Paard was zeker en vast een leuk dier, precies alles wat ik zocht buiten het feit dat ze een merrie was. Ondanks dat ze nog maar twee maanden onder het zadel was ging het rijden heel fijn en voelde ik me wel goed op haar, dus we zijn tot een keuring overgegaan. Eenmaal goedgekeurd is het heel snel gegaan, en ik zou me echt geen leven meer kunnen voorstellen zonder mijn vriendinnetje, ik heb echt zoveel plezier aan haar <3
Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:57

Bij mij was het eigenlijk heel apart gegaan..
Ik ging naar een ranch in Canada en daar was een groen (nog vrij wild, net soortvan halstermak) 4 jarig paard. Net een week hengst-af maar nog vol met hormonen, en ook erg hengsten-look.. Ik was eigenlijk al op slag verliefd op hem en hoopte dat ik met hem mocht werken. Was wel een leuke uitdaging dacht ik. Na een week kon dat ook want de persoon die eerst met hem werkte ging toen weg :)
Ging ontzettend goed allemaal en met een maand zat ik voor het eerst op hem. Trainen bleef erg goed gaan en ik bleef uiteindelijk op dezelfde ranch.. Een jaar later ging ik zo'n 8 uur verderop bij een paardentrainer werken en van de eigenaar mocht ik Mud ook meenemen. Toen vertelde de eigenaar dat ze hem toch wel wilde verkopen omdat hij uiteindelijk toch niks voor hun is (wie koopt er dan ook weer een 4 jarige, wilde (als in nog nooit aangeraakt) hengst voor een kind :roll: :') ) en ze zagen hoe gek ik was met het beest, dus mij de kans wilden geven. Ze wilde hem dus eerst aanbieden aan mij voordat hij echt te koop zou gaan staan! Anders zou hij waarschijnlijk verkocht worden als roping-horse. Voor mij was die keuze eigenlijk al direct wel gemaakt, heel stiekem hoopte ik er ook al op. Dus toen was ik opeens een paard rijker, zonder dat ik in het land zelf woon :') Maar geen moment spijt van gehad! Mud heeft een super leventje nu, wordt nog wel bereden door anderen en ik kom elk jaar weer terug. En over 4 jaar hopelijk naar Canada toe emigreren, kan ik ook voor altijd bij hem zijn :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:59

de moeder van mijn paard was mijn verzorgpaard, Julia. Toen Julia overleed heb ik de zoon gekocht van haar, Eros. Bleek het nou ook toevallig mijn 'droompaard' te zijn. Ik wou namelijk altijd al een zwarte met witte aftekeningen, een soort 'black beauty'. en ik bof met zijn geweldige karakter, hij heeft ook echt humor

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding ( de achterste, die giraffe :D _O- )