AmoorM schreef:TinGu schreef:Herkenbaar! Wat ik tegenwoordig doe als ik geen zin heb om te rijden is een stuk aan de hand wandelen in het bos of door de polder. Paard blij, die krijgt aandacht, beweging en kan even lekker een poosje grazen in de berm, en ik bij omdat ik toch wat gedaan heb met paardlief (en wat lichaamsbeweging gehad)
Dat doe ik ook wel, beetje wandelen. Alleen toch heb ik dan nog het gevoel van "ja ik "moet" eigenlijk rijden." Maar ik hoef niet perse te rijden want ik train niet ergens voor. Tenminste niet voor wedstrijden. In de bak rijden vind ik best wel leuk, maar dan wil ik echt met het idee heen gaan van "nu gaan we even lekker een half uurtje rijden." ipv "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen." Overdreven gezegd ik heb vaak al thuis in mijn hoofd wat we gaan doen qua oefeningen.
Ik denk er heel erg over na. (dat is sowieso een tik van mij)
Of, als ik het bos in wil, dan gaat er toch nog een gedachtenspinsel rond van "Ja maar eigenlijk moeten we in de bak rijden.' Dat komt misschien ook omdat ik er soms een beetje voor wegloop, het dressuren omdat het wat lastig gaat.
Of als ik bijv een middag vrij heb, dan wil ik dus op dat moment ontspannend gaan rijden. Bak of bos, dat maakt niet zo veel uit. Maar dan ben ik dus al helemaal aan het denken van "oke, ik wil nu ontspannen, want het is mooi weer, want ik heb nu tijd) Dat werkt volgens mij ook averechts. Alleen hoe laat je dat los?
Ik kan het natuurlijk mis hebben hoor, maar als ik het zo lees zou je misschien juist heel veel baat kunnen hebben aan GOED doelen stellen.
Wat ik namelijk lees is dat je bij leuke dingen doen het 'schuldgevoel' krijgt dat je nuttige dingen zou moeten doen en wanneer je die nuttige dingen doet er geen voldoening uithaalt omdat het niet oplevert wat je wilt. Mijn interpretatie natuurlijk, dus als het niet klopt wuif je het maar gewoon weg

Als je nu voor het serieuze rijden in de bak wat meetbare, haalbare en tastbare doelen stelt. Dus niet "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen", waar je en meerdere doelen in 1 doel propt (dit, dit en dit) en ook op een manier waarop je het doel gehaald hebt inbouwt. Maar bijvoorbeeld: Ik wil deze training minimaal 1 rondje galopperen. Of bijvoorbeeld bij een moeilijkere taak: Ik ga 10 minuten oefenen op stelling rijden op de volte. Misschien hele kleine/simpele dingen als voorbeeld, maar als het haalbaar is en je op het eind duidelijk kan zeggen dat je het gehaald hebt dan kweek je wellicht wat meer voldoening. (en haal er gerust hulp/instructie bij als je vastloopt, want niets is zo demotiverend als steeds hetzelde doen zonder resultaat te boeken).
Hou je doelen ook gericht op acties, zoals je zelf al opmerkt werkt het niet om een gevoel als doel te stellen. Stel jij een doel: ik wil me vrolijk voelen aan het eind van de training, dan werkt dit meestal averechts.
Daarnaast hebben andere activiteiten zoals buitenrijden, wandelen, etc ook waarde. Tijdens het buitenrijden kan het uithoudingsvermogen worden getraind als je lekker tempo maakt, je bent bezig met het versterken van de pezen als je een lekker stuk gaat stappen op de verharde weg, je bent de gehoorzaamheid van je paard aan het verbeteren. Nou ga zo maar door. In principe is het dus niet nodig om te denken dat je beter wat nuttigs in de bak had kunnen doen, want ook andere dingen kunnen heel nuttig zijn.
Ook is het inderdaad een kunst om het denken even uit te zetten, even stoppen met alles analyseren en op waarde schatten en gewoon even zijn. Voor mij werkt het om bijvoorbeeld als ik op straat aan het rijden/mennen echt alleen aan het geluid van de hoeven op de straat te denken. Of naast een hooi etend paard zitten. Vind ik super rustgevend, maar dat is voor iedereen anders dus je zult een beetje moeten gaan zoeken wat voor jou werkt. Misschien ook een idee om thuis te oefenen met je hoofd leegmaken, hoe je dat doet is ook weer persoonlijk (mediteren, muziek luisteren etc). Want dat is echt iets wat je moet leren en oefenen.
Wellicht heb je hier helemaal niets aan, maar misschien staat er iets tussen waar je wat aan hebt. Succes in ieder geval!
) We hebben niet echt vaste afspraken, bekijken dat meer per dag. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar door geen vastigheid in werk is dat vaak lastig. Maar eigenlijk moet ik meer het idee creëren bij mezelf dus dat het niet nodig is dat ze 5 keer per week loopt? Wij moeten bij ons op stal wel zelf afspraken maken over de weide. Zelf je paard halen en brengen. Dat vergt soms al heel veel werk. Als ik om half 9 moet beginnen en de eigenaren van haar weide maatje kunnen die dag niet brengen en halen dan sta ik om 6 uur naast mijn bed om voor mijn werk aan naar mijn paard te gaan en te voeren en om de wei te zetten en soms aan het eind van de dag er af te halen. Vandaag toevallig word ze binnen en buiten gezet. Dat geeft wel heel wat rust eerlijk gezegd.
Natuurlijk is dit ook zo op wedstrijd of bij een hoger geschoold paard. Maar bij mijn paard kan ik dat niet gelijk vragen. (even extra info: wij rijden zelfs nog beneden de B.) Ik denk dat ik mijn prioriteiten/doelen misschien niet op orde heb.
) geen L/M/Z niveau gaan halen, heb ik misschien toch onbewust wel die gedachte en voel ik mij daarom schuldig als we op buitenrit gaan en niet gaan trainen. Als ik een kleiner doel zou stellen (Nette gebroken lijn) en de rest even niet belangrijk vind zou het denk ik al een stuk helpen.