Recreatief zonder "moeten" rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:09

AmoorM schreef:
TinGu schreef:
Herkenbaar! Wat ik tegenwoordig doe als ik geen zin heb om te rijden is een stuk aan de hand wandelen in het bos of door de polder. Paard blij, die krijgt aandacht, beweging en kan even lekker een poosje grazen in de berm, en ik bij omdat ik toch wat gedaan heb met paardlief (en wat lichaamsbeweging gehad ;) )

Dat doe ik ook wel, beetje wandelen. Alleen toch heb ik dan nog het gevoel van "ja ik "moet" eigenlijk rijden." Maar ik hoef niet perse te rijden want ik train niet ergens voor. Tenminste niet voor wedstrijden. In de bak rijden vind ik best wel leuk, maar dan wil ik echt met het idee heen gaan van "nu gaan we even lekker een half uurtje rijden." ipv "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen." Overdreven gezegd ik heb vaak al thuis in mijn hoofd wat we gaan doen qua oefeningen.
Ik denk er heel erg over na. (dat is sowieso een tik van mij)
Of, als ik het bos in wil, dan gaat er toch nog een gedachtenspinsel rond van "Ja maar eigenlijk moeten we in de bak rijden.' Dat komt misschien ook omdat ik er soms een beetje voor wegloop, het dressuren omdat het wat lastig gaat.

Of als ik bijv een middag vrij heb, dan wil ik dus op dat moment ontspannend gaan rijden. Bak of bos, dat maakt niet zo veel uit. Maar dan ben ik dus al helemaal aan het denken van "oke, ik wil nu ontspannen, want het is mooi weer, want ik heb nu tijd) Dat werkt volgens mij ook averechts. Alleen hoe laat je dat los?

Ik kan het natuurlijk mis hebben hoor, maar als ik het zo lees zou je misschien juist heel veel baat kunnen hebben aan GOED doelen stellen.
Wat ik namelijk lees is dat je bij leuke dingen doen het 'schuldgevoel' krijgt dat je nuttige dingen zou moeten doen en wanneer je die nuttige dingen doet er geen voldoening uithaalt omdat het niet oplevert wat je wilt. Mijn interpretatie natuurlijk, dus als het niet klopt wuif je het maar gewoon weg ;)

Als je nu voor het serieuze rijden in de bak wat meetbare, haalbare en tastbare doelen stelt. Dus niet "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen", waar je en meerdere doelen in 1 doel propt (dit, dit en dit) en ook op een manier waarop je het doel gehaald hebt inbouwt. Maar bijvoorbeeld: Ik wil deze training minimaal 1 rondje galopperen. Of bijvoorbeeld bij een moeilijkere taak: Ik ga 10 minuten oefenen op stelling rijden op de volte. Misschien hele kleine/simpele dingen als voorbeeld, maar als het haalbaar is en je op het eind duidelijk kan zeggen dat je het gehaald hebt dan kweek je wellicht wat meer voldoening. (en haal er gerust hulp/instructie bij als je vastloopt, want niets is zo demotiverend als steeds hetzelde doen zonder resultaat te boeken).
Hou je doelen ook gericht op acties, zoals je zelf al opmerkt werkt het niet om een gevoel als doel te stellen. Stel jij een doel: ik wil me vrolijk voelen aan het eind van de training, dan werkt dit meestal averechts.

Daarnaast hebben andere activiteiten zoals buitenrijden, wandelen, etc ook waarde. Tijdens het buitenrijden kan het uithoudingsvermogen worden getraind als je lekker tempo maakt, je bent bezig met het versterken van de pezen als je een lekker stuk gaat stappen op de verharde weg, je bent de gehoorzaamheid van je paard aan het verbeteren. Nou ga zo maar door. In principe is het dus niet nodig om te denken dat je beter wat nuttigs in de bak had kunnen doen, want ook andere dingen kunnen heel nuttig zijn.
Ook is het inderdaad een kunst om het denken even uit te zetten, even stoppen met alles analyseren en op waarde schatten en gewoon even zijn. Voor mij werkt het om bijvoorbeeld als ik op straat aan het rijden/mennen echt alleen aan het geluid van de hoeven op de straat te denken. Of naast een hooi etend paard zitten. Vind ik super rustgevend, maar dat is voor iedereen anders dus je zult een beetje moeten gaan zoeken wat voor jou werkt. Misschien ook een idee om thuis te oefenen met je hoofd leegmaken, hoe je dat doet is ook weer persoonlijk (mediteren, muziek luisteren etc). Want dat is echt iets wat je moet leren en oefenen.

Wellicht heb je hier helemaal niets aan, maar misschien staat er iets tussen waar je wat aan hebt. Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:18

Pharootz schreef:
Ja, dit is wel herkenbaar, hoewel bij mij het moeten er sinds een paar jaar wel echt vanaf is. Ik rij bij de buurman en die ment met zijn dieren. Wanneer ik tijd heb en geen school, mag ik bellen en komen rijden. Het heeft voor mij heel erg de druk eraf gehaald dat, wetend dat als ik niet rijd, hij met zijn dieren bezig gaat. En als de paardjes een paar daagjes tot weekjes even vrij hebben, is dat ook geen probleem.
Ze hoeven geen fanatieke wedstrijden te lopen, zo nu en dan een paar rondjes in de bak of het bos in en de rest van de week in de weide worden ze niets minder van.

Misschien is het een optie om een bijrijder te zoeken zodat het verplichte nummer er wat af gaat, als je echt dagelijks / meerdere keren in de week wilt dat je dier werkt.

Mijn vader is mijn bijrijder! (nouja, eigenlijk is het paard van ons samen. :') ) We hebben niet echt vaste afspraken, bekijken dat meer per dag. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar door geen vastigheid in werk is dat vaak lastig. Maar eigenlijk moet ik meer het idee creëren bij mezelf dus dat het niet nodig is dat ze 5 keer per week loopt? Wij moeten bij ons op stal wel zelf afspraken maken over de weide. Zelf je paard halen en brengen. Dat vergt soms al heel veel werk. Als ik om half 9 moet beginnen en de eigenaren van haar weide maatje kunnen die dag niet brengen en halen dan sta ik om 6 uur naast mijn bed om voor mijn werk aan naar mijn paard te gaan en te voeren en om de wei te zetten en soms aan het eind van de dag er af te halen. Vandaag toevallig word ze binnen en buiten gezet. Dat geeft wel heel wat rust eerlijk gezegd.

Maar het is ook meer het idee, je hobby is toch je hobby? Dat hoort toch aller tijden leuk te zijn? Je ontspanning? Maar ik denk ook dat het een combinatie is van dat het dressuur rijden nog niet helemaal lekker gaat en dat ik het lichamelijk best zwaar vind. Als je bijv. in de avond na het werk gaat rijden, dan ben ik zo rond 9 uur thuis, terwijl ik echt wel rond 10u moet slapen wil ik fit zijn de volgende dag. Dan heb je maar net een uurtje voor mijzelf.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:25

Ik begrijp dit gevoel af en toe best wel.
Ik ben sinds januari bijrijder van een super lieve KWPN-merrie.
Ze is al wat ouder (24), maar daar merk je eigenlijk niks van.
Toch voel ik ook af en toe de druk om te moeten gaan, want als ik niet ga, gebeurt er met het paard niks (en ze wil zo graag). Ja ze wordt 's ochtends door de vader van de eigenaar in de wei gezet en in de avond weer op stal. Hij zorgt ook voor het voeren en mesten, dus in principe een luxe-positie voor mij (trust me, ik ben me daar zeer van bewust).
Toch vind ik het banketstaaf voor het paard al ik door mn werk en andere verplichtingen even minder tot geen tijd heb om langs te gaan. Ik heb afgesproken dat 2 tot 3x in de week wel haalbaar moet zijn om te gaan. Ik baal dus gruwelijk als ik daar niet aan kom, want ik heb het immers ooit afgesproken.
Daarnaast hebben we ook geen bak om in te rijden, dus ik moet altijd buiten gaan rijden. En ook het buiten rijden doe ik vaak alleen met dat paard, want een rijmaatje hebben we ook niet.
Dat zijn dingen die ik dan wel weer mis en wat het soms ook wel lastiger maakt om (als ik wel tijd heb) de zin te maken om te gaan.
Ik doe het wel, voor het paard, maar er zijn soms echt dagen dat ik denk: pfffttt, nu ff niet.
Een oplossing heb ik helaas niet.
Bij mij komt en gaat het gevoel weer. Zeker omdat ik ook wat betrokkenheid van de eigenaar mis op z'n tijd.
Sorry voor het hele verhaal, ik moest het ff delen. :x
Anyway, veel suc6 en hopelijk heb je snel weer je goede zin gevonden om van je paardenhobby te genieten. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:08

Dat doe ik ook wel, beetje wandelen. Alleen toch heb ik dan nog het gevoel van "ja ik "moet" eigenlijk rijden." Maar ik hoef niet perse te rijden want ik train niet ergens voor. Tenminste niet voor wedstrijden. In de bak rijden vind ik best wel leuk, maar dan wil ik echt met het idee heen gaan van "nu gaan we even lekker een half uurtje rijden." ipv "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen." Overdreven gezegd ik heb vaak al thuis in mijn hoofd wat we gaan doen qua oefeningen.
Ik denk er heel erg over na. (dat is sowieso een tik van mij)
Of, als ik het bos in wil, dan gaat er toch nog een gedachtenspinsel rond van "Ja maar eigenlijk moeten we in de bak rijden.' Dat komt misschien ook omdat ik er soms een beetje voor wegloop, het dressuren omdat het wat lastig gaat.

Of als ik bijv een middag vrij heb, dan wil ik dus op dat moment ontspannend gaan rijden. Bak of bos, dat maakt niet zo veel uit. Maar dan ben ik dus al helemaal aan het denken van "oke, ik wil nu ontspannen, want het is mooi weer, want ik heb nu tijd) Dat werkt volgens mij ook averechts. Alleen hoe laat je dat los?[/quote]
Ik kan het natuurlijk mis hebben hoor, maar als ik het zo lees zou je misschien juist heel veel baat kunnen hebben aan GOED doelen stellen.
Wat ik namelijk lees is dat je bij leuke dingen doen het 'schuldgevoel' krijgt dat je nuttige dingen zou moeten doen en wanneer je die nuttige dingen doet er geen voldoening uithaalt omdat het niet oplevert wat je wilt. Mijn interpretatie natuurlijk, dus als het niet klopt wuif je het maar gewoon weg ;)

Als je nu voor het serieuze rijden in de bak wat meetbare, haalbare en tastbare doelen stelt. Dus niet "nu gaan we dit en dit trainen en dit gaat niet goed dus dat gaan we trainen", waar je en meerdere doelen in 1 doel propt (dit, dit en dit) en ook op een manier waarop je het doel gehaald hebt inbouwt. Maar bijvoorbeeld: Ik wil deze training minimaal 1 rondje galopperen. Of bijvoorbeeld bij een moeilijkere taak: Ik ga 10 minuten oefenen op stelling rijden op de volte. Misschien hele kleine/simpele dingen als voorbeeld, maar als het haalbaar is en je op het eind duidelijk kan zeggen dat je het gehaald hebt dan kweek je wellicht wat meer voldoening. (en haal er gerust hulp/instructie bij als je vastloopt, want niets is zo demotiverend als steeds hetzelde doen zonder resultaat te boeken).
Hou je doelen ook gericht op acties, zoals je zelf al opmerkt werkt het niet om een gevoel als doel te stellen. Stel jij een doel: ik wil me vrolijk voelen aan het eind van de training, dan werkt dit meestal averechts.

Daarnaast hebben andere activiteiten zoals buitenrijden, wandelen, etc ook waarde. Tijdens het buitenrijden kan het uithoudingsvermogen worden getraind als je lekker tempo maakt, je bent bezig met het versterken van de pezen als je een lekker stuk gaat stappen op de verharde weg, je bent de gehoorzaamheid van je paard aan het verbeteren. Nou ga zo maar door. In principe is het dus niet nodig om te denken dat je beter wat nuttigs in de bak had kunnen doen, want ook andere dingen kunnen heel nuttig zijn.
Ook is het inderdaad een kunst om het denken even uit te zetten, even stoppen met alles analyseren en op waarde schatten en gewoon even zijn. Voor mij werkt het om bijvoorbeeld als ik op straat aan het rijden/mennen echt alleen aan het geluid van de hoeven op de straat te denken. Of naast een hooi etend paard zitten. Vind ik super rustgevend, maar dat is voor iedereen anders dus je zult een beetje moeten gaan zoeken wat voor jou werkt. Misschien ook een idee om thuis te oefenen met je hoofd leegmaken, hoe je dat doet is ook weer persoonlijk (mediteren, muziek luisteren etc). Want dat is echt iets wat je moet leren en oefenen.

Wellicht heb je hier helemaal niets aan, maar misschien staat er iets tussen waar je wat aan hebt. Succes in ieder geval![/quote]

Oh, wauw! Dat is precies juist omschreven. Ik heb wel eens in mijn omgeving gehoord dat ik de lat altijd veel te hoog leg, gelijk alles in 1x willen. Het is bij mij vaak het één of het ander. Als ik een oefening rijdt en er gaat 1 ding mis dan is gelijk de oefening verpest. := Natuurlijk is dit ook zo op wedstrijd of bij een hoger geschoold paard. Maar bij mijn paard kan ik dat niet gelijk vragen. (even extra info: wij rijden zelfs nog beneden de B.) Ik denk dat ik mijn prioriteiten/doelen misschien niet op orde heb.

Daarnaast klopt het denk ik ook wel van een bepaald gevoel hebben na een training. Je voelt je vrolijk na een training als je je doelen (bijna) gehaald hebt. Ondanks dat ik weet dat wij (zeg nooit, nooit _O- ) geen L/M/Z niveau gaan halen, heb ik misschien toch onbewust wel die gedachte en voel ik mij daarom schuldig als we op buitenrit gaan en niet gaan trainen. Als ik een kleiner doel zou stellen (Nette gebroken lijn) en de rest even niet belangrijk vind zou het denk ik al een stuk helpen.

Iets loslaten, stoppen met denken heb ik echt niet uitgevonden. Dat is misschien wel mijn slechtste eigenschap. :') Ik overdenk altijd alle situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:14

Annee_S schreef:
Ik begrijp dit gevoel af en toe best wel.
Ik ben sinds januari bijrijder van een super lieve KWPN-merrie.
Ze is al wat ouder (24), maar daar merk je eigenlijk niks van.
Toch voel ik ook af en toe de druk om te moeten gaan, want als ik niet ga, gebeurt er met het paard niks (en ze wil zo graag). Ja ze wordt 's ochtends door de vader van de eigenaar in de wei gezet en in de avond weer op stal. Hij zorgt ook voor het voeren en mesten, dus in principe een luxe-positie voor mij (trust me, ik ben me daar zeer van bewust).
Toch vind ik het banketstaaf voor het paard al ik door mn werk en andere verplichtingen even minder tot geen tijd heb om langs te gaan. Ik heb afgesproken dat 2 tot 3x in de week wel haalbaar moet zijn om te gaan. Ik baal dus gruwelijk als ik daar niet aan kom, want ik heb het immers ooit afgesproken.
Daarnaast hebben we ook geen bak om in te rijden, dus ik moet altijd buiten gaan rijden. En ook het buiten rijden doe ik vaak alleen met dat paard, want een rijmaatje hebben we ook niet.
Dat zijn dingen die ik dan wel weer mis en wat het soms ook wel lastiger maakt om (als ik wel tijd heb) de zin te maken om te gaan.
Ik doe het wel, voor het paard, maar er zijn soms echt dagen dat ik denk: pfffttt, nu ff niet.
Een oplossing heb ik helaas niet.
Bij mij komt en gaat het gevoel weer. Zeker omdat ik ook wat betrokkenheid van de eigenaar mis op z'n tijd.
Sorry voor het hele verhaal, ik moest het ff delen. :x
Anyway, veel suc6 en hopelijk heb je snel weer je goede zin gevonden om van je paardenhobby te genieten. +:)+

Wel fijn om te lezen dat ik hierin dus echt niet de enige ben. Een vriendin van mij rijdt ook paard, maar enkel 1 avond per week op de manege. Ze zei een keer tegen mij: "Wat gaaf dat jij je eigen paard hebt, ik ben altijd zo ontspannen na het paardrijden, als ik een eigen paard zou hebben dan zou ik zo vaak mogelijk als ik zou kunnen gaan rijden." Nu denk ik daar nog wel eens over na en dan denk ik "uhhh... waarom vind ik dat niet?" Maar toen ik enkel nog op de manege reed 1x per week, was dat ook het leukste wat ik had die week...

Maar dat lijkt mij ook een lastige situatie. Zijn er in de buurt geen mensen met een paard? Niet bij je op stal, maar bijvoorbeeld in een dorp verder op? Die je dan toegemoed kan rijden en samen op buitenrit kunt? Ik zou het anders gewoon met de eigenaar overleggen dat je toch iets minder kunt gaan.

Annee_S

Re: Recreatief zonder "moeten" rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:38

AmoorM,

ja toen ik alleen nog maar 1x in de week op de manege reed (daar rijdt ik nu nog steeds, maar dan zonder mn verzorgpaard) was dat echt mijn lichtpuntje in de week.
Ik was altijd door het dolle als ik weer mocht.
Dat is nu wel wat minder (dat had ik nooit verwacht).
Ik heb hier al wel eens een oproepje geplaatst om rijmaatjes te vinden (of een bak).
Helaas nooit echt reacties op gehad en ik kom verder niet uit Heeswijk Dinther, dus ik ken er ook niemand.
Mijn vriendinnen met hun (verzorg)paarden staan helaas niet in de buurt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:49

Wel beetje herkenbaar. Toen ze nog aan huis stonden had ik dat gevoel helemaal niet, dan pakte ik soms mn paard en ging een stukje rijden, of wandelen, of alleen poetsen. Soms stond die een week stil, paard wordt er niet minder van. Ik merk dat sinds mijn paard op een pensionstal staat ik soms ook die druk heb van dat ik moet rijden. Misschien heel raar maar ik heb anders ook het gevoel dat mensen gaan denken 'diegene die niks met haar paard doet'. En als ik eenmaal aan het rijden ben vind ik het ook echt saai soms, ben erachter gekomen dat ik in de bak rijden gewoon niet zoveel aan vindt. En je kan daar niet naar buiten. Ik wil mijn paard dus weer terug naar het bos verplaatsen, naar een vriendin. Niet al die mensen die overal een mening over hebben, lekker op buitenrit, of gewoon alleen een wandelingetje. Als ik weer buiten kan rijden denk ik dat ik het weer veel leuker vind.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:20

inderdaad doelen lager stellen. En voor jezelf dan oefeningen bedenken (die kunnen lukken) waardoor je helemaal blij kan zijn dat je het doel gehaald hebt :)

ik merk dat ik het super vind als ik vooruitgang boek. En welke vooruitgang dit is maakt dan niet uit. Stel dat jouw paard moeite heeft met overgangen, dan ga je lekker die overgangen oefenen. En op het moment dat het lukt stop je. Want dan hebben jullie allebei een goed gevoel eraan overgehouden!

Beetje stom voorbeeld misschien haha, maar hopelijk snap je wat ik bedoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:42

Zijn er hier ook wel mensen die gewoon enkel voor de ontspanning in de bak rijden? Zonder wedstrijd verband.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:46

Jep! Ik rijd dressuur puur om hem soepel te houden. En heeeel af en toe pak ik een BB of B proefje mee.

Meestal doe ik gewoon waar ik op dat moment tegen aan loop. Ik begin met wat buiging/stelling in loswerk fase en als ik dan merk dat hij door mn been heen loopt oid ga ik daar verder mee. Overgangen oefenen rijden enz. Soms verzin ik ter plekke een nieuw figuur in de bak :')

En als ik een dag heb waar helemaal niks lukt dan ga ik lekker dom rond hobbelen haha

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:00

Het herfstweer zorgt voor velen wel voor een wat negatief gevoel.

In het bos kan je ook dressuuroefeningen meepakken, dus je schuldig voelen dat je lekker buiten bent gaan rijden ipv in de bak rijden is nergens voor nodig.

Ik zou ook de zin in het rijden verliezen om met een grote groep in de bak te moeten rijden.

Mogelijk is juist weer beginnen lessen een manier om je een nieuwe drive te geven. Genoeg instructeurs die kunnen helpen met het opbouwen van conditie en gymnastiseren na blessures.

Belangrijkste is dat het dier voldoende uit zijn stal is geweest, dus wanneer dat het geval is geweest zou ik mij niet zo schuldig gaan voelen als ik niet ben gaan rijden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:36

AmoorM schreef:
Hoi hoi!

Ik heb een paard, een fries. 15 jaar. Een geweldig leuk, lief dier! Ik heb haar nu iets langer dan 4 jaar. Ik heb een aantal keer B gestart, maar toch geen ambitie. Ik wil gewoon rijden voor de ontspanning. Ze is een aantal keer geblesseerd geweest. Zo in feb. ook weer. Laten behandelen, rust en weer opbouwen. Maar we kunnen niet zeggen laten we eens een half uur in het bos galopperen, laten we eens een spring parcours doen of laten we eens heel fanatiek dressuren. Allemaal met mate.

Maar ondanks dat we enkel recreatief rijden is er bij mij toch altijd het "moeten" rijden aanwezig. Of ik ga heel erg naar stal met de gedachte "ik moet nu ontspannen" dat werkt natuurlijk averechts.
Paardrijden is een intensieve hobby naast je werk, studie of what ever. Maar ik heb meer het idee dat ik er moe en gespannen weg kom dan eigenlijk de bedoeling is. Heb op dit moment ook best een lichamelijk zware baan.

Ook soms als ik niet in de bak/of helemaal niet rijd krijg ik nog wel eens een soort schuld gevoel. Zo van.. ja we moeten eigenlijk... nee we moeten helemaal niet!

Overigens denk ik misschien dat het ook wel kan komen door het weer misschien? Of mijn eetpatroon is ook niet barre goed. Krijg denk ik vaak te weinig binnen, waardoor ik wat moe, loom ben. Denk ik.

Herkennen mensen dit? Paard verkopen, poosje stoppen is geen optie haha. Heel erg bedankt!

Heel herkenbaar. Ik werk rond de 50u op een uur afstand enkele reis en een paardje dat op een pensionstal stond. Gelukkig niet zo'n type dat knettergek wordt van niets doen; maar wel eentje - zoals elk paard - die beweging en gezelschap nodig heeft voor het welzijn. Toen het weideseizoen op de pensionstal was; was het te doen. Dan kwam ze nog de halve dag buiten en 'moest' ik er 's avonds niet meer op gaan zitten. Maar soit; ik heb ook geen paard gekocht om alleen 's avonds een aai over de bol te geven en weer te vertrekken. Maar meer kon ik ook niet opbrengen; ik reed alleen nog wat zonder zadel en hoofdstel omdat 'k gewoon fysiek te moe was om meer op te brengen.

Ondertussen hebben we een huis gekocht waardoor mijn werkafstand serieus gaat verkleinen, wat een hoop minder stress gaat geven en een hoop meer avond gaat opleveren. We hebben wel al de keuze gemaakt om het paardje al voorop te sturen (ze staat nu op een uur rijden afstand), zodat ze wel elke dag lekker buiten is met een vriendje. Voor ons mentaal een hoop rust en het is stiekum wel lekker om niet meer elke avond te moeten gaan omdat je paard anders 24u in een box staat.

Dus niet schuldig voelen; maar mss wel eens kijken naar andere opties? Iets wat jou mentaal rust geeft. Een paard vindt lekker buiten met vriendjes prima, die gaat niet zelf zijn zadel omgespen omdat ie per se gereden wil worden.