buiten rijden en angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:34

Neem iemand mee met de fiets. Dan kan je eventueel aan de longeerlijn. Heel kinderachtig maar wel de methode om je de angst te laten ervaren en er achter te komen dat het niet terecht is. En je te laten zien dat je het best aan kan.
Op de Mill ranch in Ede doen ze ook veel buitenritten. Ideale plek om nieuwe en spannende dingen te oefenen. Of om weer meer vertrouwen in jezelf te krijgen.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:50

Klinkt als een goede aanpak. Wees niet te streng voor jezelf en bouw het gewoon op.

Misschien voor jezelf fijn als er iemand met een ander (mak) paard met je mee gaat? Als je het dan zelf spannend vindt kan die je misschien net even verder helpen. En als dat paard niet schrikt en jij wel heb je grote kans dat het paard waar je opzit gewoon rustig blijft aangezien het andere paard dan ook rustig blijft.

Succes in elk geval!

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:54

lindam75 schreef:
bedankt voor jullie reactie. het probleem ligt bij mij vnl. Ik weet dat het dier niet van veel dingen bang is. De andere verzorgster doet buiten alles met hem en dan gaat het ook bijna altijd goed. wapperende zeilen en groot verkeerd is dan geen probleem. soms knort of snuift hij ff maar aangezien zij gewoon veel zekerder is loopt hij er zonder gedrentel voorbij. Haar leiderschap is dus veel sterkte dan de mijne en dat komt omdat er bij mij gewoon een spanning zit die ik heb opgelopen door de andere 2 paarden. Het is heel simpel om dan te zeggen..deze is niet zoals de andere 2, kijk naar de andere verzorgster. want ik weet dat hij het gewoon kan maar doordat ik die spanning heb kan ik geen goeie leider zijn en is hij ook niet relaxed. hij heeft gewoon niks aan me op dat moment.

ik heb besloten eerst voorlopig wat meer te gaan wandelen en dan kleine stukjes erop... en niet alleen maar afstappen als ik iets eng vind oid maar ook gewoon 5 minuten stappen en dan 10 minuten wandelen oid zodat ik op die manier onze band kan versterken. Ik zorg nog maar een half jaar voor dit dier waarvan de eerste maanden 1 a 2 x per week pas nu ben ik er 4 a 5 x dus ik wil ws ook teveel en verwacht teveel van mezelf.... De andere verzorgster kan het ook dus ik ook. maar goed zij zorgt al 1.5 jaar voor hem Ik heb nu wel door dat ik nog jaren heb.. het dier is pas 6 zes jaar dus ik heb nog zeeën van tijd om lange ontspannen buitenritten te maken. Eerst maar eens meer gaan werken aan onze band en mijn leiderschap.

precies :) lekker rustig aan doen en vooral jezelf ook tijd geven!
Oh, nog een tip: probeer je ook vooral te focussen op jou en jouw paard en niet te veel op de omgeving. Natuurlijk moet je het wel in de gaten houden voor eventuele auto's, fietsen of andere zaken. Maar wanneer jij te veel op de omgeving gaat letten en niet bij jezelf en je paard met je gedachtes zit, zal je paard dat ook doen.

Tenminste, ik merkte bij mijn paard groot verschil toen ik echt een concentratiebubbel had van ons tweetjes :)

yarrah

Re: buiten rijden en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:18

Ik vind buitenrijden een heel andere tak van sport dan b.v. dressuur. Je kunt het niet met elkaar vergelijken.
Opvoeden van een paard voor de buitenritten begin je bij stap 1. b.v goed halthouden en stil blijven staan. Een HO!! leren. Leren een hele kleine volte te draaien. Ik ben nu een jonkie aan het opleiden voor de buitenritten en alles gebeurt in stapjes. Ik doe het ook nog alleen. Ik vind het niet fijn als er een andere paard bij is die ik niet ken. Mocht er een schrikreactie komen wil ik het oplossen en niet een paard van een andere die misschien nog wel harder schrikt.
En met kleine stapjes bedoel ik. Eerst over het erf en na verloop van tijd een beetje uitbreiden en gekke dingen laten ontdekken. Ik zeg ontdekken, want veel paarden hebben nog nooit een kudde koeien gezien. Bruggen over gestoken of een peloton wielrijders die voorbij komt razen.
En dit allemaal vraagt veel van een ruiter. Een angstige ruiter is voor dit werk ongeschikt. Maar ik zeg altijd "alles is te leren". Je moet als ruiter je paard zo goed kennen dat je hem ten alle tijden onder controle houd, maar ook dat je paard moet overtuigen dat iets helemaal niet eng is.

En dan kom je ik bij het volgende "Je moet je paard kunnen lezen"!!!
Als je paard een signaal geeft, moet je weten waarom. Want een paard liegt nooit!

Een mooi voorbeeld. Gisteren heerlijk gereden met mijn guppie. Opeens stond hij tijdens het draven stil.
Dan ga ik kijken waarom? wat geef hij aan. Hij gaf duidelijk aan dat de hoogspanningskabels een probleem was. Ik ga dan niet lopen drammen, maar stijg af en aan de hand was er geen probleem.

Ga je drammen, een zweep gebruiken of je sporen. Dan maak je je paard alleen maar onzeker. Maar je zelf ook.

Hubbels

Re: buiten rijden en angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:58

heel herkenbaar! Hier nog zo'n bange poeperd :(:)

Goed inderdaad dat je het gewoon durft te benoemen, doe ik ook! Het is natuurlijk niet heel stoer als je zegd dat je7 kleuren schijt tijdens een buitenrit. Ik wind er geen doekjes om, ik vind een buitenrit helemaal geweldig mits ik de zaak onder controle heb!

Maar je moet het wel echt blijven doen, je merkt dat je met ups en downs steeds sterker in je schoenen ,of rijlaarzen :+ , gaat staan.

Inmiddels heb ik 2x de Eper4daagse gereden en maak regelmatig buitenritten, toch blijf ik het spannend vinden, maar niet zo erg als 2 jaar geleden.

De galop blijft bij mij ook een dingetje, bang dat mijn paard schrikt en dan aan de kant springt en ik lazer er af! Breek een arm of een been en kan dan een half jaar niet werken (ben ZZPér).

Het blijft spannend, maar o zo leuk, dus vooral blijven doen! en op je hoede blijven geeft niks

Ik blijf volgen hopende op nog meer tips