Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:37

RaafSmits schreef:
Natuurlijk NIET lenen!!

Ik sluit me dan ook helemaal bij mijn voorgangers aan met het waarom niet.
Eerlijk??
Het idee alleen al dat je zó ver zou gaan voor een paard!!
Dat weegt niet op tegen de risico's!!

Bovendien; Hoeveel mensen lenen er niet om hun lening op tijd af te kunnen lossen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:45

Lenen voor een paard? Nooit! Als je je het paard in aanschaf al niet kunt veroorloven, hoe ga je het dan oplossen als het beest ziek wordt?

Ik heb een hypotheek en daar laat ik het bij, en zelfs die wordt versneld afgelost om er vanaf te zijn.

BB80

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:13

Interessant onderwerp. Ik zou het zelf ook nooit doen maar aan de andere kant... Mensen halen ook plezier uit een boot of caravan hobby en hebben dan ook geen oude sok met >15.000 neem ik aan.
Dan begrijp ik het misschien wel. Ieder zijn hobby zeggen ze toch? :)* en dan staat een eigen paard ook wel bovenaan mijn lijstje geloof ik. Hihi...
De aanschaf is niet het duurst - dat is toch echt het onderhoud en de maandelijkse kosten gepland en/of ongepland.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:20

Het kan goed gaan.
Je kan er ook heel veel spijt van krijgen als het even tegen zit.
Zou zelf niet lenen voor een paard.

Je kan de vraag ook anders zien. Hoe SLIM is het om te lenen voor een paard.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 19:41

Iedereen hier op bokt reageert dus: nee niet lenen voor een paard/lenen voor luxe.

Toch zie ik het in mijn omgeving best veel...

Ikzelf zoek zo bijvoorbeeld een paard in de duurdere prijsklasse (ongeveer 25000), maar dan reageer ik op een vacature met 'duurdere prijsklasse' (dat blijkt dan 35000) te zijn, bespreek ik dat met mensen rondom mij, en dan zeggen die: dan leen je toch wat bij. Ik heb namelijk niet meer dan die 25K + geld voor zadel en andere spullen.

Dus ik wacht op de eerlijke reacties: wie heeft wel even bij mama of papa aangeklopt, of even bij een bank langs geweest?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:45

Ik heb nog nooit iemand gehoord die dit heeft gedaan, dus ik ben benieuwd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:46

Dus mijn reactie was niet eerlijk? hi hi, denk alleen dat mensen die het lenen het allicht minder snel durven toe te geven dan die die ze gewoon zelf bij elkaar gespaard hebben.
En die lenen allicht ook voor veel andere zaken, ken ook van die mensen, hebben van alles, maar meest is niet van hun zelf.. Gaat er dan keer wat mis, zitten ze wel echt meteen diep in de oliebol. (gaat bokt natuurlijk weer leuk censuur woord van maken )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:55

Ik zou al zowizo geen paard zoeken van 25 000 euro, dat is een aanbetaling voor het kopen van een woning.
Dus nee, zelfs al zou ik dat geld hebben, zou ik dat niet kopen, laat staan voor lenen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:58

Ik heb niet geleend maar wel 1 van mijn paarden op afbetaling gekocht. In principe hetzelfde maar zonder gedoe en rente enzo.
Heb daar geen spijt van, verdiende leuk maar paard moest weg en ik wilde haar perse hebben. De een leent voor 100 pk (auto) en ik toen voor 1. Ieder zijn keus.

De dooddoener dat je als je de aanschaf niet kan betalen je het onderhoud en ziektes niet kan betalen is ook niet altijd waar. Oke, als je max 100 euro in de maand kan sparen gaat die vlieger wellicht op. Maar mijn paard stond volpension (350 euro in de maand) was ruim verzekerd het eerste jaar en ik betaalde netjes de afgesproken termijnen af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:01

Goof schreef:
Vjestagirl schreef:
Lenen is voor noodzakelijke dingen, niet voor luxegoederen. Vind ik

Dat.
Het is een hobby, meer niet. Ik vind geld lenen voor een hobby echt enorm dom.
Als je het (nog) niet kunt betalen, dan spaar je nog even door.

Maar wanneer is een paard noodzakelijk en wanneer niet? Als je je paarden aan huis hebt staan en eentje overlijdt, is een nieuw paard (weidemaatje/gezelschapspony) dan noodzaak? Of verkoop je dan het overlevende paard omdat hij een luxeartikel is?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:03

Ik 'ken' ook een aantal mensen waar geld bij ouders geleend is voor de aanschaf. Gaat dan om meerdere 1000'en, wat ik inderdaad ook niet niks vindt. Maar dan ligt het er ook aan hoe de ouders daar weer instaan. Er zullen ook ouders zijn die bij een tegenslag zeggen, joh, laat maar zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:05

Ik denk dat je ouders vragen om wat bij te springen heel wat anders is dan via een lening met onwijs slechte voorwaarden (dus niet via een bank) aan het geld komen. Als het gaat om een bedrag wat je ouders makkelijk tijdelijk kunnen missen, jij kan het snel terugbetalen en je kan er duidelijke afspraken over opstellen (wanneer wordt het afgelost, wat gebeurt er als je een tijdje niet kan aflossen, wat is de rente die zij erover krijgen) vind ik het anders. Natuurlijk is het niet niets, maar als je ouders daar open voor staan en het geld makkelijk kunnen missen zie ik er het probleem niet in.

Dingen als snellenen zijn echt ongelofelijk dom. De rentevoet is echt ziek hoog en er zitten gestoorde voorwaarden aan vast waardoor je heel veel geld moet verdienen om het terug te kunnen betalen. Of je moet een andere lening aangaan om het af te kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:09

Heb niet geleend. Wel had ik een potje voor m'n oudje, want mocht ze komen te overlijden wil ik haar cremeren. Dat was 1500 en had ik al een jaar bij elkaar.

Een zeer goede vriend van mij heeft toen gezegd, joh, doe dat geld erbij. Ik zat op dat moment echt wat in de put en wou zo graag afleiding (oude pony kan ik niet meer rijden).

Ondertussen ben ik dit weer aan het terugsparen. Maar mocht er ondertussen wat gebeuren schiet m'n vriend de rest voor, en dat betaal ik dan later weer terug.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:16

Wat zijn jullie allemaal rijk!
Voordat ik 35.000 euro bij elkaar heb gespaard ben ik 10 jaar verder. Dat is bijna mijn jaarsalaris. En dan zou ik dat 'over' moeten hebben. Dan kies ik er denk ik eerder voor een deel van de hypotheek versneld af te lossen.
Ik snap het als mensen geld lenen voor een paard. Hoe mooi je het ook brengt, er is geen enkele situatie dat het noodzakelijk is. Maar de droom snap ik, de onverstandige keuze met je hart ook. Dus overweeg vooral of je de termijnen op kan brengen. Dan is het toch geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:20

Yvette81 schreef:

Nee hoor. Eentje heb ik van een erfenis gekocht. De tweede was gratis. Voor de derde ben ik aan het sparen, van het geld wat ik van mijn stiefvader en moeder krijg voor kerst/verjaardag. Dat leg ik apart. Dus in zekere zin betalen zij 'm voor me :P Maar ik heb ook geen belang bij dure paarden.

Dromertje2 een shet, of voor mijn part een leuke andere pony van 200 of 400 of 600 euro. Net wat je er mee wil doen, niet iedereen zit te wachten op een shet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:24

Koper: maar moet dat dan een paard zijn van 25 000 of is een shet van 200 ook goed?

Heb bericht verwijderd omdat quote niet meer duidelijk was.
Mijn excuses, bovenstaande was dus mijn vraag.

Shet of pony, als t puur om gezelschap is te doen, dan kan een pony van 600 even goed dienst doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:25

dromertje2 schreef:
Koper: maar moet dat dan een paard zijn van 25 000 of is een shet van 200 ook goed?

Shet of pony, als t puur om gezelschap is te doen, dan kan een pony van 600 even goed dienst doen.

Uiteraard. Maar wat nou als je die 600 euro even niet kunt vrijmaken. Bij voorbeeld omdat je net een fortuin hebt uitgegeven aan een ziek en helaas overleden paard wat vervangen moet worden. Dat is mijn vraag :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:35

Yvette81 schreef:
Voordat ik 35.000 euro bij elkaar heb gespaard ben ik 10 jaar verder. Dat is bijna mijn jaarsalaris. En dan zou ik dat 'over' moeten hebben. Dan kies ik er denk ik eerder voor een deel van de hypotheek versneld af te lossen.
Ik snap het als mensen geld lenen voor een paard. Hoe mooi je het ook brengt, er is geen enkele situatie dat het noodzakelijk is. Maar de droom snap ik, de onverstandige keuze met je hart ook. Dus overweeg vooral of je de termijnen op kan brengen. Dan is het toch geen probleem.

Zegt toch niemand dat ze zo'n duur paard hebben gekocht? :D :D :+ Er zijn ook stukken goedkopere te koop. (voor dat bedrag wil ik hele kudde... )

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:41

Koper schreef:
dromertje2 schreef:

Uiteraard. Maar wat nou als je die 600 euro even niet kunt vrijmaken. Bij voorbeeld omdat je net een fortuin hebt uitgegeven aan een ziek en helaas overleden paard wat vervangen moet worden. Dat is mijn vraag :)

Als je geen 600 euro hebt, dan stel ik mij vragen of je zo n dure hobby wel moet hebben op dat momznt?
Ik zou dan eerder een goede thuis zoeken voor het eerste paard, dan gaan lenen voor dat bedrag. Want wat is het volgende? Zo geraak je juist van de regen in de drop.
Wat als het eerste paard ineens kreupel staat met grote dierenarts kosten? Als je al geen 600 euro kunt betalen voor het 2de paard?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:46

Ik zou het wel doen. Ik verdien prima, heb ook een ruime spaarpot mocht er wat gebeuren. Maar ik ben altijd verwend geweest met wat ik te rijden heb gehad dus dan kijk je al snel tussen de 10/20.000 en dat heb ik niet over nee. Ik zou niet alles willen lenen maar een gedeelte bij familie/vrienden zou ik niet erg vinden.

Maar ik ga toch niks kopen :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:51

Seltje schreef:
Iedereen hier op bokt reageert dus: nee niet lenen voor een paard/lenen voor luxe.

Toch zie ik het in mijn omgeving best veel...

Ikzelf zoek zo bijvoorbeeld een paard in de duurdere prijsklasse (ongeveer 25000), maar dan reageer ik op een vacature met 'duurdere prijsklasse' (dat blijkt dan 35000) te zijn, bespreek ik dat met mensen rondom mij, en dan zeggen die: dan leen je toch wat bij. Ik heb namelijk niet meer dan die 25K + geld voor zadel en andere spullen.

Dus ik wacht op de eerlijke reacties: wie heeft wel even bij mama of papa aangeklopt, of even bij een bank langs geweest?

Ik!

Heb nog niet het hele topic doorgelezen. Ik wilde m'n huidige paard toen verkopen, een heel gaaf springpaard maar met gebruiksaanwijzing. Dus moest eigenlijk naar een Pro. Ik zag een onwijs gaaf paard op Sporthorses en ben toch gaan kijken, omdat hij te perfect klonk voor wat ik zocht. Dat bleek ook zo te zijn. Zij wilde mijn andere paard wel overnemen maar er zat een verschil in van een paar duizend euro. Dit had ik niet zelf dus bij familie aangeklopt. Omdat zij ook wilde dat ik het paard weg zou doen en zagen wat het nieuwe paard voor type was hebben ze me het verschil geleend. Ik heb het in 8 maanden terugbetaald en heel eerlijk; geen dag spijt. Ik heb het zsm terugbetaald en geld voor zadel, dekens etc had ik wel zelf. Ik heb het plezier in m'n hobby terug en dat is onbetaalbaar :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:58

Jester_ schreef:
Ik zou het wel doen. Ik verdien prima, heb ook een ruime spaarpot mocht er wat gebeuren. Maar ik ben altijd verwend geweest met wat ik te rijden heb gehad dus dan kijk je al snel tussen de 10/20.000 en dat heb ik niet over nee. Ik zou niet alles willen lenen maar een gedeelte bij familie/vrienden zou ik niet erg vinden.

Maar ik ga toch niks kopen :D

Een jong paard van 2 tot 5000 kopen, en zelf opleiden?
Dan ben je niet zo achterlijk veel geld kwijt.

En nee, zal nooit lenen voor een paard dan maar geen paard of een goedkopere (al zal dat wel niet lukken want ik koop alleen maar goedkope paarden :') )

Voor andere dingen (met uitzondering van een huis) zal ik ook niet lenen.
Ook niet voor een auto.
Snap dat er mensen zijn die dit doen, maar snap echt niet waarom...
Maar zo komen er weer leuke 2de handsjes die ik dan weer kan kopen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:58

Een paard van 35000 koop ik niet.
Morgen ligt hij bij wijze van dood.

Nee voor luxe wordt niet geleend.
Niet voor paarden. Niet voor vakantie. Niet voor telefoon.
Niet voor auto want dan voldoet een goedkope ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:00

Geld lenen voor een paard? En wat als hij dan ziek wordt? Hopen dat je nog meer kunt lenen voor de veearts?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:07

Ik heb nooit geld geleend voor de aanschaf van een paard, ook niet van mijn ouders (hoewel ik de eerste 2 als kind van hen gekregen heb). Ik ben nog steeds student, dus het is voor mij altijd een kwestie van veel sparen geweest. En ik kan je verzekeren dat ik absoluut geen rijke student ben.