Help ik weet niet meer wat te doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:35

Betalen om op jullie eigen paarden te rijden?????????? Meteen die mogelijkheid ontnemen, geen gesprek meer aangaan. Een ruiter zoeken die en haar paard en de hengst eventueel en jullie paarden wil rijden. Meiden genoeg die voor een salaris van vijf euro per uur heel graag willen komen. En wanneer jullie er eentje hebben gevonden dan deel je dit mede aan dochterlief, niks geen discussie, niet meer op terug komen en doorzetten. Wil ze over een jaar weer beginnen, prima maar voor nu, duidelijkheid en wil ze geld verdienen? Folderwijk of achter de kassa, ben je nu helemaal besodemietert om haar ook nog geld te geven om jullie eigen paarden zo af en toe beweging te geven?? Het word echt tijd om op jullie strepen te gaan staan, één ding moet bij jullie dochter duidelijk zijn, ja is ja en nee is nee. Wil madam niet praten dan klaar.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:37

Klinkt als een aanval van puberteit maar inderdaad niet uitsluiten dat ze ergens anders (ook) een probleem mee kan hebben. In gesprek blijven is natuurlijk altijd het beste maar soms lastig als de ander geen normaal gesprek kan/wil voeren... Gesprek (evt. apart) met haar mentor op school om even die kant te checken?

Pubers willen graag laten merken hoe groot/volwassen/zelfstandig ze al zijn dus ik zou daar een beroep op doen. Jij hebt een deeleigendom in de paarden maar wij ook. Wat wil je in de nabije toekomst er mee gaan doen en hoe? Belang van de dieren moet voorop staan en ons financiële belang mag ook niet verwaarloosd worden. Wat vind je zelf eigenlijk redelijk, wat zou je denken dat je in onze positie voor ons redelijk vind? Noem enkele mogelijkheden en inderdaad even bedenktijd om de rust er in te houden.
Pubers zijn niet altijd redelijk dus dat kan even lastig zijn maar ze moet wel beseffen dat zij hier ook een verantwoordelijkheid in heeft naar jullie en naar de paarden toe. Ze is geen klein kind meer, dat geeft ze ook aan, toch? Hard terugschreeuwen werkt gewoonlijk niet, laat haar de volgende stap weer nemen maar zet er wel een tijdslimiet op wanneer jullie er weer een gesprek over willen hebben zodat ze kan nadenken over haar antwoorden. Dit 'onderhandelingsproces' mag gerust wat tijd kosten. Het gaat erom dat ze eigen verantwoordelijkheid op wil eisen maar dat ze dan niet alleen de lusten maar ook de lasten moet dragen. Het is een groei- en bewustwordingsproces.

En ja, misschien is het allemaal tot nu toe wat makkelijk voor haar gegaan (maar het kwam toen ook wel van beide kanten) en dan is het nu even wennen dat er wel grenzen zijn...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:41

Ik ken de een soortgelijke situatie. Is al een tijdje geleden. Best wel een verwend meisje, die in de pubertijd, andere interesses krijgt. Haar moeder zei; tot de kerst heb je om het op te pakken en het dier de verzorging te geven die het verdiend. Zo niet, bel ik de handelaar en is hij 1 januari weg. En zo geschiedde het. Zonder er nog een woord vuil aan te maken was hij op een dag weg. Puber volledig overstuur. Maar ja ze keek er amper nog naar om. De hele stal sprak er schande van en ik kon alleen maar respect voor de moeder hebben.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:45

Hier een reactie van iemand waarvan vroeger ook alles betaald werd. Nou ging dat niet zo ver als bij jullie maar mijn ouders betaalden ook alles en ik vond dat eigenlijk allemaal wel normaal. Toen ik 15 was werd mijn toenmalige paard verkocht omdat hij niet bij de gebruiksdoeleinden pastte en we niet echt een klik hadden. Ik ging er van uit dat er wel een nieuw paard zou komen, maar helaas was dat niet het geval. Uiteindelijk met mijn ouders overlegd hoe ik weer een paard kon kopen zonder dat zij alles betaalde en dit uitgevoerd. Ik ben pas op mijn 19e gaan werken maar heb sindsdien wel alles voor mijn paard zelf betaald puur en alleen omdat ik zo graag een paard wilde en besefte dat mijn ouders niet alles voor eeuwig gingen betalen.

Mijn advies: ga met haar om de tafel zitten en pak even door als ze boos wordt. Zorg dat je een normaal gesprek kan voeren waarin je overlegd of ze het allemaal nog wel zo leuk vindt en of ze er mee door wil gaan. Doet ze stalwerk bij jullie? Zo ja, spreek af wat ze moet doen in ruil voor het feit dat haar paarden kunnen blijven en hou je daar ook aan. Je kan ook een bedrag aan stalling afspreken wat ze aan jullie betaald en haar een andere baan laten zoeken. Dat hoeft echt niet 600 euro aan stalgeld te zijn, maar laat haar maar eens aan jullie tonen dat ze het graag wil en er dus voor wil werken. Daarmee kan je ook gelijk testen of ze het dus daadwerkelijk wil en de moeite ervoor over heeft. Als ze dat allemaal niet wil (dus werken of klusjes doen in ruil voor het behoud van haar paarden) dan wil ze het kennelijk niet graag genoeg en dan zou ik de paarden lekker verkopen. Die komen ook bij een andere ruiter prima terecht.

Wie weet is ze er nu gewoon even klaar mee en komt het met een paar jaar wel weer. Of ze beseft niet wat voor een geluk ze heeft met wat ze allemaal krijgt. Ik denk dat met zo'n gesprek en afspraken het wel weer goed moet komen. Of dat nou betekent dat ze weer gaat rijden of dat de paarden weg gaan.

Rindin

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:57

TS, willen jullie mij wel adopteren? :D

Zonder gekheid, de leeftijd van je dochter is bij veel paardenmeisjes cruciaal. Als meiden die leeftijd paardrijdend doorkomen, dan blijven ze de rest van hun leven rijden. Maar er zijn zoveel meiden die interesse verliezen door idd jongens, vriendinnen, uitgaan enz. Denk dat dwingen geen zin heeft. Dat werkt misschien zelfs wel averechts.
Bij verkoop is het lastige dat ze wellicht over een jaar uit deze houding komt en weer wel rijden...

Ik zou de paarden nog een tijdje aanhouden en laten trainen door een ander. Mocht de interesse helemaal wegblijven, dan kun je volgende jaar altijd nog verkopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:00

Klaas15, je dochter heeft een beetje last van de puberteit en dat hoort bij haar leeftijd. Het is ook vaak een belangrijke periode in de ontwikkeling waar een individu beslist hoe het leven verder gaat qua hobby, smaak en passie. Hobbies verdwijnen opeens, maar als ze de puberteit doorstaan dan is het meestal voor altijd of voor zolang het kan. Heel erg veel jongeren haken voorgoed af op een hobby, maar dat betekent niet dat het niet verwarrend is voor ze. Het zou dus best kunnen dat je dochter straks die paarden niet meer als hobby ziet en ophoudt met de sport. Je dochter weet dat nu zelf misschien ook nog niet en kan er geen voorspelling over doen. Wat je haar zou kunnen voorstellen is dat ze een pauze inlast en iemand haar paarden op niveau houdt voor haar terwijl zij even lekker rondpubert. In wezen draai je dus de boel om geef je haar vrijheid in plaats van een ultimatum en toch een oplossing voor die paarden. Breng het zakelijk en betrek eventueel haar trainer of iemand anders erbij waar ze respect voor heeft, dat kan nog wel eens een fris inzicht geven.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:02

Hallo. Jullie volwassn, zij kind.
Kom op zeg. Ze zorgt er goed voor of ze blijft er helemaal weg. Dat is opvoeden. Je kind verantwoordelijkheid leren.
Boeit niet of ze pubert, ze pubert maar een end weg. Maar ze heeft ondertussen gewoon te luisteren.
Liefde is niet je puberkind altijd maar haar zin geven. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden geldt ook voor de opvoeding.
De 'fout' in deze ligt bij jullie.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:04

Is 16 niet de cruciale leeftijd? Zo hoor ik steeds? Dan zijn de meiden op een leefijd dar uiterlijk, jongens en erbij willen horen een grote rol gaat spelen...helaas gaan dan ook de talentvolle amazones het rijden mijder interessant vinden..

Ik zie dat om mij heen, als die bui overwaait bij de paardenmeisjes en ze gaan onverminderd aktief door, blijven ze paardnemeisjes.

Ik denk dat jouw dochter er nog niet aan toe is om haar paard kwijt te zijn, maar ook dat ze er niet meer voor gaat....

Je kan het een jaarjte aan zien, paard is nog jong, maar dan zou ik hem toch in de verkoop zetten....je dochter kan je dit voorleggen...ze krijgt een jaar om te zien wat ze wil en dan beslissen jullie...

De hormonen zijn haar nu de baas, helaas.
Laatst bijgewerkt door Indestal op 01-10-17 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:04

Hoi, ik wil jullie even sterkte wensen. Te moeilijk om van een afstand te bepalen wat er aan de hand is en hoe het op te lossen valt. Kan puberteit zijn, kan een serieus probleem zijn wat zij niet durft te bespreken, maar wat er zo uitkomt. Wijsheid en sterkte!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:10

bruintje123 schreef:
Ik was het verhaal aan het lezen en werd een beetje misselijk van het ene opgehemel naar het andere. Zo geweldig goed ze is. En dat bedoel ik niet fout.
Maar dat is denk ik wel waarom mevrouw prinses op de erwt nu haar kuren laat zien.

Puber gedrag vind ik altijd zo'n kul reden.
Dat is echt iets wat getolereerd word of niet. Elk kind kan zich gewoon normaal gedragen. Dan kost het maar wat meer moeite.

In dit geval voor de keuze zetten.
Rijden. Zo niet is verkoop.
Alles is duur genoeg.

Nou inderdaad. Puberen is echt geen reden om minder gemotiveerd te zijn. Dat zijn gewoon de tegenslagen geweest.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:11

bruintje123 schreef:
Ik was het verhaal aan het lezen en werd een beetje misselijk van het ene opgehemel naar het andere. Zo geweldig goed ze is. En dat bedoel ik niet fout.
Maar dat is denk ik wel waarom mevrouw prinses op de erwt nu haar kuren laat zien.

Puber gedrag vind ik altijd zo'n kul reden.
Dat is echt iets wat getolereerd word of niet. Elk kind kan zich gewoon normaal gedragen. Dan kost het maar wat meer moeite.

In dit geval voor de keuze zetten.
Rijden. Zo niet is verkoop.
Alles is duur genoeg.

_/-\o_ helemaal mee eens.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:14

Trouwens, ik zou het paard niet gelijk verkopen. Misschien vrij geven?
Ook zeker kijken of je dochter verder niet ergens mee zit.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:22

Ik denk vooral dat het hier de combinatie is van puberen, actie en reactie. Dat ze zelfs betaald wordt om haar eigen (!) paarden te rijden, hoort dan in mijn ogen dan ook niet. 16 jaar is een leeftijd waarop velen gaan puberen, ieder op zijn/haar eigen manier, maar hoe de ouders erop reageren bepaald ook grotendeels hoe de pubertijd z'n gang gaat. Jullie hebben zo te lezen enorm investeert in haar hobby, die jullie nu samen uitoefenen..al dan niet op een andere manier, hierdoor leggen jullie ook een bepaalde druk op haar en dat kan de motivatie juist omlaag halen. Dus iemand zoeken die de paarden wilt bijrijden of haar een weekend/vakantiejob laten zoeken zodat ze meehelpt met het bekostigen. Maar verkopen zou ik niet gelijk doen. Praten is en blijft de sleutel waarmee je vele dingen kan bekomen, kinderen kunnen dingen goed verborgen houden, zeker als er bepaalde dingen niet goed gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:50

Het lijkt wel alsof de helft hier vergeten is hoe het was om te puberen.
Ik had thuis ook alles en heb rond mijn pubertijd een jaar geen paard aangeraakt.

Het kan voor een kind met paardenouders voelen alsof je nooit ' zelf je hobbie heb mogen uitkiezen.'

En nee, dat is echt niet calimero achtig, maar daar is de pubertijd voor.

Kinderen die van pappa op voetbal moesten gaan daar ook over twijfelen in hun pubertijd.

Je gaat je afzetten tegen je ouders. Dat is geen ' kul ' .

Daarnaast is wetenschappelijk bewezen dat pubers nog niet de consequenties van hun daden inzien. Dus nee, uw dochter denkt niet zoals u.

Daar mee is wel het volgende probleem ontstaan: u zal moeten uitleggen hoe u er over denkt. Want zij begrijpt dat niet.

Ik denk dat u daar best strenger/ duidelijker in mag zijn :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:52

Ik vind het vooral lijken op prinsessen gedrag. Ik zou dan ook zeggen minimaal 3 a 4 keer zelf rijden of een bijrijder en anders verkopen. Het is prima als ze niet meer wilt rijden en er geen afstand van kan doen. Maar voor dieren die zo intensief gereden zijn en dan ineens stil staan en er word niet meer naar omgekeken is ook niet helemaal eerlijk. En betalen voor het rijden van de andere paarden? Het klinkt mij in de oren als een verwend meisje. Laat haar een bij baantje zoeken nou ze niet meer rijd. Dan leert ze de waarde van geld eens echt kennen.

Natuurlijk kan ook jullie dochter in de pubertijd komen maar dan nog hoeft ze zich niet zo te gedragen. We hebben het hier over levende dieren. Ook in de pubertijd mogen er grenzen gesteld worden.

Abrikoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:02

Ik ben zelf 16, dus ik zal even zeggen wat bij mij zou helpen :D

Trek de bek maar eens een keertje goed los, laat jezelf uitpraten en zeg exact wat je vind. Als ik het zo hoor is het geen goedkoop paard wat ze heeft, ze heeft alle luxe. Zeg dat maar even recht in haar gezicht, jullie werken je rot aan haar paard en stank voor dank krijg je terug. Wil ze er nog niets van weten? Zoek dan inderdaad iemand anders of verkopen. Zou me dood schamen als me opeens zo tegenover me ouders zou gaan gedragen, zeker omdat zij volledig achter mij staan en mij ook steunen in het rijden en verzorgen, al rijd ik niet op zo'n topniveau als uw dochter!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:12

Abrikoosje schreef:
Ik ben zelf 16, dus ik zal even zeggen wat bij mij zou helpen :D

Trek de bek maar eens een keertje goed los, laat jezelf uitpraten en zeg exact wat je vind. Als ik het zo hoor is het geen goedkoop paard wat ze heeft, ze heeft alle luxe. Zeg dat maar even recht in haar gezicht, jullie werken je rot aan haar paard en stank voor dank krijg je terug. Wil ze er nog niets van weten? Zoek dan inderdaad iemand anders of verkopen. Zou me dood schamen als me opeens zo tegenover me ouders zou gaan gedragen, zeker omdat zij volledig achter mij staan en mij ook steunen in het rijden en verzorgen, al rijd ik niet op zo'n topniveau als uw dochter!

Ik denk hier als zeventienjarige precies hetzelfde over.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:12

Nou mijn dochter komt ook wel rijden voor 7,50 hoor :D

Tja tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel :D

Oftewel, het is idd een keerpunt waar veel meiden gestopt zijn omdat er nog een leven is naast paardrijden. En dat mag...moeten ze alleen wel beseffen dat het paard niet de dupe mag worden. En daar moet je gewoon hard in zijn. Ik ken het want mijn dochters waren ook wel zo, die wilde niemand op hun pony maar zelf onderling bekvechten wie er moest gaan rijden.

Ben er toen alleen heen geweest en toen ik terug kwam heb ik gezegd dat ik gewoon een vd manege meiden heb laten rijden. Toen was het meteen afgelopen met zeuren

Gewoon idd zeggen of jij rijdt, of een bijrijder of verkopen....kies maar

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:25

Citaat:

Nee hoor.
Maar dat werd gewoon niet getolereerd.
En weetje, zowel mijn broers als ik hebben niet gepuberd met een hoop ruzie en weet ik veel wat.
Je had je maar gewoon te gedragen, punt klaar.
Dat kan ook als je puber bent.
Want let maar eens op, ze weten goed bij wie ze die streken uit kunnen halen en bij wie niet.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:39

bruintje123 schreef:
Citaat:

Nee hoor.
Maar dat werd gewoon niet getolereerd.
En weetje, zowel mijn broers als ik hebben niet gepuberd met een hoop ruzie en weet ik veel wat.
Je had je maar gewoon te gedragen, punt klaar.
Dat kan ook als je puber bent.
Want let maar eens op, ze weten goed bij wie ze die streken uit kunnen halen en bij wie niet.

dit dus.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:00

Maar dat jullie niet gepuberd hebben hoeft helemaal niet aan je ouders te liggen hoor... Ik was (goh ik klink nu oud, ben pas 19 hoor en misschien net een ruim jaar puber af :+ ) een verschrikkelijke puber. Ruzies die ik heb gehad thuis. En me streng aanpakken hebben mijn ouders ook geprobeerd, nou daar escaleerde de ruzie's nog meer van. Mijn broertje is nu 17, maar die heeft geen pubertijd kick gegeven hoor :+ Komt ook echt niet.
Ik wil maar zeggen: hoe erg de pubertijd is ligt meer aan het kind dan aan de ouders.

Maar mijn ouders betaalde niet van alles voor mij (ja hehe, tuurlijk, boodschappen, dat ik bij ze mag wonen enz. Waar ik ze nu ook heel dankbaar voor ben!! Maar geen super duur paard en allemaal luxe spelletjes en spullen en kleding oid) maar ik vond het toen ook vanzelfsprekend dat ze voor mij de boodschappen betaalde en dat ik bij ze thuis mag wonen. En eigenlijk vind ik dat nog steeds natuurlijk, voor een 16 jarige horen ouders dat te doen, maar meer is luxe. Zo'n paard kreeg ik niet.

Dat streng aanpakken werkte bij mij omgekeerd (als in straffen met kleine extra's afpakken, zoals mijn telefoon (die ik overigens zelf betaalde)) omdat ik daar alleen maar tegendraads van werd. Mijn telefoon moesten ze afblijven, want die had ik toch zelf betaald?? Moeten jullie even gaan opletten, dan kom ik alleen nog thuis om te slapen hoor. Koop ik mijn eigen ontbijt/middageten/avondeten wel. Moet je eens zien hoe 'zelfstandig' ik ben!!! Nou die houding dus :+ Daarmee wil ik zeggen dat de strenge aanpak misschien niet altijd werkt. Kijk naar je kind, misschien zit iets heel erg dwars. Want hoe hard ik het ook zei dat ik het niet wilde, ook ik wilde een knuffel en liefde als puber. Diep van binnen altijd.

Misschien werkt het bij jullie beter vaker te praten met je puber. En dan niet uithoren maar gewoon tijdens het avondeten vragen hoe haar dag was, hoe het uitgaan 2 dagen terug was enz. Wel zou ik in dit geval (omdat het gewoon om veel luxe gaat) als ouder wel een bijrijder zoeken voor het paard. En dit haar uitleggen waarom in een goed gesprek. Gaat zij schreeuwen, vooral NIET meedoen, jij blijft rustig, jij bent de volwassene. Ik kon als puber weinig respect voor mijn moeder opbrengen als zij ging schreeuwen, dat komt heel machteloos over. Wel zorgen dat ze blijft luisteren en niet naar dr kamer stampt, maak het gesprek af. En eindig er eventueel mee dat als ze het er de komende dagen over wil hebben als ze erover heeft nagedacht, ze altijd bij jullie terecht kan. Blijf wel altijd open staan voor een gesprek met haar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:21

Dat soort uitspraken hoefde je niet te doen. Dan wist je bij voorbaat al dat ze nageleefd werden.
Dan was er geen eten meer voor je, werd er geen wasje meer gedraaid. Dan betaal je toch alles zelf, prima zou dan het antwoord terug zijn. :)
Dan laat je het echt wel om het te zeggen. :j

Mijn oudste broer was op zich we een puber hoor, toch gedroeg hij zich normaal.
Hij wist gewoon dat zulke loze uitingen uitgevoerd werden.

Daarnaast weet je als puber echt wel dat je over de grenzen aan het gaan bent, maar dat je er mee weg komt. En het daarom kan :)

Overigens werkte wij allemaal al met de 17 en betaalde kostgeld, dus in die zin betaalden we ons eten al.
Laat staan dat betaald kregen om paard te rijden :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:26

Ik weet niet waar je woont maar ik wil best voor 7,50 per paard op je paarden rijden :)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:36

ik wou uitgebreid reageren maar doe het niet :D , het hoort er een beetje bij vrees ik, wij hebben ook paarden aan huis en alle faciliteiten om daar wat mee te doen, maar...... druk met school en vriendinnen je kan het ze niet verplichten natuurlijk. ik denk dat je zeker moet stoppen met betalen en dochterlief moet verplichten om ieder geval de paarden te verzorgen. doet of wil ze dat niet. dan paarden verkopen :+ een harde les maar het werkt zeker

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:44

fleurtjeuh schreef:
Ik weet niet waar je woont maar ik wil best voor 7,50 per paard op je paarden rijden :)

Ik denk driekwart van bokt ook wel. :+
16 jaar, 20 minuten rijden en hoppakee 7,50 in de pocket.