Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 13:04

Nou ik vind het ook niet vanzelfsprekend dat familie er zomaar altijd op mag hoor.
Al denken ze vaak dat het wel zo werkt. Rot toch op, het is geen gebruiksvoorwerp. Ik vind het gewoon ronduit brutaal dat er maar vanuit gegaan wordt. En dan nog beledigt zijn ook als het niet mag. En als je daar bent komen er hier en daar rotopmerkingen en bemoeienissen tussen door ook nog.

Nog erger, als je er al een kind op laat en moeder heeft een blauwe maandag gereden dan is mamma ineens de baas en denkr dat ze alles even kan overnemen. Euhmm nee?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:08

Geen last van gehad met vreemde maar wel toendertijd een stalgenoot gehad die maar bleef doorgaan over dat ze op mijn shet wel wilde rijden.( qua lengte en gewicht had dat absoluut geen probleem geweest)
Ik heb meerdere malen nee gezegd en ook dat ik het liever een kind gun om een verzorgpony te hebben dan een volwassene die zelf een pony heeft.

Zelfs als mijn bijrijdster er was begon ze er tegen haar over dat ze wel wilde rijden als dat nodig was.

zivazoef

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:16

Ik heb er gelukkig niet zoveel last van maar die enkele keren zeg ik dat het een hengst is. Dekt alles behalve de verzekering. Schrikt ook wel af

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:45

Er zijn veel brutale mensen die denken alles van een ander zomaar te mogen gebruiken.En dan is een paard ook nog een levend wezen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:10

Ik ben zulke mensen gelukkig nog nooit tegen gekomen met mijn paard. En dat hoef je ook echt nie te proberen. Er hebben 2 andere mensen op gezeten sinds ik hem heb, die ik zelf gevraagd heb. Er komt niemand zomaar op mijn paard. Ook niet als je elke keer weer zegt hoe mooi en lief en geweldig hij is. Want hij is gewoon niet altijd even braaf, en ik wil het gewoon niet.
Schoonfamilie heeft ook een paard, vroeg aan m'n vriend of hij er al eens op had gezeten. Hij heeft er geen behoefte aan, maar het gebeurt ook echt niet. Is beter voor beide.
Ik ben sowieso niet van het uitlenen, spullen niet, en dieren al helemaal niet.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:26

Ik heb zelf geen probleem als kinderen vragen of ze even op mijn pony willen zitten als ze het natuurlijk netjes vragen, die van mij is zo mak als een lammetje en loopt liever niet als wel.

Maar inderdaad ik heb ook ooit een klasgenoot gehad die 1 keer mee is geweest naar mn paard en toen maar bleef zeuren of ze haar mocht verzorgen (ik was het niet eens met hoe ze fjoer behandelde veel schoppen enz)
Tot het moment dat ik op vakantie was en dat ze eiste! Dat ze mn pony mocht lenen gewoon belachelijk ik had dr op dat moment 4!!! Jaar niet gezien en ze eisten of ze mn pony mocht lenen voor een buitenrit echt niet!

Ik heb er helemaal geen probleem mee maar als je mijn pony niet goed behandeld dan is het ook meteen klaar!

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:29

Op mijn paard komt ook niemand anders, zeker niet om te rijden. Hij is 4, vrij onzeker en heeft veel vertrouwen nodig. Heb 1x iemand laten uitstappen, diegene had 1x eerder op een paard gezeten. Dat ging redelijk, paard vond het eng, maar aan een rondje stappen met mij ernaast kan je niks verpesten.

Ik ben sowieso niet gouw van dingen uitlenen, dus een paard helemaal niet. Dat is ook de reden dat ik geen verzorger/bijrijder oid wil, het is mijn paard, zijn mijn spullen en daar wil ik niemand anders aan hebben, en al helemaal niet op

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:33

Jacquel schreef:
Ik denk dat veel mensen een paard beschouwen als een huisdier zoals een hond of kat. Die mag je toch ook aaien als je er op bezoek komt. En als je vraagt of je de hond mag uitlaten, vinden veel eigenaren dat goed of zelfs fijn. Dus zoiets, denk ik. Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.

Daarnaast denken heel veel mensen dat alle paarden goedzakken zijn. Niet gek, als ze paarden alleen kennen van paardenmarkten, ponyritjes e.d.

Nee, ik wil niet dat andere mensen mijn hond uitlaten. En ik denk eerlijk gezegd dat veel andere hondeneigenaren daar ook niet op zitten te wachten.

Nu heb ik toen ik mijn eigen paard nog had, nooit problemen gehad met kinderen die haar wilde aaien. Wellicht omdat ze ‘gewoon’ een kwpnr was, en redelijk groot. Dus er niet heel aaibaar uitzag? Geen idee. Ook met buitenritten nooit kinderen of andere gehad die het vroegen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:38

Hier worden de honden ook door niemand anders uitgelaten. En aaien alleen als ik dat goed vind. Met mijn paarden was dat hetzelfde ik deel zoieso niet graag. Ja mijn nichtjes mochten erop. Verder niemand

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:38

Ik heb eigenlijk nooit dat mensen dat vragen. En anders zou ik inderdaad zeggen dat het te gevaarlijk is.
Ik weet nog wel toen ik een jaar of 15 was en een D-pony had dat mijn neefje van 12 kwam logeren (ik had al een hekel aan dat jong). Die bleef zeuren of hij op mijn pony mocht, ik wilde niet. Mijn moeder vond dat ik niet zo flauw moest doen, dus vooruit dan maar. Hij er op, terwijl ik hem vast hield. Het was in de winter, pony was geschoren en sowieso erg speels. Die ging dus bokken terwijl ik hem vast hield. Hij viel er af tegen de hoefslagkering aan, arm gebroken. Ik zat zo := .

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:45

Haha bloodymary, karma

Hond wordt hier wel eens door anderen uitgelaten, mn oma en de zoon van een goede vriend van mn ouders. Hij zit anders de hele dag in de bench als we allemaal aan het werk zijn, gebeurd niet heel vaak gelukkig. Paarden werden wel eens gevoerd/buiten gedaan door mensen die hier stonden, maar nu die weg zijn, gebeurd dat ook niet meer.

'Vreemden' zouden hier nooit de dieren buiten mogen doen/uitlaten.

Aaien door kinderen heb ik niet zo'n probleem mee, ze zijn toch eerder bang voor mn paard dan dat ze vervelend worden. Hij is heel braaf, maar beetje lomp met zn hoofd en vind iedereen lief.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:49

Zo heeft mijn schoonzusje wel eens zonder het te vragen mijn paard van de wei gehaald, gezadeld en is er rondjes mee gaan lopen met haar kinderen erop. Ik was zó stomverbaasd dat ik toen niet eens boos ben geworden, maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat dat toch niet de bedoeling was. Zelfde schoonzusje had overigens toen ik mijn inmiddels overleden NMPRS merrietje kocht, een berichtje op FB gezet dat opa en oma (wij wonen met schoonouders op 1 erf) een pony hadden gekocht, leuk voor haar kids _-:( Eh nee dus, MIJN pony en IK bepaal wie er op stapt. Oh ja en op mijn C-pony die compleet onbetrouwbaar was, heeft ze wel eens doodleuk midden in de wei haar kind bij op de rug gezet, zomaar zonder zadel of hoofdstel. Nog een wonder dat dat goed gegaan is.

Dus nee, dat deel van de familie heeft haar kansen verspeeld bij mijn paarden. Ander schoonzusje is er netjes en voorzichtig mee en mag dus best na een telefoontje lekker met mijn paard op pad. Maar verder hoeft het van mij ook niet zo en de rest van de familie heeft ook niets met paarden. Dat scheelt. Heb wel een hele lieve bijrijdster trouwens.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:21

ik quote mezelf even uit een ander topic:

xZiva_ schreef:
Was bij mij ook toen jack nog 1 jaar oud was. Vroeg iemand: mag mijn dochter een keer mee? Dat zou ze zooo leuk vinden.
Ik: jahoor maar ze kan er nog niet op rijden want hij is pas 1 jaar.
Zij: oh maar mijn dochter is maar klein hoor en niet zo zwaar dus dat kan wel.

Die zijn dus nooit bij hem geweest zoals je begrijpt :D

ik vind het erg vervelend dat mensen mijn pony aanzien voor kinderpony omdat hij zo klein is en er schattig uit ziet. hij hapt nog steeds, en is sensibel dus nee niet geschikt voor kindjes.
krijg vaak de vraag of hij onder het zadel komt want dat is zo leuk voor de kleine kindjes. euuh nee, ik ben zelf 20 en niet van plan op hem te rijden, dus hij komt niet onder het zadel. ga niet mijn pony beleren voor andermans plezier.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:30

Het ligt er bij mij denk ik heel erg aan wie het vraagt, hoe het gevraagd wordt en om welk paard het gaat.
Mijn vorige ruin kon ik echt geen anderen op zetten, dat is vragen om moeilijkheden. Dus daar kwam gewoon niemand op, punt.
Mijn huidige merrie mag wel iemand op, maar niet iemand die denkt wel even te kunnen rijden... rondje uitstappen vind ik prima, maar ik wil gewoon niet hebben dat de teugels worden opgepakt en ze vanalles moet op een manier die mij niet aan staat. Als het haar niet aan staat laat ze het ook wel weten, maar toch. En dan is het inderdaad nog de manier waarop, kom je het netjes vragen en wordt je er dolgelukkig van? Ja joh dan stap je een rondje uit. Denk je dat het vanzelfsprekend is dan mag je van mij ophoepelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:35

Op vorige stalling wel eens gehad. Dat ik er achteraf achter kwam; 'ja m'n zus heeft even gereden op haar'.
Was daar ook gauw weg. Ook al eens meegemaakt dat ze de manen hadden geknipt...

Op m'n oude pony mag m'n zusje en broertje soms rijden. Op m'n jonkie niemand en dat gaat ook niet gebeuren. Mijn paarden, ik bepaal wie daar op komt. Wil je paardrijden? Leuk, ga naar een manege. Heb ik ook moeten doen. En mijn paarden zijn ook niet gratis aan komen lopen. Heb geen behoefte aan zielige verhalen dat papa en mama het niet kunnen betalen (maar ondertussen wel in merkkleding rondlopen...)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:35

Pfff, ik had een tijd terug ook zo'n soort situatie.
Ik ken iemand (niet eens echt goed, maar weleens een praatje mee gemaakt) die een opleiding paardenhouderij doet (ze heeft zelf geen paard, rijdt ook pas amper een jaar). En die stuurde mij op een dag ineens een appje; "Hey, zin om een keertje af te spreken? Ik zou graag eens een rondje op je paard rijden."

Toen had ik wel even zo iets van, pardon?
Ik vond dat behoorlijk brutaal.
Daarnaast heb ik een jong paard, destijds nog maar 4 jaar, een hele pittige tuigermerrie waar ik echt niet zomaar iemand een 'rondje' op kon laten rijden.

Vervolgens had ik geantwoord met "Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb." Als in, ik zal eens kijken en doe het vervolgens niet. :')

Begon ze vervolgens van, "Ja, en als het dan een beetje lekker gaat kan ik misschien wel vaker komen, dan hoef jij ook niet zo vaak te rijden, en dan doen we het een beetje samen."

Doei Doei zeggen we dan :evaw:

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:41

DreamGuide schreef:
Ik ken iemand (niet eens echt goed, maar weleens een praatje mee gemaakt) die een opleiding paardenhouderij doet (ze heeft zelf geen paard, rijdt ook pas amper een jaar). En die stuurde mij op een dag ineens een appje; "Hey, zin om een keertje af te spreken? Ik zou graag eens een rondje op je paard rijden."

Daarnaast heb ik een jong paard, destijds nog maar 4 jaar, een hele pittige tuigermerrie waar ik echt niet zomaar iemand een 'rondje' op kon laten rijden.

Vervolgens had ik geantwoord met "Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb." Als in, ik zal eens kijken en doe het vervolgens niet. :')

Begon ze vervolgens van, "Ja, en als het dan een beetje lekker gaat kan ik misschien wel vaker komen, dan hoef jij ook niet zo vaak te rijden, en dan doen we het een beetje samen."

Zozo dan heb je wel lef zeg! :roll:

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:46

DreamGuide schreef:

Wauw.... ook van de familie boven jou. Alsof je zomaar aan iemand anders zn bezit zit... persoonlijk heb ik er al moeite mee wanneer iemand me vraagt zn paard te toiletteren, of ik het wel doe zoals de persoon wil. Om dan zomaar een paard zn manen te knippen zou niet in mn hoofd opkomen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:54

Bij ons op stal wordt ook met enige regelmaat gevraagd waarom mijn mini niet onder het zadel beleerd wordt. Simpel: hij is voor mij, ik ben 1.80 dus ik ga er niet mee rijden. Als hij strakjes een jaar of 4 is, wordt hij beleerd voor de sulky. Leuk dat je veel kinderen kent die graag op mijn pony willen rijden, maar hij is van mij en ik vind het niet nodig.
Daar komt nog bij dat ik kinderen over het algemeen ontzettend on-leuk vind om het maar even netjes te zeggen :+

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:56

Mijn paard stond eens langs de bakrand op de manege waar ik toentertijd in pension stond. Ik was even in de zadelkamer geweest en toen ik daar vandaan kwam zag ik nog net hoe een vader zijn zoontje van mijn paard afhaalde. Paard had ataxie en ik koos juist de tijden uit wanneer er geen kinderen waren. Meneer had er ook helemaal niet mogen zijn. Met stoom uit mijn oren ben ik achter hun aan gelopen. Gelukkig voor hem onderschepte de manegehoudster mij voordat ik bij hem was. Manegehoudster had het niet gezien maar had aan een half woord van mij genoeg en heeft de man toch even heel duidelijk uitgelegd dat hij zijn kind niet zomaar op ieder paard kon zetten. Dat het op deze manier zelfs niet mocht op de manegepaarden. Vond meneer maar belachelijk. Wanneer een paard niet bereden mocht worden door kinderen had het niets te zoeken op een manege. Een manege was nu eenmaal voor kinderen om te rijden.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:03

Oké, misschien had ik het niet handig verwoord. Ik bedoelde niet dat iedereen altijd aan iedereen z'n hond mag zitten en die uitlaten. Ik probeer antwoord te geven op de vraag waarom sommige mensen het vanzelfsprekend vinden dat ze aan iemand z'n paard mogen zitten. Dan denk ik dat die mensen gewend zijn dat ze wel aan de kat of hond van hun buren, vrienden of familie mogen komen en dat dus ook bij een paard denken te kunnen doen.

Aan de andere kant, van sommige verhalen hier valt m'n mond echt open. Totaal onbekenden die eisen te mogen rijden en of je even je paard voor ze gaat opzadelen. Die mankeren echt iets van sociaal besef of ze hopen je te overdonderen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:05

Ik verplaats dit topic even naar PP (paardenpraat), dit is nl niet echt een rijtechnische discussie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:13

Captain schreef:
Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor. :+
Mijn fries mogen meisjes echt leuk een rondje rijden. Vinden de kinderen leuk en het paard ook. :D
Mijn clydesdale rijd ik wel alleen op, is een sterke merrie die nog doorgereden moet worden en is erg onzeker en heeft daarom een zekere ruiter nodig.

Ik ben zelf ook niet moeilijk, op mijn eigen paarden liet ik gerust een vriendin rijden. In jouw situatie zijn jouw paarden niet officieel van jou toch? Ben je er wel op bedacht dat als er wat gebeurt, eigenaar aansprakelijk is, terwijl jij er iemand op liet?

Ik heb nu een brijrijdt paard, zonder dat de eigenaar er vanaf weet laat ik niemand er op.

Eefje_Sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:24

Ik heb er met mijn verzorgpony verrassend weinig last van. Ze is van de kinderboerderij en er zijn dus altijd kinderen. Die vragen dan meestal alleen wat ik ga doen en kijken dan geïnteresseerd toe hoe ik de pony opzadel. Nu rijd ik meestal wel buiten dus dan zien kinderen me alleen weggaan een terugkomen maar niet rijden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:28

Ik ben ook niet zo super moeilijk maar er is een meisje bij mij op stal die mijn vorige bijrijder van mijn pony wilde helpen om haar het ff 'voor te doen' hoe ze het moest doen. Ik was toen toevallig even in de zadelkamer. Toen ik aankwam en een scheve blik toewierp naar der liep ze beteuterd weg. Dan vraag je je af waar iemand het lef vandaan haalt.