duur ZZ paard of M paard trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:26

Ik zou ook zeggen, ga voor een goed opgeleid leerpaard.

Minimaal M niveau, maar het allerbelangrijkste..dat de basis er goed en fijn in zit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:26

Ik kan juist wel een ZZ paard aanraden, juist als je van de manege komt. Ik heb daar zoveel van geleerd en het is als manege ruiter echt heel fijn als je zo'n schoolmeester hebt. Je zult uiteindelijk toch echt zelf de knopjes moeten vinden en het paard aan de gang krijgen.

Dus eigenlijk wat Elisa zegt :+

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:32

Als ik het zo hoor ben je nog redelijk onervaren en zou ik voor een wat meer doorgewinterd en eventueel wat ouder paard gaan. Het niveau is dan niet zo heel spannend, zolang de basis maar goed bevestigd is en het paard koel in het hoofd is. Ik begrijp dat je tot nu toe alleen nog groepslessen (op een manege?) hebt gereden? Deze paarden zijn vaak wel wat gewend en redelijk 'braaf'. Houd er rekening mee dat het karakter van een paard wat subtop loopt, in veel gevallen erg anders is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:02

Ik moest meteen hier aan denken.
Afbeelding

Iknzou zeggen koop een leuk gezond warmbloedje en kijk hoe ver je samen komt ;)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:07

Een goed ZZ paard kost toch al wel gauw €30.000+

Ik zou ook zeggen, koop een leuk B of L paard en ga die onder goede begeleiding zelf opleiden. De goede B en L paarden zijn al prijzig, laat staan een M, Z of ZZ paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:09

Een leermeester is goud waard. Kun je die kans hebben zeker doen.
Maar niet elk ZZ paard is een leermeester.
Niet elk paard is goed gereden, ook niet op dat niveau, dan kan een L paard soms nog wel beter voor elkaar zijn.
En is hij wel goed gereden moet hij jou foutjes willen en durven te vergeven, niet dat hij er heet op word of je uit gaat dagen.
Maar lukt het juiste paard, zul je enorm veel leren.
Maar vergeet niet, een goed paard kost geld.
Maar is hij ouder dan valt de prijs nog wel weer mee, want dat willen mensen vaak niet meer.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:38

Ik zou zeggen een leermeester. Zo eentje heb ik zelf ook staan (loopt Inter 1 met winst). En mocht ik die weg doen komt hij onder de vraagprijs van 8000,- dus ook dat kan. Je met dan alleen wel een ouder paard willen.
Zelf heb ik hem aangeschaft toen hij bijna 20 was. Hij had al Z2 gelopen en ik zelf Z1. Binnen anderhalf jaar startgerechtigd voor de Zware Tour.
En nu zet ik hem dus ook in als leerpaard in de klasse B/L. En dat heeft zowel voor als nadelen.
Hij loopt natuurlijk van zichzelf mooier gedragen, maar biedt ook andere oefeningen aan als je niet zuiver op de hulp rijdt.
Ik vind daar het voordeel van dat je heel bewust gaat zijn van je eigen lijf en hulpen.
Dus ik zou het zeker aanraden!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:38

bruintje123 schreef:
Een leermeester is goud waard. Kun je die kans hebben zeker doen.
Maar niet elk ZZ paard is een leermeester.
Niet elk paard is goed gereden, ook niet op dat niveau, dan kan een L paard soms nog wel beter voor elkaar zijn.
En is hij wel goed gereden moet hij jou foutjes willen en durven te vergeven, niet dat hij er heet op word of je uit gaat dagen.
Maar lukt het juiste paard, zul je enorm veel leren.
Maar vergeet niet, een goed paard kost geld.
Maar is hij ouder dan valt de prijs nog wel weer mee, want dat willen mensen vaak niet meer.

Precies wat ik ook bedoel uit te leggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:42

Gypsy schreef:
Wat een zure reacties hier....

Een goede leermeester is lijkt me hardstikke verstandig als jij graag de sport in wil. Jij leert dan (onder begeleiding van een instructeur) hoe een correct paard hoort aan te voelen.
Natuurlijk zal het wel eens mis gaan, dat jij perongeluk hulpen geeft waarmee je andere dingen bedoelde. Geeft niet, leer je van. Laat 1 keer in de week je instructeur even opstappen om dingen te onderhouden, dan zie ik niet wat er mis kan gaan.

Zelf een pony vanaf de B opleiden is leuk, maar dan moet je zelf ook al goed kunnen rijden of heel veel begeleiding hebben.

Iedereen moet het leren en het is geen schande als je daarbij een goed opgeleid paard (M is ook al heel fijn hoor) als leermeester hebt.

Ik denk dat het niet zuur is, maar realtistisch. In ieder geval die over het budget voor een ZZ paard. En ook die over het budget aan lessen.
Jouw opmerking "Bij een B-paard heb je heel veel begeleiding nodig" vind ik waar, maar ook krom. Bij een ZZ-paard heb je ook veel begeleiding nodig. Bij een M-paard ook. Namelijk bij ieder paard.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:48

Tja het kan 2 kanten op
Een vriendin van mij heeft een groen paard gekregen van haar ouders en was in notime M2 een ander meisje op de club had een Z pony (zowel springen als dressuur) gekregen en die kon er helemaal niks mee worden.
Je kan ook kiezen voor een L paard, die kent al wat en dan kunnen jullie rustig samen verder groeien. een goede klik met het paard is belangrijker dan het niveau. Als de klik goed is dan groeien jullie zo door.Succes met de keuze die je maakt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:49

Bruintje typt precies wat ik denk....
Het niveau zegt niets over het wel of niet fijn te rijden en kunnen leren. Een fijn paard op M niveau moet je kunnen kopen voor dit bedrag en daar kun je daarna ook nog mee vooruit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:53

magriet schreef:
Tja het kan 2 kanten op
Een vriendin van mij heeft een groen paard gekregen van haar ouders en was in notime M2 een ander meisje op de club had een Z pony (zowel springen als dressuur) gekregen en die kon er helemaal niks mee worden.
Je kan ook kiezen voor een L paard, die kent al wat en dan kunnen jullie rustig samen verder groeien. een goede klik met het paard is belangrijker dan het niveau. Als de klik goed is dan groeien jullie zo door.Succes met de keuze die je maakt

Helemaal waar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:54

Ik zou zeker een flink geklasseerd paard willen kopen dat ook nog gezond en braaf is, maar die heb je nooit voor 8000 euro! Doe dat maar keer 3 of 4.

Dan moet je dus gaan inleveren en de vraag is waar wil je op inleveren: leeftijd? (En behoorlijk richting de 20 moet je wel rekenen voor dat budget). Karakter? Gezondheid? Of opleidingsniveau? Ik ken jou niet natuurlijk maar voor mij zou alleen opleidingsniveau in aanmerking komen eigenlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:58

Zoek een fijn leerpaard. Dat is eis nr1.
En daarna zoveel 'niveau' als je budget toelaat.

Zelf je paard iets leren is echt heel leuk maar een lange weg en niet perse voor iedereen weg gelegd. Als je het allemaal al een keer gedaan en gevoeld hebt is dat echt wel makkelijker dan wanneer je alles samen moet leren.

Als dat ZZ paard in je budgetpast zou ik er dus zeker voor gaan.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:04

Wat leuk dat je zo ambitieus bent!
Als ik het goed begrijp heb je tot nu toe veel groepslessen gehad op de manege en heb je nog geen ervaring met wedstrijden.
Een ouder paard (tussen de 10 en 17 jaar) wat al minimaal M heeft gelopen zou voor jou heel geschikt zijn. Dan kan je lekker gaan lessen en beginnen met wedstrijden. Succes!

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:10

paardje schreef:
Als ik het zo hoor ben je nog redelijk onervaren en zou ik voor een wat meer doorgewinterd en eventueel wat ouder paard gaan. Het niveau is dan niet zo heel spannend, zolang de basis maar goed bevestigd is en het paard koel in het hoofd is. Ik begrijp dat je tot nu toe alleen nog groepslessen (op een manege?) hebt gereden? Deze paarden zijn vaak wel wat gewend en redelijk 'braaf'. Houd er rekening mee dat het karakter van een paard wat subtop loopt, in veel gevallen erg anders is.

Neehoor, 7 jaar groepslessen in de manege en daarna enkele maanden privelessen op paarden waar ik dingen als appuyeren, wijken, wending om de voor/achterhand... mee rijd. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig.
Maar ik geef je volledig gelijk dat ik meer ben met een ouder paard, vooral om de prijs te drukken

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:16

Toen ik van de manege kwam en ging kijken voor een eigen paard stond ik voor soortgelijke keuze: ik reed op de manege op Z niveau, voelde me groot en stoer, reed op mooie dure sportpaarden.

Toen ik een eigen paard ging kopen heb ik (bewust) voor een 3jarige die nog niks kon gekozen. Ik vond het een avontuur, tot op de dag van vandaag geen spijt van, maar het is zeker niet iets wat je zomaar even doet.

Als je graag op een paard stapt en op niveau wilt gaan rijden (en niet eerst lange tijd bezig wilt zijn met nieuwe dingen aan een paard leren) zou ik gaan voor een hoger geschoold paard. Maar beginnen met een jonkie is ook een ervaring die goud waard is.

Maar even eerlijk, waar praten we hier nou over?
Je bent zelf nog nooit officieel gestart, dus of je nou een M paard of een ZZ paard koopt, in beide gevallen loopt het paard al op hoger niveau dan waar jij zult moeten beginnen.

Omdat je eerst nog het hele traject door de klassen heen moet lopen zou ik niet een oudere leermeester kopen , tegen de tijd dat je dan op het niveau van het paard rijd moet hij het alweer rustiger aan gaan doen.

Ik zou gaan voor een leuk, goed bevestigd M paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:20

Zorg er iig voor dat je niet zelf een paard moet gaan opleiden.
Een paard leert sneller dan de ruiter en loop je in de praktijk meestal achter je fouten aan, dan kan behoorlijk frustrerend zijn.

Een leerpaard kun je niet afleiden aan het niveau, maar wel wat meer aan leeftijd, ervaring en vooral karakter.
Ga dus vooral veel paarden bezichtigen en aanvoelen.

Voordat je een paard gaat kopen is investeren in privélessen ook heel zinnig.
Het maakt je zoektocht naar wat je wilt in een paard makkelijker en je ervaring zorgt ervoor dat je meer paarden "aan kan".
Hoe minder ervaring, hoe braver je eigen paard moet zijn....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:25

ElsieC schreef:
paardje schreef:

Neehoor, 7 jaar groepslessen in de manege en daarna enkele maanden privelessen op paarden waar ik dingen als appuyeren, wijken, wending om de voor/achterhand... mee rijd. En daar ben ik nu nog steeds mee bezig.
Maar ik geef je volledig gelijk dat ik meer ben met een ouder paard, vooral om de prijs te drukken

Dan rijd je op een goede manege. Meeste maneges die ik ken... kijken niet naar kwaliteit. Zat leerlingen die na 7 jaar nog steeds het zadel op de schouders vastknopen en bang zijn als het paard iets doet buiten het boekje om.
Heb er zelfs een als bijrijder gehad die vergiste zich nog wel eens in op welk been te moeten lichtrijden

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:31

Oef, €8000 voor een Z paard zal je moeilijk vinden. Voor die prijs zit er meestal een addertje onder het gras qua gezondheid of zijn ze gepensioneerd.

Maar soit, om op je vraag te antwoorden: ik vind het altijd dubbel. Het kan handig zijn om een geschoold paard te kopen, zeker als startende ruiter, maar imo leer je zeker evenveel, al dan niet meer, van een paard zelf van B tot Z te rijden.
Dressuur is een tak waar je geduld voor nodig hebt, er kruipt vaak jaren van training in om een paard tot op zeker niveau te krijgen. Des te meer voldoening zul je hebben als je dat zelf allemaal kan. Ik zou in jouw geval nu niet meteen voor een groen paard gaan, maar een paard waar B/L er goed op zit zou moeten kunnen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:49

ElsieC schreef:
paardje schreef:

Ik ken wel meer maneges waar deze oefeningen worden gevraagd aan de 'betere manegepaarden', echter blijft het toch een verschil met een dressuurpaard wat puur voor de sport is afgericht. Er zijn enorme karakterverschillen en daarnaast zijn paarden die door verschillende ruiters als leerpaard worden gebruikt echt een stuk minder scherp.

Niet dat ik niet geloof dat je een goed ruitergevoel hebt kunnen ontwikkelen, maar ik wil je alleen waarschuwen voor de verschillen die toch echt te vaak onderschat worden, wat ten koste gaat van de paarden. Ik kom regelmatig op maneges en rijd ook wel in lessen mee en zie dus van alles.

Ik denk dat het verstandig is om er bij je keuze goed op te letten dat het paard correct is afgericht en koel in het hoofd. Dat is belangrijker dan de kwaliteit, wat vaak gerelateerd is aan het niveau.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:07

Ik zou het qua niveau en leeftijd er dan gewoon tussenin zoeken om binnen een redelijk budget te blijven.
Een (leer)paard met wedstrijdervaring op M-niveau die zo'n 12 jaar oud is zal je veel van kunnen leren en kun je ook nog heel wat jaren mee doorgroeien. Wat jonger met een wat lager niveau is ook een optie, maar dan heb je nog een langere weg te gaan voordat je richting de hogere klassen kunt rijden; je moet voor jezelf beslissen wat daarin je doelen zijn. In beide gevallen heb je goede begeleiding nodig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:16

ElsieC schreef:
paardje schreef:

Maar om even op de vraag van Punz terug te komen.. Kent dat paard die oefeningen allemaal en geef jij 'slechts' de hulpen of heb jij dat dit paard geleerd? Zit best en verschil tussen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:18

Ik zou een paard met potentie kopen en die zelf alles leren (met goede begeleiding natuurlijk). Leer je ontzettend veel van! :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:42

Hmmm, ik heb zelf ooit als vrij groene ruiter mijn eerste paard gekregen. En dat was een zz-licht paard. Ontzettend veel geleerd en die knopjes heb je snel genoeg door. Dit was echt een ouder paard wat bij mij met pensioen kwam. Maar juist daardoor uiteindelijk zelfs nog M1 met hem kunnen rijden tot blessures hem teveel werden.

Dus ik zeg juist, kies een leermeester die hoog opgeleid is, en die jou alles goed aan kan leren. En ga daarna eventueel voor een talentvol paard. Want als je net van de manege af komt is een talentvol paard misschien wel teveel paard nog. Green + Green = Black and Blue is nog steeds een populair gezegde ;-)