Voor de verkoop.. maar niet heus!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:34

Ik kan het ook niet... meer.
Verkoop gaat een dier niet in het koude vel zitten, heb het van dichtbij gezien en het heeft me geraakt.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 22:38

SGorter schreef:
Ik snap je heel goed TS, maar als je hier (deels) je werk van wilt maken zou je toch echt moeten loslaten.
Eisen kan je stellen, maar niet te veel natuurlijk. Elke dag genoeg weidegang, en misschien bitloos (bit is niet perse slecht) maar dat laatste ligt aan het paard.

En ik zou sowieso een contractje maken, met daarin dat als de nieuwe eigenaar het paard wilt verkopen JIJ de eerste keus hebt. Dus dan zou jij hem terug kunnen kopen (voor dezelfde prijs?) en een nieuw baasje kunnen zoeken.

Ja misschien heb ik het verkeerd verwoord.. Ik kan eigenlijk niet EISEN dat mensen het op een bepaalde manier gaan doen in de toekomst, maar ik kan wel mijn best doen om te kijken naar een zo passend mogelijke nieuwe eigenaar tijdens verkoop.. en daarna is het loslaten.

Dat contract werkt volgens mij niet.. heb dat ook wel is voorbij zien komen maar volgens mij is verkocht gewoon verkocht en kan ik echt niet bepalen aan wie ze daarna verkopen. Gaat vaak genoeg mis. Maar ik kan het wel aanbieden, dat ze altijd terug mogen komen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 22:43

Dees schreef:
Ik kan het ook niet... meer.
Verkoop gaat een dier niet in het koude vel zitten, heb het van dichtbij gezien en het heeft me geraakt.

Oje? Ja sommige paarden zijn extra gevoelig voor verandering. Zeker als ze aan een bepaalde manier gewent zijn en het ineens anders gaat dan hun oude dagelijks ritme. Maar ik las dat ze niet echt kunnen missen zoals wij mensen doen.. alleen soms moeilijk kunnen aarden op hun nieuwe plek, gaat soms wat tijd overheen en dan lijkt het alsof ze helemaal niet op hun plek zijn. Lijkt me wel verschrikkelijk om mee te maken je krijgt er toch een zeer slecht gevoel bij.. :(:) Is het uiteindelijk wel goed gekomen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:56

Mijn pony was vorig jaar dolgelukkig toen hij zijn vorige eigenaren zag.
Beestje stond zó dolblij te genieten van hun aanwezigheid, ik geloof ook niet dat het ze niks doet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:00

Het ligt er aan... sommige paarden gaan hier nooit weg. Anderen worden hier geboren en vanaf dag 1 weet ik dat ze een keer worden verkocht. Dat kan 6 maanden duren, maar ook 6 jaar.
Wij proberen altijd een goed adres te vinden. Ik eis weidegang en geef korting als mensen in de buurt van de zee wonen en zeggen dat ze strandritten gaan maken :D :D . Verder geen sentimenten, ik sta er zakelijk in en weet wat ik verkoop. Voor een koper zijn mijn gevoelens ook niet belangrijk....

De beste garantie voor een goed geslaagde verkoop is een gezond, sterk, goed opgeleid, braaf paard. Die komen vaak wel goed terecht. Gelukkig hebben we dat een aantal keren meegemaakt.
Hier zijn de meeste paarden één van de velen. Sommige paarden vinden het geweldig dat ze nummer 1 zijn bij hun baas, dan is het mooi als je zo'n koper voor ze kunt vinden.

En ook hier gaat het wel eens wat anders dan we hadden gehoopt. Vaak gaat het dan toch om een paard dat niet aan de verwachtingen voldoet, waardoor de combi niet zo uitpakt als je had gehoopt. Soms komt het weer goed. Soms wordt het paard doorverkocht en gaat het bij een volgende eigenaar wel goed. Of verdwijnt het paard uit beeld. Of blijft het aanmodderen en hoor/zie/weet je dat - dat vind ik wel waardeloos....is gelukkig niet vaak voorgekomen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 23:09

Kendra schreef:
Het ligt er aan... sommige paarden gaan hier nooit weg. Anderen worden hier geboren en vanaf dag 1 weet ik dat ze een keer worden verkocht. Dat kan 6 maanden duren, maar ook 6 jaar.
Wij proberen altijd een goed adres te vinden. Ik eis weidegang en geef korting als mensen in de buurt van de zee wonen en zeggen dat ze strandritten gaan maken :D :D . Verder geen sentimenten, ik sta er zakelijk in en weet wat ik verkoop. Voor een koper zijn mijn gevoelens ook niet belangrijk....

De beste garantie voor een goed geslaagde verkoop is een gezond, sterk, goed opgeleid, braaf paard. Die komen vaak wel goed terecht. Gelukkig hebben we dat een aantal keren meegemaakt.
Hier zijn de meeste paarden één van de velen. Sommige paarden vinden het geweldig dat ze nummer 1 zijn bij hun baas, dan is het mooi als je zo'n koper voor ze kunt vinden.

En ook hier gaat het wel eens wat anders dan we hadden gehoopt. Vaak gaat het dan toch om een paard dat niet aan de verwachtingen voldoet, waardoor de combi niet zo uitpakt als je had gehoopt. Soms komt het weer goed. Soms wordt het paard doorverkocht en gaat het bij een volgende eigenaar wel goed. Of verdwijnt het paard uit beeld. Of blijft het aanmodderen en hoor/zie/weet je dat - dat vind ik wel waardeloos....is gelukkig niet vaak voorgekomen.

:D leuk om te lezen. En je hebt gelijk zeker met je tweede alinea, dat heeft er ook veel mee te maken.

Nou mensen ik ga naar bed. Maar een aantal antwoorden hebben mij toch wel een beetje geholpen. Sommige dingen kwamen misschien een beetje over alsof ik over de schouder wil mee bleven kijken, ik kan ook niet eisen dat ze alles doen wat ik wil na verkoop maar op zijn minst wel een zo passend mogelijk nieuwe eigenaar vinden en punten overleggen waar ik denk dat zowel hun met mijn paard het meeste plezier kunnen hebben als andersom. Dat ik ze met een gerust hart weg doe. Meer kan ik niet doen en dan is het loslaten, zo gaat het in het leven. Ik kan niet overal controle over blijven houden. Wat dat betreft ben ik een vreselijke controlfreak maar dat gaat niet samen hiermee, begrijp ik ook wel.. en sommige van jullie antwoorden, hebben mij weer even extra met beide benen op de grond gezet. Verder ook fijn om te lezen hoe andere het ervaren, fijn dat jullie dat stukje even delen.

Fijne avond!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:17

Ik begrijp je volkomen en ben het ook met je eens. Ik had ook ooit eens zo'n plan, ze staan nu nog alledrie permanent in ons paddock paradise :) De paardenwereld is niet zo leuk en hoewel je natuurlijk leuke, passende kopers kunt treffen, kan er vanalles gebeuren met je paard bij een verkoop, dat heb je gewoon niet in de hand.

Ik hecht me teveel, heb een sterke band met mijn paardjes, maar word ook zo ontzettend gelukkig en trots als ik zie hoe goed mijn kudde projectpaarden het doet. Er zijn belangrijkere dingen dan geld verdienen. Dan maar niet zakelijk, het zijn geen auto's...

Misschien kun je les geven op jouw paarden en zo anderen laten meegenieten en toch wat verdienen? Ik denk dat er best wel interesse is naar paardvriendelijk trainen, en wellicht zit er onder je lesklanten wel de perfecte match met een van jouw paarden...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 00:06

Soms hebben paarden het echt beter bij een ander.

Ik koop het liefst een veulentje en begeleid dat naar volwassenheid, inrijden, buitenritten maar ook een wedstrijdje.
Eentje sprong als veulentje al alles voor de lol en heel eerlijk, ik ben geen springruiter.
Dat paardje heb ik met 5 jaar verkocht en die persoon was er enorm blij mee , is daar ook altijd gebleven.

Een andere bleef echt te klein, maatje 1.43 maar daar kwam een vrouwtje voor, kleine 1.60 en dat klikte gelijk, pony leeft nog steeds, inmiddels ruim in de 20.

Bij eentje is het mis gegaan en of hij nog leeft, geen idee.
Koper had weinig tijd, zette paardje bij een slechte trainer en heeft daar een ongeluk gehad, kaak gebroken en oog verloren.
Heeft een jaar de tijd gekregen om te genezen en is toen naar een andere trainer gegaan maar volgens mij lukte dat ook niet echt.
Echt zonde, was een makkelijk paard, ietsje dominant .

Het betaalde mijn hobby maar sinds de prijzen zo gekelderd zijn, ben ik er mee opgehouden.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:23

060606 schreef:
SGorter schreef:
Ik snap je heel goed TS, maar als je hier (deels) je werk van wilt maken zou je toch echt moeten loslaten.
Eisen kan je stellen, maar niet te veel natuurlijk. Elke dag genoeg weidegang, en misschien bitloos (bit is niet perse slecht) maar dat laatste ligt aan het paard.

En ik zou sowieso een contractje maken, met daarin dat als de nieuwe eigenaar het paard wilt verkopen JIJ de eerste keus hebt. Dus dan zou jij hem terug kunnen kopen (voor dezelfde prijs?) en een nieuw baasje kunnen zoeken.

Ja misschien heb ik het verkeerd verwoord.. Ik kan eigenlijk niet EISEN dat mensen het op een bepaalde manier gaan doen in de toekomst, maar ik kan wel mijn best doen om te kijken naar een zo passend mogelijke nieuwe eigenaar tijdens verkoop.. en daarna is het loslaten.

Dat contract werkt volgens mij niet.. heb dat ook wel is voorbij zien komen maar volgens mij is verkocht gewoon verkocht en kan ik echt niet bepalen aan wie ze daarna verkopen. Gaat vaak genoeg mis. Maar ik kan het wel aanbieden, dat ze altijd terug mogen komen.

Als jullie het allebei officieel ondertekenen is de nieuwe eigenaar verplicht jou de eerste keus te geven.

miesnaom

Re: Voor de verkoop.. maar niet heus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:37

Ik zou het ook niet kunnen hoor! Te bang dat precies jou paardje verkeerd terecht komt Haha.
Maar als je het zo vervelend vind hou je ze toch gewoon? En geef je er desnoods trainingen mee?
Maar als je het zo moeilijk vind dan zou ik zeker geen advertentie zetten waarbij je om nog meer paarden vraag.
Misschien is er bij al die trainingen wel een persoon waarvan je denkt dat is een leuke eigenaar!

Het is maar een idee?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:46

Ik snap je helemaal. Ik ben ook van 24/7 buiten, bitloos, geen hoefijzers. En als je alleen je paard wilt verkopen aan mensen die dat ook zo vinden (wat ik helemaal snap) dan is het natuurlijk een heel stuk lastiger want het gros ziet niet zo'n probleem in een paard op stal zetten of een bit indoen of hoefijzers onderslaan. Jij wel (en ik ook)..... ik zou je principes zéker niet loslaten maar gewoon niet meer kopen/verkopen. Zou een pensionstal met gelijkgestemden niet geschikter zijn?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:01

Duidelijk niet geschikt om paarden te verkopen dus niet aan beginnen.
Er is een te kleine markt voor wat jij wil.
Ik zou ook nooit bij iemand kopen die zegt je moet bitloos,ijzerloos of 24/7 op het land.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:13

kohtje schreef:
Ik zou ook nooit bij iemand kopen die zegt je moet bitloos,ijzerloos of 24/7 op het land.

Als dat je visie niet is dan snap ik dat ook heel goed! Ik deel die visie wel.... dus ik zou daar uiteraard geen probleem mee hebben. Ts... toevallig geen IJslanders in de aanbieding? :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:28

Maartje1990 schreef:
kohtje schreef:

Als dat je visie niet is dan snap ik dat ook heel goed! Ik deel die visie wel.... dus ik zou daar uiteraard geen probleem mee hebben. Ts... toevallig geen IJslanders in de aanbieding? :P

Zelfs al deel je die visie wel volledig, zou ik nog nooit een paard kopen bij iemand die je van te voren al oplegt hoe je voor een paard moet zorgen en verteld wat je wel en niet mag/moet doen. Nooit.

Nogmaals jij bent niet de enige die goed voor een paard zorgt en zeker niet de beste. Dus laat mensen zelf beslissen hoe ze voor het paard zorgen zonder allemaal restricties op te gaan leggen. Sowieso heb je er niets aan, want verkocht is verkocht. Op deze manier krijg je ook alleen maar mensen die gaan liegen, om dat paard te kunnen kopen en vervolgens denk je dat ze het paard gaan verzorgen en houden zoals jij wilt, zij gaan t doen op een eigen manier (en nee dit kan je niet vast leggen in een contract) en vervolgens kom je zielige berichten van verkoper tegen dat ze gelogen hebben en het paard terug willen, etc...

Beter gewoon zeggen dat je het fijn zou vinden (en niet dat het moet) als het paard 24/7 buiten komt, bitloos gereden wordt, etc. Hou het open en niet dwingend, mensen zijn dan meestal gewoon eerlijk en weet je of het past.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:31

Blijkbaar deel je de 24/7 buiten/bitloos/ijzerloos visie niet en kan je dus niet goed begrijpen dat iets anders (een paard in een stal of met ijzers) dus zeker ook gewoon goed is... zo zie ik dat echt niet. Mocht ik voor wat voor reden mijn paard moeten verkopen zou ik die eisen ook hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:06

Goed getrainde fijne ongecompliceerde paarden vinden meestal echt wel een goed adresje, laat de illusie los dat jij de enige bent die goed voor de paarden kan zorgen.
Dat is namelijk niet zo..sommige dingen zullen nieuwe eigenaren iets anders doen. Dat moet je los kunnen laten.

In de advertentie kun je aangeven wat voor een soort adresjes je zoekt voor je paarden, en daarnaast ben je er zelf bij om te kijken of het een match is met het paard.
Vraag goed door, en ga kijken waar het paard komt te staan etc.

Garanties heb je nooit, maar mijn ervaringen met verkoop zijn veelal positief en voor de meeste paarden is een echt eigen baasje voor zichzelf en veel aandacht toch wel erg fijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:27

Maartje1990 schreef:
Blijkbaar deel je de 24/7 buiten/bitloos/ijzerloos visie niet en kan je dus niet goed begrijpen dat iets anders (een paard in een stal of met ijzers) dus zeker ook gewoon goed is... zo zie ik dat echt niet. Mocht ik voor wat voor reden mijn paard moeten verkopen zou ik die eisen ook hebben.

Ik heb mijn paarden zonder ijzers en 24/7 buiten in een groep op 10 hectare, zelfs de hoogopgeleide paarden. Enige is dat ik ze in de winter met -35 's nachts op stal heb (en als het slecht weer is na het werk even). Dus dat ik dat niet deel maak je er zelf van.

Bitloos doe ik niet per definitie aan, ik kijk wat past bij het paard. Is dat bitloos, prima. Maar de optoming is zo streng als je zelf er mee omgaat, bitloos dus net zo goed.

Maar ik ga niemand verplichten er geen ijzers onder te slaan... die eis kan je niet eens stellen, want wat doe je als ze er na een paar maanden toch een ijzer onder slaan? Paard terug halen? Dat gaat niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:29

Nooit ijzers, nooit krachtvoer. geen dekens, altijd met soortgenoten en nooit in een box...
Klinkt hemels, vooral hemels om een paard te hebben dat aan al die eisen kan voldoen! _/-\o_
Ik teken ervoor, als ik als klant ook de garantie krijg dat dat paard tot het einde van zijn dagen voor die manier van houden ook geschikt blijft. :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:54

xyzutu2 schreef:
Nooit ijzers, nooit krachtvoer. geen dekens, altijd met soortgenoten en nooit in een box...
Klinkt hemels, vooral hemels om een paard te hebben dat aan al die eisen kan voldoen! _/-\o_
Ik teken ervoor, als ik als klant ook de garantie krijg dat dat paard tot het einde van zijn dagen voor die manier van houden ook geschikt blijft. :j

:D Als je zelf oogkleppen op doet dan kan je ze prima zo blijven houden, of het paard er vrolijker van wordt in bepaalde situaties is iets anders :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:00

Maartje1990 schreef:

Maar als je er wat mee wil verdienen dan is die markt te klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:02

cobiie schreef:
xyzutu2 schreef:

:D Als je zelf oogkleppen op doet dan kan je ze prima zo blijven houden, of het paard er vrolijker van wordt in bepaalde situaties is iets anders :+

Ah, iemand zonder oogkleppen! _/-\o_ :D

Van mijn 3 stuks paardenbeesten staan er 2 al 20 jaar 24/7 buiten met vriendjes en hooi zonder bit en zonder krachtvoer, geclickertraind en wel, en bij de ander heb ik het na 2 jaar opgegeven omdat hij niet in de schuilstal gaat, niet waterdicht is, niet winddicht en daardoor bij dit weer zonder dek spierbevangen raakt (deze zomer! al 2x gebeurd) en pas durft te liggen slapen als andere paarden niet bij hem kunnen komen. Op advies van eigenlijk iedereen (dierenarts, bekapper, osteo, trainster) staat hij nu 's nachts op stal met onbeperkt hooi en overdags in een kruidenwei met 1 maatje maar zicht op allemaal andere paarden.
Hij is en blijft trouwens nog steeds bitloos. 8-)
Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand als jij er nu heilig van overtuigd bent dat ík degene ben met oogkleppen op en daar mijn paard verdrietig mee maak. :j

Dus ja, als je mij dit paard had verkocht met de boodschap dat hij nooit een dek op mocht, nooit alleen mocht staan, zeker niet op stal en al zijn maaltijden met ranghogere paarden moest delen... Tja.
Als jij die eisen stelt, dan wil ik ook de garantie dat jouw paard zich daar aan kan blijven houden en geen lichamelijke of psychische problemen krijgt die toch wat extra zorg nodig hebben. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:06

Vroeger reed ik wel voor de handel, kon ik dat ook wel blokken dat intense gevoel dat ik er aan ging hechten.
Nu kan ik het niet meer.
En paar jaar terug nog 1 verkocht omdat die hier echt te weinig aandacht kreeg en ik juist voor hem beter wilde, heeft ook 2 jaar fijn gestaan, maar toen echt naar een verschrikkelijke plek verkocht.
Ik heb gehuild als een kleuter van 4, ik heb geld geboden wat hij niet eens waard is, maar helaas staat hij er nog steeds.
En sindsdien kan ik helemaal niet meer verkopen. Er is geen dag dat ik niet aan hem denk. :( |(

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:11

Bruintje, jij verwoord duidelijk wat het risico van verkopen is, je kan nog zo'n mooi 5 sterren plekje voor hem vinden maar als die hem op den duur doorverkopen heb je 0,0 zeggenschap over waar die dan terecht komt.

En contracten met terugkoopgarantie zijn hartstikke leuk, maar als de koper hem toch verkoopt aan een ander heb je geen poot on op te staan. Die hebben hem dan te goedertrouw gekocht en zijn niet verplicht hem vervolgens aan jou af te geven als je een rechtszaak zou winnen.

Hier op dit ogenblik alle 8 mijn paarden ijzerloos en 7 van de 8 24/7 buiten.
Maar mocht ik of mijn hoefsmid het nodig vinden dat er 1 op ijzers gaat zitten die er morgen direct onder.
Bitloos niet mijn ding, dan mag het paard gewoon grasmaaier spelen. :+
Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-09-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:13

Precies en dat weet je van te voren.
En dan denk je ook, de kans dat hij zo komt te staan is zo klein. En dan gebeurt het toch.

Contracten zijn er ook geen gemaakt, verkocht is verkocht.
Zo simpel is het.
Maar pijn ja dat doet het wel, want dat heeft mijn vriendje niet verdient. Dat was ook niet de opzet van verkoop.
Rare is dat ik haar nog regelmatig zag en ze dan zei dat het goed ging.
Ik had hem dus zo terug gekocht, had ze als het ware hem 2 jaar op proef gehad.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:14

kohtje schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar als je er wat mee wil verdienen dan is die markt te klein.

Precies daarom zou ik, als ik ts was, ook gewoon niet "voor de kost" verkopen want dat is gewoon erg lastig met die visie. 1 paard verkopen zal met die visie/eisen al lastig zijn. Laat staan meerdere