[VOLG] Arthas, mijn therapie-paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Re: [VOLG] Arthas, mijn therapie-paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:44

Super dat het goed klikt met Athas! Geniet van het samen zijn :-)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:56

Wat mooi dit! Ik zit een soort van in hetzelfde schuitje als jij (als je meer wil weten, of eens wilt praten, stuur gerust een pb!). Hoewel ik mijn paard niet heb gekocht als therapiepaard merk ik wel dat hij die uitwerking heeft! Hij zorgt voor ritme, regelmaat en ontspanning in mijn leven. Daarnaast is hij de reden dat ik de deur uit kom op sommige dagen. Hij dwingt me veel buiten te zijn, naar mezelf te kijken, mezelf te ontwikkelen..

Ik volg dus graag :)!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:02

Fijn dat het zo goed klikt met arthas!!

Knuffelen/tutten doet mij op een mindere dag ook goed, het 'grappige' is dat mijn pony hier alleen rustig bij is als ik het echt nodig heb. Mijn vaders paard daarentegen vindt knuffelen altijd fijn!

ik ga ook naar een zorgboerderij voor dagbesteding en de paarden daar zijn 'opgeleid' tot therapiepaarden. Altijd leuk om mee bezig te zijn.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:15

Ik heb mijn paard ook echt staan als therapie paard. Heb zelf autisme, en ben al jaren depressief met allerlei angstklachten.
Luna is echt mijn redding, zonder haar was ik er al lang niet meer geweest. Het is zo mooi om te zien wat ze allemaal voor mij doet.
Volg ernaast nog therapie met paarden en dit is ook echt de enige soort die voor mij werkt.

Paarden kunnen mensen zo goed helpen het blijft me altijd verbazen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 11:28

Foto's lukken me nog niet zo goed. Eerst kon ik het via tinypic.nl doen, daarna niet meer.. als tweede lukte het via facebook (ik plaats af en toe een fotootje in Arthas zijn album) en toen waren opeens de afmetingen te groot. Daarna heb ik mijn photobucket wachtwoord terug opgevraagd en via photobucket geprobeerd, maar dat lukte uiteindelijk ook niet want die link doet het niet meer na enkele dagen.. Wat een gedoe. |o
Als jullie een goede uploadsite weten, let me know!

Riel schreef:
Super dat het goed klikt met Athas! Geniet van het samen zijn :-)

Dankjewel! <3

Saar88 schreef:
Wat mooi dit! Ik zit een soort van in hetzelfde schuitje als jij (als je meer wil weten, of eens wilt praten, stuur gerust een pb!). Hoewel ik mijn paard niet heb gekocht als therapiepaard merk ik wel dat hij die uitwerking heeft! Hij zorgt voor ritme, regelmaat en ontspanning in mijn leven. Daarnaast is hij de reden dat ik de deur uit kom op sommige dagen. Hij dwingt me veel buiten te zijn, naar mezelf te kijken, mezelf te ontwikkelen..

Ik volg dus graag :)!

Arthas is voor mij ook een enorme hulp in ritme, regelmaat en ontspanning. 's Ochtends heb ik al een vast ochtend 'ritueel' zeg maar. Sinds kort altijd op hetzelfde uur wakker, paardjes eten geven, opruimen op stal, daarna altijd een halfuurtje tot uurtje met Arthas bezig zijn, beetje oefeningetjes doen los en dan hem weer laten genieten van het weideleven. :P
En na die 3 uur in de voormiddag ben ik meestal uitgeteld voor de rest van de dag. :+

Djeradalover schreef:
Fijn dat het zo goed klikt met arthas!!

Knuffelen/tutten doet mij op een mindere dag ook goed, het 'grappige' is dat mijn pony hier alleen rustig bij is als ik het echt nodig heb. Mijn vaders paard daarentegen vindt knuffelen altijd fijn!

ik ga ook naar een zorgboerderij voor dagbesteding en de paarden daar zijn 'opgeleid' tot therapiepaarden. Altijd leuk om mee bezig te zijn.

Dat is wel fijn dat je pony aanvoelt dat je het even nodig hebt. Vet lief van hem!
Arthas vindt knuffelen hier altijd wel oké, maar er is 1 paard op stal dat je echt heel de dag door kan knuffelen zonder dat hij er problemen mee heeft.. soms ga ik even vreemd :o en ga ik bij hem hangen en knuffelen omdat hij zo'n grote teddybeer is (ongeveer ook 20cm groter dus ook véél dikker dan Arthas haha)!

Een zorgboerderij? Dat wilde ik ook eerst doen maar er is er geen in de buurt jammer genoeg. Lijkt me wel erg fijn om bezig te zijn met al die dieren. Jaloers!

alice0cullen schreef:
Ik heb mijn paard ook echt staan als therapie paard. Heb zelf autisme, en ben al jaren depressief met allerlei angstklachten.
Luna is echt mijn redding, zonder haar was ik er al lang niet meer geweest. Het is zo mooi om te zien wat ze allemaal voor mij doet.
Volg ernaast nog therapie met paarden en dit is ook echt de enige soort die voor mij werkt.

Paarden kunnen mensen zo goed helpen het blijft me altijd verbazen.

Ik ben heel blij voor je dat jij Luna hebt en dat jij je daaraan kan optrekken. Ze moet echt een schat van een paard zijn!
Arthas is voor mij ook al een redding... na een klein maandje gaat het al wat beter met mij. Ik zou nu al niet meer zonder hem kunnen. Echt heel mooi wat paarden voor mensen kunnen beteken.

Afbeelding

Lekkere pretkop <3

Vrijdag had meneer zijn been gestoten aan de staldeur toen hij er letterlijk uit sprong. Ik was toen net bezig met hooi geven. Hij komt dan meestal bij mijn schouder staan en begint dan lekker van zijn hooitjes te eten maar plots schrok hij ergens van. De staldeur stond op een kier en hij schoof die open met zijn hoofd en stormde als een gek de deur uit. Met een gek bokkensprongetje met zijn achterbenen. Ik was geschrokken maar ik bleef rustig en ging achter hem aan. Hij draafde weg over het erf dus ik dacht toen dat er niets fysieks mis was. Heb hem zonder opjagen kunnen vangen. Tijdens ons uurtje wandelen (later op de dag) leek alles eerst prima te gaan. Toch merkte ik na een vijf- tot tiental minuutjes op dat hij een beetje gek leunde op zijn rechtervoet. Toen ben ik er gauw afgegaan en heb ik hem even laten draven in de longeercirkel en ja hoor, hij had last van zijn linkerbeen. Balen! ... ik heb mijzelf de schuld geven, mij erg slecht gevoeld die dag en ook de komende dagen. :( Ik vond het echt dom van mij, waarom had ik de staldeur niet helemaal dicht gedaan?!
Ik heb me ontzettend rot, verdrietig en schuldig gevoeld de voorbije dagen. Natuurlijk wil ik niet dat mijn lieve paard pijn heeft! De emoties zaten echt ontzettend hoog door mijn falen. Maar ik heb hem gewoon lekker laten rusten op de weide bij zijn vriendjes, niets geforceerd en hem drie volle dagen rust gegund. Vandaag wilde ik even controleren of het na drie dagen al terug wat beter is en gelukkig liep hij nu weer netjes in draf. Zonder pijn te hebben of een te hinken. Ontzettend blij dat het met rusten terug goed is gekomen!
Ik heb hem een beetje gelongeerd, heel rustig aan, en daarna ben ik "gestart" met een beetje vrijheidsdressuur. Aka, hem laten volgen en een beetje stretchoefeningen geprobeerd/gedaan en heel veel snoepjes geven als beloning. Wat we deden boeide hem niet zoveel, die snoepjes waren veel interessanter. :+
Zelf weet ik nog niet zo goed wat mijn mening is over met snoepjes trainen want ik ben van mening dat ik mijn hond bv geen snoepjes geef (buiten bij iets aan te leren) omdat hij moet doen wat ik vraag omdat hij moet luisteren/respect moet tonen voor mij. Ik ben namelijk de baas. Maar een paard is natuurlijk geen hond dus ik weet nog niet zo goed hoe ik het ga aanpakken in mijn snoepjesbeleid... maar Arthas vindt de snoepjes in ieder geval wel heel heel héél lekker. :')

Knuffels van mij en hoefjes van Arthas /3

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:41

Niet schuldig voelen hoor meis, ongelukje zit in een klein hoekje. Gelukkig is het goedgekomen, en achteraf leer je er natuurlijk ook weer van, don't worry.

Ik herken het wel hoor. Normaal gesproken mogen cliënten op de zorgboerderij niet zonder begeleiding met de paarden bezig zijn of voeren. Omdat ik volwassen ben en genoeg ervaring heb ben ik een uitzondering (kom er ook al lang). Vorige week was de rest al naar de binnenruimte gegaan voor de lunch (waar de paarden staan is 150 meter verderop), ik ben toen in mn eentje de paarden wezen voeren alleen was er 1 paard ontsnapt vanuit de paddock naar de wei. Toen ik heb terug op de paddock wilde zetten schoot een ander paard ertussendoor. Gevolg alle paarden vlogen over het erf :Y) . Toen kon ik ze dus een voor een gaan vangen en voelde me zo dom. De begeleiding die kon er gelukkig wel om lachen toen ik het vertelde, ach aldoende leert men!

De zorgboerderij waar ik heen ga is 21 km verderop, is nog te doen dus. Ik ga erheen met de bus (en een stukje auto).

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:45

Wat naar dat je je zo schuldig voelde. Echt niet nodig; echt pech gewoon. Mbt belonen, kan je net als bij honden snoepjes afbouwen en/ of dan met je stem belonen en kriebelen op plekje wat het dier fijn vind. @ Djerdalover jee wat zal je overdonderd zijn geweest toen ze met zijn allen los waren

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:52

Afbeelding
@djeradalover lekker beetje conditie training om ze te vangen! haha maar zo halen en zetten we hier de paarden dafelijks op stal en op wei, ze ontsnappen altijd als je er 1tje van de wei wilt halen en er is niemand om ze tegen te houden :p

Zondag zijn we lekker 15min buiten gaan wandelen. Wat was Aartje braaf! Hij staat vlak naast een klein kanaal en ik was stiekem vorige donderdag al 5min buiten geweest met hem, net voorbij de poort die toen openstond (was echt een lokroep voor mij :') ) , en toen was hij al heel rustig op het voorbij gaande verkeer. Ik had gepland om pas in de lente zon wandeling te proberen zodat ik al meer vertrouwen had maar .. oeps hihi. Het was wel heel leuk! Vriendlief was erbij en Aartje was heel braaf naar alle voorbijgangers en verkeer. We zijn ook over de brug gegaan van het kanaal en hij keek niet eens gek op! Heerlijk als ie al een beetje ontzettend verkeersmak is :D
Ik was heel de wandeling aan het glunderen en ook daarna. We gaan proberen elke zondag zo'n wandeling te maken. Echt iets om naar uit te kijken. Hopelijk ooit ook in het zadel maar dat maakt me niet zoveel uit op het moment hehe.
Voorbije dagen ook weer meer grondwerk gedaan wat heel erg lekker en goed ging. want rijden ging niet meer zo lekker. Ik heb het gevoel dat hij wat te veel last van mijn overgewicht dus ik kap er effe mee en heb weer een extra doel om aan te werken. :P

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 22:05

Alweer een maandje sinds de laatste update dus hierbij een hele klap tekst en fotootjes!

Afbeelding

Oktober was een leuke en leerrijke maand. Er zijn ontzettend veel leuke dingen gebeurd, maar jammer genoeg ook slechte dingen. Zo heeft Arthas een beenblessure opgelopen op de weide en is hij ziek geweest. :(
De dierenarts is zo'n 3x mogen langskomen. De tweede week van oktober voor zijn been, een week later doordat hij plots ontzettend snel gewicht verloor (je zag zijn ribben opeens gigantisch hard!) en voor bloed te komen trekken, dan nog een keer een week erop (een laatste keer) voor de medicatie te brengen en om te kijken hoe het met zijn been gaat.
Nu bleek dat hij iets aan zijn lever had gemengd met wormen. Toen we Arthas gekocht hadden en op deze stal aankwam had één van de paarden dezelfde wormen. Ter preventie hebben we toen de paarden een wormenkuur gegeven. Beetje gek dat hij wormen heeft gekregen en de rest niet.. vind ik. Nou ja, hij krijgt nu lekker medicatie voor zijn lever en nog een extraatje tegen de wormen en véél rust voor zijn been. Hij staat al drie weken lekker paard te zijn op de weide met de nodige kusjes, knuffels en snoepjes van mij. De eerste week moest hij volledige stalrust hebben, dat haatte ik verschrikkelijk hard. Een paard heel de dag en ook echt 24/7 opsluiten. Ik was zo blij toen hij weer buiten mocht! Arthas trouwens ook, hij had zijn vriendjes best wel gemist.
Maar och wat heb ik mij een zorgen gemaakt over zijn been. Plotsklaps op een zondagochtend was hij kreupel. Hij wilde er geen gewicht op zetten wat me ontzettend veel zorgen baarde. Zijn been was ook warm, maar niet gezwollen. Het was zondag dus besloot ik het nog een dagje aan te zien. Maandagochtend leek het wel erger dan voorheen dus toen meteen de dierenarts gebeld.. die was jammer genoeg heel druk door spoedgevallen en kon pas woensdag komen. Gelukkig werd het elke dag beter en woensdagochtend kon hij weer netjes op zijn been staan en weer goed stappen. Dierenarts is langskomen en raadde 3 weken rust aan. Gelukkig is hij er nu weer bovenop. :D
Verder was zijn bloedonderzoek heel erg goed en is hij op en top gezond. Dat is dan weer wel leuk om te horen!

Afbeelding

Zoals je hierboven kan zien (foto genomen voor alle blessures en kwaaltjes) is meneer ontzettend hard verkleurd door zijn winterjasje. Heerlijk donker momenteel. Ik houd van donkere/zwarte paarden of paarden met een speciale kleur dus dat is wel een leuk extraatje. Zo mag hij in de zomer ook wel eruit zien. :~ Maar natuurlijk gaat het om het karakter en ben ik onzettend blij met zijn lieve, knuffelige karakter. :o

Afbeelding

Wandelen doen we ontzettend graag en vriendlief vindt het ook best leuk om samen op stap te gaan met onze grote hond. Paarden zijn totaal nieuw voor mijn vriend. In het begin was hij hartstikke bang, maar hij is een grote schat die open staat om meer te leren en ook te doen. Hij kan Arthas al op de weide zetten en van de weide halen en ook eten geven, daar stopt het rijtje hihi.
Maarrr! De dag voordat Arthas zijn beenblessure kreeg, was hij stoer genoeg om even Arthas op de openbare weg over te nemen van me. Arthas is heel erg dapper en braaf. Als hij iets eng vindt, gaat hij het altijd even analyseren maar als je de leiding neemt, volgt hij je heel dapper voorbij het enge object. Een klein briesje erbij en we zijn er zo voorbij. :D
Maar zoals je kan zien, hoofdje laag, lekker relaxed, en dan met mijn vriend er naast. Ik vind het echt een zalig plaatje. <3

Vanaf volgende week kan ik weer meer therapie doen met hem, dan heeft zijn been hopelijk genoeg rust gehad. Kan ik weer lekker grondwerk doen en vrijheidsdressuur. *\o/*

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 08:04

Hij ziet er prachtig uit zo donker zeg! Wat een plaatje <3

Wat vervelend dat Oktober met wat bezoekjes van de DA verliep. Hopelijk knapt hij snel op en kunnen jullie samen weer lekker bezig :)

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 14:14

Fijne feestdagen! {:)

Afbeelding

Pfoe al weer even geleden!
Arthas is ondertussen lekker opgeknapt en zit weer heerlijk in zijn velletje. Zijn kreupelheid gaat voor eeuwig nog een mysterie blijven maar ik ga daar niet over klagen. Ik ben heel blij dat zijn been terug in orde is, ook al weten we niet wat het was. Eerst kon je zijn ribben ontzettend hard voelen en zag je ze van ver al zitten. Tegenwoordig kan je de ribben nog wel voelen maar niet meer zien. Al begint zijn buik echt wel een beetje dik te worden naar mijn gevoel haha. Dikker moet 'ie niet worden. :+ + Hij heeft ook een lekker teddyberen wintervachtje. Lekkere warme knuffels gegarandeerd. <3
Mijn vriend vindt het tegenwoordig ook zo fijn om hem te knuffelen. "Wauw, wat is hij zacht!" _O- Wel ontzettend leuk en lief natuurlijk! Altijd een leuk beeld om je twee favoriete mannen bij elkaar te zien.

Ik wilde even een update doen omdat vandaag de hoefsmid is geweest en die had heel goed nieuws!
Blijkbaar had hij hele slechte hoeven in oktober, toen mijn hoefsmid voor de eerste keer kwam. Hij had het toen niet rechtuit gezegd omdat hij me geen zorgen wilde aanpraten, maar vandaag zei hij toch echt wel dat de kwaliteit van zijn hoeven echt ontzettend slecht was. Ze waren ook slecht bekapt geweest volgens hem waardoor zijn hoeven een slechte vorm hadden gekregen.
Persoonlijk ben ik geen hoefijzer-fan. Arthas stond op hoefijzers toen we hem kochten, ik had toen ook nog hoop dat hij ooit zonder hoefijzers kon lopen maar de hoefsmid had al gauw gezegd dat hij beter met ijzers kon lopen omdat zijn hoeven dus zo slecht waren en de ijzers hem beter ondersteunden.
Nou vandaag een heel ander verhaal! Zijn hoeven zijn ontzettend mooi aan het groeien en ook erg kwalitatief. *\o/*
Ik was echt erg verbaasd want hoe kon nou in godsnaam zijn hoeven van slecht naar heel goed zijn gegaan? Natuurlijk ben ik er wel vet blij mee!
Achteraf nog wat tips gevraagd aan de hoefsmid over hoefvet, want dat gebruik ik niet echt, en hij zei dat het momenteel niet echt nodig is voor Arthas. Wat wel goed is, is zijn hoeven vaak uitkrabben. Ik vertelde hem dat ik dat dagelijks doe en toen zei hij echt heel tevreden: "ja, ik zag het! De meeste paarden die dagelijks in de nattigheid staan op paddocks hebben hele zachte stralen en die van Arthas is heel stevig. Dat mag je echt blijven doen, goed bezig."
Joepie, complimentjes! Het geeft ontzettend veel voldoening om te horen dat je goede dingen doet voor de gezondheid van je paard. Zeker als het je eerste paard is. Ik ben niet slecht bezig, al zeg ik het zelf. :D Ik ben echt een vrolijk kontje vandaag. *\o/*

Even checken of de hoefsmid het allemaal wel goed doet :+
Afbeelding

Ondertussen ben ik al een maandje bezig met Arthas te leren flemen ("kusje" geven) en sinds deze week begint het vlotter te gaan. Ik zal proberen een fotootje te nemen voor de volgende update!

Verder gaan we het vanaf nu tot half januari rustig aan doen. Heel veel knuffelen, kusjes geven oefenen en tutten.

Ik kan trouwens nog altijd niet geloven dat ik een eigen paard heb. Het voelt soms nog een beetje aan alsof ik aan het dromen ben! En dan heb ik af en toe ook wel eens stoute dromen over een vriendje voor Arthas hihi.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:31

Wat fijn dat het weer zo goed gaat. Fijn dat hij ook weer zonder ijzers kan. En hoefolie is echt niet nodig, droogt de hoef eerder uit dan dat het goed doet. Gewoon als ze droog zijn afspuiten met wat water heeft wonderen gedaan voor mijn paard, was ook meteen een stuk goedkoper.