Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Bliksem schreef:In de zomer doe ik 's avonds wel wat meer met de paarden doordeweeks, maar dan ben ik meestal pas 20:30/21:00 thuis en moet dan nog koken/eten, dus hoe ik dat met kinderen zou moeten combineren geen idee
Duhelo schreef:Ik zie vaak passeren dat mensen 2 maal per dag langsgaan en dan ook twee keer moeten hooinetten of slowfeeders vullen. Dat is gewoon een pokkewerkje waar veel tijd in kruipt, waarom werken jullie niet met grotere slowfeeders of grotere netten waardoor je bijvoorbeeld eens per week alles kan vullen en dan gewoon een net hoeft op te hangen?
Ik maak netten van 2 m breed en iets meer dan een meter hoog. Hier passen drie dikke plakken van een grote baal in en is voor een paard voldoende voor minstens 2 (maar vaker 3) dagen.
Wij hebben de drie E-pony's staan, en vullen een 5-6 tal netten in het weekend, 2 netten ophangen en om de dag moeten we een netje vervangen, die hangen op met karabijnhaakjes, dus is het gewoon een kwestie om ze in de kruiwagen te leggen, stal in rijden, haakjes vast, kruiwagen eronderuit en ze 1 paard heeft voor 2-3 dagen hooi.
En als je de netten in serie vult op zaterdag dan kost dat een halfuurtje tijd, als je met twee bent om te vullen nog minder.
Bij de trekpaarden hebben we oude preicontainers omgebouwd tot slowfeeder. Deze vullen we meestal met de kniklader maar soms ook met de hand, zeker met twee is het een kwartiertje werk om die dingen te vullen, maar als ze helemaal gevuld zijn eten onze drie trekpaarden er gemakkelijk 3-4 dagen van.
[ [url=m/ndTiAH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Capriootje schreef:Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt dus veel en ook 's avonds. Tegen de tijd dat hij een keer thuis is heb ik al gedoucht en eten gekookt, dat heb ik dus niet goed geregeldBliksem schreef:In de zomer doe ik 's avonds wel wat meer met de paarden doordeweeks, maar dan ben ik meestal pas 20:30/21:00 thuis en moet dan nog koken/eten, dus hoe ik dat met kinderen zou moeten combineren geen idee
Zo herkenbaar.. En straks met samenwonen gaan vriendlief dat niet waarderen natuurlijk. Dus moet ik eerst gaan koken/eten en dan naar stal maar ben ik pas laat thuis weer..
Chasey schreef:Oh wat een goed idee, dat plaatje mag ik wel even opslaan toch?
Niet dat ik qua tijd zit ofzo, maar die haflinger van mij vreet veel te snel.
Selka schreef:Duhelo, dat soort projecten/ideeën wil ik inderdaad uit gaan proberen als ze aan huis staan.
Ik bewaar je idee ook even.
Wat ik mij wel afvraag is : krijgen ze geen tandproblemen van de schuine hoek waaronder ze eten? Mijn tandarts was al niet zo blij met mijn hooinetten in de stal. Overigens hebben ze er (nog) geen problemen door.
Ik heb nu 2 palletboxen met rek buiten staan. Daar past genoeg in voor 12 uur hooi. Iedere dag vullen ivm ontbreken dak en zeer kieskeurige paarden die niet van nat hooi houden
Ojajoh schreef:Dit is leuk bedacht maar mijn pony eet alles achter elkaar op. Die heeft geen stop en ik zou dus nooit voor bijv 2 dagen neer kunnen zetten aangezien ze de 2e dag dan niets meer heeft
Duhelo schreef:Ik zie vaak passeren dat mensen 2 maal per dag langsgaan en dan ook twee keer moeten hooinetten of slowfeeders vullen. Dat is gewoon een pokkewerkje waar veel tijd in kruipt, waarom werken jullie niet met grotere slowfeeders of grotere netten waardoor je bijvoorbeeld eens per week alles kan vullen en dan gewoon een net hoeft op te hangen?
Ik maak netten van 2 m breed en iets meer dan een meter hoog. Hier passen drie dikke plakken van een grote baal in en is voor een paard voldoende voor minstens 2 (maar vaker 3) dagen.
Wij hebben de drie E-pony's staan, en vullen een 5-6 tal netten in het weekend, 2 netten ophangen en om de dag moeten we een netje vervangen, die hangen op met karabijnhaakjes, dus is het gewoon een kwestie om ze in de kruiwagen te leggen, stal in rijden, haakjes vast, kruiwagen eronderuit en ze 1 paard heeft voor 2-3 dagen hooi.
En als je de netten in serie vult op zaterdag dan kost dat een halfuurtje tijd, als je met twee bent om te vullen nog minder.
Bij de trekpaarden hebben we oude preicontainers omgebouwd tot slowfeeder. Deze vullen we meestal met de kniklader maar soms ook met de hand, zeker met twee is het een kwartiertje werk om die dingen te vullen, maar als ze helemaal gevuld zijn eten onze drie trekpaarden er gemakkelijk 3-4 dagen van.
[ [url=m/ndTiAH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duhelo schreef:Ojajoh schreef:Dit is leuk bedacht maar mijn pony eet alles achter elkaar op. Die heeft geen stop en ik zou dus nooit voor bijv 2 dagen neer kunnen zetten aangezien ze de 2e dag dan niets meer heeft
hier hebben we een haf, D pony en driejarige andalusier op onbeperkt in slowfeedernetten, en de trekpaarden op onbeperkt in de containers. Veel hangt af van het soort hooi (lekker mals voordroog vreten ze hier ook sneller op dan het stuggere hooi van vorig jaar). Maar totnutoe staan ze allemaal succesvol op onbeperkt. De clue is wel om zoveel te geven dat het nooit op is, dan stabiliseert zich dit normaal wel. Maar je hebt uiteraard altijd uitzonderingen die gewoon door blijven eten.
Maar ook dan is het imo simpeler om met netten te werken en deze op voorhand te vullen, de hooikussens kan je vrij gemakkelijk vullen, en dan is het gewoon kwestie van smorgens en savonds een netje met een karabijnhaakje op te hangen.
Of, als je paard op de paddock staat, er bestaan speciale omheiningssystemen met een timer. Kan je bv op verschillende plaatsen een uitsprong maken waar je hooinetten maakt, met de timer "schiet" het omheiningssysteem los waardoor paard toegang krijgt tot het hooi.
Dan is het gewoon een kwestie van savonds een net op te hangen voor die avond, en op de twee timerplaatsen ook een net, smorgens gaat de ene plaats automatisch open, in de namiddag gaat de tweede automatisch open, en zo hoef je enkel savonds te gaan om uit te mesten en nieuwe netten te hangen.
Als je echt 2 keer per dag moet gaan, verlies je gewoon heel veel tijd, de route, tegen dat je in en uitgestapt bent, etc... als dat kan teruggebracht worden naar 1 keer zal dat een heel deel schelen.
Bliksem schreef:Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt dus veel en ook 's avonds. Tegen de tijd dat hij een keer thuis is heb ik al gedoucht en eten gekookt, dat heb ik dus niet goed geregeld![]()
Vraag ook vaak of hij dan niet kan zorgen dat om 20:30 het eten klaar is, maar hij is te koppig om te leren koken. Maar klagen over dat ik laat thuis ben doet hij in ieder geval niet haha.
Duhelo schreef:ohja, dat zijn inderdaad dan uitzonderingen, daar kan je moeilijk van uit.
Als die alleen staat kan het timersysteem nog een optie zijn, maar dat werkt ook niet als er meerdere paarden staan.
Laibadji schreef:Ik ben dagelijks van 8u tot 21u30 a 22u non-stop bezig. (Dit is nu, dus tijdens mijn vakantieperiode! In het academiejaar is dit van 6u30 tot 22u)
We gaan nooit op reis en veel uitstapjes doen we niet.