1e bezichtiging nieuw paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:51

Iets wat nog niet genoemd is, maar de stal en de eigenaren zijn ook belangrijk. Het zegt al veel als de stal netjes is opgeruimd of juist niet, hoe de andere paarden erbij staan en waar ze staan. Én hoe de eigenaren zijn is ook belangrijk. Ik was wel eens bij een paard wezen kijken waar de eigenaren heel vrij waren. Ze bemoeide zich totaal niet met wat ik deed met het paard terwijl ik stond te poetsen en op bepaalde plekken voelde. Dat geeft ook wel een fijn gevoel bij een paard.

Verder zou ik ook goed luisteren naar wat ze te zeggen hebben, laat ze maar wat vertellen over het paard en stel veel vragen.
Als laatste nog één tip, ik heb een paard meegemaakt die bij de andere eigenaar liep met een martingaal om, volkomen onschuldig denk je, maar ik ben erachter gekomen waarom. :\ Laat ze je maar lekker zonder hulpteugels of zo iets rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:53

amiraanouk schreef:
Iets wat nog niet genoemd is, maar de stal en de eigenaren zijn ook belangrijk. Het zegt al veel als de stal netjes is opgeruimd of juist niet, hoe de andere paarden erbij staan en waar ze staan. Én hoe de eigenaren zijn is ook belangrijk. Ik was wel eens bij een paard wezen kijken waar de eigenaren heel vrij waren. Ze bemoeide zich totaal niet met wat ik deed met het paard terwijl ik stond te poetsen en op bepaalde plekken voelde. Dat geeft ook wel een fijn gevoel bij een paard.

Verder zou ik ook goed luisteren naar wat ze te zeggen hebben, laat ze maar wat vertellen over het paard en stel veel vragen.
Als laatste nog één tip, ik heb een paard meegemaakt die bij de andere eigenaar liep met een martingaal om, volkomen onschuldig denk je, maar ik ben erachter gekomen waarom. :\ Laat ze je maar lekker zonder hulpteugels of zo iets rijden.

Waarom maakt het uit hoe de andere paarden erbij staan? Behalve zien hoe vaak het paard buiten loopt in vergelijking met zijn temperament zie ik niet wat dat er mee te maken heeft. En wat bedoel je met hoe de eigenaren zijn? Die zijn er toch niet meer bij als je later het paard thuis hebt... Dat is nu net het hele dingetje aan verkopen, toch?

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:01

Heleennn schreef:
amiraanouk schreef:

Waarom maakt het uit hoe de andere paarden erbij staan? Behalve zien hoe vaak het paard buiten loopt in vergelijking met zijn temperament zie ik niet wat dat er mee te maken heeft. En wat bedoel je met hoe de eigenaren zijn? Die zijn er toch niet meer bij als je later het paard thuis hebt... Dat is nu net het hele dingetje aan verkopen, toch?

Omdat eigenaren stiekem al laten zien hoe relaxt een paard is. Als het een moeilijk beestje is dan zullen de eigenaren er gerust voor zorgen dat jij daar zo min mogelijk van te zien krijgt. Als het een braaf beest is zullen ze veel minder oplettend zijn op wat je doet. Ik heb dat zelf meegemaakt...

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:12

Toen ik mijn paard in de verkoop heb gedaan kwamen er ook mensen kijken.

Meestal was ik daar ruim op tijd en ging ik met de kijkers hem uit de wei halen, hij kwam altijd al naar me toegerend dus ze hoefde nooit echt de wei in.
Ook liet ik vooral zien hoe hij bij mij was en hoe ik alles met hem deed.
Zo liep hij bij mij gewoon los, hij liep nooit weg.
Vervolgens hebben we hem samen gepoetst en opgezadeld, daarna gevraagd of zij er meteen op wouden of dat ze wouden dat ik hem eerst reed.
Ik liet vooral heel veel zien dat hij goed te vertrouwen was, de dochter van de eigenaar van de stal stapte heel vaak uit dus die ging er meestal ook op om te laten zien dat het echt een kinderpony was.
Meestal als ze wouden dat ik hem voorreed gleed ik van z'n kont af om te laten zien dat hij niet zou trappen (dat deden we eigenlijk altijd dus ik wist dat hij niks zou doen.)

Meestal nam ik hem dan ook een rondje mee naar buiten om te laten zien dat hij verkeers mak was.

anjali

Re: 1e bezichtiging nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:37

Ik vond het moeilijk als ik bij een paard ging kijken waar duidelijk de vorige eigenaar geen afscheid van kan nemen. Die blijft zich er tijdens de bezichtiging dan zo mee bemoeien dat de aandacht van het paard daar nog helemaal naar uit gaat en ik niet kan aanvoelen of ik zelf een band met het paard zou kunnen krijgen. Wat dat betreft zijn handelsstallen beter,die presenteren het paard op een zakelijke manier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:40

Bollebuik schreef:
Ten eerste heb ik echt geen idee of het topic hier goed staat, verplaats maar als het niet zo is.

Ik heb morgen afgesproken om bij een paard te gaan kijken. Dit is de allereerste bezichtiging die ik bewust meemaak, toen ik mijn pony kocht was ik 8, nu 16. Waar moet je vooral opletten en niet vergeten te vragen? Ik weet wat voor paard ik zoek, het paard waar we naar gaan kijken doet dit ook zoals wordt gezegd. Maar zijn er verder nog zaken waar je op moet letten? Of dingen die je zelf moet/mag doen of die je juist bewust de eigenaar moet laten doen?

Als je dat niet weet, neem dan ajb iemand mee voor een tweede bezichtiging (als dat er van komt).
Want het is zo super belangrijk om iemand bij je te hebben die a) het paard goed kan beoordelen en b) de combinatie: dus jij en het paard.