Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.
joyce B schreef:Ik zou dat jonge paard niet terugnemen of ergens in training zetten en gelijk weer verkopen. Je bent er bang voor en dat is geen goede basis om er zelf op te stappen en haar te corrigeren. Denk om jezelf en je gezin. Als je iets breekt kun je niet meer voor je kind en ook niet voor je paarden zorgen.
Sportpaard houden met bijrijder, oudje zal wegvallen. Haflinger mag blijven met bijrijder. De fjord is van je vriend. Shetjes proberen te minderen. Wat in bruikleen is terug. En wellicht nog met weg.
Sterkte.
en ook hoeveel ik er al weg gedaan heb, zo'n 22 
Deze is gewoon speciaal omdat ik der vanaf geboorte aan bij me heb.. 
Geen van mijn beestjes zou zo weg zijn.. De ene weeft, de andere is niet de makkelijskte, de andere is wat ouder.. Of een shet hengstje waar je vrij weinig mee kan.. Allemaal niet binnen een week een nieuw huisje voor 
Heleennn schreef:Ben ik met je eens hoor ts, ik vind het erg radicaal om maar zonder achtergrond info te roepen dat je de oude merrie dood moet maken. Daar is geen enkele reden toe want aan je verhaal te zien kan ze wel nog gewoon lekker buiten staan. Dat is de ideale situatie voor een chronisch zieke pony en een gepensioneerd paard.
anjali schreef:Heleennn schreef:Ben ik met je eens hoor ts, ik vind het erg radicaal om maar zonder achtergrond info te roepen dat je de oude merrie dood moet maken. Daar is geen enkele reden toe want aan je verhaal te zien kan ze wel nog gewoon lekker buiten staan. Dat is de ideale situatie voor een chronisch zieke pony en een gepensioneerd paard.
Ik zou nou juist de oude en zieke paarden zelf houden,en de jonge gezonde eventueel verkopen als er paarden weg zouden moeten.Want daar kun je gemakkelijk een nieuw baasje voor vinden en nog geld voor krijgen ook.
quickie schreef:1. shetje guus. Zou ik aanhouden. Is ziek en hengst. Niet geschikt voor vrijheidsdressuur etc. Risico dat hij verkeerd beland zou mij te groot zijn.
2. shetje zwartje.. Zal ik verkopen. Met deze pony breng je weinig tijd door, dus weinig toegevoegde waarde. Jammer voor Guusje, maar ook deze kost tijd als je er een band mee wilt onderhouden.
3. shetje binkie Vind je heerlijk om mee te gaan mennen heb je plezier van en je penny;s kunnen helpen met poetsen evt longeren ed.
4.. shetje puck.. verkopen. Scheelt je tijd en het woord is een zeikmerrie geeft aan dat je hier minder plezier mee hebt.
5. fjordje. Wil je vriend deze graag houden dan houden. Anders kan hij ook gaan mennen met de shetlander. (scheelt je tijd in de verzorging van de shet)
6. haflingertje. Wat is super lastig en wat is super eng. Mogelijk lastig te verkopen. Daarnaast geef je aan haar geweldig te vinden. Door dubbel de tijd in haar te steken icm lessen sta je misschien nog verbaasd wat je kunt bereiken. Dus zou ik houden.
7. oudere kwpn. ninja, is op leeftijd en niet meer gezond. Een verhuizing zal haar geen goed doen en zal haar dus houden.
8. mijn sportpaardje, Naar buiten kun je ook met fjordje. Dat het paard makkelijker dressuurmatig loopt dan een fjord is gewoon waar, maar alles wat je een sportpaard kunt aanleren kun je een fjord ook aanleren. Dit vraagt alleen extra doorzettingsvermogen. Deze zou voor mij een knelpunt zijn in het wel of niet verkopen.Je voelt je er vertrouwd mee, hebt er plezier mee, maar je zegt de klik te missen. Ik denk dan toch in de eerste instantie verkopen. Misschien in de toekomst als je kind naar de basisschool toe gaat en alles wat makkelijker wordt een meer ervaren sportpaard weer kopen.
en dan dus 9.. dat jonge paardje..
Verkopen. Een jong paard goed opleiden kost heel veel tijd. Ze heeft nu al wat truucjes bij de vorige eigenaar geleerd. In combinatie met jouw angst is dat vragen om ongelukken.
Guus, binkie, Fjordje, haflinger, oude kwpner hou je dan nog over.
Fjordje reken ik dan even niet mee in de tijd voor het gemak. Dus hebben het dan over 4 paarden.
Als je met alle vier een band wilt behouden zou mijn schema er ongeveer zo uit zien
Guus poetsen 4 keer in de week 15 minuten per keer Totaal 1 uur
Oude kwpner idd Totaal 1 uur
Binkie 4 keer in de week poetsen, mennen, longeren ed 1.5 uur per keer Totaal 6 uur
Haflinger idd en rijden Totaal 6 uur
Dan ben je 2 uur per dag bezig met het onderhouden van de paarden. Daar bovenop komt nog mesten (voeren??), Tijd voor hoefsmid, tandarts, dierenarts etc
Dan ben je met gemak al 3 uur per dag bezig. Voor de meeste jonge ouders, zeker als die nog werken is dat al moeilijk te behappen. Er vallen natuurlijk ook nog trainingsdagen uit als je bijvoorbeeld een dagje weg gaat of te ziek bent.
Citaat:Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.
freetorun schreef:Citaat:Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.
Voor mij geld dit ook heel sterk!
Nu lijk je alle onderdelen die je wilt, te zoeken in verschillende paarden. Waarbij het allemaal dan net niet is (haflinger kan je in de bak mee, maar zo bang en niet naar buiten. Fjord kan je mee naar buiten, maar niet in de bak, sportpaard kan meer dan de fjord/haf m.b.t. dressuur maar weer geen klik etc). Misschien een optie om door de zure appel heen te bijten, je huidige (niet zieke) paarden te verkopen (dus zwartje, binkie, puck, haflinger, sportpaard & jong paard) en een paard terug te kopen waarin je alles kan terug vinden? Eentje die onder het zadel & voor de wagen loopt, die naar buiten durft, waar je een klik mee hebt en wedstrijdjes kan rijden?
Zodat je het meeste van je tijd kwijt kan in een paard die het voor jou gewoon helemaal is. Waardoor je ook geen tijd te kort hebt naast je gezin etc?