Help, wat moet ik nu doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Help, wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:15

Tja daarom zeg ik; neem het paard niet terug en zoek samen met de huidige eigenaar een koper voor dat paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:44

Je maakt het jezelf te moeilijk.

Zet je gedachten en gevoel over wie, wat en waarom even aan de kant en focus je op dat wat je echt zelf zou willen, heel pragmatisch.

In mijn ideale leven wil ik mijn tijd op deze manier verdelen:
Gezin:
Werk:
Huishouden:
Paarden:

De tijd met de paarden zou ik zo in willen vullen:
Verzorging:
Uitmesten:
Beweging geven (en welke beweging wil je een paard dan het liefst geven?):

Op dit moment ziet de verdeling van tijd in mijn leven er zo uit:
Gezin:
Werk:
Huishouden:
Paarden:

Als je dit duidelijk hebt kun je gaan kijken naar welke je factoren je binnen je mogelijkheden zou kunnen veranderen en uiteindelijk kun je dus kijken naar hoeveel paarden je zou kunnen houden en welke het best past bij jouw mogelijkheden.
Laat je gevoel daarin echt los, want 7 paarden verzorgen naast een baan en een gezin is voor de meeste mensen gewoon te veel. Daarmee doe je echt iedereen tekort. Je paarden, je gezin, je werk, je sociale leven, maar bovenal: jezelf.

Zorg dat de paarden weer je uitlaatklep en plezier worden i.p.v. iets dat moet. Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:18

Citaat:
Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.

Dit dus...
En nee ik doe ze niet gemakkelijk weg. Maar ik heb door de jaren heen wel geleerd wat ik wel en niet aan kan en wat ik wel en niet wil. En ik hou geen paarden voor een ander.
Ik heb dus maar 1 rijpaard en op dit moment 2 jaarlingen. Heel gezellig, en die 2 hoeven alleen nog maar een kroel en een knuffel.

Over 2 jaar ga ik rustig met ze aan de slag maar dat kost nog steeds niet veel tijd. Daarna gaat er 1 weg.
Vind ik dat makkelijk ? Nee ! Maar meer tijd heb ik niet of het gaat me mijn gezondheid kosten.

Als je niet kan kiezen, zet er een paar te koop op de fjord, de haflinger, de oude en het jonkie na. Je ziet wel wie er voor komt.... Als er 1 of meer verkocht zijn en je vind het genoeg geweest dan haal je de rest weer uit de verkoop. Dan laat je het lot beslissen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 16:50

hele rare vraag, die mevrouw die het jonge paard heeft gekocht, kwam eigenlijk voor het sportpaard. Wil ze niet alsnog voor dit paard gaan, dat er een soort ruil plaatsvind?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:08

Ik zou dat jonge paard niet terugnemen of ergens in training zetten en gelijk weer verkopen. Je bent er bang voor en dat is geen goede basis om er zelf op te stappen en haar te corrigeren. Denk om jezelf en je gezin. Als je iets breekt kun je niet meer voor je kind en ook niet voor je paarden zorgen.

Sportpaard houden met bijrijder, oudje zal wegvallen. Haflinger mag blijven met bijrijder. De fjord is van je vriend. Shetjes proberen te minderen. Wat in bruikleen is terug. En wellicht nog met weg.

Sterkte.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:39

Ik kan niet zeggen wie je wel en niet het beste kan houden maar waarom wil je zo graag het jonge paard terug om dan weer op zoek te gaan naar een koper ervoor. Wat is de echt dieperliggende reden daarvoor. Om te weten hoe ze onder het zadel is kan je bij de huidige eigenaar rijden. Waarom dat paard naar jou verhuizen om het misschien na een maand of wat langer weer te verhuizen?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 13:12

joyce B schreef:
Ik zou dat jonge paard niet terugnemen of ergens in training zetten en gelijk weer verkopen. Je bent er bang voor en dat is geen goede basis om er zelf op te stappen en haar te corrigeren. Denk om jezelf en je gezin. Als je iets breekt kun je niet meer voor je kind en ook niet voor je paarden zorgen.

Sportpaard houden met bijrijder, oudje zal wegvallen. Haflinger mag blijven met bijrijder. De fjord is van je vriend. Shetjes proberen te minderen. Wat in bruikleen is terug. En wellicht nog met weg.

Sterkte.

Ik neem haar wel terug, ik kan het niet aan dat zij haar verkoopt en ik dan vervolgens haar uit het zicht kwijt raak. Dat wil ik kosten wat het kost voorkomen..

Hier ga ik eerst kijken of ik meer durf als voorheen.. Ik ben niet bang omdat ze gevaarlijk is hoor..
Is een soort spanning wat er hangt om ons 2e.. Heb ik al vanaf dat ze veulen is..
Ook soort angst het niet te willen verpesten.
Als het mij niet lukt regel ik een trainer voor haar. Dus dat komt wel goed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:21

Als je dat koste wat kost wil voorkomen moet je dat paard überhaupt niet verkopen. Verkocht is verkocht en niet meer van jou.
Nu heb ik de mazzel dat de nieuwe eigenaren uit hun zelf af en toe laten weten hoe het gaat en vragen of ik eens langs kom ( 1 of 2x per jaar) maar als niet zo is dan is dat hun goed recht.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:33

Dan kan je het jonge paard inderdaad maar beter bijhouden. Je hebt geluk gehad met degene aan wie je haar eerst hebt kunnen verkopen want ik denk als ik (en waarschijnlijk vele anderen) een paard zouden kopen we niet meteen zitten te wachten op het dagelijks updaten omdat de vorige eigenaar een verkoop niet aan kan. Dat gaat toch niet, kom op... Verkocht is verkocht en als je dat niet aankan moet je er niet aan beginnen. Dus gewoon bijhouden en je shetters wegdoen. Effe tandebijten hoor, die shetjes komen wel op hun pootjes terecht bij een nieuwe eigenaar. Ik vraag me dan af waarom je uberhaupt zoveel paarden koopt als je van jezelf weet dat je verkpoen niet aan kan. Dan is het toch een straatje zonder einde?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 13:39

Oh ik hoef ook zeker geen dagelijkse updates hoor, vind het leuk om haar te volgen in haar proces.. Deze eigenaar hield mij uit zichzelf op de hoogte. En wij hadden bij verkoop afgesproken eens in de toekomst samen een buitenritje te gaan maken.

Ik snap dat verkocht verkocht is.. Toch mag ik dit wel op mijn eigen manier doen toch? Ennuh.. Haar houden maar dan mijn shetjes weg doen. .Want die band is natuurlijk niets omdat ik daar niet op kan rijden? Wat een geweldige denkwijze zeg.. Ze betekend allemaal heel veel voor mij.

En heleen, lees openingspost nog eens.. Dan lees je letterlijk waarom ik er zoveel heb :P en ook hoeveel ik er al weg gedaan heb, zo'n 22 :)

Dat jonge paard overigens niet gekocht :P Deze is gewoon speciaal omdat ik der vanaf geboorte aan bij me heb..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:59

Je vraagt tips en mogelijke oplossingen, maar als er gezegd wordt verkoop deze of doe deze weg dan hebben we allemaal een 'geweldige denkwijze'? Ik zie je hierboven ook al adviezen van andere bokkers steeds maar afwimpelen. Jong paard verkopen wil je (nog) niet, shetjes wegdoen wil je niet, fjord is van je vriend, haf boeit het niet om stil te staan dus moet ook blijven en je sportpaard denk je niet verkocht te krijgen omdat hij weeft. Verkoop dan gewoon je sportpaard zoals je van plan was? Snap niet zo goed waarom je dan een topic opent als de merrie toch moet blijven en je er zelfs een trainer voor wil zoeken.

Dus voor je mijn denkwijze gaat betwijfelen (die best normaal is overigens +:)+ ), gebruik even je verstand in plaats van met je hart te redeneren. Je haalt meerdere keren aan dat deze situatie niet haalbaar is en wil dat wij advies geven over welk paard er weg moet als het jong paard blijft. Ik geef je advies: doe de shetten weg. Daar leid je uit af dat ik vind dat je daar geen connectie mee hebt. Heb ik nooit gezegd en weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik zeg letterlijk 'effe tandenbijten', dat zou ik niet zeggen als ik dacht dat het je geen moer intereseert. Maar goed, mijn mening.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:06

Nee ik wil adviezen.. Dus met een reden waarom ik dan de een of juist de andere het beste weg kan doen.. Gewoon zeggen.. ja doe die maar weg.. Zonder onderbouwing.. Ja daar heb ik niets aan.. Ik heb net zoveel plezier aan het mennen met mijn shetties als met het rijden met mijn paardjes :P

Of dat jonge paard gereden wordt bij mij.. betekend niet dat ze blijft.. Als het echt zo simpel allemaal is dat ik der niet op durf te rijden dan is de keuze makkelijker te maken.. Dan zoek ik een goede baas voor haar..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:12

Moet ik dan voor jou onderbouwen waarom je jouw shetlanders moet verkopen? Ik kan jouw rekening toch niet maken? Ik ken je dagelijkse routine niet, weet niet hoeveel vrije tijd je hebt, wat voor andere activiteiten je nog hebt, etc... Ik ga niet voor jou bepalen waarom je die pony's weg doet. Het is een advies, een mogelijke oplossing die ik in jouw plaats zou uitvoeren. En wat doe je met een advies, je probeert het in te denken in je huidige situatie en kijkt of het haalbaar is. Wat wil je dan dat ik geef als reden? Dat die shetters het makkelijkst te herplaatsen zijn of zo? Want met alle respect, maar een wever verkopen de dag van vandaag, veel succes ermee. Ik kan jou geen kant en klare oplossing geven hé? Enkel adviezen waar jij dan maar het jouwe mee moet doen.

En wat betreft dat jonge paard. Natuurlijk lijkt het zo simpel vanachter een computerscherm. Ik ken dat paard niet en ik ken jou niet. Diepgaande adviezen op jouw maat ga je hier sowieso niet kunnen krijgen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 14:21

Nee dat snap ik.. Maar dan maar zeggen ja verkoop de shetters.. Daar kan ik dan toch helemaal niets mee? Ik heb hier boven meerdere adviezen gelezen dat ik denk.. Ja daar heb ik iets aan.. zonder dat ze iets over mijn situatie weten..

Gewoon roepen.. Doe die maar weg.. Want wees eerlijk.. Jij denkt dat je een shetje zo kwijt raakt? Nee hoor, ook niet :P Geen van mijn beestjes zou zo weg zijn.. De ene weeft, de andere is niet de makkelijskte, de andere is wat ouder.. Of een shet hengstje waar je vrij weinig mee kan.. Allemaal niet binnen een week een nieuw huisje voor :P

Hoe lang het duurt voordat ze een huisje hebben maakt mij dan ook niet zoveel uit..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:26

Oké goed dan heb je niks aan mijn adviezen, prima. Dan zal ik er ook verder niet meer op in gaan. Ik zeg overigens ook nergens dat je shetjes zo de deur uit zijn. Ik maak de vergelijking met het wevende sportpaard en stel dat de shetjes dus meer kans maken op een nieuwe thuis. Nergens, maar echt nergens, zeg ik dat ik denk dat de je de shetjes zo kwijt bent. Het heeft niet zoveel zin om zaken af te leiden uit mijn tekst die ik helemaal niet zeg. Dan is het al snel een slecht advies natuurlijk. Hopelijk krijg je nog een hoop andere (wel nuttige) adviezen om je probleem op te lossen. Ik haak een beetje af nu

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:30

Anders gewoon maar kijken waar het schip strand? Je weet nog niet hoe het gaat lopen met dat jonge paard dus zolang je dat niet weet hoef je ook niks weg te doen toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:37

Heleennn schreef:
Ben ik met je eens hoor ts, ik vind het erg radicaal om maar zonder achtergrond info te roepen dat je de oude merrie dood moet maken. Daar is geen enkele reden toe want aan je verhaal te zien kan ze wel nog gewoon lekker buiten staan. Dat is de ideale situatie voor een chronisch zieke pony en een gepensioneerd paard.

Ik zou nou juist de oude en zieke paarden zelf houden,en de jonge gezonde eventueel verkopen als er paarden weg zouden moeten.Want daar kun je gemakkelijk een nieuw baasje voor vinden en nog geld voor krijgen ook.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:39

anjali schreef:
Heleennn schreef:
Ben ik met je eens hoor ts, ik vind het erg radicaal om maar zonder achtergrond info te roepen dat je de oude merrie dood moet maken. Daar is geen enkele reden toe want aan je verhaal te zien kan ze wel nog gewoon lekker buiten staan. Dat is de ideale situatie voor een chronisch zieke pony en een gepensioneerd paard.

Ik zou nou juist de oude en zieke paarden zelf houden,en de jonge gezonde eventueel verkopen als er paarden weg zouden moeten.Want daar kun je gemakkelijk een nieuw baasje voor vinden en nog geld voor krijgen ook.

Precies ja! Is ook mijn idee, maar dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:21

1. shetje guus. Zou ik aanhouden. Is ziek en hengst. Niet geschikt voor vrijheidsdressuur etc. Risico dat hij verkeerd beland zou mij te groot zijn.

2. shetje zwartje.. Zal ik verkopen. Met deze pony breng je weinig tijd door, dus weinig toegevoegde waarde. Jammer voor Guusje, maar ook deze kost tijd als je er een band mee wilt onderhouden.

3. shetje binkie Vind je heerlijk om mee te gaan mennen heb je plezier van en je penny;s kunnen helpen met poetsen evt longeren ed.

4.. shetje puck.. verkopen. Scheelt je tijd en het woord is een zeikmerrie geeft aan dat je hier minder plezier mee hebt.

5. fjordje. Wil je vriend deze graag houden dan houden. Anders kan hij ook gaan mennen met de shetlander. (scheelt je tijd in de verzorging van de shet)

6. haflingertje. Wat is super lastig en wat is super eng. Mogelijk lastig te verkopen. Daarnaast geef je aan haar geweldig te vinden. Door dubbel de tijd in haar te steken icm lessen sta je misschien nog verbaasd wat je kunt bereiken. Dus zou ik houden.

7. oudere kwpn. ninja, is op leeftijd en niet meer gezond. Een verhuizing zal haar geen goed doen en zal haar dus houden.

8. mijn sportpaardje, Naar buiten kun je ook met fjordje. Dat het paard makkelijker dressuurmatig loopt dan een fjord is gewoon waar, maar alles wat je een sportpaard kunt aanleren kun je een fjord ook aanleren. Dit vraagt alleen extra doorzettingsvermogen. Deze zou voor mij een knelpunt zijn in het wel of niet verkopen.Je voelt je er vertrouwd mee, hebt er plezier mee, maar je zegt de klik te missen. Ik denk dan toch in de eerste instantie verkopen. Misschien in de toekomst als je kind naar de basisschool toe gaat en alles wat makkelijker wordt een meer ervaren sportpaard weer kopen.

en dan dus 9.. dat jonge paardje..
Verkopen. Een jong paard goed opleiden kost heel veel tijd. Ze heeft nu al wat truucjes bij de vorige eigenaar geleerd. In combinatie met jouw angst is dat vragen om ongelukken.

Guus, binkie, Fjordje, haflinger, oude kwpner hou je dan nog over.
Fjordje reken ik dan even niet mee in de tijd voor het gemak. Dus hebben het dan over 4 paarden.

Als je met alle vier een band wilt behouden zou mijn schema er ongeveer zo uit zien
Guus poetsen 4 keer in de week 15 minuten per keer Totaal 1 uur
Oude kwpner idd Totaal 1 uur
Binkie 4 keer in de week poetsen, mennen, longeren ed 1.5 uur per keer Totaal 6 uur
Haflinger idd en rijden Totaal 6 uur

Dan ben je 2 uur per dag bezig met het onderhouden van de paarden. Daar bovenop komt nog mesten (voeren??), Tijd voor hoefsmid, tandarts, dierenarts etc

Dan ben je met gemak al 3 uur per dag bezig. Voor de meeste jonge ouders, zeker als die nog werken is dat al moeilijk te behappen. Er vallen natuurlijk ook nog trainingsdagen uit als je bijvoorbeeld een dagje weg gaat of te ziek bent.

xLissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:34

Een lastige situatie, omdat je zoveel van die beestjes houdt. Zelf zou ik denk ik dat jonge paard verkopen. Het lijkt me lastig voor jou om haar verder te trainen, vanwege de angst/spanning. Ik denk dat je door de angst en weinig tijd haar minder intensief kan trainen, dan wanneer je geen angst en heel veel tijd zou hebben. Misschien laat je haar dan vaker een dagje staan dan dat je eigenlijk zou willen, wat het doortrainen moeilijker maakt. Dan heb je langer een paard waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 19:46

quickie schreef:
1. shetje guus. Zou ik aanhouden. Is ziek en hengst. Niet geschikt voor vrijheidsdressuur etc. Risico dat hij verkeerd beland zou mij te groot zijn.

2. shetje zwartje.. Zal ik verkopen. Met deze pony breng je weinig tijd door, dus weinig toegevoegde waarde. Jammer voor Guusje, maar ook deze kost tijd als je er een band mee wilt onderhouden.

3. shetje binkie Vind je heerlijk om mee te gaan mennen heb je plezier van en je penny;s kunnen helpen met poetsen evt longeren ed.

4.. shetje puck.. verkopen. Scheelt je tijd en het woord is een zeikmerrie geeft aan dat je hier minder plezier mee hebt.

5. fjordje. Wil je vriend deze graag houden dan houden. Anders kan hij ook gaan mennen met de shetlander. (scheelt je tijd in de verzorging van de shet)

6. haflingertje. Wat is super lastig en wat is super eng. Mogelijk lastig te verkopen. Daarnaast geef je aan haar geweldig te vinden. Door dubbel de tijd in haar te steken icm lessen sta je misschien nog verbaasd wat je kunt bereiken. Dus zou ik houden.

7. oudere kwpn. ninja, is op leeftijd en niet meer gezond. Een verhuizing zal haar geen goed doen en zal haar dus houden.

8. mijn sportpaardje, Naar buiten kun je ook met fjordje. Dat het paard makkelijker dressuurmatig loopt dan een fjord is gewoon waar, maar alles wat je een sportpaard kunt aanleren kun je een fjord ook aanleren. Dit vraagt alleen extra doorzettingsvermogen. Deze zou voor mij een knelpunt zijn in het wel of niet verkopen.Je voelt je er vertrouwd mee, hebt er plezier mee, maar je zegt de klik te missen. Ik denk dan toch in de eerste instantie verkopen. Misschien in de toekomst als je kind naar de basisschool toe gaat en alles wat makkelijker wordt een meer ervaren sportpaard weer kopen.

en dan dus 9.. dat jonge paardje..
Verkopen. Een jong paard goed opleiden kost heel veel tijd. Ze heeft nu al wat truucjes bij de vorige eigenaar geleerd. In combinatie met jouw angst is dat vragen om ongelukken.

Guus, binkie, Fjordje, haflinger, oude kwpner hou je dan nog over.
Fjordje reken ik dan even niet mee in de tijd voor het gemak. Dus hebben het dan over 4 paarden.

Als je met alle vier een band wilt behouden zou mijn schema er ongeveer zo uit zien
Guus poetsen 4 keer in de week 15 minuten per keer Totaal 1 uur
Oude kwpner idd Totaal 1 uur
Binkie 4 keer in de week poetsen, mennen, longeren ed 1.5 uur per keer Totaal 6 uur
Haflinger idd en rijden Totaal 6 uur

Dan ben je 2 uur per dag bezig met het onderhouden van de paarden. Daar bovenop komt nog mesten (voeren??), Tijd voor hoefsmid, tandarts, dierenarts etc

Dan ben je met gemak al 3 uur per dag bezig. Voor de meeste jonge ouders, zeker als die nog werken is dat al moeilijk te behappen. Er vallen natuurlijk ook nog trainingsdagen uit als je bijvoorbeeld een dagje weg gaat of te ziek bent.

Kijk dit geeft een beter beeld, met een betere mening..

Om een klein stukje betere inzichten te geven..
De vaste klusjes op 1 dag zijn ongeveer 1 uur werk per dag.. Dat zijn 4 stallen mesten, paddocks mesten en hooi en water geven.

Dan doe ik meestal maar 30 min tot 45 min rijden, ik rijdt mijn paarden niet helemaal moe maar tot ze fijn lopen.. Natuurlijk verschilt dit wel eens.. Aangezien ik poetsen niets aan vind ben ik daar max 5 min mee bezig.. Wel doe ik 2 keer per week minimaal grondwerken ipv rijden/ longeren. dat per paard dan.. Oudje niet meer, die kan het allemaal niet meer bijbenen anders..

Nu heb ik vandaag overleg gehad met de dierenarts.. oudje gaat voor de winter ingeslapen worden.. Dus dat gaat mij toch een aantal min per dag schelen. ( en een hele hoop zorgen )

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 09:43

Citaat:
Als ik een ding geleerd heb van het houden van een kudde paarden is het wel dat kwalitatieve tijd met 1 paard veel meer waard is dan alle paarden maar half doen door tijdgebrek.

Voor mij geld dit ook heel sterk!

Nu lijk je alle onderdelen die je wilt, te zoeken in verschillende paarden. Waarbij het allemaal dan net niet is (haflinger kan je in de bak mee, maar zo bang en niet naar buiten. Fjord kan je mee naar buiten, maar niet in de bak, sportpaard kan meer dan de fjord/haf m.b.t. dressuur maar weer geen klik etc). Misschien een optie om door de zure appel heen te bijten, je huidige (niet zieke) paarden te verkopen (dus zwartje, binkie, puck, haflinger, sportpaard & jong paard) en een paard terug te kopen waarin je alles kan terug vinden? Eentje die onder het zadel & voor de wagen loopt, die naar buiten durft, waar je een klik mee hebt en wedstrijdjes kan rijden?

Zodat je het meeste van je tijd kwijt kan in een paard die het voor jou gewoon helemaal is. Waardoor je ook geen tijd te kort hebt naast je gezin etc?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 12:11

freetorun schreef:
Citaat:

Voor mij geld dit ook heel sterk!

Nu lijk je alle onderdelen die je wilt, te zoeken in verschillende paarden. Waarbij het allemaal dan net niet is (haflinger kan je in de bak mee, maar zo bang en niet naar buiten. Fjord kan je mee naar buiten, maar niet in de bak, sportpaard kan meer dan de fjord/haf m.b.t. dressuur maar weer geen klik etc). Misschien een optie om door de zure appel heen te bijten, je huidige (niet zieke) paarden te verkopen (dus zwartje, binkie, puck, haflinger, sportpaard & jong paard) en een paard terug te kopen waarin je alles kan terug vinden? Eentje die onder het zadel & voor de wagen loopt, die naar buiten durft, waar je een klik mee hebt en wedstrijdjes kan rijden?

Zodat je het meeste van je tijd kwijt kan in een paard die het voor jou gewoon helemaal is. Waardoor je ook geen tijd te kort hebt naast je gezin etc?

Nee dat is geen optie, ik vind het heerlijk om verschillende paarden te hebben.
Dat ik kan wisselen in wat ik doe.. Dat ik leer van al mijn dieren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:32

@Freetorun: Ik denk dat zo'n ideaal paard waar je alles mee kunt doen wat je wilt, niet bestaat!