Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mairead schreef:Mirry96 schreef:Geld voor opfok hebben wij niet
Hoe willen julie dat dan doen als er 1 ziek wordt? Complicaties bij dracht en geboorte?
En wat als een of beide veulens hengst zijn? Castreren kost ook geld! Of gaan ze ze maar raak laten fokken op de moeders zodat je er op den duur nog 2 inteeltveulens bij hebt ook?
En hoe wil de eigenaresse het afspenen dan aanpakken? Dan heeft ze ook een eigen wei nodig of geld om ergens een apart weitje te huren.
Ookal is t nog lange niet aan de orde: je zegt ook dat je vaker paarden van deze mensen zadelmak gemaakt hebt? Waarom vraag je je dan af hoe het bij deze 2 straks moet? Of heb je toch niet genoeg ervaring? Want dan kan je het beter uitbesteden aan een goede trainingsstal. Maar ja, dat kost ook geld.
Tijd om eens een hartig woordje te spreken met de eigenaresse: paarden houden kost nu eenmaal geld.
Ja zadelmak maken lukt wel, zadelmak is vanaf 3 jaar op andere stallen met longeerbak, hier hebben we die niet, longeren aanleren gaat dus moeilijker. Zadel erop leggen voor t eerst heb ik vaker gedaan, erop gereden ook maar dat deed ik bij de vorige pony die op t zelfde adres stond zonder longeerlijn,gewoon met hoofdstel want dat kende hij al en dan zadel er voorzichtig opleggen. Ik heb die pony nooit kunnen longeren hoe hard ik mijn best ook deed omdat t niet in een longeercirkel of bak was snapte hij het niet. Gimme_Spurs schreef:Is het dan wel verstandig om die veulens te houden? Op het moment dat er geen geld is voor een opfok moeten er keuzes gemaakt worden...
Ik kreeg mijn veulen toen ze bijna 6 maanden was. Ze was al handmak en kon een halster om. Ook kon ze al achterwaards op stemcommando en was ze bij de DA en de smid geweest.
Nu is ze 15 maanden en staat lekker met 3 leeftijdsgenootjes op het land. Ik heb al wat licht grondwerk gedaan (ze moest naar de kliniek, dus heb onder andere trailer laden geoefend). Ik ga er nu minimaal 1 keer per week heen. Soms haal ik haar uit de kudde, maar vaak genoeg kom ik alleen maar even knuffelen.
Het is echt wel van belang dat je een veulen op zo'n jong mogelijke leeftijd veel in handen hebt. Zo leren ze respect te hebben voor mensen en niet bang te zijn. Als je daar later aan begint, zijn ze al fors gegroeid, waardoor er ongelukken kunnen gebeuren.
Ik zou echt even goed en serieus met de eigenaresse gaan zitten, want een veulen opvoeden doe je niet zomaar.
Gimme_Spurs schreef:Nee zo bedoel ik het niet. Alle paarden verdienen een goede opvoeding, of het nou sportpaarden worden of niet. Maar wat je vaak ziet is dat bij sportpaarden al wat jonger wordt begonnen met de basis. Het "gooi maar in de opfok tot 4 en trek ze er dan uit" verhaal is niet mijn ding. Ik neem aan dat als er een veulen komt er toch al iets van een idee is wat er met dat veulen gedaan gaat worden. Als je hem als grasmaaier houdt, kan ik me voorstellen dat de basistraining iets anders is dan als er wedstrijden/keuringen mee gelopen gaan worden. Mijn paard staat niet voor niets bij een trainingsstal in de opfok nu.
wemkelover schreef:Nee hoor, dat is prima. Veel meer hoeft een veulen ook zeker niet te kennen. Ik bedoel de mensen die op bokt moeten vragen wat ze moeten doen, terwijl het veulen er al is of heel rap aan zit te komen.
Gimme_Spurs schreef:Dat is niet zoals ik het begreep uit de openingspost. Ik vind het sowieso best een beetje een warrig verhaal worden. Is het nou 1 veulen, of zijn het er twee?
De eigenaresse weet niks van paarden maar "red" verwaarloosde paarden? Waren die merries ook verwaarloosd? Ook een dragende merrie moet goede verzorging krijgen om de dracht zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Gewoon wegzetten (zoals ik lees) is net echt een optie.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het allemaal een beetje gek klinken...
Cowgirl schreef:Gimme_Spurs schreef:Is het dan wel verstandig om die veulens te houden? Op het moment dat er geen geld is voor een opfok moeten er keuzes gemaakt worden...
Ik kreeg mijn veulen toen ze bijna 6 maanden was. Ze was al handmak en kon een halster om. Ook kon ze al achterwaards op stemcommando en was ze bij de DA en de smid geweest.
Nu is ze 15 maanden en staat lekker met 3 leeftijdsgenootjes op het land. Ik heb al wat licht grondwerk gedaan (ze moest naar de kliniek, dus heb onder andere trailer laden geoefend). Ik ga er nu minimaal 1 keer per week heen. Soms haal ik haar uit de kudde, maar vaak genoeg kom ik alleen maar even knuffelen.
Het is echt wel van belang dat je een veulen op zo'n jong mogelijke leeftijd veel in handen hebt. Zo leren ze respect te hebben voor mensen en niet bang te zijn. Als je daar later aan begint, zijn ze al fors gegroeid, waardoor er ongelukken kunnen gebeuren.
Ik zou echt even goed en serieus met de eigenaresse gaan zitten, want een veulen opvoeden doe je niet zomaar.
Veulens hoeven toch niet altijd maar naar een opfok.
Zo te zien staan de merries in de wei en daar kunnen die veulen ook in.
Tja en verder.
Zoek iemand in je buurt die je kan helpen. Een persoon die ervaring heeft en die je ter plekke kan helpen met corrigeren.
Een lapje info tekst op bokt is leuk maar dat is maar theorie.