Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:11

Ik lees even mee, heb op dit moment ook het punt bereikt dat er eens keuzes gemaakt moeten worden.
Na het overlijden van mijn geliefde pony 10 maanden geleden is de lol nooit meer terug gekomen. En dan is iedere cent die je er in moet steken 1 teveel..
Heb vorige week 1 pony te koop gezet en nu het echt serieus begint te worden en mensen afspraken willen maken om te komen kijken begin ik toch terug te krabbelen en weer te twijfelen :o

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:26

Hier niet helemaal gestopt, kan het niet over m'n hart verkrijgen om mijn vriendinnetjes te verkopen.
Ik vind het nog steeds leuk om ze te zien en ze te aaien.
Dus staan ze heerlijk in de wei.

Ben wel gestopt met het rijden van wedstrijden en ook ben ik een hele tijd gestopt met rijden.
Afgelopen week heb ik een van de paarden weer eens op de trailer geladen en in t bos gereden.. én dat was best leuk..

Misschien pak ik het weer op, maar misschien ook niet... tot die tijd staan mijn paarden mooi te zijn op de wei!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:29

Sinds begin mei ben ik gestopt na 25 jaar paardgereden te hebben, waarvan 10 jaar met twee verzorgpaarden en 8 jaar een eigen paard. Paard verkocht en ik heb het geen moment gemist.
Meer geld over, minder verantwoordelijkheid en vooral minder zorgen. Laatst nog een lang weekend twee paarden verzorgd. Het verzorgen heb ik met liefde gedaan en heb zelfs nog gereden. Toen ik er nog geen half uur op zat keek ik al op mijn horloge.. voor mij heel duidelijk dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Tijd over? Nee hoor, het heeft zich opgevuld met nieuwe hobby's.
En ik wil ook meer gaan reizen met het geld wat ik overhou.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:30

Ik ben wel gestopt door omstandigheden na ruim 44 jaar zelf paarden gehad te hebben. Kan best dat ik weer het rijden op een manege voor gehandicapten ga oppakken of op termijn kan zien of ik met een kleine verzorgpony kan gaan mennen oid, maar voor nu even niks. Oude tinker moeten laten inslapen eind vorig jaar. Jonge tinker is 1 maart van baasje veranderd. Sinds die tijd dus paardloos.

Alleen de spullen liggen nog hier maar raak ik niet kwijt vreemd genoeg,

Alleen als ik nu zie hoe vol mijn leven is vraag ik me soms af hoe ik het jaar in jaar uit heb kunnen volhouden ook kwa tijd.kan nu weg zonder van alles te moeten regelen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:39

Rijden gaat al een tijdje niet meer maar ik moet er niet aan denken om te stoppen met de paarden.

Ben bijna fulltime groom voor mijn dochter geweest en, nu dat even op een lager pitje staat, is het mennen weer opgepakt. Of ik nu mee rij of zelf achter het stuur zit, ik geniet er van.

Paarden zitten in mijn leven verweven, ik zou niet weten wat ik zonder ze zou moeten. Zat hobby's maar niets kan ik de plaats van de paarden komen.

antje_vip

Re: Dilemma: Stoppen met de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:42

Ik wilde er ook mee stoppen, maar kreeg mijn paard niet verkocht. Dus toen moest er maar weer 1 extra bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:50

Bij mij moet zeggen dat achter op motor zitten en mogelijk zelf gaan motorrijden een aardige vervanging is kwa rust in combinatie met sporten weer oppakken,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:59

Ik was er vorig jaar eigenlijk mee gestopt om veel verschillende reden.
Ik zou de oudste houden(die zou naar een pensioen war ik dan 1x in de zoveel tijd heen zou gaan) en de 'jongste' heb ik toen verkocht. Nieuwe eigenaren helemaal blij.
Ik had een beetje rust tot dat ene telefoontje...paard moest met spoed terug want was niet te laden. Uhh..waatt??? Nog tips gegeven...maar nee paard moest en zou terug.
Dus 2 dagen later had ik, na 3 weken weg te zijn geweest, mijn paard terug.

Dat is een vreemd gevoel en het werd nog erger toen ik amper een dag later na terug brengst weer gebeld werd. 'Ja we hebben er toch wel spijt van dat we hem hebben terug gebracht'

Nou dan ben je op dat moment wel even helemaal klaar met die paardenwereld.

Paard is uiteindelijk gebleven...dus ik heb er nog steeds 2.
Ik kan ook niet zonder. Als ze dood zijn komt er weer een nieuwe. :D Maar geen 2 meer, 1 is genoeg.
Tenzij ik de loterij win.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:04

Ik ben nu ongeveer drie maanden geleden volledig gestopt na ongeveer 18 jaar gereden te hebben en daarvan 12 jaar eigen paarden. Ik ga studeren en ben mij gaan interesseren in andere hobby's en bezigheden. Ik heb het nog geen moment gemist en ga soms mee met vrienden maar hun paarden en dat vind ik leuk en gezellig zo nu en dan. Maar mijn toekomstige werk is ook mijn hobby dus daar ga ik mij nu helemaal op storten en ik mis niets uit de paarden er is nog zoveel meer moois te beleven :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:16

Ook zo'n periode gehad maar dat was ook een hele zware periode geweest. Ik heb toen aangeraden gekregen om geen grote beslissingen te maken en wat ben ik daar blij om nu!

Mijn paard is echt mijn tweede soulmate (eerste is uiteraard mijn hubby to be). Ze heeft nood aan veel beweging, zeker in de winter, dus ze kost tijd. Alles bij elkaar heb ik er al meer naast gestaan dan opgezeten, operatie moeten doen, dus geld heeft ze ook al genoeg gekost. Maar dat is ze dubbel en dwars waard!
De stress vloeit van me af als ik bij haar ben. Ik voel me beter. Door het werken met haar onderhoud ik mijn spieren, wat met mijn Marfan erg moeilijk is want ik mag amper sporten. Door haar kom ik van de bank af, lekker in de gezonde buitenlucht. Ze is er voor me en past zich aan aan mijn toestand, in goede periodes is ze vlot en gek, maar als ik me niet lekker of fysiek zwak voel is ze zo voorzichtig en beschermend. Ze is eerlijk, niet achterbaks zoals de meeste mensen. Dankzij haar kan ik nieuwe mooie natuurstukken verkennen die ik te voet of fiets nooit zou kunnen zien hebben. Het is ook zo heerlijk om samen wat te dutten met haar hoofd op mijn schouder, onbeschrijflijk. Of de momenten dat ze at liberty mij overal volgt.
Dat zou ik echt nooit kunnen missen. Ik zou doodongelukkig worden zonder mijn trouwe partner in crime.

Scheelt wel dat ik nooit een big spender ben geweest: hou niet van shoppen, heb een hekel aan feesten of iets gaan drinken, koop enkel het nodige. Paardlief heeft ook geen kast vol dekjes, gewoon het nodige. Reizen ben ik niet gek van, vind het nogal idioot dat je van je geld maar 2 weken plezier hebt. Voor de prijs van een gemiddelde reis van 2 weken heb ik minstens 4 maand plezier van mijn paard...
Nu tot mijn grote spijt werkzoekend, maar toen ik werk had ging alles wat ik nog overhad na de vaste lasten op de bank, honderden euro's per maand. Heb er liever plezier van dan dat het naar de staat gaat als ik er niet meer ben...
Geen kinderen hier, wil ik ook niet, wel een partner die ook van paarden houd en zijn eigen paard heeft gekocht. Samen maken we mooie buitenritten in het bos op of het strand. Veel leukere tijdsbesteding dan thuis maar op die bank te hangen!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:21

Het gaat nu niet over paarden, maar wel over huisdieren waarbij je dus ook een hoop verantwoordelijkheden hebt. Ik heb altijd een konijn gehad en we brachten hem altijd naar een vriendin van mijn moeder op 15 min. rijden als we op vakantie gingen. We gaan vaak naar zee dus daarvoor leggen we al een hele afstand af. En steeds die angst dat er iets fout gaat met je dier, als ie ziek lijkt ofzo. Maar toen mijn konijn stierf heb ik mij een maand slecht gevoeld en daarna ging het iets beter maar pas na enkele maanden ging het pas echt goed. Na een tijdje had ik echt weer nood aan huisdieren. Omdat ik nog niet toe was aan "vervangende" konijnen, en mijn broer een hamster ging aanschaffen, keek ik daar zo naar uit. Nu heb ik ondertussen zelf weer konijnen en ik zou nooit meer zonder huisdieren willen zitten <3 . Misschien heb je niet veel aan mijn verhaal :P . Maar eens een paardengek, altijd een paardengek :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:40

Wow wat een reacties al! Bij mij ligt de situatie heel complex maar dat wil ik niet zo op internet zetten.
Ik neig al een aantal weken naar de knoop doorhakken en jullie berichtjes helpen daar ook bij. Ben blij dat ik niet de enige ben die hiermee zit.

Is er iemand die ik een pb mag sturen? Een mening van een buitenstaander kan soms best fijn zijn :)

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:41

Ik moet eerlijk bekennen dat stoppen met paarden voor mij een enorme financiële meevaller zou zijn, ik zou liegen moest ik daar niet af en toe aan denken..

Maar ik kan het niet. Ik heb als kind lang moeten wachten eer ik mocht paardrijden (angstige moeder), en ik ben op tientallen verschillende soorten hobby's/sporten gezet. Niks waar ik echt plezier in had.
Na 4 jaar zeuren eindelijk naar een manege op kamp, en ik ben niet meer gestopt.
De ontspanning, de uitdagingen, het plezier, het houden van zo'n prachtig dier, de vriendschappen,... Ik heb het echt nodig in mijn leven! Ondertussen heb ik ook al 6jaar mijn eigen merrie, ik zou haar voor geen geld in de wereld kwijt willen!

Plus dat ik ontzettend lui (en dik) zou zijn zonder de paarden, ik heb gewoon die drive niet bij andere sporten.. :+

Taranes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:45

Ik ben eind vorig jaar noodgedwongen gestopt. Alle tijd, zorgen, het geld en ook de energie die ik er als chronisch zieke in moest steken leken niet meer op te brengen. Het leven zou makkelijker en vrijer zijn zonder.

Dat was de stomste gedachte die ik ooit in mijn hoofd heb gehad. Mijn leven is mooier, vrijer, energieker en ik ben gelukkiger met zo'n bijzonder dier aan mijn zijde.

Dezelfde issues als vorig jaar zijn er natuurlijk nog en ik moet oprecht af en toe de kracht uit mijn tenen halen om te kunnen gaan. Maar zonder, nee, dat is alsof je een stuk van mijn hele wezen verwijdert, incompleet maakt het mij.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:46

Je mag mij gerust een PB sturen :). Hier helaas ook al het nodige meegemaakt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:54

AmySP schreef:
Wow wat een reacties al! Bij mij ligt de situatie heel complex maar dat wil ik niet zo op internet zetten.
Ik neig al een aantal weken naar de knoop doorhakken en jullie berichtjes helpen daar ook bij. Ben blij dat ik niet de enige ben die hiermee zit.

Is er iemand die ik een pb mag sturen? Een mening van een buitenstaander kan soms best fijn zijn :)

Mij kun je ook wel sturen als je het kwijt wilt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:02

meggiemeg schreef:
Meerdere vriendinnen zijn radicaal gestopt en hebben er geen seconde spijt van.
Het spookt bij mij ook wel eens door mijn hoofd, wat als ik geen paarden meer had, meer tijd dan voor andere dingen, minder verplichtingen. Maar dat gebeurt alleen als ik erg moe ben en superdruk met werk. Eenmaal thuis en onze ruin komt me gedag zeggen en roept een keer naar je ben je alles weer vergeten.

Vooral dit. Ik geniet enorm van de paarden. Maar als ik op een regenachtige dag de 4e uit de blubber moet trekken, de stront weer overal heb zitten, ze ook niet lekker lopen en dan ook nog is wat hebben ben ik er helemaal klaar mee. Maar dan merk ik vooral dat ik veel gewerkt ben en andere dingen heb gedaan. Als ik dan weer kom en ze zijn allemaal blij om te zien, ik heerlijk geniet van het rijden denk je weer; oja <3

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:45

AmySP schreef:

Je mag zeker bpen hoor ;)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 04:02

iirrssjjee schreef:
Ik zat vroeger op les, 1x per week en had een verzorgpaard.
Toen deze was overleden, was ik gestopt. Ik mis het niet echt, totdat ik weer eens ga rijden voor de lol (een buitenritje ofzo), dan denk ik, goh wat is dit heerlijk!

Maar als ik dan weer thuis ben, denk ik er eigenlijk niet meer aan....

Hier precies hetzelfde.

Ja ik mis het soms wel.. maar meer als in, af en toe een ritje maken.
Als ik hier een manege kon vinden waar ik 2x in de maand eens een uurtje kon hobbelen ben ik net zo blij.
Soms denk ik wel eens 'later' wil ik een eigen paard.. maar als ik dan denk aan alle verplichtingen en kosten.. meh. Ga er liever van op vakantie _O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:02

PB ook hier welkom hoor.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:08

Mij mag je ook best een pb sturen.

ja, ik kan het me heel erg goed voorstellen. Toen ik mn oudje niet meer kon rijden en mn jonkie nog te jong was, had ik het ook prima naar mn zin.
Nu twijfel ik ook wel eens over het verkopen van mn paard. Er zijn genoeg andere dingen te doen en dan denk ik niet eens aan het geld, wat "over" zou zijn.

Helemaal stoppen zou ik dan nog niet, want we hebben de ponys van de kinderen aan huis, die ze niet zouden willen missen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:09

Toen mijn twee schatten binnen een jaar na elkaar overleden was ik er klaar mee. Dit heeft niet lang geduurd. Ik werd gek zonder paard. Zo erg dat het vriend zijn idee was er maar gewoon weer 1 te kopen. Nu staan er 4 en zijn we op zoek naar een woning waar ze bij kunnen :+

Ik merkte enorm snel dat ik ze niet kan missen. Wel ben ik geen fanatieke ruiter. Zo staan mijn 6 jarigen nog steeds te flierefluiten. Ik vind de verzorging al heerlijk <3

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:28

Ook ik zit, al een hele lange tijd, te denken om helemaal te stoppen met de paarden. Na een val van mijn paard heb ik geen plezier meer in het rijden en rij ik dus ook niet meer. Mijn paard wordt nu al bijna 3 jaar gereden door een hele lieve bijrijdster.
Ik zelf doe er niets meer mee, maar kan me het niet over het hart krijgen om haar te verkopen (alleen oud eigenaren zouden een optie zijn). Maar ik heb haar nog wel, als ik er een keer op wil dan kan dat. Of alleen knuffelen oid, kan nu nog allemaal nu ik haar heb.
Ik zit er over te denken om een andere tak van de sport in te gaan. Wil haar beleren voor de kar. Ik hoop dat ik daar wel plezier uit kan halen en mijn paard natuurlijk ook.
Maar ik woon in het noorden, bij ons zijn de stalkosten natuurlijk ook iets lager dan in het westen. Ook is mijn paard oersterk, ze heeft nooit ergens last van (op wat mok na) dus naast stalgeld weinig andere kosten.
misschien een idee om je paarden te verleasen? Dat je er niets mee doet. Kijken hoe dat voelt. Dan kun je altijd nog beslissen om ze later te verkopen.
Ik heb mijn paard nog niet verkocht omdat ik nooit weer zon gouden paard krijg

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:32

Je mag mij ook een PB sturen als je er nog behoefte aan hebt :)

Ik heb vroeger een shetlander gehad en volop bijrijd paarden en toen tijdens mijn studie totaal gestopt. Daar heb ik geen spijt van gehad, ik heb optimaal van m'n studie kunnen genieten, ik kon op kamers wonen en ben op verre reizen en stages geweest. Maar.. elke x maanden miste ik paarden weer en ik heb heel wat verzorgpaarden gehad maar toch stopte ik elke keer weer.

Nu -eenmaal afgestudeerd en met vaste baan - sinds een maand of 4 weer mijn eigen paard..En ik moet zeggen dat ik me wel had verkeken op de tijd die je erin kwijt bent. Maar oh wat vind ik het heerlijk om elke dag lekker met m'n vriendje bezig te zijn, in de buitenlucht en bezig te zijn.. Al zouden de zorgen om gezondheid (want wat kan er veel fout gaan) van mij wel wat minder mogen :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:35

Ik ben begin dit jaar helemaal gestopt. Ik begon het plezier er een beetje in te verliezen, iets wat ik nooit gedacht had maar het gebeurde wel.
Mis ik het? Af en toe wel ja. Soms kriebelt het wel weer om het weer op te pakken. Ik heb ook wel een tijdje gekeken of ik een bijrijdpaard kon vinden of ergens in de buurt een pony kon stallen om mee te gaan mennen maar dat liep allemaal op niets uit. Het wedstrijd rijden mis ik eigenlijk niet, dat valt me mee :))

De extra vrije tijd en het geld wat je overhoudt is wel echt behoorlijk hoor, pas als je geen paard meer hebt besef je hoeveel tijd en geld er per maand eigenlijk heen gaat. Nu is dat absoluut geen probleem, maar ik haalde er nog te weinig voldoening uit in vergelijking met de investering.

Ik sluit absoluut niet uit dat ik nooit meer een paard koop. Wie weet over een paar jaar een relaxte koudbloed voor bosritjes.